Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Sla je aan op fossiel? Dat is de brandstof,..fossielenbrandstof. ;).
Het is wat gechargeerd,...
Petrolheads met telegraafkennis, cobalt gelul, en dat er fossielen zijn die het niet willen erkennen, dus dat fossielen slaat op mensen met een andere mening dan de zijne.

Vriendelijke man wel. Ik noem hem toch ook geen stofzuigerpiloot? 😇
 
Petrolheads met telegraafkennis, cobalt gelul, en dat er fossielen zijn die het niet willen erkennen, dus dat fossielen slaat op mensen met een andere mening dan de zijne.

Vriendelijke man wel. Ik noem hem toch ook geen stofzuigerpiloot? 😇
Het gaat een beetje over en weer in dit soort discussies. "Plofauto.s dinosaurusstokers,...
Alles bewust met waardeoordeel eraan vast. Zodra auto,s en motoren optisch aanvaardbaar worden en een knappe range hebben (Energica lijkt de goede kant op te gaan) Dat wil ik er wel aan denken.
 
Het gaat een beetje over en weer in dit soort discussies. "Plofauto.s dinosaurusstokers,...
Alles bewust met waardeoordeel eraan vast. Zodra auto,s en motoren optisch aanvaardbaar worden en een knappe range hebben (Energica lijkt de goede kant op te gaan) Dat wil ik er wel aan denken.

:^ Zo zit ik er ook in.
En inderdaad de Ribelle gaat zeker de goede kant op, ik ging er zelf van uit dat ik over een jaar of 3 wel elektrisch zou kunnen rijden.
Maar de 2020 uitvoering met de 21,5 accu is gewoon een heel eind af.
Optisch ok (tis geen Japanner maar ok :+*D)
En eerlijk is eerlijk het rijd gewoon super. Ik heb echt van alles gereden (de Honda CBX 6 pitter had het mooiste geluid :9, maar reed het slechts qua wegligging) maar dit rijd gewoon heerlijk.
Laat niemand je wat wijsmaken, quick shifters enz enz. Dit stuurt scherp, gaat snel wanneer je wilt en waar je wilt. niks max koppel / toerental versnelling. Gewoon gaan en aanwezig, altijd. En goed te doseren, dat hebben ze ook goed gedaan.

Ook gezien in het gesprekje bij de laadpaal dat je gewoon er weer 20% lading bij hebt. Je kunt gewoon blijven rijden, wanneer je afstapt om een bakkie te doen laad je er zo weer 20-30% bij.

En je raakt vanzelf uitgespeeld met het verschrikkelijke koppel en gaat dan weer normaal rijden, waarbij je nu best ver kunt komen met deze accu.

Er zijn eigenlijk maar twee minpunten:
- De prijs (als particulier vooral echt veel geld, de ondernemer wordt hier flink bevooroordeeld al zeg ik het zelf als ondernemer)
- Wat brengt de toekomst aan laadpalen enz. Er staan nu al overal Tesla 3's aan dat wordt afwachten. Dit geeft wat onduidelijkheid. Laadpaal klevers is een dingetje waar je last van kunt hebben. Zeker nu er steeds meer elek. auto's / motoren komen.

De Darksite trekt sterk ...... :X
 
Fijn te lezen dat het beviel. Tja, de prijs. Ik vind het ook erg jammer dat een particulier geen stimulans krijgt, al was het maar vanwege de filedruk. De hoeveelheid snelladers is de afgelopen twee jaar echt flink toegenomen.
 
Wat mij nog tegenhoud zijn de volgende punten;
  • Elektrische motorfietsen zijn nog te klein voor mijn 2M (GS moest al aangepast worden om ruim genoeg te zitten)
  • Actieradius Vind ik nog te beperkt. (Even op de motor naar de Eifel wordt lastig)
  • Het aantal (snel)laadpalen in de Ardennen, Eifel en Luxemburg is nog zeer beperkt op de secundaire wagen waar ik graag rijd.
 
Wat mij nog tegenhoud zijn de volgende punten;
  • Elektrische motorfietsen zijn nog te klein voor mijn 2M (GS moest al aangepast worden om ruim genoeg te zitten)
  • Actieradius Vind ik nog te beperkt. (Even op de motor naar de Eifel wordt lastig)
  • Het aantal (snel)laadpalen in de Ardennen, Eifel en Luxemburg is nog zeer beperkt op de secundaire wagen waar ik graag rijd.
Interessante punten en ik vind het de moeite waard om hier op te reageren. Over je lengte gerelateerd aan een comfortabele zit op een motor kan ik op afstand niet oordelen. Als je een Zero SR bedoelt snap ik het zeker. De Energica-importeur zal zeker niet zal schromen om met de rijhoogte te experimenteren. Hij verlaagt naar mijn weten ook EsseEsse9's voor kleinere mensen.

ik ben naar de Harz en Westerwald geweest met de elektrische motor. Het kan gewoon, maar je zult een op een paar dingen moeten letten. Boven Vmax op de snelweg erheen blazen is er niet bij, het is wat rustiger aan doen en in een paar etappes met snelladen er heen. Mijn motorgroep overnacht in Limburg (voor Eifel en Westerwald), dus ik hoef nooit in 1x naar Duitsland dat scheelt. Vanaf Limburg rijden we altijd al op secundaire wegen. Eenmaal in de Eifel/Harz (dagtochtje van 300 km) komt het neer op koffie, lunch en 2de koffiepauze bij een (snel)lader te organiseren. Koffiepauzes liefst bij een DC snellader, lunch kan gewoon aan de stekker (AC) bij het restaurant; voordat 15 man heeft gegeten... Het is soms even creatief routeplannen of via de 'achterdeur' door naar een grote Duitse Tankstelle, maar als dat voorbereid is gaat het gewoon goed. Mijn mede elektrisch rijder zal dit jaar met een 21,5 kWh Eva meerijden en we beschouwen dit als 'klaar', die zal aan 1x laden waarschijnlijk al genoeg hebben. Onthoud; met die slingerweggetjes ligt je gemiddelde laag en gaat de range omhoog. De terugweg doe ik altijd wel wat langer over dan de rest en ga eerder op snelweg cruisen en laden, dat is gewoon een feit. Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
 
Heb ik geprobeerd in 2019, maar geen enkele motorzaak had er een staan in mijn regio.
Nou weet ik niet meer precies wat 'jouw regio' is, maar ik meen het noorden van NL? Volgens mij zat in die buurt voorheen Contact Electric Motorcycles | Electric Motorcycles Nederland alleen zijn ze een tijd geleden verhuisd. Ze hadden wel altijd verschillende verhuurlocaties door het hele land, ik heb hem toentertijd opgehaald in culemborg vanuit regio nijmegen. Als je een beetje meer moeite doet moet er wat te vinden zijn. Motoport heb je ook wel kans:
 
Overwegingen van Leo de Haas over de vervanging van zijn gemolesteerde Tesla (ik houd de spoiler even voor me).
Eerste 5 minuten van de video:
 
Gaat met Energica niet gek zo te zien.
 
Gaat met Energica niet gek zo te zien.
Allemaal preorders van huidige energica eigenaren die inruilen ;)
 
Ik zie hier een hele discussie over de (milieu) voor en nadelen van elektrisch rijden.
Welke reden is/was het voor de voorlopers hier met een E-motor om elektrisch te gaan rijden?
 
Mijn voornaamste 'officiële' reden was het milieu (ik doe de meeste verplaatsingen met de motor, en die zijn gewoonlijk minder dan 75km enkele rit) - daarmee kon ik alvast mijn eigen verbruik terugdringen. Ook al is het een druppel op de hete plaat.
Maar, als het niet zo'n geweldig gevoel was geweest (verslavend gejank van de aandrijving, soepel rijden, instant koppel op elke snelheid) had ik het gewoon bij een eerder zuinige motor gehouden (die ik al had, de wee strom). Dus ja, eerder een egoïstische keuze die ik gemakkelijk kon rationaliseren (en aangezien mijn vennootschap de motor betaalt, was de kost eveneens door te slikken).
Een elektrische auto behoorde eveneens tot de mogelijkheden, maar dat zou dan weer betekenen dat ik terug in de file zou gaan staan, en laat ik daar nu geen zin in hebben. De vervuilende (Euro5) diesel blijft dus nog even, maar wordt zo weinig mogelijk gebruikt.
Zo weinig zelfs, dat het volgens mij een weinig duurzame keuze zou zijn om deze nu te gaan vervangen door een elektrische wagen die daar toch maar zou staan te staan (ik overweeg eerder autodelen voor die enkele keer dat ik een wagen nodig heb in de toekomst)

EDIT: wat ik nog vergeten was (maar wat zeker meespeelt): het avontuur van de early adopter ;) ik klaag dan misschien soms over de range, maar stiekem houdt dit het leven gewoon spannend. Je kan zeggen wat je wil, maar pendelen op een betrouwbare jap is niet echt een avontuur...
 
Laatst bewerkt:
Ik zie hier een hele discussie over de (milieu) voor en nadelen van elektrisch rijden.
Welke reden is/was het voor de voorlopers hier met een E-motor om elektrisch te gaan rijden?
Ik rijd veel kilometers op de motor en heb een mening over klimaat, maar ook over technologie, en efficiency. Ik was al eens in aanraking gekomen met een Vectrix en geïnteresseerd geraakt in elektrisch rijden. Zakelijk gebruik, minder duur onderhoud en makkelijk 1/3 van de 'brandstofkosten', maken dat er voor mij een business case gemaakt kan worden bij een aantal jaar intensief gebruik. Ik heb ook nog ICE voertuigen, heb de motor als eerste 'vervangen'.
 

Tesla past de garantie op accu's aan en niet in het voordeel van de gebruiker.
Ach, je hebt weer wat negatiefs gevonden.

Het gaat om de modellen S en X.
Tesla gaf 8 jaar garantie op batterij en “drivetrain”, dus motor, vertragingsbak, differentieel, aandrijfassen met onbeperkt aantal kilometers.
Dat is nu teruggebracht tot 150.000 mijl, ofwel 240.000 kilometer. Dat is oneindig veel minder inderdaad...

Ik ben benieuwd welke andere fabrikant oneindig veel kilometers garantie gaf of geeft op het duurste onderdeel van de auto.... En ik vind 240.000 km nog steeds een hoop.

Dit was de oude situatie:

 
Tesla heeft de naamsbekendheid niet meer nodig, ze zijn synoniem voor snelle en gewilde elektrische auto's. :Y
Misschien dat ze nu wat meer winst gaan maken. :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan