Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Een collega van mij overweegt om een motor/motorscooter te kopen voor woonwerk verkeer. Hij beschikt niet over een motorrijbewijs maar mag wel met een 125cc motor rijden. Hoe zit dat met elektrische motoren, met wat komt die 125cc overeen of hoe wordt dit berekend?
 
Een collega van mij overweegt om een motor/motorscooter te kopen voor woonwerk verkeer. Hij beschikt niet over een motorrijbewijs maar mag wel met een 125cc motor rijden. Hoe zit dat met elektrische motoren, met wat komt die 125cc overeen of hoe wordt dit berekend?
BMW C-evolution en Zero S zijn volgens mij in 11kW te krijgen
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
En zero DSR ook. De Zeros op 11kW zijn trouwens nauwelijks minder krachtig in alledaags gebruik dan op normaal vermogen, en dus veeeeeel krachtiger dan een 11kW ICE model.
 
  • Leuk
Waarderingen: OSJ
1575976413830.png


Dit lijkt me toch een serieuze verkenning van die Duitsers.
 
Bekijk bijlage 1448866

Dit lijkt me toch een serieuze verkenning van die Duitsers.
Ik heb een S1000R gehad, en bij deze schrik ik even.

Toen ze vorig jaar een autonome 'brandstofgestookte' 1250 GS lieten zien kwam er ook al een elektrische S1000R voorbij.
Van de GS kregen de heren journalisten een persfoto, van de S1000R mochten geen plaatjes geschoten worden.

Met een paar kappen erop zal hij waarschijnlijk wel wat mooier worden. Maar het is nog een proto natuurlijk. :Y

Hopelijk haalt BMW het concept uit de nice markt.
Voorlopig heb ik mijn pijlen gericht op Kymco. :Y
 
Dit is een serieus concept van BMW: Vloeistofkoeling, CCS laden, cardanas. Ik denk wel dat BMW qua doelgroep in een andere vijver vist dan Kymco.
 
Cardan is alleen wel zwaar. Een versnellingsbak en koeling ook. Maar als het gewicht meevalt ga ik minstens testrijden. Zal nog wel een paar jaar duren. Dit is duidelijk een verzameling van onderdelen.
 
Cardan is alleen wel zwaar. Een versnellingsbak en koeling ook. Maar als het gewicht meevalt ga ik minstens testrijden. Zal nog wel een paar jaar duren. Dit is duidelijk een verzameling van onderdelen.
Het gewicht van de motor valt niet mee, 300 kilo. Maar dat komt niet door de kardan, Die is namelijk niet veel zwaarder als een ketting met alle bijbehorende rommel. Laatst kwam er een patent van BMW voorbij waarin ze de accu container als dragend deel gebruiken. Dan laten ze vrijwel het hele frame vervallen. Ik denk dat deze motor slechts een aanloopje is. Er gaat nog wel 50 kilo af.
 
Dit is een serieus concept van BMW: Vloeistofkoeling, CCS laden, cardanas. Ik denk wel dat BMW qua doelgroep in een andere vijver vist dan Kymco.
Dan moeten ze bij mij vissen :) :) , want ik heb een recente GS, RR en een HP2. _O-
Vooral de Kymco SuperNEX vind ik er toch prima bij staan, maar ook met de RevoNEX staan deze Kymco's bij mij nog bovenaan.
Dat zijn echt gelikte prototypes..

Misschien dat BMW straks een tweede keer gaat verbazen als het design om de hoek komt.
Nu is deze er niet.
 
Een paar dingen die mij opvallen.

Ligt het aan mij of is het balhoofd echt zo schuin...
De batterij is breed en hangt hoog in het frame, het lijkt wel of niet alle bevestigingspunten in het frame gebruikt worden voor bevestiging aan de batterybox.
De motor hangt onderaan, in lengterichting, tussen twee koelvloeistofpompen, er zijn ook twee radiateurs; aparte koeling voor motor en batterij, regelaar ?
Achter de motor zit een gegoten tandwielvertraging- c.q. kettingkast schuin omhoog naar de ingang van de cardanas.
Dat vind ik toch slimmer dan zoals HD het doet met de LiveWire, die heeft direct na de motor een extra haakse overbrenging om toch een riem te kunnen gebruiken, cardan is logischer met een langsgeplaatste motor.

[edit] speculatie over de regelaar verwijderd.
 
Laatst bewerkt:
Leuk overzichtje (link wordt bijgehouden met updates)
 
Bekijk bijlage 1448866

Dit lijkt me toch een serieuze verkenning van die Duitsers.
Het blijft voorlopig bij een prototype volgens het artikel in de Motoplus.
Oostenrijk en Zwitserland zijn belangrijke afzetmarkten volgens BMW, en die landen zijn er nog niet klaar voor. 8)7

Vier pagina's leesvoer, dus snel naar de winkel. ;)

Knipsel.JPG
 
Behoorlijk groot en eigenlijk een bakbeest om eerlijk te zijn.
Is ook geen klein Chinees mannetje dat erop zit dus we weten eigenlijk al dat dit een flinke en uit de kluiten gewassen motorfiets is.
Niet ene voor het alledaagse gebruik lijkt me.
 
Eindelijk een formaat motor voor mensen boven de 1.9m *O*

Kan ik met mijn 2m ook eens aan elektrisch gaan denken. :]
Ik verbaas mij ook dat ondanks dat all-roads en de GS erg goed verkocht worden dit type en formaat motor nog niet voorkomt in het elektrische aanbod.
 
De ergonomie lijkt niet te kloppen: zeer hoge voetsteunen en een moeilijk bereikbaar stuur door de enorme dummytank.
 
Echt zeer lelijk. Waarom aan het oude concept van een brandstoftank vasthouden? Nét met elektrische motoren zou je het gehele ontwerp opnieuw kunnen indelen.
 
Ik vermoed dat de ontwerpafdeling denkt dat de klanten dit willen. Een goed marktonderzoek valt ook niet mee volgens mij.
Hoe zou jij dan willen dat het eruit zou zien trouwens? Niks op de plek van de tank kijkt ook gek.
Ik vind het ontwerp nog niet zo gek. Heeft qua houding en formaat wel wat weg van een k100rs
 
Ik vermoed dat de ontwerpafdeling denkt dat de klanten dit willen. Een goed marktonderzoek valt ook niet mee volgens mij.
Hoe zou jij dan willen dat het eruit zou zien trouwens? Niks op de plek van de tank kijkt ook gek.
Ik vind het ontwerp nog niet zo gek. Heeft qua houding en formaat wel wat weg van een k100rs
In ieder geval vernieuwend. Verder ben ik geen motorontwerper, hier een willekeurige google afbeelding van wat ik vernieuwend vind. Smaak is persoonlijk maar dit vind ik wel tof.

Ducati-Zero-Concept-1.jpg
 
Zo'n bus heeft lekker veel ruimte voor accu's.

Deze is ook op accu, dat vind ik meer indrukwekkend.


Is een machine van 23 ton...
 
Terug
Bovenaan Onderaan