Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Geen circuit ervaring, maar het BMS van de Energica is erg op accu behoudt gericht.

Bij 60% wordt het afgegeven vermogen al beperkt en dat wordt sterker naar mate de accu leger raakt. (Bij 20% wordt hij echt langzamer)
En op temperatuur wordt ook gestuurd (zowel bij laden als rijden)

Dus dat is op het circuit een nadeel en dan moet je strategisch rijden. (en je wilt uiteraard helemaal los gaan)
Je kunt dat laten uitschakelen door Energica maar dan heb je ook geen garantie meer dus er zullen niet veel motoren zijn die dat hebben.

Accu en accu koeling zal vast verbeteren in de toekomst, maar voor nu is dit wat er is.
 
1684767449542.png
 
Marcel is de enige die ik ken met een Corsa kit. Mooie tijd 1:55.6 :t

Gaat je dus nooit lukken zonder die kit, bij 17% heb ik echt een stuk minder vermogen.
(en sowieso met kit kom ik ook niet aan de 1:55 B|:'):$ )
 
De moto-e is gestart nu met Ducati ipv Energica.

Klikken en kijken op youtube ivm copyright.

Hear the first impressions on the new #MotoE bikes after 2023's Round 1!​



MotoE™ 2023 #FrenchGP | Race 1 Highlights 🔋

 
Ik ben momenteel in de Dolomieten met mijn Enegica Eva
Twee weken Elektrisch naar Italië, Oostenrijk en Slovenië

Nu ik eindelijk wat bergpassen heb gereden en zie hoeveel energie je terug kan winnen bij het afdalen, moet ik misschien toch eens het idee van de Kawasaki hybride heroverwegen. Met benzine de berpas omhoog, energie winnen bij afdalen en elektrisch door de tussenliggende dorpjes.

Dit idee kwam wel op toen ik aan aan langzame laadpaal stond want er was geen fastcharger in de buurt. Toen had ik wel even op benzine door willen scheuren. Ook de heenweg op de snelweg was veel slopender en langer dan op een traditionele motorfiets.

Staat mij alsnog het idee van alle spullen(uitlaat, startmotor etc) die je nodig hebt voor verbrandingsmotor tegen. Die sleep je dan mee terwijl je het grootste deel elektrisch wilt rijden.

Even mijn carrière als motor influencer serieus nemen zodat ik reviewer kan worden.
 
Al even geen reacties meer, het nieuwe topic in offtopic werd gelijk gesloten zag ik.
In Geetbets Be zit Surron centre, wat die zoal verkopen is wel erg mooi ( speelgoed, zoals er vaak bij vermeld wordt) .
Toch ben ik voor een crf250 gegaan, met 5 zonnepanelen ga ik net 1 rondje rijden in de 4 dagen. Als ik een grote buscamper zou hebben vol panelen, was het een andere zaak. Aan de andere kant had ik met zo een mogelijk uitgave patroon er een nieuwe Wr450 of KTM ingezet 😜 .
 
Al even geen reacties meer, het nieuwe topic in offtopic werd gelijk gesloten zag ik.
Klopt.

Ik had met de beste bedoelingen een nieuw topic aangemaakt voor en door elektrische rijders. In de OP duidelijk vermeld dat het geen milieudiscussie plek is en dat klimaatontkenners niet welkom zijn.
Ik wil gewoon een plekje waar we als elektrische rijders met elkaar kunnen kletsen, waar tips gedeeld worden en meer wetenswaardigheden over elektrische auto’s.

Elektrische rijders zijn niet het probleem, het gedoe komt altijd door tegenstanders.

Wat denk je, binnen het uur is het topic gesloten. Ze willen er niet meer aan beginnen…. Er is al een plek voor elektrische motoren, dat moest genoeg zijn…

Tja, wat is dit nu.… Zoals ik het zie worden we gewoon geterroriseerd door een stel tegenstanders van elektrisch rijden en ze laten ze nog winnen ook…
 
Of het over auto's ging of motorfietsen was mij niet opgevallen, ook niet op gelet.
Ik zit qua financiën nog op het niveau vd electrische fiets, ook veel stereotypes van omaatje met knot die rechtop zittend 25 km/hr gaan.
Ed March zei dat ook een milieu activist met een brandstof auto naar een vergadering over milieu zou mogen rijden, simpelweg omdat dat de enige manier is in die tijd in de geschiedenis ( even hoe ik het herinner/ verwoord)

Ik vind sowieso dat er de afgelopen jaren steeds meer gezeur en polarisatie is op MF.

Mijn vorige fiets had ik zelf in elkaar geknutseld en voorzien van een 1kwh accu, gezien de pijn in mijn reet na 12 uur fietsen, was de conclusie dat ik met die hoeveelheid, absoluut geen range anxiety hoef te hebben.
Later, met mijn 0,5 kWh mountainbike maar liefst 80 km en 2 km aan hoogteverschil gedaan op 1 dag en nog 17% over.
In beiden gevallen had ik harder kunnen gaan dmv hogere ondersteuning, maar dan kom je op een gegeven moment uit op een elektrische motor of scooter, dan is het geen ondersteuning meer, zoals oma met knotje.

Ik heb ook zo een zwager die altijd maar zeikt over Tesla's , tot er een brommobiel voor opa moet komen, dan moet het opeens elektrisch :W.
Ik zou gewoon regelmatig de rapporteer knop gebruiken, er worden tegenwoordig ook gewoon compleet reacties weggehaald en hoewel ik daar eerst vreemd van opkeek is het tegenwoordig misschien gewoon de manier om het ' grenzeloze van je afzeiken ' van sommigen te beperken.
 
Ja jammer, een EV auto is geen EV motor.
Topic is zelfs weg :N , de dijkjes methode, paar overlast, rest pech.
Eens.

We kunnen ook denken in mogelijkheden natuurlijk.
De mod schreef dat er al een gedeelte is voor elektrische motoren, blijkbaar mag het daar wel…

Nu ben ik de topicstarter van Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic deel II, ik zou de OP kunnen uitbreiden met andere voertuigen dan alleen motoren.
Met daarbij natuurlijk duidelijk gesteld dat milieudiscussies en klimaatontkenners niet welkom zijn.

Of we maken in dit elektrische deel een heel nieuw topic over elektrische auto’s.
 
...

Tja, wat is dit nu.… Zoals ik het zie worden we gewoon geterroriseerd door een stel tegenstanders van elektrisch rijden en ze laten ze nog winnen ook…
Nee hoor ;)

Uiteindelijk hebben we het laatste woord wanneer we gaan rijden, genieten :t

Maar het is wel vervelend, ik rij gewoon lekker motor en dan moet ineens politiek, subsidies en de wereld redden erbij gehaald worden in een constante herhaling van (vaak) foute beweringen.
Daarop wijzen helpt niet want gelijk (ofzo) een discussie is werkelijk nutteloos geworden. Het resulteert meestal in 2 zenders en 0 ontvangers.

Alhoewel ik het zeker begrijp van de modjes is de "dijk" methode van verbieden omdat er een paar vervelende deelnemers zijn een verkeerde in mijn ogen. Maar ja er bovenop zitten en politieagent spelen is ook vervelend.
Het is inderdaad de tijdgeest denk ik.

Op veel vlakken, vooral zenden en niet ontvangen.
 
Ja vreemd. In off topic zou elektrisch rijden in het algemeen zeker moeten kunnen. Ik heb op verzoek wel ooit een keer motorrijden en mobiliteit in de (nabije) toekomst aangemaakt waar elektrisch rijden uiteraard een hoofdmoot zal worden.
Het topic gaat in principe over mobiliteit in de breedste zin van het woord, dus zelfs wandelen en fietsen vallen eronder, maar ook EV’s ongeacht het aantal wielen. Reken ook daar wel op ‘EV-weerstand’ en polarisatie.
Zo zit het land en eigenlijk de halve wereld tegenwoordig helaas in elkaar.
 
Laatst bewerkt:
Nee hoor ;)

Uiteindelijk hebben we het laatste woord wanneer we gaan rijden, genieten :t

Maar het is wel vervelend, ik rij gewoon lekker motor en dan moet ineens politiek, subsidies en de wereld redden erbij gehaald worden in een constante herhaling van (vaak) foute beweringen.
Daarop wijzen helpt niet want gelijk (ofzo) een discussie is werkelijk nutteloos geworden. Het resulteert meestal in 2 zenders en 0 ontvangers.

Alhoewel ik het zeker begrijp van de modjes is de "dijk" methode van verbieden omdat er een paar vervelende deelnemers zijn een verkeerde in mijn ogen. Maar ja er bovenop zitten en politieagent spelen is ook vervelend.
Het is inderdaad de tijdgeest denk ik.

Op veel vlakken, vooral zenden en niet ontvangen.
Het is vooral heel dommig om steeds harder te gaan "schreeuwen" . Ik heb elektrische fiets incl speed pedelec,scooter en motorfiets en auto gereden. De auto beviel me als vervoer het beste tot nu toe. Het echt net zo makkelijk als in de botsauto op de kermis. Ik vind nog steeds de keuze in motorfietsen erg beperkt voor mijn specifieke gebruik. Als er meer keuze komt dan zie ik het als vervoersmiddel wel zitten.
 
Je moet met elk vervoersmiddel in het verkeer uiteraard hetzelfde opletten. Of het nou de spierkracht-, fossiele- of elektrisch aangedreven versie is. Voor auto is het verschil tussen elektrisch en fossiel uiteraard het kleinst. Zeker als je vergelijkt met een met een automatische bak. Een golf met automaat zal niet wezenlijk anders worden ervaren dan de e-golf lijkt mij. Ook dat is nog steeds geen botsauto. Voor motoren is het verschil echt nog groter. Te groot nog in mijn ogen. Een 170 kg motor die dan net een veredelde plastic brommer is of een mooie die dan gelijk 250 kg weegt. Voor mij te zwaar. Los van het enorme verschil in prijs, want geen oude vierdehandsjes waar je nog 100.000 km op kunt rijden. Een fatsoenlijke e-motor (vermogen, actieradius) onder 180 kg zal een uitdaging worden, maar is een kwestie van tijd. De uitdaging is voor motorbouwers groter dan voor autobouwers.
 
Laatst bewerkt:
Een golf met automaat zal niet wezenlijk anders worden ervaren als de e-golf lijkt mij. Ook dat is nog steeds geen botsauto.
De totale afwezigheid van geluid, trillingen, andere ervaring en dus gevoel met acceleratie, afremmen en door het regenereren helemaal niet hoeven remmen.
Heel anders. :)

Daardoor zou je wel eens meer concentratie kunnen hebben in het verkeer.
De hulpsystemen maken het voor mij in ieder geval alerter.
 
Ik vind het ook stom dat je met adaptieve cruisecontrol niet eens mag appen achter het stuur. :+
Indien nodig maakt de auto een noodstop.
Maar de snelheid aanpassen in druk verkeer gaat ook ongemerkt soepel. :9

In ieder geval reageert de auto sneller op wisselingen dan mij als ik moe ben.
(Maar naar mijn mening ook te netjes)
 
Ja, in gevoel wel. Eens. Maar in de manier van rijden zal de ervaring toch wel redelijk benaderd worden? Terugschakelen voor een bocht kun je met een automaat toch ook al niet. Vergeet niet dat de meeste mensen NIETS met een auto hebben he. Hij brengt me toch van A naar B? Voor de meeste motorrijders is ook dit niet het (enige) doel van motorrijden. Een extra uitdaging voor de motorindustrie. Van A naar B brengen is zelden waar het om gaat.
 
Ik vind het ook stom dat je met adaptieve cruisecontrol niet eens mag appen achter het stuur. :+
Indien nodig maakt de auto een noodstop.
Maar de snelheid aanpassen in druk verkeer gaat ook ongemerkt soepel. :9

In ieder geval reageert de auto sneller op wisselingen dan mij als ik moe ben.
(Maar naar mijn mening ook te netjes)
Al die fratsen heb ik toch al niet 🤣

ABS, TCS, CC, airbag, automaat. Ik rijd volledig hulpmiddelvrij. Alleen ABS op de KTM, maar uitgeschakeld.
 
Ja, in gevoel wel. Eens. Maar in de manier van rijden zal de ervaring toch wel redelijk benaderd worden? Terugschakelen voor een bocht kun je met een automaat toch ook al niet. Vergeet niet dat de meeste mensen NIETS met een auto hebben he. Hij brengt me toch van A naar B? Voor de meeste motorrijders is ook dit niet het (enige) doel van motorrijden. Een extra uitdaging voor de motorindustrie. Van A naar B brengen is zelden waar het om gaat.
In de grote groeimarkten is de motorfiets natuurlijk wel het A naar B middel.
In Westerse landen is dat inderdaad nauwelijks interessant voor de fabrikanten.
Al verschilt het onderling in Europa ook nog wel.
Maar zoals vast bekend zet iedereen voor de komende vijf jaar in op kleine electrische motorfietsen voor in en rond de stad. O-)

Voor de hobbyist mist er een stukje beleving vooralsnog.
Al zijn de eerste snelle ronden met een Energica op Assen hier al gepost. :9
 
Al die fratsen heb ik toch al niet 🤣

ABS, TCS, CC, airbag, automaat. Ik rijd volledig hulpmiddelvrij. Alleen ABS op de KTM, maar uitgeschakeld.
Ik gebruik altijd de adaptieve cruisecontrol in de auto.
En als ik naar een circuit in Frankrijk rijdt met de motor op de aanhanger dan is dat voor mij het ei van Columbus.
En op de motor ook vaak, maar die is nog met flippertoetsjes.
Dan ben ik al verveeld die vijftig snelweg kilometers naar Zandvoort.
De lampjes van de TC zijn bij mij net knipperlichten. ;)
 
Ik ben in overleg met een Mod, wil dit weekeinde in het elektrisch gedeelte een nieuw topic starten waarin we het kunnen hebben over ervaringen met elektrische auto’s.
Om onruststokers te weren heb ik erop aangedrongen om het middel van de TopicBan laagdrempelig in te zetten. Zul je zien dat elektrische rijders onderling er een prima topic van kunnen maken.
 
Om onruststokers te weren heb ik erop aangedrongen om het middel van de TopicBan laagdrempelig in te zetten. Zul je zien dat elektrische rijders onderling er een prima topic van kunnen maken.

Je kan ze (we weten natuurlijk precies wie) natuurlijk ook al vast bannen. 😅🙃😉
 
I
De totale afwezigheid van geluid, trillingen, andere ervaring en dus gevoel met acceleratie, afremmen en door het regenereren helemaal niet hoeven remmen.
Heel anders. :)

Daardoor zou je wel eens meer concentratie kunnen hebben in het verkeer.
De hulpsystemen maken het voor mij in ieder geval alerter.
Ik vind hulpsystemen vaak vooral heel vervelend. Dan is het echt niets anders meer dan een vervoersmiddel. Eigenlijk vind ik abs al vervelend op een motorfiets. Al die gadgets die je tegenkomt tegenwoordig bij motorfietsen. Of de connectiviteit goed is schijnt belangrijk te zijn? Maak eerst maar eens een lichte fiets die 200 km kan rijden zonder laden. Ik denk dat de hetze ontstaat door het bagatelliseren van de nadelen door gebruikers van electromotoren.
 
Ik denk eerder dat de paar nadelen die je noemt niet opwegen tegen de voordelen voor de gebruikers van elektrische motoren.
Je kunt het bagatelliseren noemen maar je kunt het ook accepteren noemen.

Trillingen, herrie, stank en beperkte powerband zijn grote nadelen van een ICE motor die onder de noemer karakter gebagatelliseerd worden door ICE rijders...

Positieve of negatieve benadering.
 
Terug
Bovenaan Onderaan