Het heerlijke Harz topic.

Wij (wandelvrienden en ik) logeren hier meestal als we een wandeltocht in de Harz hebben.
Zie bijvoorbeeld: Brockenaufstieg - das große Wandererlebnis im Harz En ja, het is in 1 dag aan te rijden. Vanaf Utrecht ongeveer 8 uur met flinke koffiepauze's
Wie gaan dan wel met de auto vanwege de bagage die we meenemen, en om de beurt trappen. 2 uur op, 2 uur af.

 
..dus net als vanaf hier naar Bouillon op een traag barrel net wat te ver op 1 dag denk ik..
 
Bij deze moet je heel ver vandaan blijven, wij zijn er geweest omdat het al laat op de dag was, er weinig open was én we aan het bier wilden. Internet dus niet vooraf geraadpleegd en dat bleek een big mistake. De negatieve recenties bleken te kloppen…
Alles vooraf betalen en toen we na de avondprak nog een bakkie leut wilden kon dat niet want het apparaat was al schoongemaakt (rond een uur of 20:00) 🙈😅

 
Dat kan ik niet voor jou bepalen Sammie, Maar zo ziet de route vanaf Assen eruit: Routeplanner van de ANWB | Plan je route
Mjah, het hangt er van de binnendoor wegen af; Is het dorpje in-uit of kun je gewoon lange stukken doorrijden? Dit kan in grote mate bepalend zijn hoe ver je komt/hoe lang het duurt..
Dat zijn dingen die je niet echt op een kaart kan zien? (Tenminste niet op een kaart van heel Europa heb ik gemerkt :Y )
 
Laatst bewerkt:
Bij deze moet je heel ver vandaan blijven, wij zijn er geweest omdat het al laat op de dag was, er weinig open was én we aan het bier wilden. Internet dus niet vooraf geraadpleegd en dat bleek een big mistake. De negatieve recenties bleken te kloppen…
Alles vooraf betalen en toen we na de avondprak nog een bakkie leut wilden kon dat niet want het apparaat was al schoongemaakt (rond een uur of 20:00) 🙈😅


Dank je. O.P aangepast.
 
Laatst bewerkt:
En zo ziet het er binnendoor uit:)
5 1/2 uur rijden is netto denk wel hele dag? Hmm krijg neiging uit te proberen..

Naar Bouillon is ca. even ver maar wordt 2 uur meer voor geschat.. hey..
 
Ik zou adviseren vroeg te vertrekken (07:00-08:00) snelweg tot ca. Osnabrück/Hamelen. Of Wil je meer Snelweg km dan Seesen. Volle tank vertrekken, koffie bij 1e tankstation, ongeveer na 2 uren, iedereen tankt dan zodat je niet elk half uur daarna weer moet tanken voor iemand. Na 200km idem. niks geen gelul, ja maar ik zit nog 1/2 vol, in het echt blijf je dan bezig, gewoon iedereen tanken, koffie en weer doorrrr. Heb je gevoelig zitvlees paracetamol doet voor sommigen wonderen. Vanaf daar binnendoor (Kurviger S) ten zuiden van Osnabrück is het al prachtig rijden. Denk goed aan dat je voldoende eet/ drinkt. Andere optie rij 1e dag naar het Sauerland, slaap je in een Gasthaus. Rij je daarna binnendoor naar de Harz (Kurviger). Is ook een prachtige route! Beide gedaan optie 2 is relaxed omdat je dan minder km per dag maakt. Onze variant de laatste tijd: Wij Rijden bij voorkeur dan ca. volle 1tank leeg op de snelweg, is zoooo saai, Daarna binnendoor nog ca. 200km daar slapen. Slapen, meestal via Google maps gasthaus opzoeken, is normaliter altijd goed. Oja bovenstaande voorbeelden gedaan op een naked, geen tourbuffel.
 
Ik ben een aantal jaar geleden ook een weekend naar de Harz geweest. Heel goed te doen vanaf Groningen. Vanaf Groningen tot aan Bad Oeynhausen heb ik snelweg gepakt. Vanaf daar binnendoor naar Clausthal-Zellerfeld waar ik een hotel had geboekt. Perfect voor elkaar. Ik hoefde alleen even de straat over te steken om s'avonds te eten. En daar kon ik lekker en goed eten. Zaterdag een route gereden en zondag weer naar huis. Was genieten.

Gästehaus Tannenhof, Clausthal-Zellerfeld, Duitsland
 
Niets ten nadele, maar volgens mij gaat @sammie met een Enfield Bullit, daar rijdt je niet lekker mee op de snelweg, met een gangetje van 80 a 90 km/h. Om nog maar niet eens te praten over tanken om de 200 km. Als je dan ook nog vanuit Assen de A31 op gaat, krijg je echt een calimero gevoel. A31 kom je 1 tankstation tegen tot aan de A30 (en op de A30 ook nog niet echt veel), is weinig verkeer dus rijden ze redelijk veel hoge snelheden. Ik geloof dat dát niet de bedoeling kan zijn van het begin van een vakantie. (De A31 ligt in mn achtertuin, dus kan het redelijk inschatten). Heerlijk over de Bundes- en Landesstraßen kachelen met dat tempo.
Maar om on-topic te gaan, de Harz is heerlijk om te toeren en goed bereikbaar in één dag..
 
Ik weet niet hoe lang je nog wacht @sammie , maar als je rond Braunlage (en westelijker) blijft, blijf je in Niedersachsen. En v.a. 25/08 gaan (onze) de koters in Niedersachsen weer naar school (basis- en voortgezet onderwijs).. Hoef je ook niet in de weer met gemodificeerde gummiberen..
 
Hey hoi, heeft iemand nog een leuke gpx route voor het Harz gebied? Voorkeur gaat uit naar meer glooiende bochten (2-3de versnelling) ipv technische krappe, onoverzichtelijke bochten.
 
Hey hoi, heeft iemand nog een leuke gpx route voor het Harz gebied? Voorkeur gaat uit naar meer glooiende bochten (2-3de versnelling) ipv technische krappe, onoverzichtelijke bochten.
Ik was zelf enkele jaren terug in de Harz.
Het hele gebied is maar 80x40km. Ja kan daar bijna niet verkeerd rijden.

Hoe lang ga je naar de Harz?
Het is daar zo klein dat je met een paar dagen alle wegen wel een keer kan hebben gereden.
Koop een goede kaart met hoogte en 'boetseer' snel zelf je routes.
Kan met die paar bergjes die je daar hebt nauwelijks missen!
 
Hey hoi, heeft iemand nog een leuke gpx route voor het Harz gebied? Voorkeur gaat uit naar meer glooiende bochten (2-3de versnelling) ipv technische krappe, onoverzichtelijke bochten.
Bij deze een paar tracks in de Harz, en idd zoals mean-machine al zegt de Harz is niet zo groot. Je passeert ook regelmatig een zelfde punt. In ieder geval veel plezier

GPX viewer

GPX viewer

GPX viewer
 

Bijlagen

  • Harz dag 3 copy.gpx
    258,3 KB · Weergaven: 38
  • Harz dag 1 copy (1).gpx
    171,6 KB · Weergaven: 25
  • Harz dag 2.gpx
    148,3 KB · Weergaven: 23
Hoe is de Harz in vergelijking met Sauerland?
Ik heb net 4 dagen Sauerland gedaan en ik heb me 4 dagen goed vermaakt.
Is er een reden om een stuk verder te rijden naar de Harz?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan