Het Grote Elektrische Motorfietsen Topic - deel II

Als iedereen gaat koken om 18.00 uur zal er inderdaad moeten worden ge load-balanced, heel verstandig. Er zal ook sterkere infrastructuur moeten komen. Mensen met een thuislaadpaal zijn load balancing al gewend. Dan de prijs maar omhoog tussen 18.00 en 21.00. Laden kun je plannen en hij hoeft niet altijd vol he. Vol laden doe ik bij de baas, waar het (nog) gratis is.

Precies; werd gisteren op radio1 ook al uitgebreid ontkracht, mn die '10 huishoudens'.
Gemiddelde verbruik gaat omlaag, piekbelasting neemt toe. Daar moeten we wat op verzinnen.
 
..
Gemiddelde verbruik gaat omlaag, piekbelasting neemt toe. Daar moeten we wat op verzinnen.

Automatiseren dus die handel, laat ik daar nou in klussen win - win :+ })

Maar serieus, een slimme laadpaal met een slimme EV kan hier helpen.
Simpel voorbeeld:
Je kunt bv netjes aangeven wat je woonwerk verkeer tijden zijn en dat je bij wegrijden bv minimaal 70% lading wilt.
De EV communiceert met de paal en geeft aan dat hij 40% lading heeft en over 9 uur op 70% wil zitten.
Lading van 40% naar 70% duur bv 3 uur.
De laadpaal kan aan de centrale aangeven dat er een vraag is van 3 uur met van bv 30 kw. Dan kan er netjes een plekje op het net gezocht worden waar en wanneer dat ergens vandaan zal moeten komen.
En dit kan zelfs inhouden dat je het eerste uur bv van 40 - 20% gaat om ergens een tekort op te vullen. en daarna van 20% naar 70%

Dat kan allemaal automatisch geregeld worden (gelukkig kunnen laadpalen en EV's geupdate worden met nieuwe s/w)
Hier zitten wat haken en ogen aan en je zult toestemming moeten geven dat je accu ook gebruikt mag worden voor teruglevering. Maar ik weet zeker dat een bovenstaand model een heel stuk van de piekbelasting kan opvangen.
Technisch is het geen probleem, kostenplaatje en aanleg geeft wat meer uitdaging maar persoonlijk denk ik dat dit model er wel gaat komen.
Proeven en testen lopen hiermee al. Je EV kan zelfs een piek in je eigen huishouden opvangen.

Je EV hoeft niet weg met 100% lading wanneer je dat niet nodig hebt, het benzine tanken van leeg naar vol, dat is niet meer de bedoeling.
 
Nee precies; probleem is echter dat er nog teveel afhankelijkheden in zitten (of, zo je wilt, te weinig makkelijke (snel)laadmogelijkheden, zonder wachttijden).
Daardoor speelt 'range-anxiety' nog steeds een rol.
 
Het gaat er helemaal niet om wat Musk wil. Het is vanaf nu gewoon wetgeving en marktwerking.
Zijn gedrevenheid is ongekend. :}
En marketingtechnisch is het gewoon ook handig.
Buiten dat kan het ook zijn visie zijn :Y maar hij moet ook gewoon winst maken.
Dat is eigenlijk nog het meest lastig in dit hele verhaal.
Hij is alleen een betere zakenman dan de echte Tesla, die stierf arm en minder succesvol.
Bij Edison moest hij indertijd meerdere jaren zijn hand ophouden..

Wat dat betreft is Elon helemaal van de buitencategorie.
 

Geeft toch te denken.
Zoals gewoonlijk wordt er te bekrompen gedacht. ikke ikke ikke en de rest kan stikke enz enz. En ik wil nu een volle accu, niet over een uur of 4.

De volgende stap is dat je juist energie UIT de auto gaat halen voor de mensen die het acuut nodig hebben, en terug gaat stoppen op het moment dat er weer een overschot is. Wil je meteen met volle accu weg? Dan trek je de accu van de 4 omliggende auto's even voor een kwart leeg, die hoeven toch de komende 8 uur niet weg. Als er maar genoeg accu's overal staan, wordt het alleen een kwestie van uitwisselen en aanvullen op het moment dat er overschot is.

Maar daarin hebben we nog een lange weg te gaan..
 
Zoals gewoonlijk wordt er te bekrompen gedacht. ikke ikke ikke en de rest kan stikke enz enz. En ik wil nu een volle accu, niet over een uur of 4.

De volgende stap is dat je juist energie UIT de auto gaat halen voor de mensen die het acuut nodig hebben, en terug gaat stoppen op het moment dat er weer een overschot is. Wil je meteen met volle accu weg? Dan trek je de accu van de 4 omliggende auto's even voor een kwart leeg, die hoeven toch de komende 8 uur niet weg. Als er maar genoeg accu's overal staan, wordt het alleen een kwestie van uitwisselen en aanvullen op het moment dat er overschot is.

Maar daarin hebben we nog een lange weg te gaan..
Daar zie ik wel iets in.
Een land vol stilstaande (en dat doen ze meestal het grootste deel van de dag) E voertuigen zijn een prima opslagplaats voor overtollige productie van zon en wind energie. Het vraagt wel, meer dan nu, flexibiliteit en planning van de gebruikers.
 
Daar zie ik wel iets in.
Een land vol stilstaande (en dat doen ze meestal het grootste deel van de dag) E voertuigen zijn een prima opslagplaats voor overtollige productie van zon en wind energie. Het vraagt wel, meer dan nu, flexibiliteit en planning van de gebruikers.

Oei, en ik vind dat 't nu al veel flexibiliteit en planning vereist ;)
 
Zoals gewoonlijk wordt er te bekrompen gedacht. ikke ikke ikke en de rest kan stikke enz enz. En ik wil nu een volle accu, niet over een uur of 4.

De volgende stap is dat je juist energie UIT de auto gaat halen voor de mensen die het acuut nodig hebben, en terug gaat stoppen op het moment dat er weer een overschot is. Wil je meteen met volle accu weg? Dan trek je de accu van de 4 omliggende auto's even voor een kwart leeg, die hoeven toch de komende 8 uur niet weg. Als er maar genoeg accu's overal staan, wordt het alleen een kwestie van uitwisselen en aanvullen op het moment dat er overschot is.

Maar daarin hebben we nog een lange weg te gaan..
Dat lijkt me niet erg economisch, je hebt dan veel last van verliezen. Kijk maar eens naar de koeling die nodig is.
 
Precies; werd gisteren op radio1 ook al uitgebreid ontkracht, mn die '10 huishoudens'.
Gemiddelde verbruik gaat omlaag, piekbelasting neemt toe. Daar moeten we wat op verzinnen.
Dus niet alles op elektrisch gooien maar aanvullen met waterstof.
 
Dat lijkt me niet erg economisch, je hebt dan veel last van verliezen. Kijk maar eens naar de koeling die nodig is.
Gelukkig zien we wel oplossingen in waterstof met verliezen tot 80% ? Dat is dan weer geen probleem?

En de auto's die leeg worden getrokken hoeft niet zo hard hun best te doen met koeling, alleen degene die zich vol staat te zuigen tegen maximaal vermogen en daar had je het probleem toch al.

Maar gelukkig hoeven wij het probleem niet op te lossen, daar zijn slimmere mensen voor.
 
Daarbij moet er voor waterstof ook een compleet nieuw netwerk van tankstations en dergelijke aangelegd worden.
Het lijkt mij efficiënter om dat geld in een nieuw elektriciteitsnet te steken.
 
Daar ben ik ook bang voor..
auto-op-waterstof-efficie%CC%88ntie-vs-BEV.jpg
 
De grote maatschappijen willen koste wat kost hun greep behouden.

Maar stel je voor: er zijn grote gebieden op de planeet waar niemand woont en de hele dag de zon staat te branden. Daar zet je die energie om met panelen, gebruikt de elektrische stroom om waterstof te genereren, het leidingnet hoeft niet meer te worden aangelegd, gaat nu aardgas doorheen.

En bij elke woning zet je een brandstofcel in de kelder of berging, welke de waterstof omzet in elektrische energie en daarmee kook je, verwarm je en laad je de EV.
Je kunt ook direct gaan koken en verwarmen met de waterstof.

Je kunt ook aardwarmte gebruiken, is bijna gratis.

Hoe hoog het rendement is doet er niet toe, er is energie in enorme overvloeden in de Sahara, de Nevada woestijn, in Brazilié, in Australië en nog veel meer gebieden en als je H2 op een schone manier opwekt, dus met zonne energie of met aardwarmte, heb je geen CO2 uitstoot meer en andere nare gassen.

Op zich is dat waterstofverhaal dus nog helemaal niet zo gek, maar helaas zullen andere belangen zwaarder wegen.
 
Aardgas heeft een druk van circa 30 Mbar.
Waterstof bij de vulstations 700 bar, dus dat betekend dat er voor de auto nog wel een apparaat voor moet.
En al reduceer je de druk voor het leidingnetwerk (wat ook moet), op vele plekken gaat het toch lekken vanwege de eigenschappen van het lichtste gas op aarde.
Ik ben benieuwd naar de testen. :t
 
Het probleem met een auto op H2 is idd dat wil je een redelijke range hebben, dan moet het onder zeer hoge druk in een kleine tank worden meegenomen.
Maar thuis kun je een brandstofcel ergens plaatsen en daarmee H2 direct omzetten in elektriciteit, wat je ook kunt gebruiken om je EV te laden.
 
Het probleem met een auto op H2 is idd dat wil je een redelijke range hebben, dan moet het onder zeer hoge druk in een kleine tank worden meegenomen.
Maar thuis kun je een brandstofcel ergens plaatsen en daarmee H2 direct omzetten in elektriciteit, wat je ook kunt gebruiken om je EV te laden.
Wel eens van de Hesla gehoord die komt een keer zo ver als de Tesla.

 
Laatst bewerkt:
Heel mooi die Hesla, meer dan 1000 km range. Maar je rijdt pas schoon met waterstof als het helemaal groen wordt opgewekt.
 
En toch is nog maar een op de duizend motoren elektrisch. Ik ben benieuwd hoe dat zich zal gaan ontwikkelen.
De elektrische autobezitter kreeg een berg subsidie, is dat met motoren niet zo?

Dat is natuurlijk een reden, want ze zijn nog een stuk duurder dan de ICE motoren.
 
...
De elektrische autobezitter kreeg een berg subsidie, is dat met motoren niet zo?
...

Zeker dat is bij motoren ook zo, naja subsidie, minder belasting betalen. detail ;) Uiteindelijk is voor de zakelijke rijder de motor goedkoper dan een ICE motor.
Nadeel is wel de eerste aanschaf, die is inderdaad duur dat moet je maar hebben liggen. (geld ook voor auto's)

Ander nadeel was dat er niet veel keuze / modellen zijn en degene die er waren een kleine accu hebben.
Maar daar komt nu ook verandering in, meer modellen betere accu's

Particulier zou ik op dit moment ook zeker niet instappen dan betaal je echt de hoofdprijs.
Er mag wel wat meer balans tussen particulier en zakelijk voordeel komen.
Daarnaast rijden de meeste zakelijke rijders idd een auto en niet een motor.

Ik denk dat dit wel gezorgd heeft dat er gewoon nog niet zoveel rijd op dit moment.
 
Terug
Bovenaan Onderaan