Honda XL750 Transalp

Ik geloof er NIET MEER in...

Newsflash... we zitten inmiddels in 2022, niet meer in 2006..
Niet zoveel vroeger dan 2006 hadden we ook nog leuke 250cc racers met meer dan 60pk... die tijden zijn ook lang voorbij.


Je kan ze niet meer nieuw kopen , maar is dat echt een probleem ? weet ff niet tot hoelang ze hebben gemaakt .
2T is echt onmogelijk met die emissie eisen, zelfs een orbit 2t met directe benzine inspuiting die stukken schoner zijn door minder spoel verliezen .
 
Ik geloof er NIET MEER in...

Newsflash... we zitten inmiddels in 2022, niet meer in 2006..
Niet zoveel vroeger dan 2006 hadden we ook nog leuke 250cc racers met meer dan 60pk... die tijden zijn ook lang voorbij.
Jij niet maar ikke wel.
690cc 74 pk.
500exc 55pk
Die 690 perst er net zoveel uit als een T700met 2 cilinders.
En hoezo zie je ze niet.
Jij misschien niet.
Heb er toch echt 4 gehad.
En dit alles standaard vanaf fabriek.
Jammer dat de japanners niet met mooie 1 cilinders komen.
De mode is nu 2 cilinders adventure.
L iefst staande twin lkr. Goedkoop.
Ook jammer dat de transalp met die goedkope hype mee gaat.
 
Jij niet maar ikke wel.

😩

Ik geloof er NIET MEER in...

Nogmaals, we leven in 2022.

En hoezo zie je ze niet.
Jij misschien niet.

Hoezo ik zie ze niet? Dat schreef ik toch niet?

"Amper" schreef ik... niet "niet" ;)

Jammer dat de japanners niet met mooie 1 cilinders komen.

Ook jammer dat de transalp met die goedkope hype mee gaat.

Die goedkophe hype verkoopt, en die goedkope hype kan binnen de EURO5 norm.
Meer moet je er niet achter zoeken.
De tijd van spannende dingen is voorbij... stilaan stappen we over op een batterij... willen of niet.
 
Jij niet maar ikke wel.
690cc 74 pk.
500exc 55pk
Die 690 perst er net zoveel uit als een T700met 2 cilinders.
En hoezo zie je ze niet.
Jij misschien niet.
Heb er toch echt 4 gehad.
En dit alles standaard vanaf fabriek.
Jammer dat de japanners niet met mooie 1 cilinders komen.
De mode is nu 2 cilinders adventure.
L iefst staande twin lkr. Goedkoop.
Ook jammer dat de transalp met die goedkope hype mee gaat.

Voordeel vind ik wel van een staande twin t.o.v. een V twin , je hoeft maar 1 x dingen weg te halen om bij betaalde onderdelen te komen om de bougies te wisselen en eventueel kleppen te stellen. en je heb meer ruimte over achter het blok .
en omdat de constructie goedkoper is betaal je ook minder , of krijg je er andere dingen voor terug.
dus het als negatief zien doe ik het niet en met zo'n verzette 270 graden krukas lever je qua geluid en karakter eigenlijk niks in.


een Honda CR500 in SM trim ,, zelden op zo'n intimiderende motor gezeten , zelden zo'n dorstige motor ook........
met een paar mods 80 pk met zo explosief karakter , slilk....
 
😩

Ik geloof er NIET MEER in...

Nogmaals, we leven in 2022.



Hoezo ik zie ze niet? Dat schreef ik toch niet?

"Amper" schreef ik... niet "niet" ;)



Die goedkophe hype verkoopt, en die goedkope hype kan binnen de EURO5 norm.
Meer moet je er niet achter zoeken.
De tijd van spannende dingen is voorbij... stilaan stappen we over op een batterij... willen of niet.
Dat wil ik dus niet.
Tegen de tijd dat ik verplicht op electrisch moet rijden heb ik al een andere hobby gevonden.
De auto zal ik wel aan moeten wil ik me nog beetje voortbewegen op m.n oude dag.
Maar motors bedank ik voor.
Wil eigenlijk ook nog een van de laatste 2t kopen tpi verbruik is geen issue meer bij injectie.
Maar wat je zegt het is goedkoper.
Maar wel saaier.
Zie je al een harley als staande twin 🤮
 
Ik heb geen problemen met verschillende motorconfiguraties of evolutie naar elektrisch.

Verandering hoeft niet negatief te zijn.
 
Nee zeker niet maar ik bedank voor een electrische motor.
Heb sinds paar jr electrische tandenborstel gewoon beter.
En veel accu gereedschap ook prima
 
idd

de ene drinkt bier en de ander drinkt wijn , en weer een ander drinkt melk .

het maakt de ene niet beter dan de ander
 
Maar waar rij je dan nu je solotrips mee?
Ik ben van 690 naar 500 overgestapt.
Maar ik vind sowiezo dat je eigen motor moet kunnen optillen of je nu wel of niet solo rijd.
Bij offroad dan bedoel ik.
Heb een CRF250L voor de TET achtige trips.
Ik heb een CB500X besteld voor de langere trips en verder weg met heel licht offroad werk af en toe maar die is er nog steeds niet dus overweeg nu de Transalp als reismotor. Begreep dat die in Mrt in NL is maar eerst zien en dan geloven tegenwoordig.
De Transalp is gek genoeg maar zo'n 9 kg zwaarder dan de CBX dus wel een overweging waard.

Ja eens, je motor zelf kunnen optillen is wel een basis vereiste natuurlijk.
Maar verschillende motoren met ongeveer hetzelfde gewicht zijn een stuk lastiger dan wel makkelijker recht te krijgen dan andere dus dat speelt ook mee vind ik.
Maar het risico op neerleggen is een heel stuk kleiner als ik met een ±200kg wegende motor op pad ga want dan doe ik geen echt offroad werk.

De CBX heeft wel een stuk grotere actieradius dan de Transalp en dat is wel een erg fijne eigenschap als je op reis bent, de Alp heeft dan weer de 92pk en zo is er altijd wat :)
 
Laatst bewerkt:
Aha, mooi verhaal @Relic : ook ik overweeg om eerst een cb500x (geen zwarte) te kopen (bouwjaar 2022 ivm de updates) en tzt een gebruikte transalp750 te kopen. Deze week een cb500x model 2019 bekeken: wow!! Gave motor hoor!
Of...
Nog 1x te investeren in mijn xrv750 uit 1996 in nwe accu, banden, achterremschijf, knipperlichten......
 
Laatst bewerkt:
Dat wil ik dus niet.
Tegen de tijd dat ik verplicht op electrisch moet rijden heb ik al een andere hobby gevonden.
🤮

Niemand houdt je tegen om tegen dan je helm aan de haak te hangen he...

Net als Hubertje denk ik dat verandering niet negatief hoeft te zijn.

Een elektrische auto, als ik 'm al zou kunnen betalen, sla ik zeker niet af... al eens meegereden met zo'n dikke E-tron?

Een elektrische motorfiets, daar ben ik lang nog niet klaar voor.
Het is niet de manier van rijden dat me nog tegen houdt, maar het gebrek aan vrijheid.
 
Niemand houdt je tegen om tegen dan je helm aan de haak te hangen he...

Net als Hubertje denk ik dat verandering niet negatief hoeft te zijn.

Een elektrische auto, als ik 'm al zou kunnen betalen, sla ik zeker niet af... al eens meegereden met zo'n dikke E-tron?

Een elektrische motorfiets, daar ben ik lang nog niet klaar voor.
Het is niet de manier van rijden dat me nog tegen houdt, maar het gebrek aan vrijheid.

Voor het dagelijkse koekblik zou ik een BEV voertuig niet zo'n probleem vinden dan de betaalbaarheid .
Maar als hobby voertuig vind ik dat wel een probleem, je gooit dan een flink stuk van de beleving en sensatie weg door het motorblok te vervangen door een elektro motor , boeit niet hoe snel ze kunnen zijn en hoe perfect het vermogen is.

Daarom vind ik het waardeloos dat toch wel een aantal mensen bij een klassieke auto de motor eruit halen en er een elektro motor in proppen .
 
geheel belangeloos wil de harde kern van MF wel komen testen ,waar het aangenaam vertoeven is *O*
voor een paar tickets en verblijf is er vast wel te praten..



*O*
 
Aha, mooi verhaal @Relic : ook ik overweeg om eerst een cb500x (geen zwarte) te kopen (bouwjaar 2022 ivm de updates) en tzt een gebruikte transalp750 te kopen. Deze week een cb500x model 2019 bekeken: wow!! Gave motor hoor!
Of...
Nog 1x te investeren in mijn xrv750 uit 1996 in nwe accu, banden, achterremschijf, knipperlichten......
Een groene toch :) ?

Ja is lastig, wat te doen.
Ik zou de xrv opknappen, hoe minder gegadigden voor de CBX hoe beter het is })
 
ben erg benieuwd naar de eerste testen op eigen bodem door gewone motorrijders

broodschrijvers is toch wat anders
 
Gewone motorrijders hun testverslagen zijn anders ook heel subjectief en gekleurd... dan vertrouw ik toch meer op een echte testrijder.
die krijgen meestal geen cadeaus of andere beloningen, de meeste hobby rijders kunnen natuurlijk een blinde vlek voor hun favoriete merk hebben. en natuurlijk zal een motorblad journalist gemiddeld meer zinnigs kunnen vertellen over stuur eigenschappen dan de door snee hobby rijder.

en niet iedere broodschrijver is even erg .
want motorblad journalisten die te kritisch zijn worden niet meer uitgenodigd voor introducties op locatie met alles erop en aan.
en als jij een onafhankelijk journalist ben en ieder verhaal moet kunnen verkopen maak niemand mij wijs dat ze 100 % objectief zijn.

en nou is een motor zeer onderhevig aan smaak en welke soort motor en waar rij je en wanneer. daar vind je heel snel wat van en dat is ingegeven door je manier van rijden en zijn als persoon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan