Het "grote" Vitpilen/Svartpilen topic

Je had al eerder dat het ontluchten van de koppeling verbetering bracht, zou dat nu weer het geval kunnen zijn?
Zelf heb ik geen problemen met de versnellingsbak.
Nee dit is niet de koppeling, dit is echt de bak zelf vrees ik.
Ik laat het aan de dealer over.
 
De kogel is door de kerk, hier ook een (bijna) Svartpilen eigenaar :)
De Svartpilen 401 wordt hopelijk deze week geleverd :]
Je ziet ze weinig, maar ben echt weg van de looks en het rijdt ook nog eens heerlijk. Het 'vermogen' van mijn Vstrom 650 miste ik totaal niet tijdens de testrit.
 
'Bijna' gefeliciteerd dan!
Toevallig heb ik vorige week een Vstrom 650 mee gehad als leenmotor en ik was blij dat ik weer op mijn 701 over kon stappen...
 
Vitpilen gisteren weer opgehaald bij de dealer. Heeft zaterdag een grote beurt (10.000km) gehad en de tank recall.
Ze hebben de scharnierpunten van het schakelmechanisme gesmeerd.
Ik had vooraf de pirate racing schakelveer al terug gewisseld voor de originele. (de pirate veer maakte toch niet bijster veel verschil)
Was op internet meerdere malen de tip tegengekomen dat het oprekken van de veer in de rode cirkel op de foto mijn probleem zou kunnen verhelpen.
IMG_20200908_203222_copy_1408x1056~3.jpg


Dat maakte het al een stuk beter! Het is nu vrijwel alleen nog bij snel terugschakelen van 6-5-4 zonder tussendoor de koppeling op te laten komen.
De monteur vond hem prima rijden en gaf als commentaar dat je altijd tussen iedere versnelling de koppeling op moet laten komen.
Ik weet ook dat dit beter is, maar voorheen kon ik wel 4 of 5 versnellingen in 1x terug en nu niet meer. Dus bij de volgende oliewissel ga ik die veer nog een zetje extra geven. En misschien ga ik dit ook nog proberen:

Bij de dealer ook direct een beugeltje van de remcilinder van een rsv4 1100 besteld.
Had nu een zwart geanodiseerd gecnc'd beugeltje dat net niet lekker matched met de rempomp.
Nieuw brembo beugeltje sluit een stuk beter aan.
IMG_20200930_183855_copy_1056x1408.jpg

IMG_20200930_184238.jpg

Op de foto klopt de kleur nog steeds niet, in het echt matched the kleur prima 👌🏻
 
Hallo allemaal,
Morgen ga ik kijken naar een tweedhands Vitpilen 701 met weinig kilometers. Na meerdere reviews gelezen en bekeken te hebben, ben ik ervan overtuigd dat deze motor echt iets voor mij is. :P
Heeft iemand nog een paar tips voor me? Ik ben best kritisch maar helaas geen technisch wonder. Ook wordt dit m'n eerste echte motor want vroeger had ik een Vespa PX125. Wat me een beetje zorgen baart, zijn de issues met de brandstoflekkage. Hoe kan ik zien dat de desbetreffende motor er problemen mee heeft of kan ik dat pas na een bepaalde tijd te weten komen? Hebben jullie allemaal jullie tank laten vervangen?
Zijn er nog zaken waar ik best speciale aandacht aan besteed?

Alle tips zijn welkom en hopelijk kan ik gauw een woordje met jullie meespreken met jullie.

Aan de Belgische Husqvarna-motoren-eigenaars: waar gaan jullie voor jullie onderhoud en/of herstellingen?
 
Hallo allemaal,
Morgen ga ik kijken naar een tweedhands Vitpilen 701 met weinig kilometers. Na meerdere reviews gelezen en bekeken te hebben, ben ik ervan overtuigd dat deze motor echt iets voor mij is. :P
Heeft iemand nog een paar tips voor me? Ik ben best kritisch maar helaas geen technisch wonder. Ook wordt dit m'n eerste echte motor want vroeger had ik een Vespa PX125. Wat me een beetje zorgen baart, zijn de issues met de brandstoflekkage. Hoe kan ik zien dat de desbetreffende motor er problemen mee heeft of kan ik dat pas na een bepaalde tijd te weten komen? Hebben jullie allemaal jullie tank laten vervangen?
Zijn er nog zaken waar ik best speciale aandacht aan besteed?

Alle tips zijn welkom en hopelijk kan ik gauw een woordje met jullie meespreken met jullie.

Aan de Belgische Husqvarna-motoren-eigenaars: waar gaan jullie voor jullie onderhoud en/of herstellingen?
De tank is een officiële recall, dus je kan als je het vin nummer van die motor hebt bellen naar een husky dealer en dan kunnen zij aan de hand van het vin nummer zien of hij al een nieuwe tank gehad heeft.
Als hij die nog niet heeft gehad kan je meteen een afspraak maken voor een nieuwe tank.
De koppelingscilinder is een bekend zwak punt.
Als hij het buiten garantie begeeft vervangen voor een Oberon of sigutech.
Of preventief vervangen voor een van die 2 als je zekerheid wil. Kost iets meer dan €100.
Verder geeft bij veel mensen het dashboard zo nu en dan meldingen als 'can abs failure' onder het rijden, dit gaat gepaard met een paar oranje lampjes en verdwijnt na een paar seconde vanzelf weer.
Een echte oplossing lijkt hiervoor niet te zijn.
De versnellingsbak is over het algemeen niet top, al zijn er ook mensen die nergens last van hebben.
Valse neutralen en misschakelen komen zo nu en dan voor.
Allemaal geen echt dramatische dingen.

Bovenal is het vooral een fantastisch leuke speelfiets, waar je iedere keer weer met een gigantische grijns vanaf stapt!
 
De tank is een officiële recall, dus je kan als je het vin nummer van die motor hebt bellen naar een husky dealer en dan kunnen zij aan de hand van het vin nummer zien of hij al een nieuwe tank gehad heeft.
Als hij die nog niet heeft gehad kan je meteen een afspraak maken voor een nieuwe tank.
De koppelingscilinder is een bekend zwak punt.
Als hij het buiten garantie begeeft vervangen voor een Oberon of sigutech.
Of preventief vervangen voor een van die 2 als je zekerheid wil. Kost iets meer dan €100.
Verder geeft bij veel mensen het dashboard zo nu en dan meldingen als 'can abs failure' onder het rijden, dit gaat gepaard met een paar oranje lampjes en verdwijnt na een paar seconde vanzelf weer.
Een echte oplossing lijkt hiervoor niet te zijn.
De versnellingsbak is over het algemeen niet top, al zijn er ook mensen die nergens last van hebben.
Valse neutralen en misschakelen komen zo nu en dan voor.
Allemaal geen echt dramatische dingen.

Bovenal is het vooral een fantastisch leuke speelfiets, waar je iedere keer weer met een gigantische grijns vanaf stapt!
Ja, ik heb gelezen in de vorige pagina's van dit topic van de schakelproblemen die je vroeger had: niet soepel en moeilijk de neutraal te vinden. Ik hoop dat ik daarvan gespaard blijf alleszins. Ben blij voor jou dat het al wat beter gaat.

Bedankt voor je tip betreffende het vin-nummer en de verdere adviezen die ik zeker in acht zal nemen. :)

En ik kijk er zo hard naar om de motor morgen te gaan bezichtigen! Jammer genoeg heb ik mijn rijbewijs nog niet... Mijn rijlessen had ik net afgerond vooraleer alles een tweede maal in lockdown ging. De examencentra zijn nog altijd gesloten. '( Er gaat morgen een vriend mee die ik enorm vertrouw en hij kan er dan een testritje mee maken.
 
Ja, ik heb gelezen in de vorige pagina's van dit topic van de schakelproblemen die je vroeger had: niet soepel en moeilijk de neutraal te vinden. Ik hoop dat ik daarvan gespaard blijf alleszins. Ben blij voor jou dat het al wat beter gaat.

Bedankt voor je tip betreffende het vin-nummer en de verdere adviezen die ik zeker in acht zal nemen. :)

En ik kijk er zo hard naar om de motor morgen te gaan bezichtigen! Jammer genoeg heb ik mijn rijbewijs nog niet... Mijn rijlessen had ik net afgerond vooraleer alles een tweede maal in lockdown ging. De examencentra zijn nog altijd gesloten. '( Er gaat morgen een vriend mee die ik enorm vertrouw en hij kan er dan een testritje mee maken.
Succes dan alvast.
 
Heb zelf een vit 701 sinds augustus. Hiervoor altijd 'racers' gehad.
Vit 701 is een super goede motor. Koppeling cilinder sucked. Ook na vervanging vd 'betere' v fabriek.
Zelf oberon gestoken en schakelt nu perfect. Neutraal is zo gevonden. Power is super, ga niet experimenteren met uitlaat etc. doet niets of zelfs slechter qua power. Deksel luchtfilterkast verwijderen/ gaten maken heeft wel verschil. (Check pirate racing)
Heb op 3 maanden 4000km Fun kilometers gemaakt. Sturen is waanzin en ik wielie terug zoals toen ik 20 was...(nu 40)
Ga op onderhoud voor de 'husky bijstand ' te kunnen genieten, bij Reytec in Paal (Limburg) maar doe zelf tussen tijdse olie wissels. 15 jaar geleden was de interval bij mono's (enduro en SM fietsen) vele korter en dit zit nog een beetje in m'n hoofd... .
Grtz
 
Voorvork en schokbreker liggen bij HK voor aanpassing van de demping en nieuwe voorveren.
IMG_20201225_154019_copy_1056x1408.jpg

Direct van de gelegenheid gebruik gemaakt en de balhoofdlagers en linksysteem schoongemaakt en opnieuw gesmeerd.
IMG_20201225_115847_copy_1056x1408.jpg

IMG_20201224_121621_copy_1408x1056.jpg

Had een hugger en kettingscherm van een Duke 3 besteld, die kwam vandaag binnen.
Is wat langer dan het origineel waardoor hopelijk de schokdemper wat schoner blijft.
IMG_20210107_190454_copy_1408x1056.jpg

Zo was origineel:
Screenshot_20210107_191002_com.google.android.apps.photos_copy_432x912.jpg
 
Hmmm...die hugger lijkt mij wel iets..origineel beschermt idd te weinig.

Op termijn denk ik dat de onderkant (waar de '701' in gedrukt staat) ook best lelijk kan worden door steenslag etc. Mss doorzichtige folie hier een oplossing... .

Iemand al ervaring met een fuel Dongle (bv Rottweiler)?
 
Heb zelf een vit 701 sinds augustus. Hiervoor altijd 'racers' gehad.
Vit 701 is een super goede motor. Koppeling cilinder sucked. Ook na vervanging vd 'betere' v fabriek.
Zelf oberon gestoken en schakelt nu perfect. Neutraal is zo gevonden. Power is super, ga niet experimenteren met uitlaat etc. doet niets of zelfs slechter qua power. Deksel luchtfilterkast verwijderen/ gaten maken heeft wel verschil. (Check pirate racing)
Heb op 3 maanden 4000km Fun kilometers gemaakt. Sturen is waanzin en ik wielie terug zoals toen ik 20 was...(nu 40)
Ga op onderhoud voor de 'husky bijstand ' te kunnen genieten, bij Reytec in Paal (Limburg) maar doe zelf tussen tijdse olie wissels. 15 jaar geleden was de interval bij mono's (enduro en SM fietsen) vele korter en dit zit nog een beetje in m'n hoofd... .
Grtz
Dit is eigenlijk mijn eerste echte "serieuze moto", hiervoor had ik een Vespa PX 125.
Ik ben op de Vitpilen gestoten door een video op het Youtube-kanaal van Yammie Noob waar ie een recensie deed van de 401 (Svartpilen, denk ik). Ben dan beetje gaan rondsurfen om te kijken of er andere modellen waren, kwam de Vitpilen tegen en ik was direct verkocht. Ik had er nog nooit van gehoord en had zeker nog nooit één zien rijden. Love at first sight, haha, al heb ik ook een boontje voor de Triumph Street Triple.
Heb ondertussen een Vit 701 gekocht, tweedehands met heel weinig kilometers. Ikzelf heb mijn rijbewijs nog niet, (een vriend heeft de testrit gedaan) en ik brand van verlangen om m'n eerste rit ermee te maken. Morgen mag ik eindelijk mijn praktische test voor manoeuvres gaan (her)doen, de vorige keer was ik nipt gebuisd. Als ik slaag, mag ik de baan op met een voorlopig rijbewijs.
Dus ik kan nog niet zeggen hoe hij schakelt maar volgens m'n maat die de testrit deed, was dat OK. Enkel het zadel vind ik een beetje hard, zeker in vergelijking met moto van rijschool (Honda CB650), maar daar zal wel een oplossing voor bestaan. Als het dat maar is...

Het niveau van het koelvloeistofgehalte kan ik nauwelijks zien maar waarschijnlijk zit er vloeistof in met een transparante kleur.
Heb nu die Motorex Coolant 3.0 besteld die aangeraden wordt in het instructieboekje.
 
Laatst bewerkt:
Het is echt een coole moto! Als eerste (echte) moto ga je hem wel wat onder de knie moeten krijgen. Zo'n Cb 650 vd rijschool kan je uit de bocht bij 1500tpm gas geven en die zal nog redelijk vloeiend weg rijden..bij een Vitpilen is het echt wel minimum 3000tpm (of koppeling wat erbij nemen).
Maar het ding stuurt echt niet normaal lichtvoetig. Als je nu bv met een street triple RS rijdt dan heb je een mega stabiele voor kant...het lichte speelse is hier een beetje weg.
Je hebt 1 probleem: hier ooit een waardige opvolger voor vinden...al moet ik zeggen dat een triumph speed twin ook echt leuk is...als ik 50 ben dan 😁
 
Is die hugger een beetje te betalen?
ziet er goed uit, wil er ook 1 bestellen.
en iemand hier een Dynojet gemonteerd?, ik zoek er nog 1, wel bij een zaak met verstand ervan ( Rottweiler had het over de lamba uitzetten dacht ik, om terug regelen ecu te omzeilen.)
 
Is die hugger een beetje te betalen?
ziet er goed uit, wil er ook 1 bestellen.
en iemand hier een Dynojet gemonteerd?, ik zoek er nog 1, wel bij een zaak met verstand ervan ( Rottweiler had het over de lamba uitzetten dacht ik, om terug regelen ecu te omzeilen.)
Je hebt een paar onderdelen nodig voor die hugger:
Hugger: 75604050000 €21,78
Kettingscherm: 75004060000 €21,78 (of je moet je origineld unit in stukken zagen)
2 'buckets' : 72210079000 2x €2,60
2 boutjes : 0025060086 2x €1,39
Totaal €51,54 als ik me niet vergis.

Het achterste boutje van het kettingcherm paste bij mij net niet door het gat. Gat was 9,5mm en de borst van de bout was 10mm dus daar heb ik even een 10mm boortje doorheen gehaald.

IMG_20210107_190507_copy_1408x1056.jpg

Hier zie je een van de 'buckets' die je nodig hebt voor montage.

Alternatief is een hugger extension van powerbronze.
Die kost helaas 99 pond 🤐
https://www.powerbronze.co.uk/produ...701-18-20-svartpilen-701-18-20-300-hu101.html
 
Is die hugger een beetje te betalen?
ziet er goed uit, wil er ook 1 bestellen.
en iemand hier een Dynojet gemonteerd?, ik zoek er nog 1, wel bij een zaak met verstand ervan ( Rottweiler had het over de lamba uitzetten dacht ik, om terug regelen ecu te omzeilen.)
De rottweiler plug geeft een vooraf ingesteld signaal naar de ECU. Ze zorgt ervoor dat de motor rijker staat bij lage toeren. ECU gebruikt 2 soorten 'mappings': een open mapping(rijk) en een gesloten mapping(arm).
Open is bij volgas en boven ongeveer 5500tpm, gesloten is alles eronder bij niet vol open.
De gesloten mapping dient om de emissie normen te halen...en wurgt dus eigenlijk de motor... .
De dynojet kost veel met weinig vermogen winst.
Goedkoopste en grootste vermogen winst: luchtfilter deksel eraf, fuel Dongle/chip rottweiler. +5pk en 6nm tot 6000tpm ! Voor 50€...

YouTube: pirate racing
 
In december voor het laatst gereden, veel te lang geleden, toen wel de 13.000 km overschreden. Problemen met de versnellingsbak en de koppeling heb ik nog niet gehad. Wel heb ik met veel plezier erop gereden, ook een dagtocht van ruim 600km is geen probleem. Voorlopig mag hij nog blijven!
 
Aloha,

hier een nieuwe Vitpilen 701 eigenaar 😅🙏
Wel wat plannen qua optische verbeteringen..mocht iemand hier toevallig spaakwielen hebben en interesse hebben in een mogelijke ruil dan hoor ik het graag (ga voor de wat meer classic look) heb wel een adres voor mooie spaakwielen alleen daar hangt gelijk een leuk prijskaartje aan dus kijk even naar de alternatieven 😀
 
Gefeliciteerd met je Vit! Wat heb je verder nog op de planning staan?
Thnx🙏

wat kleine dingen, met name wat lelijk plastic onderdelen verwisselen voor carbon ( heb een bestelling gedaan bij NLCarbon..duurt even maar dan heb je ook wat).
Verder is het wel prima eigenlijk, heb ernaast een R nine T waar het zwaar uit de hand is gelopen met verbouwen dus was van plan de Vitpilen wat beschaafder te houden😅
Echt een leuke fiets tot nu toe, ik rij overigens pas weer als het echt lekker weer wordt maar tot die tijd is het een kwestie van het en der een beetje mooier maken. Motorisch zit ik nog wat rond te kijken of er nog iets moet gebeuren wat echt noodzakelijk is..jullie wellicht een tip? Iets wat echt een wereld van verschil oplevert?
 
😅is het een AliExpress variant? Ze worden steeds beter met namaken..de uitlaat gaat er sowieso af, zoek een leuk setje en zat al naar een Remus header te kijken..weet er 1 in the UK alleen voorlopig kom ik daar niet..even afwachten tot de grenzen weer open gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan