Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

de ICE motoren worden ondertussen ook steeds duurder. Zat gisteren naar een nieuwe kawa te kijken, maar mocht ook al 20k meenemen..
 
Heel mooi die Hesla, meer dan 1000 km range. Maar je rijdt pas schoon met waterstof als het helemaal groen wordt opgewekt.
Dat gebeurt al, groene elektriciteit is lastig op te slaan, daar kan je dus mooi waterstof mee maken wat wel heel goed op te slaan is.
 
de ICE motoren worden ondertussen ook steeds duurder. Zat gisteren naar een nieuwe kawa te kijken, maar mocht ook al 20k meenemen..
De 2020 Z1000SX is net geen 16 mille en vind ik wel een koopje met de standaard op -en terug quickshifter. :9
En de gekuipte 650 is ook veel voor weinig.
Of de stoere nieuwe BMW F900R voor minder dan tien mille. :Y
 
In België is er eigenlijk nauwelijks verschil tussen een ICE en een elektrische motor (beide zijn 100% aftrekbaar). Alleen betaal je geen belastingen op de elektrische, maar de belastingen op moto's zijn sowieso een pak lager dan op auto's.
 
De 2020 Z1000SX is net geen 16 mille en vind ik wel een koopje met de standaard op -en terug quickshifter. :9
En de gekuipte 650 is ook veel voor weinig.
Of de stoere nieuwe BMW F900R voor minder dan tien mille. :Y
Ik was nieuwsgierig naar de H2 versies.. totdat ik de prijs zag 8-)
Versus 1000 SE ook al bijna 18k.. Gaat hem niet worden.
Ik wacht geduldig af wat de toekomst brengt, maar tot nog toe bewegen zowel de ICE als de EV modellen de verkeerde kant op ;-)
 
Het verbaast me soms wel eens hoe makkelijk men praat over bepaalde bedragen die nieuwe auto’s en motorfietsen kosten.
18.000 of 20.000 euro schijnt voor de nodige aantal mensen toch goed doenbaar te zijn.
Ik zal met mijn modaal inkomen wellicht de plank volledig misslaan, maar zie mezelf toch echt geen fiets van meer dan 18.000 euro zo kopen.
Daarom verbaast het me wel eigenlijk.
Wat me dan wel weer stoort zijn die reclames op de radio of televisie waarbij men auto’s aanprijst van bijvoorbeeld 34.000 euro en dan de woorden: voor slechts 34.000 euro erbij vermeld.
Sorry, maar ik kan er echt niet met de pet bij.
Wat een geld mensen voor eigenlijk de slechtste investeringen ooit.
 
Het verbaast me soms wel eens hoe makkelijk men praat over bepaalde bedragen die nieuwe auto’s en motorfietsen kosten.
18.000 of 20.000 euro schijnt voor de nodige aantal mensen toch goed doenbaar te zijn.
Ik zal met mijn modaal inkomen wellicht de plank volledig misslaan, maar zie mezelf toch echt geen fiets van meer dan 18.000 euro zo kopen.
Daarom verbaast het me wel eigenlijk.
Wat me dan wel weer stoort zijn die reclames op de radio of televisie waarbij men auto’s aanprijst van bijvoorbeeld 34.000 euro en dan de woorden: voor slechts 34.000 euro erbij vermeld.
Sorry, maar ik kan er echt niet met de pet bij.
Wat een geld mensen voor eigenlijk de slechtste investeringen ooit.
Als je eenmaal op nieuw zit betaal je niet steeds opnieuw de volle 34.000 maar hoef je er bij inruil 'slechts' 10.000 of zo bij te leggen.;)
 
Het verbaast me soms wel eens hoe makkelijk men praat over bepaalde bedragen die nieuwe auto’s en motorfietsen kosten.
18.000 of 20.000 euro schijnt voor de nodige aantal mensen toch goed doenbaar te zijn.
Ik zal met mijn modaal inkomen wellicht de plank volledig misslaan, maar zie mezelf toch echt geen fiets van meer dan 18.000 euro zo kopen.
Daarom verbaast het me wel eigenlijk.
Wat me dan wel weer stoort zijn die reclames op de radio of televisie waarbij men auto’s aanprijst van bijvoorbeeld 34.000 euro en dan de woorden: voor slechts 34.000 euro erbij vermeld.
Sorry, maar ik kan er echt niet met de pet bij.
Wat een geld mensen voor eigenlijk de slechtste investeringen ooit.

Het is natuurlijk ook heel persoonlijk, elke situatie is anders.

Ten eerste: investering is het natuurlijk nooit, dat zal duidelijk zijn. Investeren doe je in aandelen, goud, vastgoed, lego (ja echt ;)) of een mix daarvan (beter)
Dit kost geld en blijft geld kosten (een verdwaalde klassieker niet meegerekend)
En met de km's die ik rij gaat de afschrijving hard, heel hard.

En ook eerlijk als particulier geef ik ook minder uit aan bv een auto en/of motor (mijn particuliere auto zit onder mijn bedrijfsmotor qua aanschaf)

Maar als ondernemer moet ik toch naar mijn werk toe. Nu rij ik graag motor en daar pak ik dan een win-win.
Belasting betalen doe ik volop B| en dat geld is toch weg.
Dan is het leuk meegenomen wanneer een gedeelte van die belasting die ik betaal mag gebruiken om een bedrijfsmiddel aan te schaffen (wat de motor is)
En dan is een elektrische motor helemaal leuk die geeft extra voordeel en ik help het milieu er mee win-win. (en het rijd heerlijk :})
Zo wordt het netto bedrag ineens heel anders en is mijn particuliere auto ineens duurder.
Kortom deze keuze is makkelijk.
(ik kom uiteindelijk netto uit onder de Eva die hier te koop staat uit 2016, dan is de keuze heel makkelijk zelfs)

Particulieren hebben daar uiteindelijk ook voordeel van, de nieuwe machines die zakelijk gereden worden komen uiteindelijk allemaal in het tweedehands circuit en de meeste zijn goed gereden en goed onderhouden. (geld ook voor auto's)
Daarnaast moeten fabrikanten ook leven en zijn de eerste versies duur en helpt het dat deze zakelijk voordeel opleveren zodat ze toch verkocht worden.

Verder heb je helemaal gelijk met modaal wordt je niet vrolijk van de prijzen.
Qua elektrisch rijden zou de overheid ook de particulier een duwtje moeten geven, dat lijkt er nu eindelijk aan te komen. (ik begreep dan alleen weer niet voor motoren B|)
 
Artikel over weer een oud merk dat nieuw leven wordt ingeblazen op de enig juiste wijze.


3EB66020-AAA4-4359-AFA2-093472D21442.jpeg




 
Is dat zo? Realiseer je je dat er tegen elke elektrische motorfiets 999 niet elektrische motorfietsen zijn?

Wat lijkt jou dan een goed idee ?
Een oud merk nieuw leven inblazen met de zoveelste viercilinder viertakt met achterhaalde schakelbak die geen toekomst meer heeft ?
Je gaat toch ook geen nieuw bedrijf beginnen dat mechanische rekenmachines maakt ? Of carbidlampen ? Of beeldbuistelevisies ?

Als je een nieuw bedrijf begint zul je je moeten richten op de toekomst, het wel en wee van het bedrijf gaat zich afspelen in de toekomst, het produkt moet dus klaar zijn voor de toekomst; alleen op die manier heb je kans van slagen.

En ik heb geen idee wat de verhouding benzine/ elektrisch ermee te maken heeft. Niets is vast, niets is voor eeuwig.
 
Ik help het je hopen, maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren.

Denk nou niet dat ik anti ben hoor, maar ik ben gewoon een kritische oude knar.
 
Wat lijkt jou dan een goed idee ?
Een oud merk nieuw leven inblazen met de zoveelste viercilinder viertakt met achterhaalde schakelbak die geen toekomst meer heeft ?
Je gaat toch ook geen nieuw bedrijf beginnen dat mechanische rekenmachines maakt ? Of carbidlampen ? Of beeldbuistelevisies ?

Als je een nieuw bedrijf begint zul je je moeten richten op de toekomst, het wel en wee van het bedrijf gaat zich afspelen in de toekomst, het produkt moet dus klaar zijn voor de toekomst; alleen op die manier heb je kans van slagen.

En ik heb geen idee wat de verhouding benzine/ elektrisch ermee te maken heeft. Niets is vast, niets is voor eeuwig.

Ik denk dat er heel veel mensen zijn die het veel leuker vinden om op een stampende Harley te rijden, of op een gillende Fireblade.

Zoals ik zei ben ik beslist niet anti EV, maar als ik binnenkort een grote prijs win komt er een E type met een V12, omdat die mij wel opwindt en een Tesla helemaal niet.

En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren toch?
 
tsja, en als ik die win, gaat alles wat benzine nodig heeft de deur uit. Alleen nog even zoeken hoe ik de overgoeide zitmaaier (tractor) kan vervangen door iets elektrisch. Inderdaad, ieder zijn ding.
 
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die het veel leuker vinden om op een stampende Harley te rijden, of op een gillende Fireblade.

Zoals ik zei ben ik beslist niet anti EV, maar als ik binnenkort een grote prijs win komt er een E type met een V12, omdat die mij wel opwindt en een Tesla helemaal niet.

En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren toch?

En dat weet je omdat jij een Tesla hebt gereden ?

Gisteravond nog, mijn buurman kwam even langs; hij is 73, heeft- en is liefhebber van klassieke auto’s, moet niets hebben van milieuzaken was ineens helemaal wild van.... Een rit in een Tesla S P100D vorige week.
Hij vertelde vol vuur over de verbluffende acceleratie en dat die auto kon afremmen op de motor net alsof je remt.... Dat kende hij nog niet. Hij zat al te fantaseren dat ie er eentje wilde kopen...

Misschien moet je het ook eens zelf ervaren, dan kom je wellicht wat geloofwaardiger over.
 
de ICE motoren worden ondertussen ook steeds duurder. Zat gisteren naar een nieuwe kawa te kijken, maar mocht ook al 20k meenemen..
Klopt, Euro-5 compliance kost een boel centjes, en maakt ook dat de keuze qua nieuwe motoren steeds kleiner wordt. Bijvoorbeeld, Suzuki schrapte t.t.v. Euro-4 al zo'n beetje het halve assortiment, en met het huidige ingezette beleid t.a.v. ICE-voertuigen zal de keuze er vooralsnog niet veel ruimer op worden ben ik bang.

Als je een nieuw bedrijf begint zul je je moeten richten op de toekomst, het wel en wee van het bedrijf gaat zich afspelen in de toekomst, het produkt moet dus klaar zijn voor de toekomst; alleen op die manier heb je kans van slagen.

En ik heb geen idee wat de verhouding benzine/ elektrisch ermee te maken heeft. Niets is vast, niets is voor eeuwig.
Spot on :t

ICE of elektrisch, het maakt me in principe niet zoveel uit. En ja, ik heb met elektrische moto's gereden, ben er persoonlijk niet zo heel erg van onder de indruk, maar dat heeft vooral te maken met het soort modellen dat aangeboden wordt: die zijn voor mij onpraktisch, of eigenlijk gewoon niet inzetbaar. Zie het voorbeeld hierboven: leuk zo'n nieuw merk, maar opnieuw is het een naked-modelletje om rondjes mee rond kerken te rijden, of hooguit een beetje woon-werk over beperkte afstand.

Een beetje knappe TOER-sport motor die elektrisch wordt aangedreven, met een behoorlijke kuip en een setje koffers, betaalbaar (nou ja, zeg 25-30k€ nieuw, overeenkomstig een soortgelijk ICE-model), die heb ik nog niet gezien, omdat die nog niet bestaat. En aangezien ik gemakkelijk 500 à 1000 km per dag doe, in de bergen, dus buiten NL. Dus zou ik het ook leuk vinden als de actieradius dat ook zo'n beetje toe laat, én dat het ding nog een beetje hanteerbaar blijft (massa).

Dat vind ik des temeer relevant omdat ik niet de indruk heb dat er buiten NL heel erg veel haast gemaakt wordt met het aanleggen van de noodzakelijke laad-infrastructuur (of accu-wissel-stations, in aansluiting op waar de samenwerkende Japanse motorfietsfabrikanten zich qua elektrische moto's op richten), laat staan in de bergen. En laat dat nou juist mijn "woon-werk-trajectje" zijn, sorry.

Dus zoals de zaken er nu voor staan ...

Ik help het je hopen, maar ik zie het voorlopig nog niet gebeuren.
Denk nou niet dat ik anti ben hoor, maar ik ben gewoon een kritische oude knar.
... geef ik @Han S gelijk, zij het mss om andere redenen: ik zie domweg nog een boel praktische beperkingen, en bar weinig initiatief op brede Europese schaal (op de plekken die er voor mij toe doen) om een elektrische motor inzetbaar te maken. Ergens jammer, maar helaas: toch maar weer een ICE besteld.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan