Het RS250 & RGV 250 topic: Valves are for toilets! Deel 11

Challenge racer te koop bij Roelof
Aprilia Sport RS 250 ( rs250 circuitmotor rgv250 nsr250 kr1s
€ 7.650,00
Uitgewoond ding? ooit eens met Rafaël Sinke gesproken over die cup racers,dingen gingen regelmatig stuk
en werden compleet uitgewoond,hij had meerdere blokken moeten vervangen en had er nog nachtmerries over als hij er aan dacht. 🤪
 
Kan met al die dingen zo zijn, net als bij RD's en TZR'S.
Ja,ik heb toen ook 2 blokken gesloopt met racen,waarvan 1 waarbij de drijfstang afbrak en door het carter naar buiten kwam
met zoveel kracht dat de cilinder onderkant afbrak en ook nog de voorste blokbout doormidden was gebroken door de drijfstang.
Bij het andere blok ging de bak kapot en brak later ook een drijfstang die een gat ik het carter sloeg achter de cilinder.
Na het 2e blok ben ik gestopt met racen,het werd me te duur voor een amateur met beperkt budget.
 
Laatst bewerkt:
Ja,ik heb toen ook 2 blokken gesloopt met racen,waarvan 1 waarbij de drijfstang afbrak en door het carter naar buiten kwam
met zoveel kracht dat de cilinder onderkant afbrak en ook nog de voorste blokbout doormidden was gebroken door de drijfstang.
Bij het andere blok ging de bak kapot en brak later ook een drijfstang die een gat ik het carter sloeg achter de cilinder.
Na het 2e blok ben ik gestopt met racen,het werd me te duur voor een amateur met beperkt budget.
Ach,ik was erbij toen bij Rafael Sinke een drijfstang naar buiten kwam van zijn R1 in de superbikes dus ook daarmee lukte het hem.
 
In de aprilia rs250 cup reden vader en zoon John en Remco.
Met nummers 87 en 78.
Remco is er ooit mee vanaf circuit Zolder over de weg mee naar huis gereden na ruzie met John. En niet aangehouden.....
Geen kenteken, geen spiegels, geen verlichting...... maar wel geld of creditcard om te tanken!
 
In de aprilia rs250 cup reden vader en zoon John en Remco.
Met nummers 87 en 78.
Remco is er ooit mee vanaf circuit Zolder over de weg mee naar huis gereden na ruzie met John. En niet aangehouden.....
Geen kenteken, geen spiegels, geen verlichting...... maar wel geld of creditcard om te tanken!
Mijn vorige buurman kocht ooit een zxr 750 racer. lampje in de kuip en zitje gemaakt en plaat erop. Reed gewoon met de slicks die erop lagen op straat. Ging best lang goed volgens mij. Hij was wel van het type; overal schijt aan ;)
 
Zomaar een andere / "betere" demper is zelden een juiste oplossing voor je motor. Een veersysteem is een zeer complex samenspel van geometrie, links, veer en demper, en de kans dat iets van een andere motor 'zomaar' werkt en ook beter is, is zeer klein. Er zijn gevallen waarin je geluk hebt, maar die zijn eerder zeldzaam.
Ik zou eerder de standaard demper reviseren, desnoods de veer iets verzwaren en de demping wat verhogen (als dat exemplaar te reviseren is).

Maar goed, jouw motor, jouw keuze, jouw tankslappers :+ Die vering ziet er high ender uit.
Toen ik 'vroeger' met een VJ22 nog wel eens een circuit in Europa onveilig maakte heb ik ook een K6 demper gemonteerd. Deze heb ik echter wel op de originele lengte laten maken bij HK suspension in Tiel. En uiteraard met een juiste veer en shims op mijn gewicht laten maken. Kostte niet eens de hele wereld....Ik had wel het bovenste ophangpunt omgedraaid, zodat de RGV wat meer op z'n neus stond. Werkte perfect!
 
Ja, je hebt een custom schokbreker gemaakt door een gespecialiseerd bedrijf, met lengte, veer en shimstack en alles :P
 
Zoals je eerder onder mijn eerste reactie al zei: als het een beproefd concept is, waarom niet?
Als dat type demper in dat type motor gekend is en goed rijdt, hoeft dat niet altijd slecht idee te zijn hoor.

Ik wou gewoon een even het hele plaatje schetsen, bij wijze van voorlichting.
Een andere schokbreker heeft invloed op allerlei zaken, zomaar een andere steken zou ik niet doen.
Als dat onderbouwd en overwogen gebeurt en je weet wat je kan verwachten, geen probleem hoor voor mij.
Ik heb dat ook al gedaan bij andere modellen. Maar ik ben ook al geschrokken van het enorm positieve resultaat van een revisie van een 30 jaar oude standaarddemper.
 
Hallo Allemaal,
Een poosje geleden heb ik een RS250 gekocht waar ik superblij mee ben. Nu wil ik preventief de zuigers laten vervangen en powervalves laten controleren. Ik heb al wat adressen afgebeld en gemaild die dit voor mij zou kunnen doen. Het valt me op dat veel experts gestopt zijn met 2 takt onderhoud en revisie. Wie weet een adres, liefst in omgeving van Enschede die dit voor mij zou kunnen uitvoeren?
Alvast bedankt allemaal! :)
 
Hallo Allemaal,
Een poosje geleden heb ik een RS250 gekocht waar ik superblij mee ben. Nu wil ik preventief de zuigers laten vervangen en powervalves laten controleren. Ik heb al wat adressen afgebeld en gemaild die dit voor mij zou kunnen doen. Het valt me op dat veel experts gestopt zijn met 2 takt onderhoud en revisie. Wie weet een adres, liefst in omgeving van Enschede die dit voor mij zou kunnen uitvoeren?
Alvast bedankt allemaal! :)
Niet direct in de buurt, wel goed.

En ik ben gewoon heel brutaal, mag ik vragen wat je ervoor betaald hebt?
(Nee. Is ook een antwoord hoor 😉)

Foto’s?
 
Hallo Allemaal,
Een poosje geleden heb ik een RS250 gekocht waar ik superblij mee ben. Nu wil ik preventief de zuigers laten vervangen en powervalves laten controleren. Ik heb al wat adressen afgebeld en gemaild die dit voor mij zou kunnen doen. Het valt me op dat veel experts gestopt zijn met 2 takt onderhoud en revisie. Wie weet een adres, liefst in omgeving van Enschede die dit voor mij zou kunnen uitvoeren?
Alvast bedankt allemaal! :)

Ja iets met laatsten der Mohicanen, die nog over zijn. Het is een uitstervend ras. Heb na jaren zoeken er recentelijk een bij mij in de regio gevonden. Enschede durf ik zo niet te zeggen. Wel zijn in de loop der tijd hier en in vergelijkbare topics meerdere lijstjes voorbij gekomen omdat deze vraag regelmatig voorbij komt. Met de zoekfunctie kom je een heel eind (niet lullig bedoelt overigens). En misschien dat iemand anders nog een adres weet.
 
Hallo Allemaal,
Een poosje geleden heb ik een RS250 gekocht waar ik superblij mee ben. Nu wil ik preventief de zuigers laten vervangen en powervalves laten controleren. Ik heb al wat adressen afgebeld en gemaild die dit voor mij zou kunnen doen. Het valt me op dat veel experts gestopt zijn met 2 takt onderhoud en revisie. Wie weet een adres, liefst in omgeving van Enschede die dit voor mij zou kunnen uitvoeren?
Alvast bedankt allemaal! :)
Deze eens contacteren,ken ze verder niet ,maar doen ook in 2takten,

 
Hallo Allemaal,
Een poosje geleden heb ik een RS250 gekocht waar ik superblij mee ben. Nu wil ik preventief de zuigers laten vervangen en powervalves laten controleren. Ik heb al wat adressen afgebeld en gemaild die dit voor mij zou kunnen doen. Het valt me op dat veel experts gestopt zijn met 2 takt onderhoud en revisie. Wie weet een adres, liefst in omgeving van Enschede die dit voor mij zou kunnen uitvoeren?
Alvast bedankt allemaal! :)
Van Leeuwen in Wezep, Mike Velthuizen (MVS racing) en Pieter Smit (PS tuning)
Maar waarom gelijk al vervangen, loopt hij niet goed, wat weet je van de motor??
 
Beste mensen,

Ik heb de wielen van mijn RS (1999) laten coaten. De lagers zijn er door de coater uit gehaald, dus niet door mijzelf. Nu had ik al opgezocht welke lagers er weer in zouden moeten, maar toen ik de wielen en lagers terug kreeg, zag ik dat er grotere lagers in het achterwiel zaten (20x47x14, type 6204) dan staat beschreven in het schema op easyparts (20x42x12, type 6004). Het gaat om nummer 13:

In het schema staan dus kleinere lagers, maar met een soort vulring (nr 27) tussen lager en naaf. Die ring zat er bij mij niet tussen, dus waarschijnlijk daarom een groter lager. Is dit verschillend bij de 2 generaties RS? Zou ik dan een gen1 achterwiel hebben in mijn gen2 RS? Als je namelijk het schema bekijkt van een 1995 RS, dan staat die vulring niet ingetekend:

In de schema's op easyparts staan de lagermaten niet vermeld, maar die heb ik opgezocht a.h.v. het AP nummer.

Alvast dank voor de reacties
Erik
 
Misschien zijn de wielen hetzelfde maar is alleen de vulring een update. Vaak staat in de hoek van een spaak het jaartal van productie, misschien dat je hier wat mee kan. Kijk anders gewoon naar het type nummer op je oude lagers, deze komen er immers ook uit en kun je overal en nergens bestellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan