Het grote Suzuki SV 650/1000/S/N Verzameltopic - Deel XVI

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb het topic met de SV Meeting voorzien van een route. pakweg 240km dit jaar! Zou volgens TomTom in 4 uurtjes gedaan moeten zijn :t

Klikkerdieklik
En zo eigenwijs als ik ben sta ik net als de vorige routes niet open voor suggesties: dit is wat het is :+
 
:W

Is er iemand hier die in z'n SV een lithium accu heeft?
Mijn oude Yuasa is overleden, en ik wil wel een keer iets nieuws proberen. Zijn nog maar 2 tientjes duurder.
Heb echter ook Xenon (al zou dat minder verbruiken volgens mij), handvatverwarming (Oxford) en oplader voor mobiel.
Zit te denken aan zo'n LMT/Shido/Skyrich etc.
Ik heb lithium erin zitten, heb er wel alleen maar tomtom op zitten. Prima ding, is kleiner lichter en heb nog geen last gehad van leeglopen.
Heb gwn dezelfde spanningsregelaar er nog inzitten
Ja. Ik vertrouw die lithium accu's nog niet zo. Ze zijn mij iets te brandgevaarlijk. Je ziet wel eens wat een kleine li-ion accu van een telefoon kan veroorzaken. Deze motor lithium accus zijn wel een beetje groter dan dat. En hij zit pal boven de uitlaatbocht van de tweede cilinder. Nou kan de aanschafprijs misschien een gering verschil zijn; je moet er voor het onderhoudladen wel een andere lithium lader voor kopen. Voor zover ik weet kan dat niet met een reguliere accu lader. Waarom weet ik eigenlijk niet want in de motor zit immers toch ook een "reguliere" accu lader..?

Ik persoonlijk hou het iig op lood.
 
Dit ligt echt aan je spanningsregelaar. Lithium accu voelt zich helemaal fantastisch met 14,2v erop. Meeste oude motoren leveren 14,8v, wat weer ideaal is voor 'ouderwetse' loodzuur en AGM accu's.

Dit is iig van eigen research van een jaar of terug. Kan veel veranderd zijn in de tussentijd. Essentie is... Let op het laadvoltage van de lithium accu. (Staat vaak op de site/verpakking)
Mijn SV1000 is uit 2003 (injectiemodel). Zal laadspanning is meten maar moet geen probleem zijn lijkt me

Ja. Ik vertrouw die lithium accu's nog niet zo. Ze zijn mij iets te brandgevaarlijk. Je ziet wel eens wat een kleine li-ion accu van een telefoon kan veroorzaken. Deze motor lithium accus zijn wel een beetje groter dan dat. En hij zit pal boven de uitlaatbocht van de tweede cilinder. Nou kan de aanschafprijs misschien een gering verschil zijn; je moet er voor het onderhoudladen wel een andere lithium lader voor kopen. Voor zover ik weet kan dat niet met een reguliere accu lader. Waarom weet ik eigenlijk niet want in de motor zit immers toch ook een "reguliere" accu lader..?

Ik persoonlijk hou het iig op lood.

Je moet alleen geen "speciale" lader hebben die bijv. dode accu's kan boosten etc. Een simpele lader is inderdaad niet anders dan de ~14v die van je spanningsregelaar komt,.
 
Laatst bewerkt:
Mijn SV1000 is uit 2003 (injectiemodel). Zal laadstroom is meten maar moet geen probleem zijn lijkt me



Je moet alleen geen "speciale" lader hebben die bijv. dode accu's kan boosten etc. Een simpele lader is inderdaad niet anders dan de ~14v die van je spanningsregelaar komt,.
Ik ging het even nazoeken, want ik dacht me te herinneren dat Li-Ion LiFePO4 niet van een float-charge houden en dat had ik deels correct.
Hier mooie uitleg. Komt er op neer dat het wel kan, maar je moet idd een domme lader hebben, maar de meeste hebben allemaal een C-Tek of een Optimate welke gebruikt maakt van verschillende stadia en dit type lader is dus niet geschikt voor een LiPo....

Enne.. laadstroom is niet het zelfde als laadvoltage spanning. ;)

 
Ik ging het even nazoeken, want ik dacht me te herinneren dat Li-Ion LiFePO4 niet van een float-charge houden en dat had ik deels correct.
Hier mooie uitleg. Komt er op neer dat het wel kan, maar je moet idd een domme lader hebben, maar de meeste hebben allemaal een C-Tek of een Optimate welke gebruikt maakt van verschillende stadia en dit type lader is dus niet geschikt voor een LiPo....

Enne.. laadstroom is niet het zelfde als laadvoltage spanning. ;)

Heb inderdaad een domme lader, dus dat moet wel goedkomen. Laadspanning inderdaad ;)
 
:W

Is er iemand hier die in z'n SV een lithium accu heeft?
Mijn oude Yuasa is overleden, en ik wil wel een keer iets nieuws proberen. Zijn nog maar 2 tientjes duurder.
Heb echter ook Xenon (al zou dat minder verbruiken volgens mij), handvatverwarming (Oxford) en oplader voor mobiel.
Zit te denken aan zo'n LMT/Shido/Skyrich etc.
Yes, werkt prima al 2 seizoenen. Maar mijn SV is een racer zonder allerlei ampère verslindende apparaten
 
En voor dat gebruik van de motor maakt het verschil in gewicht ook nog eens uit. Voor een wegmotor is het een leuke maar onnodige gadget, behalve als je ruimte moet creëren ivm 'verbouwing' of zo. Anders kun je beter een 18 Ah lood/zuur accu nemen. Zeker indien je ook 's winters een tijdje door wilt starten.
 
Ik rij nooit in de winter, althans niet met de SV.
Oude accu is net dood, leek me wel een goed moment om een keer Lithium te proberen.
Zitten nog wel meer voordelen aan, meer CCA om te starten, loopt minder snel leeg, en tja toch weer -2kg op een hoog punt op de motor.
 
Altijd leuk te proberen inderdaad. En als het niets wordt weet je dat ook weer, maar gezien de reacties van anderen gaat het wel goed komen.
 
Bij mij doet ie t al anderhalf jaar, geeft je ook de optie om naar een zx6r shock over te stappen. Je hebt nu namelijk meer ruimte voor een reservoir
 
Misschien dat ik ze toch een keer ga proberen dan. Ik heb nu nog een set jonge PP2CT, maar daarna is alles aan zomerbanden zo goed als op.
De teller staat nu op 129.800 km. Ik mag niet naar het werk de komende 2 weken, en met thuiswerken komen de kilometers er niet op. Mijn idee was om 'm naar 130 dkm te rijden voor langdurige opslag, dus dan moet ik het begrip 'thuis werken' maar met een korreltje zout* nemen. 🏍☀🤣👍🏻
Gelukkig kan ik wel flexibel werken, dus dat komt dan wel weer goed.

* lees: tank benzine
Houdt er rekening mee dat ze VEEL trager reageren dan Michelin.
Het is even wennen, maar de kracht om hem om te gooien is lineair, om hem net iets meer om te gooien, heb je ook iets meer kracht nodig, maakt niet uit in welke hoek je zit.

Michelin hoef je stuur maar aan te raken, en hij valt de bocht in. Echter om hem schuiner in de bocht te krijgen, als je al schuin bent, heb je meer kracht nodig.

Als je Bridgstone gewend bent, kun je ook ERG snel van links naar rechts gooien, maar dat kost simpelweg meer kracht, omdat bridgestone langzamer is.

Het voordeel is dat hoe plat/hard/schuin je ook gaat, de feedbackblijft gelijk :)
 
Bij mij doet ie t al anderhalf jaar, geeft je ook de optie om naar een zx6r shock over te stappen. Je hebt nu namelijk meer ruimte voor een reservoir
Bedankt voor de tip. Zit nu originele demper onder maar met hyperpro veer. Voldoet op het moment wel voor de SV.
 
Vraagje voor de kenners: Ik heb af en toe dat als ik mijn Sv in zijn 1e versnelling hebt dat hij heel erg in gaat houden als ik weg probeer te rijden, alsof de toeren even blijven hangen en op een gegeven moment pakt hij em weer maar nu schrik ik daar zo van dat ik denk dat hij een plots op zijn achterwiel trekt.. In de rest van de versnellingen heb ik dit niet... Is dit een veel voorkomend iets bij de Sv of is die van mij weer speciaal?Lekker snel wegtrekken bij stoplichtjes is op deze manier amper te doen.. In welke hoek moet ik dit probleem zoeken / vinden?
 
Ja uiteraard. Zoiets had ik wel verwacht. Zeer robuust met rvs buizen. Nog net niet zo lelijk als de rolkooien die om veel lesmotoren zitten waarbij zelfs stuur, knippers en uitlaat zijn beschermd. Ook absoluut niet mooi of subtiel, maar puur functioneel. Zoiets had ik van jouw crash protectors ook al verwacht. Niemand zet dit erop omdat het er zo mooi uitziet :t
 
20200317_131646.jpg

Ouwe rot van het stel
 
Vraagje voor de kenners: Ik heb af en toe dat als ik mijn Sv in zijn 1e versnelling hebt dat hij heel erg in gaat houden als ik weg probeer te rijden, alsof de toeren even blijven hangen en op een gegeven moment pakt hij em weer maar nu schrik ik daar zo van dat ik denk dat hij een plots op zijn achterwiel trekt.. In de rest van de versnellingen heb ik dit niet... Is dit een veel voorkomend iets bij de Sv of is die van mij weer speciaal?Lekker snel wegtrekken bij stoplichtjes is op deze manier amper te doen.. In welke hoek moet ik dit probleem zoeken / vinden?

Korte antwoord; Nee, dit is verre van normaal.

Jouw carburateur is toe aan een opvris/schoonmaak beurt. Vacuümlek is ook een mogelijkheid, maar daar kom je gauw genoeg achter als de hele carburateur schoongemaakt wordt
 
Afgelopen zaterdag heb ik het laatste rondje (ruim 150 km gok ik) op mijn oude SV gemaakt met mijn zoon achterop.
Vanmorgen het allerlaatste ritje (ruim 60 km inclusief een kilometer of 25 dijk) om de olie op te warmen om deze helemaal af te kunnen laten.
Het was lekker rustig op de weg, zeker voor een ochtendspits. :Y
De uiteindelijk tellerstand is 130.016 geworden, waarmee ik zelf 106 dkm op de motor heb gereden, aangezien deze op 24 dkm stond toen ik 'm kocht.
De laatste motorolie heeft er 9500 km ingezeten en met de motor op dezelfde plaats in de garage op dezelfde bok (dus de zelfde stand van het blok) komt het nog boven het MAX teken voor het oliepeil. Dit is exact zoals ik 'm heb gevuld. Er is dus geen zichtbaar olieverbruik met de volsynthetische 5W40 motorolie te bespeuren. Nogmaals, met halfsyntheet moest ik na 5 dkm een keer van het midden tot iets boven maximaal bijvullen, en bij de wissel stond het dan weer in het midden van het peilglas. Of het met een ontkoppelde carterventilatie, die ik alleen met volsyntheet heb gedaan te maken kan hebben weet ik niet, maar het lijkt mij sterk.
Zo hard zuigt een airbox niet aan het carter lijkt mij, maar ik kan me vergissen.
Die vergelijking heb ik nooit gemaakt
Anyway, het zit erop. Ik heb geen koper voor het frame, dus komend wekend gaat ie met een vers oliefilter en verse volsyntheet in de buik de stalling in.
Als iemand nog een

mooi, recht, schadevrij frame met kenteken wilt hebben (zonder vorken) ...... het kan tot
UITERLIJK DIT WEEKEND (in elk geval de datum van overschrijven)
voor 250 Euro!!

Absoluut ROESTVRIJ! :9

Voorlopig was dit zijn laatste optreden in dit forum :W

IMG-1086.JPG


IMG-1091.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan