Hoe moet ik mijn knipperlichtrelais te schakelen?

jokertje

MF veteraan
29 aug 2002
1.158
0
Best
Op mijn KTM zonder knipperlichten wil ik knipperlichten plaatsen. Ik heb de knipperlichten al (Kawa KLR650) en ook heb ik al een relais: zo'n 3-polig CLB-relais. Maar hoe moet ik die schakelen?
Ik heb al wat geprobeerd met een 12V systeempje, en soms ratelt hij, maar van knipperen nog geen sprake. Met verder experimenteren (bepaalde polen kortsluiten etc.) ben ik bang om de relais op te blazen. Dus wie kan me het goede antwoord geven?

Tack ska du ha!
Jokertje
 
heb van de week voor mijn auto ook een knipperlicht relais gehaald ( op de sloop) verbaasde mij er inderdaad over dat die dingen maar drie polen hebben... is het niet zo dat dit apparaat een 12 v plus en een min nodig heeft (op de spoel) en dat hij een knipperuitgang heeft? (dus dat de 12 v intern doorgelust wordt? Heb er van de week meerdere keren over na zitten denken maar kwam er zo 1 2 3 niet uit.

*edit* nee dan klopt het niet, want dan heb je maar een uitgang en heb je links en rechts nog niet gescheiden... hmmm, ff verder denken dan maar

*edit 2* je moet haast een soort hulpschakelaartje hebben die parallel schakelt met de driestandenschakelaar (links uit rechts) dan kan het wel maar weet niet hoe zo'n orgineel schakelsysteem in elkaar zit...
 
Laatst bewerkt:
ik zou eens proberen om een bedradingsschema te downloaden. ik weet niet of je clignoteur geschikt is voor wisselspanning, want dat is het geval bij een 620, tenzij deze voorzien is van een accu. bij mijn 520 zitten er slechts 2 aansluitingen aan de clignoteur.
 
als je een tweepolige clignoteur hebt is het niet zo moeilijk.
je sluit de clignoteur met een aansluiting aan het op het p.kontakt van je driestandenschakelaar. de andere aansluiting sluit je aan op de fase. je zet de lampjes voor en achter parallel, een aansluiting komt op de massa de andere op het schakelaarkontakt links, dit zelfde doe je ook met rechts. op het moment dat je de schakelaar naar links of rechts zet, loopt er stroom door de clignoteur en de lampjes naar massa. hierdoor wordt het bi-metaal kontakt in de klignoteur warm en zal onderbreken waardoor de lamp uit gaat. daardoor koelt het bi-metaal weer af en gaat daardoor weer kontakt maken. en zie de lamp gaat knipperen. je moet dus een bi-metaal clignoteur hebben omdat die op zowel gelijk als wisselspanning werkt.
suc6
 
als je een tweepolige clignoteur hebt is het niet zo moeilijk.
je sluit de clignoteur met een aansluiting aan het op het p.kontakt van je driestandenschakelaar. de andere aansluiting sluit je aan op de fase. je zet de lampjes voor en achter parallel, een aansluiting komt op de massa de andere op het schakelaarkontakt links, dit zelfde doe je ook met rechts. op het moment dat je de schakelaar naar links of rechts zet, loopt er stroom door de clignoteur en de lampjes naar massa. hierdoor wordt het bi-metaal kontakt in de klignoteur warm en zal onderbreken waardoor de lamp uit gaat. daardoor koelt het bi-metaal weer af en gaat daardoor weer kontakt maken. en zie de lamp gaat knipperen. je moet dus een bi-metaal clignoteur hebben omdat die op zowel gelijk als wisselspanning werkt.
suc6

leuke verhaaltje, maar het gaat hier dus over een driepolig knipperlichtrelais... :)
 
ik denk dat het bij een driepolige clignoteur niet veel anders is.
volgens mij heb je een aansluiting aan massa een aan de plus en de andere gaat naar het p-kontakt van je richtingaanwijzer-schakelaar. de rest blijft hetzelfde ( denk ik)
 
3'de pootje is voor je dash-bord lampje.


het is heel simpel en alles begint met twee draadjes , je accu.

het relais moet voor je richting schakelaar. zodra er stroom door heen gaat gaat het relais open en dicht. Als je het relais voor de richting schakelaar zet doet hij het voor twee kanten. Zet je hem na de schakelaar heb je twee relais nodig.

Bij de uitvoering met drie pootjes hoef je er maar twee te gebruiken, gewoon proberen dus.....

suc6

nieuw relais kost ongeveer 2 euro bij een auto onderdelen winkel.
De voeding is gewoon de stroom die het lampje ook gebruikt
 
Op http://www.ta-deti.de/ta/wflash.html staat een schema hoe je van je knipper licht een gevaren licht kunt maken. Hier kan je zien hoe het knipper relais is aangesloten. Op http://www.transalpclub.nl staat een beter schema, maar de site is (tijdelijk??) uit de lucht. Ik heb het schema wel thuis, dus mocht de nood nog steeds hoog zijn...

op één pool de + op de andere de - op de derde de draad naar de richtingsschakelaar, waarvandaan naar de lampies en weer terug naar de -


Sterkte,

Jochen ('94 TA 120Kkm)
 
Terug
Bovenaan Onderaan