Shit, ben ik dus net te laatJij hebt grotere sproeiers. Dat zou best kunnen schelen. Het brokje ijs komt aan het eind van de sproeier.
En het is afhankelijk van de benzine. Met euro heb ik ook nergens last van. Met een beetje olie door de 98 ook niet dus
prut, 123097. Dat gaat met de 100-150 km die ik vandaag op de rol heb staan nog niet lukken, maar voor de volgendetankbeurt moet het gebeurd zijn.
Dan heb ik gewoon extreem veel mazzel XDBevriezing ontstaat bij temperaturen net boven het vriespunt waarbij nog waterdamp in de lucht zit.
De aangezogen benzine verdampt, en dit kost energie. Deze energie wordt verkregen door af te koelen. Vergelijk het met benzine of aceton op je huid. Doordat dat verdampt voelt het ook koud aan. De temperatuur wordt onttrokken uit de huid. Naar analogie: Doordat de benzine verdampt in de carb daalt de temperatuur daarin ook een klein beetje. Als de aangezogen lucht al net boven het vriespunt is komt deze als gevolg hiervan net ónder het vriespunt en kan waterdamp in de carburateur vastvriezen aan de sproeier/gasnaald en voor een klontje ijs zorgen.
Dat voel je doordat de motor helemaal niet meer goed op gas geven reageert. In extreme vorm kan ie zelfs afslaan bij jlage toeren, maar zo erg heb ik het met de SV nooit gehad. Dit bevriezen is erg exemplarisch. De ene heeft er last van de ander niet. Zonder heaters had ik er vanaf 9 graden last van. Met nieuwe heaters ging het bij alle temperaturen goed, maar nu ze zo goed als kapot zijn heb ik er bij 2-3-4 graden wat het afgelopen week in de ochtend was enige last van.
Als het vriest kun je per definitie géén last hebben van bevroren carbs. Immers zit er dan geen (of heel weinig) water in lucht, dus valt er in de carbs ook niets aan te vriezen.
Oh maar dan heb je mazzel!Ja. Dat langzaam rijden is een dingetje ja. Als ik langzamer ga dan 80 slaat ie af dus moet ook op de woonerven flink t gas erop houden
Bij erg vochtig/nat weer wil hij af en toe wel eens al het vermogen kwijt zijn, voor 1 seconde, en dan pakt hij weer op, dat gebeurd eens per 50 km in deze omstandigheden.
Volgens mij gaat het morgen gebeuren. Net op tijd dan dus
Hij knalt lekker in de piep. Sportief geluidje dus. De afgelopen week heb ik wel wat milde icing in de carbs gehad De heaters zijn niet meer helemaal ok meer. Teveel gelijkstroomweerstand dus te weinig vermogen. Ze worden ook voelbaar minder warm dan toen ze nieuw waren. Met BP Ultimate heb ik in het verleden ook bevriezingsproblemen gehad. Ik heb er nu 100 mol tweetaktmotor per tank bij ingemikt en dan is het weg. Ze staan wel raar te kijken bij de pomp. Maar dan kunnen ze alvast wennen aan iedereen die ethanolkillers aan de benzine gaat toevoegen. 1 liter diesel op een volle tank werkte voorheen ook, maar dat stinkt meer en tegenwoordig zit ook daar al ethanol in
Die van mij staat dan behoorlijk goed afgesteld, want rijdt heerlijk, ook onderin.Lang leve injectie. Geen gekloot met lekke pakkingen, versleten zooi en verkeerd afgestelde gasnaalden.
Alleen jammer dat het net wat minder lekker rijd (bij langzaam rijden) dan goed afgestelde carburateurs ...
Ik heb de SV al een paar jaar en tankte ook toen alle benzine nog ethanolvrij was zowel 95 als 98. Toen er nog een bemande Shell in het dorp zat was het bijna altijd Shell, daarna overgestapt op BP.Even een berichtje hier van een Bandit-rijder.
Ik lees hier wel eens een beetje mee omdat ik wel gecharmeerd ben van de SV, dus alle info erover vind ik wel interessant. Nou viel mij onderstaand bericht op:
Laat ik nou vorige week hetzelfde gehad hebben. In het verleden echter nooit last gehad van carb-icing, en bij de Bandits is het een bekend probleem dus wel altijd scherp er op. Geen carbheaters op mijn Bandit dus voelde me altijd gezegend
Nu tank ik sinds dat E10 gedoe V-power. Ik rijd elke dag met dat ding dus gewoon het zekere voor het onzekere dacht ik. Maar als ik het goed begrijp kan juist de 0% ethanol van de V-power (net als BP Ultimate) bijdragen aan het veroorzaken van carb-icing? Aangezien jij typt In het verleden met Ultimate ook bevriezingsproblemen gehad te hebben.
Uit interesse: hoe is dat dan te verklaren? Simpelweg meer brandstof dus nog lagere temperatuur bij het aanzuigen?
als ik het nog eens goed teruglees, Ik denk ook dat ik het soms heb, maar dan alleen bij vochtig weer, en redelijk koud XDBevriezing ontstaat bij temperaturen net boven het vriespunt waarbij nog waterdamp in de lucht zit.
De aangezogen benzine verdampt, en dit kost energie. Deze energie wordt verkregen door af te koelen. Vergelijk het met benzine of aceton op je huid. Doordat dat verdampt voelt het ook koud aan. De temperatuur wordt onttrokken uit de huid. Naar analogie: Doordat de benzine verdampt in de carb daalt de temperatuur daarin ook een klein beetje. Als de aangezogen lucht al net boven het vriespunt is komt deze als gevolg hiervan net ónder het vriespunt en kan waterdamp in de carburateur vastvriezen aan de sproeier/gasnaald en voor een klontje ijs zorgen.
Dat voel je doordat de motor helemaal niet meer goed op gas geven reageert. In extreme vorm kan ie zelfs afslaan bij jlage toeren, maar zo erg heb ik het met de SV nooit gehad. Dit bevriezen is erg exemplarisch. De ene heeft er last van de ander niet. Zonder heaters had ik er vanaf 9 graden last van. Met nieuwe heaters ging het bij alle temperaturen goed, maar nu ze zo goed als kapot zijn heb ik er bij 2-3-4 graden wat het afgelopen week in de ochtend was enige last van.
Als het vriest kun je per definitie géén last hebben van bevroren carbs. Immers zit er dan geen (of heel weinig) water in lucht, dus valt er in de carbs ook niets aan te vriezen.
Volgens mij maakt het smelt of vriespunt van de vloeistof die van de vloeistof- naar de gasfase helemaal niets uit voor dit effect. Een vaste stof zal de benzine nooit worden. De energie die in de verdamping van deze vloeistoffen zou gaan zitten zou mogelijk wel van invloed kunnen zijn. Hoe meer energie er gaat zitten in het verdampen van een volume brandstof hoe meer energie in de vorm van warmte uit de lucht zal worden onttrokken, dat hierdoor effect zou kunnen hebben op de temperatuurdaling in de carb.
Klopt, dat zijn juist DE omstandigheden voor bevriezen van water uit de lucht in de carbs die iets onder nul komen als gevolg van het afgeven van energie aan verdampende benzine. Soms is het heel mild en dan kan het inderdaad 'eenmalig'' lijken, omdat het stukje ijs maar heel langzaam weer aangroeit.als ik het nog eens goed teruglees, Ik denk ook dat ik het soms heb, maar dan alleen bij vochtig weer, en redelijk koud XD
Als ik dan van het gas afga, en even wacht, is het probleem weg XD