Invoegen op de snelweg, auto vs motor

bart5

Die hard MF'er
18 mrt 2009
408
2
Ola

tijdens mijn motorrijlessen (2 jaar terug) is mij geleerd de gehele vluchtstrook (sorry.. invoegstrook uiteraard) te gebruiken, gas er op en voordat je de strook opgaat al proberen te anticiperen in welk gat je hem propt, maar wel de hele strook gebruiken. Met autorijlessen (12 jaar geleden) werd mij echter altijd geleerd, snelheid van het overige verkeer maken en er in als het kan, al is het halverwege de strook.

Nou is mijn verkeersergernis nummer 1 dat automobilisten die invoegstrook niet (durven)gebruiken, en meteen na 10 meter op die strook te hebben gereden in de meest onmogelijke ruimtes willen schieten, waardoor rond de invoegstroken standaard een langzaamrijdende rechterbaan is. In files levert dat helemaal onmogelijke situaties op doordat de kruispunten met verkeerslichten voor die invoegstroken soms al volstaan.

Wat is nou de juiste manier, en is er met autolessen zoveel veranderd ondertussen gericht op dat invoegen ?
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek gewoon een gaatje waar ik de motor tussen kan proppen, al is het aan het eind van de strook of aan het begin, doet er niet toe.
 
strook gebruiken om je snelheid aan het overige verkeer aan te passen. zorgen dat je je na het invoegen niet klemrijd? althans zo is het mij geleerd. ;)
 
Met de motor doe ik het niet zo vaak, maar met de auto is het gewoon invoegen wanneer het kan zonder dat het andere verkeerd last van me heeft. Ik kan me soms zo ergeren aan mensen die niet kunnen invoegen he. Rij je met een aanhanger op de rechterbaan, blijven ze gewoon naast je rijden en aan het eind van de vluchtstrook toch nog proberen er voor te komen. Ik kijk op de oprit al naar waar ik tussen wil.

In duitsland zijn het koekenbakkers mbt invoegen.
 
Bij rijles kreeg ik het zo;
  1. Kijken naar het verkeer op de snelweg ver van te voren en snelheid maken (kijken; in de bocht en net uit de bocht)
  2. Snelheid maken tot snelheid van de verkeersstroom
  3. Kijken naar het verkeer op de snelweg (voor, naast en achter))
  4. Beslissen (acceleren of snelheidhandhaven en invoegen, maar nooit/zelden gas loslaten)
  5. Invoegen inclusief kijken

De hele invoegstrook gebruiken is bij een motor niet nodig, aangezien je de acceleratie van de motor kan gebruiken, maar het mag wel bijvoorbeeld vrachtwagens voorbij of naar dat lege plekje, zolang het
Bij een auto daarentegen, heb je meer invoegstrook nodig, het gebruik maken van acceleratie is minder van belang (omdat je deze al vol benut), uiteindelijke beland je dus vaker achter een auto dan ervoor.
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek gewoon een gaatje waar ik de motor tussen kan proppen, al is het aan het eind van de strook of aan het begin, doet er niet toe.
Probleem bij deze tactiek is dat het 'ritsen' niet werkt. In dat geval zou je, in ideale situatie, om en om op de rijstrook belanden, en laat je als bestuurder op de hoofdrijbaan 1 voertuig voor.

Als jij ervoor kiest om helemaal aan het begin al erop te rijden, wordt je vervolgens nog door 3-4 voertuigen ingehaald en moet je als bestuurder op de hoofdrijbaan dus 4-5 voertuigen voorlaten.

Nou gaat het er niet om wie het eerste aan de andere kant is, maar hierdoor moet de hoofdrijbaan dus veel meer afremmen en ontstaat er file.

Ideale situatie zou zijn als je maar op 1 plek mag invoegen, hou je plekje tussen twee voertuigen 'bezet' door ernaast te blijven rijden, en ga er aan het eind van de strook pas in. Een beetje fatsoenlijke bestuurder rijdt dan ook het gat niet dicht als hij ziet dat jij ter hoogte van het gat blijft rijden.

(zo is het mij 5 jaar geleden iig geleerd ;))

*edit*
Ongeacht of het nou om een motor of auto gaat. Een voertuig voorlaten is immers een voertuig voorlaten.

Als de file er al is, even snel door een gaatje doorschieten naar de ruimte tussen de rijstroken is dan weer geen probleem lijkt me.
 
Laatst bewerkt:
Het is aanbevolen om de gehele strook te gebruiken, omdat je dan de meeste tijd hebt om de situatie te bekijken en snelheid op te bouwen. Echter moet de situatie daar wel de gelegenheid bieden, soms is het beter om eerder in te voegen, omdat anders gevaarlijke situaties ontstaan. Snelheid opbouwen is natuurlijk niet echt een super argument aangezien een groot deel van de motoren belachelijke acceleratie heeft.
 
Nou is mijn verkeersergernis nummer 1 dat automobilisten die invoegstrook niet (durven)gebruiken, en meteen na 10 meter op die strook te hebben gereden in de meest onmogelijke ruimtes willen schieten

Mijn zwager heeft met de auto zelfs eens een bekeuring gekregen voor het te vroeg invoegen....
 
Wat overigens ook nog leuk is, sinds de wetswijziging dat je niet meer van rijstrook mag wisselen (kan ook een gecombineerde in- / uitvoegstrook zijn) ter hoogte van de op de weg aangebrachte witte pijlen, zie ik steeds vaker gele tekstborden langs de weg verschijnen met de tekst "gehele invoegstrook gebruiken"....
 
Gewoon flink gas geven en alvast zo veel mogelijk blik in halen en dan invoegen aan het einde van de invoegstrook.
 
Bij rijles kreeg ik het zo;
  1. Kijken naar het verkeer op de snelweg ver van te voren en snelheid maken (kijken; in de bocht en net uit de bocht)
  2. Snelheid maken tot snelheid van de verkeersstroom
  3. Kijken naar het verkeer op de snelweg (voor, naast en achter))
  4. Beslissen (acceleren of snelheidhandhaven en invoegen, maar nooit/zelden gas loslaten)
  5. Invoegen inclusief kijken

De hele invoegstrook gebruiken is bij een motor niet nodig, aangezien je de acceleratie van de motor kan gebruiken, maar het mag wel bijvoorbeeld vrachtwagens voorbij of naar dat lege plekje, zolang het
Bij een auto daarentegen, heb je meer invoegstrook nodig, het gebruik maken van acceleratie is minder van belang (omdat je deze al vol benut), uiteindelijke beland je dus vaker achter een auto dan ervoor.
Voor de auto geld bij mij helzelfde als met de motor, als het kan ga ik ertussen (meestal er voor ;) maar ik rij niet per definitie tot het einde van de invoegstrook :N

Ik stoor me aan mensen die hun gaspedaal niet weten te vinden als ze een oprit oprijden..
[me="Sander_R"]stampt altijd door op de opritten O-)[/me]
 
De juiste manier is om in te voeren als er ruimte is.
Het verwisselen van rijstrook is nl. een bijzondere verrichting en daarbij heeft het overige verkeer voorrang.
 
Ik gebruik nooit de hele strook :N

Wanneer mijn snelheid gelijk is aan het andere verkeer en ik zie een plek waar ik kan invoegen dan doe ik dat gewoon.

Heb 1x gehad dat de linkerbaan overging in de 2e baan van links, en ik dus moest invoegen naar die baan.

Al die auto's reden zó dicht op elkaar dat ik er niet tussen kon of werd gelaten. Dan schrik je toch wel hoor als dat einde van die invoegstrook in beeld komt.
 
Hoe zit het eigenlijk met voorrang (verlenen)?
Heeft degene die op de invoegstrook rijdt voorrang en moet het verkeer op de snelweg hierop anticiperen, of is het net andersom, moet degenen op de invoegstrook voorrang verlenen en dus 'wachten' totdat men er tussen kan?

Volgens mij is het in Duitsland zo dat invoegend verkeer voorrang heeft, resulteert dus vaak in een baantje opschuiven naar links zodat op de rechterrijstrook meer ruimte komt.
In Italië is het net andersom, soms staan er ook haaientanden tussen de invoegstrook en de snelweg.
 
Invoeger hebben geen voorrang, hoewel er sommige invoegstroken zo kort zijn met daarna ook nog eens geen vluchtstrook waarop je eventueel doorkan, dat ze wat mij betreft daar wel iets anders mogen verzinnen....
 
Bij een auto daarentegen, heb je meer invoegstrook nodig, het gebruik maken van acceleratie is minder van belang (omdat je deze al vol benut), uiteindelijke beland je dus vaker achter een auto dan ervoor.
_O- _O- _O-

Ik zie zelden iemand invoegen die daadwerkelijk de acceleratie van z'n auto vol benut. Volgens het nieuwe rijden moet je toch in z'n 5 invoegen? :z
 
Netjes invoegen is in nederland op sommige tijdstippen niet mogelijk, dus dan moet je gewoon het eerst mogelijke gat gebruiken. Anders sta je aan het einde van de invoegstrook vast en kan je het hele trucje daar opnieuw proberen.

Als er een gat is geef ik zelf altijd aan dat ik er zometeen in wil zodat het niet dichtgereden wordt, vervolgens nog ff flink gas bij ( auto) en dan met een minimaal/geen snelheidsverschil erin :Y
 
_O- _O- _O-

Ik zie zelden iemand invoegen die daadwerkelijk de acceleratie van z'n auto vol benut. Volgens het nieuwe rijden moet je toch in z'n 5 invoegen? :z


Het nieuwe rijden ja... mooi plan wat werkt. In Nederland ja.

Half Nederland heeft tijdens de vakantie in de bergen met sleurhut zijn auto naar de gallemiezen gereden.
Eens kijken of we in zijn 5 de berg op komen, we moeten zuinig zijn. _O-


Invoegen doe ik wanneer dat kan, ik gebruik ook niet altijd de hele invoegstrook.
 
Als ik kan invoegen zonder ander verkeer te hinderen dan maak ik daar gebruik van, soms is dat niet de gehele invoegstrook.
waarom? omdat er anders van die flapdrollen het gat dat ik wil gebruiken dicht gaat rijden, en dan moet je ineens gevaarlijke acties ondernemen om toch nog in te voegen.

daarom: heb je een mooi gat en is je snelheid goed en kan je zonder andere te hinderen netjes invoegen. zou ik zeggen: doen!

tijdens mijn auto en motorrijbewijs is mij wel geleerd de gehele strook te gebruiken...
 
tijdens mijn auto en motorrijbewijs is mij wel geleerd de gehele strook te gebruiken...
Mij dan weer niet (2003 auto, 2009 motor), ik moest gewoon snelheid aanpassen en een gat zoeken. Als je daar dan de hele invoegstrook voor nodig had dan gebruikte je die dan ook, maar als het kon mocht ik zo met gepaste snelheid naar links.
 
Terug
Bovenaan Onderaan