Ingehaald door Politie

wp

MF'er
2 jul 2002
144
0
Barendrecht
Ik snap er echt helemaal niks van,
Ik dacht dat de Politie alleen maar verkeersovertredingen mochten maken met zwaailichten en zo.
Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Vanmorgen reed ik de A16 op en ik :] rond de 160 :9~ zag ik in mijn spiegel een oranje/wit gevaarte op mij afkomen, ik dacht shit, ik wordt aangehouden maar gelukkig reed meneer motoragent mij voorbij met een snelheid van ongeveer 180 a 190.

Dat was in iedergeval geluk hebben
 
:Z :Z :Z

Edit: in diverse recente topics is al verteld dat de politie niet persé signalen hoeft te voeren om harder dan voor de gewone weggebruiker is toegestaan te rijden. ;)
 
Ik heb gisteren mogen horen dat een motor agent een volledige ontheffing heeft. Dit houdt in dat ze zich indien noodzakelijk niet aan de verkeersregels hoeven te houden, het voeren van licht en/of geluidssignalen zijn daarbij niet altijd noodzakelijk. De heren motor agent zijn per jaar ten minste 1-2 maal een week bezig met speciale cursussen hiervoor, hierin wordt aandacht besteed aan onder andere het rijden met hoge snelheid in normaal verkeer.
Het niet voeren van lichten/geluid heeft natuurlijk een voordeel bij opsporings taken.....
 
als ze een totale ontheffing zouden hebben, wat zijn de blauwe lampen en sirenes dan nog waard???


Mij bevreemde het gisteren avond, dat ik een politie auto doodgemoedereerd door rood licht zag rijden zonder enige bijzondere signalen, naar mijn mening zouden ze minmaal de blauwe lampen moeten voeren, wil je als burger ook duidelijkheid hebben, en heb ik niet het recht op een attentie signaal, dat hun, mogenlijk mijn veiligheid in gevaar brengen??( en btw, er zijn ook blinde verkeers deelnemersdie zien nix, die horen nix,,,,,,, ze kunnen het gewoon niet maken)


ik zou op die extremen voor mijn eigen veiligheid graag kunnen anticiperen.
 
Mijn vader (smeris) heeft daar altijd een mooie verklaring voor:

Je kan op de snelweg op 2 manieren partouilleren, of langzamer gaan dan het verkeer, of sneller gaan dan het verkeer. Even hard rijden dan het verkeer heeft niet zoveel zin, aangezien je dan de hele tijd zit te kijken of dat ene koekblik dat al 10 minuten voor je rijdt echt wel 122,789 km/h rijdt. (180 is hard, maar zelfs smerissen zijn mensen, die willen ook wel eens een lolletje...

edit: Mijn vader wilde nog even toevoegingen dat de ontheffing op de zijkant van de auto/motor staat. De oplettende kijker merkt op dat er politie staat.
 
Laatst bewerkt:
als ze een totale ontheffing zouden hebben, wat zijn de blauwe lampen en sirenes dan nog waard???
Het voeren van licht en geluidssignalen maakt ze tot voorrangsvoertuig, m.a.w. andere verkeersdeelnemers zijn verplicht om indien mogelijk het voorrangsvoertuig een ongehinderde doorgang te verlenen.
Je ziet die zwarte BMW's wel inneens bij file's de lampen aanzetten om zo door te kunnen rijden met de VIP, da's een typisch geval, of bijv een ambulance, deze voert meestens bij de inzet alleen blauw licht bij wijze van attentiesignaal, op momenten dat doorgang noodzakelijk is gaat de toeter aan, maar ook bij kruispunten, hier dient het signaal twee doelen, extra aandacht trekken en voorrangs krijgen (let wel ze krijgen het niet altijd)

Mij bevreemde het gisteren avond, dat ik een politie auto doodgemoedereerd door rood licht zag rijden zonder enige bijzondere signalen, naar mijn mening zouden ze minmaal de blauwe lampen moeten voeren, wil je als burger ook duidelijkheid hebben, en heb ik niet het recht op een attentie signaal, dat hun, mogenlijk mijn veiligheid in gevaar brengen??( en btw, er zijn ook blinde verkeers deelnemersdie zien nix, die horen nix,,,,,,, ze kunnen het gewoon niet maken)
Indien een voertuig door een daartoe bevoegd ambtenaar (dus niet iedere politie agent heeft de algehele ontheffing, hiervoor zijn aanvullende opleidingen nodig) word bestuurd mag deze indien hij het in de situatie noodzakelijk acht en de veiligheid van het overige verkeer hierdoor niet onnodig in het gedrang komt ook door rood rijden zonder het voeren van de licht en geluid signalen.
Neemt niet weg dat ook oom agent wel eens denkt ...pffff dat was donker oranje... 8-)

[Edit]
ik zou op die extremen voor mijn eigen veiligheid graag kunnen anticiperen.
Helemaal gelijk..... :+ [/edit]
 
als ze een totale ontheffing zouden hebben, wat zijn de blauwe lampen en sirenes dan nog waard???

De signalen van een politievoertuig zijn er alleen voor de voorrang. Als ze ze aanhebben is het een voorrangsvoertuig geworden. En dat is iets anders dan ontheffing voor verkeersregels.
En dit betekent dat ze naast heel hard rijden je ook nog asociaal mogen snijen. :+

Edit: Sjips te laat. ;)
 
Trouwens je moet toestemming krijgen om met Toeters en bellen te rijden (zoals wij dat noemen).
Er zijn vaak zaken waar je geen dus geen toestemming krijgt om met toeters en bellen te rijden, echter dat je dan toch snel terplaatse wilt zijn.

Bovendien kunnen de sirenes en zwaailampen ook wel eens de aanwezigheid van de politie kunnen verraden. Denk eens aan een Overval/inbraak op heterdaad etc. De politie zal dan snel ter plaatse gaan echter komen ze dicht in de buurt van het incident dan zullen ze De toeters en bellen uit doen. Tja ze zullen dan ook hun snelheid moeten aanpassen!! Het is het namelijk nooit waard om iemand aan te rijden om een boef te vangen.

Bovendien merk ik vaak dat collega's vaak liever niet de Sirene aan doen.
Mensen die voor een politie auto rijden waar nogal kabaal uitkomt die kunnen nogal eens raar reageren. Dit is natuurlijk altijd goed bedoeld echter hinderd het soms de politie juist meer. Je kan je mischien voorstellen dat jij een politie auto achter je hebt rijden die jou niet kan inhalen omdat het nogaL druk is
Jij zal je dan erg opzoek gaan naar een manier hoe jij opzij kan gaan etc. en dan ben jij zelf niet met het verkeer bezig maar met die lawaai bak achter je.
Dus er zijn politie agenten die liever die verantwoordelijkheid op zich zelf nemen en zelf willen bepalen wanneer ze jou in halen etc. ( of ik het hier mee eens ben is een ander verhaal)

Bovendien is net al aan gegeven dat als een politie auto net zo hard rijd als het andere verkeer hij niets tegen komt. Soms is het inderdaad beter om iets (geen 190 ) harder te rijden.

Ps de politie word ook geflitst hoor. Ik ken een aantal collega's die te hard reden en geen melding hadden, deze moesten zelf hun boetes betalen. :?
 
Mijn vader (smeris) heeft daar altijd een mooie verklaring voor:

Je kan op de snelweg op 2 manieren partouilleren, of langzamer gaan dan het verkeer, of sneller gaan dan het verkeer. Even hard rijden dan het verkeer heeft niet zoveel zin, aangezien je dan de hele tijd zit te kijken of dat ene koekblik dat al 10 minuten voor je rijdt echt wel 122,789 km/h rijdt. (180 is hard, maar zelfs smerissen zijn mensen, die willen ook wel eens een lolletje...

edit: Mijn vader wilde nog even toevoegingen dat de ontheffing op de zijkant van de auto/motor staat. De oplettende kijker merkt op dat er politie staat.
Djeez wat mag ik dan wel allemaal niet uitvreten ik heb nl GOD op mijn zijkant staan (das ook voor de oplettende kijker trouwens)
 
(Mooi verhaal,waar gebeurd!):ik ben ooit op de snelweg ook ingehaald op de brommer door Oom agent op de brommer.
Hij heel hard,dus ik ook heel hard (want meneer voer geen signalen,en na het lezen van deze topic weet ik dat dat blijkbaar mag,toen wist ik dat niet).
Hij de lamp "Stop,politie" aan,ikke stoppe.
Toen we beide stil stonden,vroeg meneer me:"waar gaan wij zo snel naartoe?"
Ik antwoorde:"wij rijden achter jullie an!"
->geen prent,wel een waarschuwing :+
 
Mijn vader (smeris) heeft daar altijd een mooie verklaring voor:

Je kan op de snelweg op 2 manieren partouilleren, of langzamer gaan dan het verkeer, of sneller gaan dan het verkeer. Even hard rijden dan het verkeer heeft niet zoveel zin, aangezien je dan de hele tijd zit te kijken of dat ene koekblik dat al 10 minuten voor je rijdt echt wel 122,789 km/h rijdt. (180 is hard, maar zelfs smerissen zijn mensen, die willen ook wel eens een lolletje...

edit: Mijn vader wilde nog even toevoegingen dat de ontheffing op de zijkant van de auto/motor staat. De oplettende kijker merkt op dat er politie staat.

Is dat geen beroepsgeheim dat jij daar staat te vertypen.
 
ik dacht ook een keer achter een motorskoot aan te rijden met m`n koekblik ,je mocht daar maar 100 (brienoordbrug) die skoot reed dik 125 en ik erachter aan. (veel afstand , ik ben ook voorzichtig !
Later gaat jij richting Ridderkerk en ik plank iets harder door als dat ik al ging.
Goed ,ik rij nu 140 richting breda :9
En ja hoor :: STOP-POLITIE in mijn spiegel ,wat denk je die motoragent .... |( |(
Boete voor 30 te hard + niet vertonen autopapieren ...

Dit was echt een setup !

IK SPUUG OP DIE GAST !!!

ps. sindsdien houd ik mijn spiegels beter in de gaten ,is een dure les maar gebeurt mij niet nogeens
 
nee, ze moeten altijd die lampen en toeters aanzetten.... daar wordt je vrolijk van. :+

Wat maakt het nou uit, als hij er met 180 langs kan zonder lampen en toeters dan hoeft hij ze inderdaad niet aan te zetten lijkt mij.
 
Volgens mij heeft de politie alleen een ontheffing als ze zwaailichten of sirenes aanhebben,

Anders dienen ze zich gewoon aan de regels te houden als elk ander voertuig

Doen ze natuurlijk toch niet :X
 
En weer een politie topic wat nergens toe leid....

Stelletje moraalridders en allesweters :X


IWAB....
 
Volgens mij heeft de politie alleen een ontheffing als ze zwaailichten of sirenes aanhebben,

Anders dienen ze zich gewoon aan de regels te houden als elk ander voertuig

Doen ze natuurlijk toch niet :X
Nee hoor, indien nodig voor uitoefening van werkzaamheden vrijstelling voor het gehele RVV. Verkeersregels en verkeerstekens dus. Ook zonder zwaailamp en sirene. Die maken alleen de status zo dat het overige verkeer je voorrang moet geven.
Maar daar hebben we t al veel vaker over gehad. Zoek maar rond op HET forum.

Maare....al die filmpjes van mensen die in een zwart pak op een zwarte motor door het stadsverkeer heen gaan alsof ze net een bank hebben overvallen worden hier begroet met de grootse eer. En als een politievoertuig in het kader van z'n werk een verkeersovertreding maakt gaan we uit ons dak???? En dan noemen ze mij een moraalridder.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan