Hoe snel tussen de file door?!

Ik rijd dagelijks A6->A1->A10 en terug en rijd ook wel wat harder dan de kofferrijders etc. Meestal irriteer ik me er niet aan dat ze te langzaam gaan en niet spiegelen maar dat ze vaak onverwacht remmen. Daar bedoel ik dus mee dat ze gaan remmen als er nog zat ruimte is om ertussen te gaan rijden en dan gaan bumperkleven totdat ze er met 1 km/ph verschil tussendoor kunnen rijden :(

Ik ben trouwens een keer aangehouden op de A6 om het "tripleren met 42 km/ph". De auto's stonden stil en volgens de agent had ik met 10 km/ph tussendoor gemoeten :W Wel meteen een punt op m'n rijbewijs omdat het meer dan 30 km/ph te hard is :(
 
Ik heb niet mijn Motor theorie gehaald (jeeeeeej) en in de file mag je met een sneldheidsverschil van 10km/u inhalen tot een snelheid van 40. Als de file harder dan 40 rijd dan moet je weer terug naar een rijbaan.

maar dat is alleen de theorie maar :P

Tis weer het trieste voorbeeld van het CBR dat mensen geen kennis over verkeerswetgeving bijbrengt maar een door geflipte ambtenaren verzonnen gewenst verkeersgedrag aanleert en dat dus ook in de examens toetst.

Nergens in de wet is terug te vinden dat tussen de file doorrijden slechts zou mogen met een snelheidsverschil van 10km/h en alleen als de file niet harder dan 40km/h rijdt.

Het enige dat relevant is, is dat nergens in de wet staat dat het verboden is tussen een file door te rijden en dus is het toegestaan.
 
Maaaarrrrr, on topic. Irriteren we ons aan die fijne f**king mederijders die met een sh*tgangetje tussen de file door rijden? :+

Hhhm, ik irriteer me meer aan die typetjes die zo nodig moeten inhalen in de file (en vaak geen bocht doorkomen, gelet op de "schaamranden" op de banden) :+ :+
 
Deze vraag heb ik hier eerder voorbij zien komen.

Met een file.... je mag er ALLEEN tussen door als de auto's niet harder rijden dan 40 km. Jij mag er dan tussendoor met een verschil van 10 km.

Dus rijd de file 20 mag jij er met 30 tussen door rijden en moeten auto's rekening houden met passerende motor rijders.

Dit staat in het vekabest boekje voor motor theorie.
 
Ik rijd dagelijks A6->A1->A10 en terug en rijd ook wel wat harder dan de kofferrijders etc. Meestal irriteer ik me er niet aan dat ze te langzaam gaan en niet spiegelen maar dat ze vaak onverwacht remmen. Daar bedoel ik dus mee dat ze gaan remmen als er nog zat ruimte is om ertussen te gaan rijden en dan gaan bumperkleven totdat ze er met 1 km/ph verschil tussendoor kunnen rijden :(

Ik ben trouwens een keer aangehouden op de A6 om het "tripleren met 42 km/ph". De auto's stonden stil en volgens de agent had ik met 10 km/ph tussendoor gemoeten :W Wel meteen een punt op m'n rijbewijs omdat het meer dan 30 km/ph te hard is :(

Dat noem ik dus GIERIG!!!
 
Farewell and Thank You


Dit is een filmpje over file rijden en de regels.

Hopenlijk werkt de link anders moet men het maar even kopieren :-)

Hm... ik heb het zelf al getest maar je komt gewoon op hun site uit. Geen probleem.... op hun site bij de zoek functie "file" intypen en dan het 4de filmpje.
 
Laatst bewerkt:
Ben ik ook de enige die er wel eens last van heeft dat de file ongemerkt is afgelopen en dat je dan nog vrolijk met 130 ofzo in het midden van de weg overal tussendoor blijft gaan?

Ik heb het regelmatig, en als het dan doordingt duik ik altijd een beetje beschaamd weer netjes in de rij. :o :+
Ik vind 2 auto's naast elkaar al een file, dus als je er tussendoor kan, gaan! :+
 
Rij met zijkoffers dus doe het meestal rustig aan. Maar ik let wel op m'n spiegels.

Binenkort weer "gepland" filerijden dus dan gaan de koffers er af :P
 
Ik vind 2 auto's naast elkaar al een file, dus als je er tussendoor kan, gaan! :+

Komt bekend voor, ik sta als eerste in m'n koekblik bij de verkeerslichten, Harley dude komt er tussen in staan. Groen - gáán met die banaan :9 :9
Kwaad dat ie werd....

Waarom zou ik hem voor laten gaan? We staan toch beide vooraan??
 
Hhhm, ik irriteer me meer aan die typetjes die zo nodig moeten inhalen in de file (en vaak geen bocht doorkomen, gelet op de "schaamranden" op de banden) :+ :+

Klopt, is opvallend.

zit wel enige nuance in. Ik denk dat je, als je maar vaak en lang genoeg tussen files door gereden hebt, er enige ervaring in op doet. Net als rijders die vaak op het circuit rijden daar weer goed in zijn. Maw, net zoals je goed kunt worden in circuitrijden, kan je ook goed worden in filerijden.

dus.... ;)

Het is ook wel HEEL moeilijk om je rechterhand in bedwang te houden op een Ace ;) _O-

:Y :Y

_O-

Zeeeer fijne fiets! *O*
 
Laatst bewerkt:
Okay, moeten deze gasten opzij of niet...... ;) :P :+

Er was veel ruimte, dus - JA.

Betekent trouwens niet dat ik het met de snelheden eens ben, zijn wat mij betreft zo gek als een deur. Er hoeft maar één portier open te gaan en....

Bye...Bye..
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd zelf elke dag woon-werk file en ik rij bewust langzaam. Ik kan harder, maar heb ook (bij een motorrijder die voor mij reed) gezien hoe gevaarlijk het is; hij werd geschept.

Als de file stilstaat of nagenoeg stilstaat en jij gaat er met 60 doorheen ben jij gevaarlijk bezig.


kan je ook goed worden in filerijden.
Dat dus ... je kunt goed worden in filerijden, maar voor mij betekent dat dus dat je beseft dat je er knakehard doorheen kan, maar dat het ontzettend asociaal overkomt of dat je schrikreacties bij de mensen die in de file rijden gaat veroorzaken. :W
 
Officieel, zoals dat dan heet, mag je niet meer tussendoor als de file harder dan 40km/u 'rijd'.
tot die snelheid mag je er met 10km/u sneller doorheen.
...
Waar haal je die wijsheid vandaan :?
Dat zijn gedragsregels en geen wetten dus totaal niet officieel.
Als het verkeer niet ongehinderd door kan rijden is er sprake van een file
aldus het wetboek.
Die gedragsregels zijn er om een beetje orde in de chaos te creëren en duidelijkheid te scheppen bij schuldvragen bij een aanrijding in de file maar zeker geen wet (of verbod om tussen een snellere file door te gaan).
Let er wel op dat als er matrixborden aanwezig zijn en 70 aangeven dat dat ook de max. snelheid is en allang geen adviessnelheid meer is.
Verder mag je in principe op het moment dat het langzamer gaat dan de toegestane max. snelheid zowel tussen de file door als rechts inhalen (want dat is ook toegestaan in een file) en zolang je dit netjes doet zullen ze misschien wel proberen om je een boete te geven voor rechts inhalen of een art.5 maar zal je het bij een rechtzaak altijd winnen omdat ze zich aan de letter van de wet moeten houden en in een wetboek staan geen gedragsregels maar wetten.
 
Ik rijd iedere dag op de motor, voornamelijk omdat ik geen koekblik bezit.
In de winter is dit heerlijk, omdat er door regen vaak lange files ontstaan en ik daar fijn tussendoor tuf. :]

Nu komt de frustratie die ik de laatste paar weken ontwikkeld heb.

Kennelijk rijd ik ondertussen een stuk harder tussen die ingeblikte personen door dan andere zomer-motorrijders, want ik eindig altijd achter een of andere HD of Goldwing no offence rijder die mij duidelijk in zijn spiegel ziet, maar het verdomd even ruimte te maken.

voor de goede orde, ik rijd ongeveer 60km/u, zij 20-30km/u.

Nu komt mijn vrijdagavond Bier en ships vraag: rijd ik nou te hard of moeten die gasten gewoon een medemotorrijder ruimte laten en even opzij gaan?

Let me know!


Als die andere rijders met 20 a 30 nog langs de file rijden, dan rijdt jij te snel.

Het snelheidsverschil tussen de auto's en jou mag 10 tot 20 km/u zijn.
Dus langs stilstaande auto's ga je met max 30 km/u O-)
Niet met 60 B|
 
Ben het helemaal met je eens. Gisteravond had ik ook weer zo'n Goldwing voor me rijden,en die kan gewoon niet altijd tussen de auto's door. Hij ziet mij al een tijdje achter hem rijden, maar gaat niet even aan de kant. Uiteindelijk ga ik dan maar even rechts voorbij de auto's, om daarna maar weer naar links te gaan. In mijn spiegels zie ik de Goldwing dan ver achter mij. Dit geldt uiteraard niet alleen voor Goldwings, maar voor alles wat koffers achterop heeft.


Dan ben je mij nog nooit tegengekomen in de file ;)
 
Waar haal je die wijsheid vandaan :?
Dat zijn gedragsregels en geen wetten dus totaal niet officieel.aldus het wetboek.
Die gedragsregels zijn er om een beetje orde in de chaos te creëren en duidelijkheid te scheppen bij schuldvragen bij een aanrijding in de file maar zeker geen wet (of verbod om tussen een snellere file door te gaan).
Let er wel op dat als er matrixborden aanwezig zijn en 70 aangeven dat dat ook de max. snelheid is en allang geen adviessnelheid meer is.
Verder mag je in principe op het moment dat het langzamer gaat dan de toegestane max. snelheid zowel tussen de file door als rechts inhalen (want dat is ook toegestaan in een file) en zolang je dit netjes doet zullen ze misschien wel proberen om je een boete te geven voor rechts inhalen of een art.5 maar zal je het bij een rechtzaak altijd winnen omdat ze zich aan de letter van de wet moeten houden en in een wetboek staan geen gedragsregels maar wetten.



Deze overeengekomen gedragsregels zijn voortgekomen uit afspraken tussen diverse organisaties. En justitie neemt deze gedragsregels over in rechtszaken.

Als je met 65 door een file heen knalt kun je een art. 5 aan je broek krijgen, dat de richtlijnen geen wettelijke bepaling zijn ale, maar dat wil niet zeggen dat je ongelimiteerd door een file heen kunt knallen omdat jij het niet terug kunt vinden in een wetsbepaling. Een rechter zal zich beroepen op de richtlijnen en die hanteren.
 
Pfft. Gewoon aanpassen aan de omstandigheid. :Y
Precies: hoe snel rijdt de file, hoe "vers" is de file (mensen hebben vaker de neiging van baan te wisselen tijdens ontstaan van de file dan wanneer ze er al een tijdlang instaan), staat de file helemaal stil of niet (met oog op personen die uit de autos beginnen te stappen), tijd en dag van de week (commuters zijn meer gewend aan motorrijders dan opa en oma op zondag in de file naar de dierentuin), hoeveel ruimte heb je tussen autos, hoe ver kun je vooruit zien, zijn er andere wevers op motoren etc.

Als je tijd hebt om op je teller te kijken bij dit alles dan liggen waarschijnlijk je prioriteiten verkeerd :p

Koffers: zolang je rechtuit rijdt hoef je niet echt last te hebben omdat de motor vaak aan de voorkant het breedst is dankzij de spiegels (met uitzondering van sommige wannabee-woestijnracer alu-box systemen op all-roads die vaak ver uitsteken).
Alleen wel meer oppassen met zigzaggen als je koffers op de motor hebt (ik spreek uit ervaring, helaas :o )

Ik heb vorige zomer een aantal weken in Londen gewerkt en dankzij de tolheffing op autos in de binnenstad is het aantal motoren sterk toegenomen; op de M25 ringweg de nodige conflicten gezien tussen motorrijders die heel verschillende ideeen hadden over file-rijden; als motorrijders niet snel leren hun verstand te gebruiken zal file-weven binnenkort ook wel verboden worden -O-
 
Laatst bewerkt:
Deze overeengekomen gedragsregels zijn voortgekomen uit afspraken tussen diverse organisaties. En justitie neemt deze gedragsregels over in rechtszaken.

Als je met 65 door een file heen knalt kun je een art. 5 aan je broek krijgen, dat de richtlijnen geen wettelijke bepaling zijn ale, maar dat wil niet zeggen dat je ongelimiteerd door een file heen kunt knallen omdat jij het niet terug kunt vinden in een wetsbepaling. Een rechter zal zich beroepen op de richtlijnen en die hanteren.
Begrijp me niet verkeerd maar ik doelde meer op dat de snelheid van een file niet van belang is, als je met een groot snelheidsverschil er tussendoor gaat vorm je wel degelijk een gevaar voor anderen (en jezelf) dus dan zal het zeker een gerechtigde art.5 zijn.
Zolang ik met een aangepaste snelheid tussen een sneller dan 40km/h rijdende file doorrij zal een art.5 niet van toepassing zijn en zoals ik al zei zijn het vooral rechtzaken inzake een schuldvraag bij ongevallen.
 
Begrijp me niet verkeerd maar ik doelde meer op dat de snelheid van een file niet van belang is, als je met een groot snelheidsverschil er tussendoor gaat vorm je wel degelijk een gevaar voor anderen (en jezelf) dus dan zal het zeker een gerechtigde art.5 zijn.
Zolang ik met een aangepaste snelheid tussen een sneller dan 40km/h rijdende file doorrij zal een art.5 niet van toepassing zijn en zoals ik al zei zijn het vooral rechtzaken inzake een schuldvraag bij ongevallen.




Ben bang dat we toch van mening verschillen hierin, de snelheid van een file zal wel degelijk ter zake doen. Er is niet voor niets gesteld dat je max 40km per uur mag rijden en daarna er weer tussen moet voegen. Ook al vindt jij dat je snelheid aangepast is, zodra je boven die 40km komt kunnen ze (zeg niet dat ze het doen) je wel degelijk bekeuren hiervoor. Het hoeft niet gelijk een art. 5 te zijn natuurlijk ..... ;)
 
Ben bang dat we toch van mening verschillen hierin, de snelheid van een file zal wel degelijk ter zake doen. Er is niet voor niets gesteld dat je max 40km per uur mag rijden en daarna er weer tussen moet voegen. Ook al vindt jij dat je snelheid aangepast is, zodra je boven die 40km komt kunnen ze (zeg niet dat ze het doen) je wel degelijk bekeuren hiervoor. Het hoeft niet gelijk een art. 5 te zijn natuurlijk ..... ;)
Maakt ook niet uit, verschillende meningen maken de maatschappij ook nog een beetje interessant... zou anders een saaie bedoeling worden :+
 
Ben bang dat we toch van mening verschillen hierin, de snelheid van een file zal wel degelijk ter zake doen. Er is niet voor niets gesteld dat je max 40km per uur mag rijden en daarna er weer tussen moet voegen. Ook al vindt jij dat je snelheid aangepast is, zodra je boven die 40km komt kunnen ze (zeg niet dat ze het doen) je wel degelijk bekeuren hiervoor. Het hoeft niet gelijk een art. 5 te zijn natuurlijk ..... ;)


als ze je willen pakken op art 5 dan zullen ze toch echt gevaarzetting aan moeten tonen. het enkel niet voldoen aan de gedragscode is dan wel erg mager. misschien dat een agent het zal proberen en een ovj hier in eerste instantie in mee wil gaan. voor de rechter lijkt me dit met een beetje verdediging wel weer recht te zetten.

en een bekeuring voor iets anders dan art5? om wat voor een overtreding of gedraging gaat het dan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan