Honda CB 500 four k2 opknappen

bjornkuipers

MF'er
4 mei 2016
44
68
boven-leeuwen
Beste forum leden,

Een aantal jaar geleden twijfelde ik om de oude honda cb500 four k2 van mijn vader te verkopen of op te gaan knappen.

Zie forum: honda cb500 four 1973 te koop of opknappen

Ik heb er toch voor gekozen om hem op te gaan knappen. Ik heb tot nu toe de wielen overnieuw gespaakt, frame gespoten en ben nu volop bezig met de restaurantie van het motorblok.

Heel de buitenkant van het motorblok heb ik gepolijst en schoongemaakt. Ik ben nu bezig met het schoonmaken van de vinnen van het cilinder gedeelte. Dit is een lastig klusje omdat je lastig tussen de vinnen komt.

Het motorblok was er nog aardig goed aan toe, waardoor ik alleen de lagers, pakkingen, olieringen, oliefilter en van 2 cilinders de zuigerringen ga vervangen. Overige onderdelen zien er goed uit waardoor ik deze niet vervang.

Ik maak dit forum aan, om het verloop van het project te laten zien en daarnaast om vragen te kunnen stellen. Zie de foto's van de motor tot nu toe:
IMG-20200415-WA0004.jpg
IMG-20200415-WA0013.jpg
IMG-20200415-WA0003.jpg
IMG-20200415-WA0007.jpg
IMG-20200415-WA0006.jpg
IMG-20200415-WA0005.jpg
IMG-20200415-WA0009.jpg


Groetjes Bjorn
 
Goed bezig,cilinder kan je ook laten glasparelen,dan is die weer als nieuw.
Zorg er ook voor dat je tzt alle oliekanaaltjes en oliesproeiers goed schoonmaakt anders is het snel afgelopen met het blok.
 
Beste forum leden,

Om even wat leven in dit forum in te blazen, heb ik gelijk een vraag. Dit is voor mij de eerste keer dat ik een motorblok revisie uitvoer. Tot dusver heb ik het volgende gedaan:

- Motorblok geheel schoongemaakt
- Tandwielen gecontroleerd en deze blijken allemaal nog goed te zijn
- Nieuwe lagers gekocht
- Nieuwe olieringen gekocht omdat sommige lek waren.

Nu heb ik een filmpje waar exact uitgelegd wordt hoe een honda cb500 blok in en uit elkaar wordt gehaald en dit is zeer behulpzaam. Maar ik vraag mij alsnog af welke onderdelen ik moet controleren/vervangen. Vragen die ik heb, waar ik graag antwoord zou op willen.

- Wanneer moeten cilinders overnieuw gehoond worden.
- Wanneer heb ik nieuwe cilinders nodig
- Wanneer moet ik de zuigerveren vervangen.
- Wanneer veren klepdeksel vervangen
- Wanneer moet ik de kettingen vervangen.

Alvast bedankt voor de hulp!!

Bjorn Kuipers
 
Meten is weten ,dus als je het niet weet kijk in het wph en als je de kunde mist om te beoordelen breng het
naar een revisiebedrijf.
 
Weet iemand een adresje in de buurt van Gelderland, waar ik mijn motorblok cilinders /zuigers kan laten doormeten? Hoeveel gaat dit mij waarschijnlijk kosten?
 
Weet iemand een adresje in de buurt van Gelderland, waar ik mijn motorblok cilinders /zuigers kan laten doormeten? Hoeveel gaat dit mij waarschijnlijk kosten?
Die heb ik je al gegeven,Honda4.NL,zitten in Gelderland,ff bellen dan weet je ook wat het kost.
 
Beste forumleden,

Bedankt als eerste voor jullie advies. Ik heb mijn cilinders laten controleren bij "honda4". Hieruit bleek dat er iers war oxidatie was in de zuigers en dat de zuigerveren vervangen moesten worden. Hierdoor heb ik 4 setjes zuigerveren besteld en deze er net op gezet.

Daarnaast heb ik er voor gekozen om de cilinder vinnen met warmte bestendige spuiklak te verven. Dit omdat deze er nog niet top uit zagen en dit een stuk goedkoper was dan ze overnieuw glasparel te stralen.

Om een beeld te krijgen hoe het motorblok eruit komt te zien heb ik wat foto's toegevoegd. Het klepdeksel moet nog gepolijst worden en de onderkant en bovenkant van de caborateur ga ik nog polijsten.

Het schoonmaken van het motorblok heeft een lange tijd geduurd, maar het einde is in zicht.
20200423_204614.jpg
20200423_204608.jpg
20200423_204623.jpg
20200423_204635.jpg
20200423_172816.jpg
20200423_204650.jpg
 
Vraagje: Is het slim om de kettingen in het motorblok na 40.000 km te vervangen, of is dit nergens voor nodig
 

Bijlagen

  • Screenshot_20200428-185857_Gallery.jpg
    Screenshot_20200428-185857_Gallery.jpg
    119,4 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot_20200428-185913_Gallery.jpg
    Screenshot_20200428-185913_Gallery.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 11
Ja en ja/nee, distributie ketting is een zwak punt, ik zeg ja en dan eventueel een betere.
De primaire ketting kijken hoeveel ruimte deze heeft / opmeten.
En natuurlijk de demper rubbers van de primaire ketting vervangen.
 
Bij het in elkaar zetten van de versnellingsbak, heb ik een paar ringetjes over die niet op de tekening terug te vinden zijn. Zijn deze bedoeld om de speling te verwijderen voor de tandwielen. Zie foto,s:
Screenshot_20200430-235912_Chrome.jpg
20200501_002519.jpg
 
De ringetjes in het vorige bericht was om de speling tussen de lagers te verwijderen. Dus dit is op gelost. Nu weer een andere vraag.

1 van de lagers van de drijfstangen is versleten ( zie fotos), echter zijn deze niet makkelijk verkrijgbaar. Wat is het risico als ik deze gewoon weer toepas. In de lager is als het waren een kras ingesleten.
20200504_222521.jpg
20200504_222511.jpg
20200504_222454.jpg
 
Sorry, daar had ik zo snel niet bij stilgestaan. Via ebay wil het vaak nog wel lukken.
 
Vraagje: Is het slim om de kettingen in het motorblok na 40.000 km te vervangen, of is dit nergens voor nodig
De primaire ketting zou ik laten, de nokkenas kettingen van Honda zijn een zwak punt, die moet je altijd vervangen. Als het even lukt door een betere, samen met de spanner en geleiders
 
Weer een vraagje. Ik heb de service manual thuis, waarin uitgelegd wordt hoe ik alles moet meten. Echter wordt er steeds verwezen, naar de serviceable limits. Deze staan helaas niet in dit boek. Weet iemand waar ik deze kan vinden.
 
Helaas is een gat in het motorblok dol. Ik heb hiervoor een helicoil besteld, maar ook die past niet omdat het gat te groot is. Weet iemand waar ik dit gat mee kan vullen, waarnaar ik er weer nieuw tapdraad in kan maken? Alvast bedankt
 

Bijlagen

  • 20200512_143625.jpg
    20200512_143625.jpg
    755,8 KB · Weergaven: 45
Een oplossing is naar de eerste maat van een fijne schroefdraad die je wel kunt tappen.
Dan die bout erin (Juiste locktite en daarnaast ook vormgesloten borgen uiteraard) en met een binnendraad passend voor je tapeind.
Maar of je daar genoeg vlees voor hebt weet ik niet, deze plek krijgt wel veel te verduren dus als je voor niet al te veel geld een nieuw carter kunt kopen had ik dat gedaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan