Inhalen éénbaansweg tijdens file

Nu ligt de zaak anders, nu je foto en een andere uitleg gegeven hebt. Auto is in dit geval fout, deze maakt een bijzondere verrichting en komt ook nog eens van een fietspad gereden de weg op waar verkeer voorrang heeft. Dit geschil moet in jouw voordeel uitkomen.
 
Logisch dat de verzekeringsmaatschappij het probeert; maar nog logischer dat je dat niet accepteert. Hoewel ik geen jurist ben, lijkt het me dat je voor de rechter een goede kans maakt.

Naar aanleiding daarvan even een vraagje aan de deskundigen hier:

Je mag dus inhalen binnen je eigen rijstrook, behalve als er een inhaalverbod geldt.
Moet dat inhaalverbod dan uitdrukkelijk met een bord zijn aangegeven? Of betekent enkel een doorgetrokken streep dat je ook niet binnen je eigen rijstrook mag inhalen?

(dat doe je natuurlijk niet bij volle snelheid, maar inderdaad langs een stilstaande file kan dat vaak prima zonder daarmee gevaar te veroorzaken, zelfs op een weg met 1 rijbaan/2 rijstroken).
 
Verkeer inhalen op dezelfde rijstrook mag niet.

Dus ook niet als bijv een of meerdere auto's voor jou iets opzij gaan zodat jij met je motor er langs zou kunnen. In de praktijk ga je dan meestal er wel voorbij, maar het mag niet.

Je kan daar een fikse prent voor krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Inhalen op de zelfde rijstrook mag. (Want er is geen verbod in de wet. Dit is basis voor het filerijden) Maar de lijnen mogen niet overschreden worden. Maar het mag weer niet als er een inhaalverbod bord staat.
 
Laatst bewerkt:
Zet niet in je verweer dat het is toegestaan zolang er geen onveilige situaties ontstaan. In dit geval is er een onveilige situatie ontstaan, namelijk de aanrijding.

Ik zou het meer verwoorden als: "Uw verzekerde voegde in en heeft daarbij mij over het hoofd gezien waardoor de aanrijding is ontstaan. Het feit dat ik de file passeerde wil niet zeggen dat uw verzekerde mij geen voorrang hoeft te verlenen. Het passeren van de file is gewoon toegestaan." zoiets.

Let wel, ik ben geen jurist, dus waarschijnlijk kan het veel beter.
Maar je hebt aanleg, zeker aanleg!

:) :)
 
Verkeer inhalen op dezelfde rijstrook mag niet.

Dus ook niet als bijv een of meerdere auto's voor jou iets opzij gaan zodat jij met je motor er langs zou kunnen. In de praktijk ga je dan meestal er wel voorbij, maar het mag niet.

Je kan daar een fikse prent voor krijgen.
Dat is jaren geleden al veranderd.
Tijd voor opfriscursus :)
 
@lady_Di een doorgetrokken streep is inderdaad verboden te overschrijden, maar de wegmarkering langs de weg, zowel rechts als links zijn geen doorgetrokken streep in die zin, net zo min die, soms zelfs dubbele strepen voor een verkeerslicht.
 
Je mag dus inhalen binnen je eigen rijstrook, behalve als er een inhaalverbod geldt.
Moet dat inhaalverbod dan uitdrukkelijk met een bord zijn aangegeven? Of betekent enkel een doorgetrokken streep dat je ook niet binnen je eigen rijstrook mag inhalen?

(dat doe je natuurlijk niet bij volle snelheid, maar inderdaad langs een stilstaande file kan dat vaak prima zonder daarmee gevaar te veroorzaken, zelfs op een weg met 1 rijbaan/2 rijstroken).

Een doorgetrokken witte streep betekend dat je die doorgetrokken witte streep niet mag overschrijden. Niet meer, niet minder.

Een rij stilstaande auto's voorbijrijden...is dat niet een rij stilstaande auto's voorbijrijden ipv inhalen ?
 
net zo min die, soms zelfs dubbele strepen voor een verkeerslicht.
Ja, die juist wel. Tussen opstelstroken voor dezelfde richting zitten (als het goed is) geen doorgetrokken strepen, tussen opstelstroken voor verschillende richtingen wel.
Je mag dus de laatste (25 ?) meter niet meer van richting wisselen (waar ook wat voor te zeggen is).

De strepen langs de kant zijn inderdaad kantstrepen en geen 'ononderbroken strepen' in de gebruikelijke zin.
 
Laatst bewerkt:
Ja, die juist wel. Tussen opstelstroken voor dezelfde richting zitten (als het goed is) geen doorgetrokken strepen, tussen opstelstroken voor verschillende richtingen niet.
Je mag dus de laatste (25 ?) meter niet meer van richting wisselen (waar ook wat voor te zeggen is).

De strepen langs de kant zijn inderdaad kantstrepen en geen 'ononderbroken strepen' in de gebruikelijke zin.
Ja en nee.

De strepen tussen de rijstroken, voor een vri, zijn geen doorgetrokken strepen. Of het nou 5, 10, 15 of 20 meter is. Hoe ze er ook uitzien.

Je moet wel kijken naar aangegeven richting per rijstrook, want daar moet je je aan houden. Weer ongeacht hoe de strepen of blokken er uit zien.

Als er twee stroken rechtdoor gaan, jij wilt dat ook, men staat stil, dan kun je een beetje slalommend tussen de auto's naar voren, zonder verder probleem.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan