Hoe snel tussen de file door?!

Als de boel stil staat, rijd ik er met 30-40 tussendoor (vroeger sneller en moest ik van een motoragent ook een stuk trager rijden, anders ging ie me aanhouden :P ) Rijd de boel, dan voeg ik bij 70km/u weer in. Netjes he ?

MAAR zie ik een motorrijder in m'n spiegel die sneller is, dan duik ik tussen de auto's en laat ik 'm voor. Voordeel is dat hij als eerste de lul is als een auto van baan veranderd en dat ie meteen automobilisten er aan herinnert dat er ook motoren tussen de file doorrijden, dat maakt de kans voor mij kleiner om vergeten te worden door een automobilist die van baan wil veranderen :)
 
Ben ik ook de enige die er wel eens last van heeft dat de file ongemerkt is afgelopen en dat je dan nog vrolijk met 130 ofzo in het midden van de weg overal tussendoor blijft gaan?

Ik heb het regelmatig, en als het dan doordingt duik ik altijd een beetje beschaamd weer netjes in de rij. :o :+

:Y :Y :Y :Y
hahaha da's zo herkenbaar, ik heb het zelf ook zo vaak gehad dat je lekker tussen de file aan het doorschieten bent, op je kmteller kijkt en 135/140 ziet staan. is de file al een tijdje afgelopen O-)
't is gewoon zo'n heerlijk gevoel om te kunnen doorrijden terwijl andere dat niet kunnen :] :] :]
 
Ben ik ook de enige die er wel eens last van heeft dat de file ongemerkt is afgelopen en dat je dan nog vrolijk met 130 ofzo in het midden van de weg overal tussendoor blijft gaan?

Ik heb het regelmatig, en als het dan doordingt duik ik altijd een beetje beschaamd weer netjes in de rij. :o :+

Gebeurd me regelmatig.
Raar hoe files soms ineens kunnen verdwijnen en ook ineens op kunnen doemen.

Als ze ineens zijn verdwenen rijd je met 130 tussen de "file" door, begint de file ineens moet je tussen twee blikken door "duiken", om vervolgens je snelheid iets aan te passen. 8-)
 
Officieel, zoals dat dan heet, mag je niet meer tussendoor als de file harder dan 40km/u 'rijd'.
tot die snelheid mag je er met 10km/u sneller doorheen.

tjsa, ik ben meestal ook wat vlotter, (en ik ben nog een chopperrijder ook ;) ) mijn motor is erg smal en kom vaak door nauwere plekjes waar een tourmotor met wat minder zelfvertrouwen al op de rem stapt.

Wat wel extra oppassen is zijn ritspunten. dan zit je net tussen de 2 banen die moeten ritsen.
meestal ga ik als je echt zo'n 100m voor het eind zet er dan helemaal links langs omdat de meeste autos dan toch al helemaal rechts hangen tegen de middelste baan aan.

meestal als de file zo'n beetje 50 a 60 kachelt ga ik wel weer in het rijtje. En als het niet echt wil vlotten lekker slalommen, toch? ;)
 
Nee, je bent niet de enige..........
Mij overkomt het ook met grote regelmaat. Ik denk dat het komt omdat je zo gefocusd bent op de capriolen van het ovrige verkeer dat je het gewoon niet in de gaten hebt.


Ben ik ook de enige die er wel eens last van heeft dat de file ongemerkt is afgelopen en dat je dan nog vrolijk met 130 ofzo in het midden van de weg overal tussendoor blijft gaan?

Ik heb het regelmatig, en als het dan doordingt duik ik altijd een beetje beschaamd weer netjes in de rij. :o :+
 
Maaaarrrrr, on topic. Irriteren we ons aan die fijne f**king mederijders die met een sh*tgangetje tussen de file door rijden? :+
 
Persoonlijk vind ik 60 kmpu te snel.

Op de A4, waar ik 'sochtends rijd, zie je nog wel ens motoren met 60+ tussen de file doorgaan als er 50 bordjes branden. Vind ik ook niet echt ok, gezien de auto's niet eens harder mogen dan 50 en dat bord ook nog eens gewoon op de motorrijden slaat.

Ik hou zelf 50 als max aan, en een niet al te groot verschil met de rest van het verkeer. Overigens pas ik met de TDM vrijwel overal tussendoor, dus dat is geen factor van vertraging.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik ook de enige die er wel eens last van heeft dat de file ongemerkt is afgelopen en dat je dan nog vrolijk met 130 ofzo in het midden van de weg overal tussendoor blijft gaan?

Ik heb het regelmatig, en als het dan doordingt duik ik altijd een beetje beschaamd weer netjes in de rij. :o :+


hahahahaha komt heel bekend voor!!! :$



of dat je merkt dat je er een extra motorstrook van hebt gemaakt
 
Laatst bewerkt:
Als de boel stil staat, rijd ik er met 30-40 tussendoor (vroeger sneller en moest ik van een motoragent ook een stuk trager rijden, anders ging ie me aanhouden :P ) Rijd de boel, dan voeg ik bij 70km/u weer in. Netjes he ?

MAAR zie ik een motorrijder in m'n spiegel die sneller is, dan duik ik tussen de auto's en laat ik 'm voor. Voordeel is dat hij als eerste de lul is als een auto van baan veranderd en dat ie meteen automobilisten er aan herinnert dat er ook motoren tussen de file doorrijden, dat maakt de kans voor mij kleiner om vergeten te worden door een automobilist die van baan wil veranderen :)

Grappig, zo denk ik ook :Y

Oh wil jij sneller, alstu :W
 
Als ik het trouwens naar mijn zin heb en lekker aan het door rijden ben, hoor ik met enige regelmaat een tik tegen mijn spiegels en staan ze scheef.

Het kan gebeuren dat ik wel eens een koekblikspiegel raak. })

Ehm, is wel grappig, maar als iemand een keer je kenteken doorgeeft heb je misschien wel doorrijden na aanrijding op je naam staan? Je maakt er in elk geval geen vrienden mee.

Op snelweg is het niet snel te smal voor de meeste motoren. Binnen de bebouwde kom is dat wel anders (of op de N44 bijvoorbeeld).
Op Voyager met alle lampen en muziek aan is er meestel genoeg plek.

Op de 1200GS heb ik totaal geen last van koffers, ook stuur zit op handige hoogte dus weinig last.
Bij een Pan zitten de spiegels volgens mij net wat onhandiger voor het mishouden van autospiegels. De koffers zullen het probleem niet zijn denk ik.

Over het doorlaten: als ik iemand achter me heb die duidelijk sneller wil ga ik aan de kant. En als ik achter iemand zit die zit te tutten waardeer ik het ook als er even ruimte gemaakt wordt.

Het vervelendst vind ik de rijders die echt 50 cm aan elke kant over hebben en rijden alsof ze proberen de motor door de schuurdeur te manouvreren....

Arjan
 
Laatst bewerkt:
mm ik heb geleerd tijdens het lessen dat je 10 kmpuur verschil mag hebben tegenover de autos en de autos 40 kilometer peruur rijden dat je dan zelf ook weer moet aansluiten.
greetz en goed weekend allen
 
Bij een Pan zitten de spiegels volgens mij net wat onhandiger voor het mishouden van autospiegels. De koffers zullen het probleem niet zijn denk ik.

Nee, die koffers zijn smaller dan de rest van de motor. Die spiegels worden ook steeds minder een probleem want steeds vaker komen bij auto's de spiegels hoger te zitten. Ik maak eigenlijk zelden meer een situatie mee dat ik er met de Pan niet doorkan terwijl dat met de Transalp wel zou hebben gekund. En in die gevallen ga ik meestal buitenom.

N44 is inderdaad een klote stuk daar in Wassenaar voor de stoplichten.
 
Ik rijd elke dag 5 dagen in de week het hele jaar door en soms gebeurd het dat je 60 gaat. Maar aangezien de matrix snelheidsborden aangeven 50 rijd je dus al snel 10 km te hard.

Werkelijkheid gewoon af en toe spiegelen als iemand supersnel wil rijden tussen de file door nou ga ik ff opzij. Ik wil nog jaren heelhuids motorrijden en laat me niet daardoor opnaaien.

Kortom samen spel
 
Maaaarrrrr, on topic. Irriteren we ons aan die fijne f**king mederijders die met een sh*tgangetje tussen de file door rijden? :+


Jij zal je er vast aan irriteren als iemand langzamer dan jij door de file rijdt.
Wat nog veel irritanter, dommer en ontzettend STOM is zijn die ......... die er met een rotgang doorheen knallen.
Je bent A: de lul als er een auto van rijbaan wisselt en
B: je zorgt er zo voor dat automobilisten en hekel krijgen aan ons motorrijders.

Dus als iedereen zich nou eens een beetje aanpast............

Ik ga trouwens netjes aan de kant als er weer zijn snelle jongen/dame achter me zit. Als er ruimte is anders wacht diegene maar effe.
 
Volgens de "code" mag je maximaal met 50 tussen de files door... omdat je bij snelheden boven de 40 km/u weer in moet voegen en je max met 10 km/u verschil met het overige verkeer mag rijden...

Ik ben zelf meestal ook niet een van de snelsten tussen de files maar ik maak wel altijd ruimte..

Tis dus zoals al eerder gepost is.... een beetje van beiden..
 
Als het stil staand is chopper ik er met 15 - 25 km er tussen door hangt er alleen wel van af hoe de ruimte is want het nog al een breed stuur.

Als het een rijdende file is voeg ik rond de 40 - 50 km in en rij dan gewoon in de file verder meer. Mijn mening is dat het dan niet meer veilig is om tussen 2 banen te rijden.

Sander.
 
Wat ook weleens helpt met file rijden en je wil er snel doorheen... Groot licht aan, en om de paar seconden claxoneren.

Maar das dacht ik niet volgens de "code".

Maar het is "een optie"

:+
 
Ik heb niet mijn Motor theorie gehaald (jeeeeeej) en in de file mag je met een sneldheidsverschil van 10km/u inhalen tot een snelheid van 40. Als de file harder dan 40 rijd dan moet je weer terug naar een rijbaan.

maar dat is alleen de theorie maar :P
 
Ik rijd elke dag 5 dagen in de week het hele jaar door en soms gebeurd het dat je 60 gaat. Maar aangezien de matrix snelheidsborden aangeven 50 rijd je dus al snel 10 km te hard.

Werkelijkheid gewoon af en toe spiegelen als iemand supersnel wil rijden tussen de file door nou ga ik ff opzij. Ik wil nog jaren heelhuids motorrijden en laat me niet daardoor opnaaien.

Kortom samen spel

:Y


Zo gaat het bij mij dus ook. Het is echt niet zo dat ik iedere dag, altijd op mijn achterwiel met een noodgang tussen de file door rijd (op m'n achterwiel nooit, voor de goede orde :X ). Maar zelfs dan zijn er mensen die je zien in hun spiegel, maar niet aan de kant willen. Dat vind ik wel vervelend. Zeker als ik met mijn volledige leren ninjapak aan kom zetten en die gasten zitten "lekker" in een t-shirtje met spijkerbroek op hun fiets verder te pruttelen.

Het is een samen spel.

En vwb dat raken van autospiegels: is me nu drie keer gebeurd, iedere keer schrok ik er van en heb ik mijn weg heeeel wat rustiger vervolgd.

Ook ik heb geen deathwish.

Een vrijdagavond bier en ships topic is wel aardig, maar vraagt de dag daarop om enige nuance. :+
 
Laten we geen onnodige mist en ruis veroorzaken.


je hebt verkeersregels (rvv, wvw) waar je je aan te houden hebt en je hebt een gedragscode die formeel niets te betekenen heeft.


in de verkeersregels staat niets dat het inhalen tussen de file door zou beperken, anders dan dat je je aan de maximum snelheid dient te houden (dat is meestal die50 die op de matrixborden staat). Verder is het zo dat er nog regeltjes als art 5 WVW zijn, vrij vertaald: alles wat gevaarlijk is is verboden.


de gedragscode is dus eigenlijk niet meer dan een set richtlijnen die veilig filefileren op een voor automobiloten acceptabele manier mogelijk maakt. Het kan een richtlijn zijn om je vrij te pleiten (of te beschuldigen) van verkeersgevaarlijk gedrag maar meer is het niet.

met 20 km/h snelheidsverschil door de file is dus absoluut niet verboden al is het fors in strijd met de gedragscode. of het gevaarlijk/verantwoord is dat moet uit de situatie zelf blijken.
 
Ik snap het echt niet, leg eens uit: waarom gaan sommige motorrijders er toch altijd vanuit dat iedereen maar voor ze aan de kant moet gaan?

Betalen ze dubbele wegenbelasting of zo iets?

Mhaw twee motoren en twee autos zou zeggen van wel .
 
met 60 door een file waar iemand ook met 20 doorheen kan is veel te snel.


zeg niet dat met 60 tussen de auto's door nooit kan, ik doe het ook wel in de net niet/net wel files als het hele zootje aan het optrekken is en 40 a 50 gaat rijden. (je kent het wel, dat beslis moment waarbij je in moet schatten of het serieus blijft rijden of zo weer stil gaat vallen)

Echter, als iemand er met 20 km/h ook tussendoor kan (en de file dus echt bijna stil staat) dan is 60 wel erg snel. (remweg bij een noodstop is dan al snel ca 15 meter, die kun je niet overzien als je een bestelwagen passeert)


kortom, in de file heb je twee soorten vervelende mede motorrijders. de categorie met een plank voor hun kop die sneller dan jij wil en de categorie die minder snel wil/durft. Zelf ben ik wel geneigd om een snellere die mij achterop komt er langs te laten. Aan de andere kant kan ik er ook mee leven om even opgehouden te worden. Vaak zijn het relatief normale motoren met ogenschijnlijk beginnende filerijders. Groot gelijk dus dat ze het rustig aan doen. Goldwings zie je zelden of nooit in de file, choppers in de file rijden vaak verrassend stevig door.
:^

Ik rijd zelf elke dag woon-werk file en ik rij bewust langzaam. Ik kan harder, maar heb ook (bij een motorrijder die voor mij reed) gezien hoe gevaarlijk het is; hij werd geschept.

Als de file stilstaat of nagenoeg stilstaat en jij gaat er met 60 doorheen ben jij gevaarlijk bezig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan