Het grote GSX-F topic deel 13

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Oh jawel. Alleen heb weer iets nieuws gekocht, naja m'n vriendin heeft iets in huis gehaald. :X Daarvoor heb ik de schokbreker nodig. _O-
 
IMG-20191011-WA0012.jpg

beepboop _O- :X
 
In afwachting van vakantie bandenboer, de velg eens in de motor gepast, twee achterbruggen kunnen licht afwijken natuurlijk. Past mooi allemaal, iets meer ruimte dan in de losse brug dus geheel aan bussen, lagers e.d. gaat er gelukkig iets soepeler in 👍

20191013_172227.jpg


20191013_172240.jpg


20191013_172244.jpg

20191013_172512.jpg


Originele kettingscherm is krap maar ff afwachten

20191013_172525.jpg
 
Nou, ik heb mij vandaag ook weer eens bezig gehouden ...

Ik begin met een kartonnen sjabloontje te maken:
Screenshot_20191013-184705_Gallery.jpg


En pas dat op de plaats waar het komen moet:
Screenshot_20191013-184713_Gallery.jpg

Screenshot_20191013-184721_Gallery.jpg


Ik neem een aluminium plaat van 1,5mm dik, en leg dat sjabloontje erop, en teken het over:
Screenshot_20191013-184733_Gallery.jpg


Dan met een metaalzaag uithalen, en later bij dremelen:
Screenshot_20191013-184741_Gallery.jpg

Screenshot_20191013-184750_Gallery.jpg

Screenshot_20191013-184756_Gallery.jpg


Ik kijk de pasvorm na:
Screenshot_20191013-184802_Gallery.jpg


Waarna ik begin te plooien en passen, het meest tijdrovende proces:
Screenshot_20191013-184810_Gallery.jpg

Screenshot_20191013-184816_Gallery.jpg


De lipjes onderaan, bedoelt om de gelijmde delen te omsluiten lukken niet zo goed wegens gebrek aan daarvoor gepast gereedschap:
Screenshot_20191013-184825_Gallery.jpg

Screenshot_20191013-184833_Gallery.jpg


Nadat het mooi past, met niet te veel speling, moet het gat er nog in. Dat mag je pas op het einde maken, anders kan je niet mooi plooien. Het gat moet ook groter zijn dan dat in de reflector, want het stelblokje moet wat kunnen schuiven:
Screenshot_20191013-184840_Gallery.jpg


En weer eens passen:
Screenshot_20191013-184855_Gallery.jpg


Dan de gaatjes boren, 4mm boutjes erdoor, aandraaien, en dan terug een kwartslagje los, secondenlijm ertussen, onder alle vlakken van de beugel, en dan vast draaien:
Screenshot_20191013-184904_Gallery.jpg

Screenshot_20191013-184913_Gallery.jpg


Vóór ik met de lijm begon heb ik het stelblokje er eens in gezet om te checken, maar het er weer uitgehaald. Dat gaat er dinsdag weer in, dan ben ik zeker dat de lijm goed droog is, want ik moet ten allen tijde vermijden dat dat blokje vast komt te zitten.

Het is een eeuwigheid geleden dat ik nog zo geknutseld heb, ik voel me weer net een tiener :+

En een beetje had ik het gevoel een tandarts te zijn die een tand afwerkt met een kroon :P

Maar genoeg fantasie nu. Ik hoop dat dit goed houd, maar ik heb er wel goede hoop in.

Hopelijk valt het weer morgen een beetje mee, want ik heb nog een 285km te gaan, en zou dus morgen na het werk wat willen omrijden, om thuis te komen met exact 65.000km, en dinsdag ben ik thuis, dan kan ik me bezig houden met de reflectors uit mijn huidige koplamp te halen, en deze erin te steken. Dat zal ook geen 5 minuten werkje zijn ...
 
Ik vind het mooi dat je het zo knutselt, resultaat is waar het om draait toch?

Ben benieuwd hoe die lamp e.d. erin komt want begrijpen doe ik het nog niet helemaal :)
 
Ik vind het mooi dat je het zo knutselt, resultaat is waar het om draait toch?
Dat dus idd :Y
Ben benieuwd hoe die lamp e.d. erin komt want begrijpen doe ik het nog niet helemaal :)
Simpel, met een heteluchtblazer de lijm van de koplampunit vloeibaar maken, buitenplastiek eraf, dan de H1 en H7 reflektoren eruit, de H4 reflektoren erin. En dan de lijm weer opwarmen, en die transparante plastieken kap er weer op.

Maar, uiteraard zal ik er wel weer (heel wat) foto's van maken hoor :t

Ik wilde er nog angel ayes bij zetten ook, maar heb ze nog niet binnen. Dus aangezien je het AliExpress topic ook volgt, weet je nu dat mij collectie "ongebruikte AliExpress artikelen" nog wat gaat groeien :')

Edit: ens de koplamp omgebouwd, ga ik uiteraard meerdere foto's maken met gewone H4 halogeens erin, en erna met de LED miniprojectors om het verschil te zien :Y

Edit 2.0: en aangezien ik nu een verzameling reflektoren heb liggen, denk ik eraan om de bi-projectors die ik nog heb liggen ook nog in de andere reflektors te monteren. Waarom? Gewoon, om bezig te zijn, en omdat ze hier amders toch maar liggen :P
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Ivan , heb jij je niet nog een achterveer liggen van 1 van jouw projecten? :X

@DKP Ik heb het één keer geprobeerd. Toen had ik ineens een scheur in het glas. Is een voorzichtig kl#ten karwei.
 
@Ivan , heb jij je niet nog een achterveer liggen van 1 van jouw projecten?

 
Ombouw geslaagd:

De koplamp origineel:
20191014_175754.jpg


Met de heteluchtblazer de randen waar de lijm zit heet maken, terwijl je de unit langzaam rondraaid. Je moet wel opletten dat je niet té heet stookt, dan vervormt de plastiek. Best een tijdrovend proces want je mag niet te lang op eenzelfde plaats blazen, en de hitte moet doordringen tot aan de binnenzijde van de constructie. Ik ben er een klein kwartier mee bezig geweest
20191014_182831.jpg


Eens warm genoeg, met een platte schroevemdraaier op de punten waar de kap vast "klikt" een beetje open trekken, en dan kan je langzaam de hele kap er aftrekken. Dan krijg je zo wat sliertjes, effe laten koelen en dan kan je de meeste sliertjes er af pulken:
20191014_183702.jpg


Dan moet nog dat zwarte binnenwerk eruit. Bij de versies tot begin 2003 was dit binnenwerk in chrome:
20191014_184057.jpg


Nu kan je de reflektors eruithalen, door eerst de kogelgewrichtjes aan de bovenste binnenzijde van de armaturen los te klikken, en dan de stelschroeven helemaal uitdraaien. Om de reflektors en stelblokjes niet scheef te trekken, doe je dat door afwissellend 10 slagen per kant te doen. Ook daar ben je effe mee bezig.
Hier is de dimlicht reflektor vervangen door de H4 reflektor:
20191014_184101.jpg

20191014_185209.jpg

20191014_190006.jpg


Nu heb ik een beetje geluk met die "kroon" die ik gisteren gemaakt heb, want er blijkt niet zo veel plaats op overschot te zijn in dat binnenwerk, net plaats genoeg (wel wat moeilijk te zien op de foto ...):
20191014_190103.jpg


Zo, eens de twee reflektors erin, dat binnenwerk er weer in, en de kap er weer op. Die zet je gewoon er los boven op, begint weer al draaiend te warmen, en beetje bij beetje kan je die voorzicht er weer in duwen. Duurt ook weer een klein kwartiertje, maar beter zo, want best niets forceren.

Het installeren op de motor was dan weer wat moeilijker dan gedacht. Niet de unit bedoel ik dan, maar het feit dat er achter die LEDS een "blokje" zit, ik veronderstel een soort spanningscontroller of zo? En dus nog wat kabel ook. Plus dat ik een verloopkabel moest maken om op de H7 en H1 connectors te koppelen.

Op onderstaande doto zie je dus de koelblok zitten, die je pas op schroeft NÁ de afdichtingsrubber terug gezet te hebben. Dat komt trouwens mooi overeen, moest er niks aan aanpassen. Daardoor komt het kabeltje met een connectortje naar dat "blokje", dat je eronder ziet liggen. Van dat blokje komt een kabel met een mannelijke H4 connector, die ingeplugd is in een vrouwelijke H4 connector, die zie je iets hogerop, met dat blauwe draadje. De moeilijkheidsgraad was vooral om alles zo weg te werken dat er bij volledige stuuruitslag, zowel links als rechts, nergens een kabel geklemd, of zelfs maar geraakt wordt, dat wilde ik ten allen tijde vermijden. De andere kant dus net zo gedaan.
20191015_130340.jpg


Daarna ben ik naar een algemeen auto onderhouds bedrijfje gereden, met de bedoeling de lampen af te stellen. Daar ook eens gecontroleerd hoe warm die koelblokjes worden. Die worden amper warm, je kan er gemakkelijk je vingers tegen houden, dus bang voor verbrande rubbers hoef ik niet te zijn.

De verwachtte vergelijking met halogeens ga ik niet doen, veel te veel werk om dat allemaal weer te wisselen!

Dus tot zover werkt alles goed, maar, ik kwam voor een verassing te staan. Ik had onderweg al een rare indruk van het lichtbeeld, toen ik al eens achter een auto stilstond voor een verkeerslicht, maar dacht dat dat misschien kwam door de ronde en schuine vorm in de carrosserie van de auto.

Nou, ik rijd binnen bij auto 5, en toen viel het harder op, nog voor ze dat ding om de lampen af te stellen ervoor zette. De cutt off line staat schuin ipv horizontaal. Beiden even schuin, ik gok ongeveer 25° met de klok mee, wat dus een klein beetje een "Engels" effect geeft. Niet goed. Zet de koplampen uit, de man kijkt in de koplamp, en zegt, je ampullen zitten een beetje schuin.

Nou, daar zit dus het eigenaardige. De ampullen zitten er goed in, dat weet ik zeker! Ik ken het probleem van slecht geplaatste ampullen! Maar, ik had het al gemerkt bij diverse foto's van een USA koplampunit van een GSX F, die ampullen zitten dus idd een beetje schuin, geen idee waarom. Ik dacht altijd dat dat zo hoorde, en de reflektors daar wel op gemaakt zouden zijn, maar niet dus, het lichtbeeld loopt schuin. Zal morgen in het donker eens een foto maken.

We hebben de koplampen dan maar wat "te laag" afgesteld. Ik heb ook al een idee om dat probleem op te lossen, wat weer wat "gepruts" zal worden, maar daar heb ik nu even geen tijd meer voor.

Morgen is het toch pikdonker om naar het werk te rijden, en ik ga dan ook eens bewust een onverlichte weg in mijn route opnemen. Het lichtbeeld is zeker wel mooi en sterk, maar of dat iets uitmaakt bij een "te lage" afstelling is maar de vraag. Ook heb ik de indruk dat het grootlicht maar weinig effect geeft. Maar ook dat zie ik morgen dan wel.

... to be continued ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heel knap al dat gepriegel 👍
Dank je! 👍

De ene doet het met remklauwen, de andere met koplampen 😃

Alleen dat schuine lichtbeeld, dat is wel een zware teleurstelling -O-
Ik heb geen flauw idee waarom de H4 bulbs bij een GSX F (eigenlijk bij een Katana) er schuin in zitten ...
 
Ik ben meer van het ruwe en grove werk dan gepriegel ;)

Hoe fix je dat nu?

Weer loshalen en opnieuw??
 
Ik ben meer van het ruwe en grove werk dan gepriegel ;)
Ik houd wel van wat prutswerk idd ;)
Hoe fix je dat nu?

Weer loshalen en opnieuw??
Als dat schuine lichtbeeld nu kwam door een fout van mij, dan zou opnieuw beginnen een oplossing zijn. Maar het IS gewoon zo. En dat snap ik niet, waarom ze dat lichtbeeld zo gezet hebben.
Nu weet ik niet of mijn stelling van 25° klopt, is maar een schatting. Eens voor een muur op de middenbok zetten, en uitmeten hoeveel graden het precies is.
Dan een soort ring maken met drie "H4 nokjes", de huidige H4 nokjes van de bulbs afslijpen, de ring erover, maar naar rechts draaien, evenveel graden als deze verkeerd staan, zo "draai je ze weer juist".
Eens zien wanneer ik dat ga doen.
Maar eventueel toch eens een halogeen proberen. Maar mogelijk valt het bij die minder op omdat die zo geen scherpe cutt off line hebben.

Edit: normaal kan je de bulbs vervangen zonder de kuipen weg te nemen, maar dat is vrij moeilijk. Maar met al die kabeltjes is er nog zo weinig ruimte dat vervangen toch echt beter is zonder de kuipdelen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb de motor net even tussen de buien door buiten gezet, om het lichtbeeld te bekijken:
20191015_220553.jpg

Ervan uitgaande dat mijn muur wel horizontaal loopt, kom ik uit op 10° a 11°.
(de foto naar mijn tablet gekopieerd, en dan zo een gradenboogje erop gelegd :P )
Toch een stuk minder dan ik dacht.

Daarna even op het kruispunt gericht,
Dimlicht (mag misschien nog een tikkeltje lager, al heb ik de indruk niet in de venster van de buurman zijn Doblo binnen te schijnen):
20191015_220616.jpg

En grootlicht (verkeersborden reflekteren plots heel fel, en let ook op het bushokje links in de verte dat bij dimlicht amper zichtbaar is, valt dus nog best mee denk ik. Ik bedoel dus, dimlicht toch niet te hoog aangezien je hierboven het bushokje amper ziet ...):
20191015_220626.jpg


Benieuwd om morgenvroeg een onverlichte weg te nemen ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan