Is GPS/PDA als navigatie op de motor bruikbaar?

MCC Sjok

MF'er
19 jan 2005
70
0
In de hoop, dat er een paar wijze mensen op het forum zijn, post ik mijn vraag even hier:

Na een vakantie samen met een maat met GPS ben ik zo overtuigt dat ik overweeg er ook eentje aan te schaffen. Het nieuwe model van Garmin, de Zumo, bevalt me wel, maar vind ik toch best wel duur. Daarom zit ik nu aan een GPS/PDA te denken, ondanks dat die eigenlijk niet geschikt is voor op de motor. Maar zo vaak zal ik hem niet gebruiken.
En nu komt dus mijn vraag: Kan ik met zo’n PDA ook routes plannen en bestaande routes van internet narijden? Ook kan ik alleen mar van A naar B? En waar moet ik op letten bij de aankoop van een (misschien tweedehands) PDA? En welke software is het beste, ik las dat ook bv onroute een GPS functie heeft, is die bruikbaar?
Dus vragen over vragen, ik hoop dat iemand mij kan helpen of misschien een website weet waar informatie te vinden is.

Bedankt!
 
Ik kan je adviseren eens "gps pda" in te typen bij zoeken, dan krijg je al veel ervaring te zien. In het algemeen zijn pda's niet waterdicht dus je moet daar ook nog een oplossing voor vinden. Verder zijn er altijd mensen die zeggen dat pda's snel stuk gaan door de hoogfrequente vibraties maar anderen rijden er vrolijk mee rond. Ik weet niet of dit echt evidence based is en voor nieuwere pda's ook geld. Het fenomeen pda (zonder smartphone) is wel een uitstervend ras. Denk je dat je uitkan met alleen visuele informatie en dus geen audio ondersteuning, dan moet je dat ook nog oplossen.
Kortom er zijn veel vragen. Er zijn ook best wel regelmatig tweedehands apparaten te verkrijgen, bijvoorbeeld de GArmin 2610. Niet de nieuwste en snelste maar zeer wel bruikbaar en goed waterdicht. Kijk eens op marktplaats, vaak voor 350 te koop.
 
routes rijden? Geen twijfel, alleen Garmin (Zumo of Streepilot vanaf 2610) is bruikbaar. Al het andere is voor het a naar b werk.
 
nou ik zal je zeggen wat ik doe en natuurlijk zullen alle ZUmo, TT rider freaks me verdoemen..
ik heb al 4 jaren een PDA. bij de ALdi gekocht voor 200 pleuris. Daar was de aldi GPS software op maar die heb ik eruit gegooid. Heb TT5 en nu TT6 op gezet en zie daar de ideal GPS partner. Ik toer Italie, Frankrijk, Duitsland suf met dat ding en het gaat gewoon niet kapot. Het geluid in mijn helmpje via mijn eveneens goedkoop intercom system en genieten maar voor een minimum bedrag..
aanvullende voordeel: ik gebruik dat ding ook in mijn auto en of course als agenda...

Dus wat mij betreft onzin om een duur zumo etc aan te schaffen. Het kan veel eenvoudiger. Ik moet wel zeggen op mijn motor is de GPS redelijk beschermd achter mijn kuip..

wil je meer weten, laat maar weten...

:W
 
Ik heb een mio 269 omgetoverd naar TT6 en thuis op de PC promotor onroute.
Ik heb verschillende routes bij gpstracks gereden en tevens de navigatie ook als van A naar B gebruikt, ikn kan er niet meer zonder.
Het enige nadeel is dat die apparaten niet waterdicht zijn, wie gaat nou touren als het regent, je kunt altijd een boterham zakje eroverheen doen.
Ik zou zeggen, ga niet voor die dure gps apprataen zoals de garmins, mijn collega heeft er een op zijn bmw R1200RT en die dingen hebben niet eens een accu.....
Probeer een goedkopere model, leer ermee werken, bavalt het, heb je voor een prikje toch je gps systeem, bevalt het niet, kan je altijd naar een duurdere model kijken.
 
Ik gebruik regelmatig een PDA met TomTom versie 5.

Om te voorkomen dat deze eventueel stuk kan gaan van trillingen doe ik em in het kaartvak van mijn tanktas. Dit is echter niet ideaal omdat je vrij ver naar beneden moet kijken.

De oplossing waar ik nu naar kijk is een GPS/PDA houder voor op de tanktas van SW-motech.

Tomtom versie 5 kan je routes plannen. Daarbij geeft je niet de exacte route aan maar de punt waarlangs je wilt rijden. Deze routes zijn te downloaden.
 
Voor € 125 een PDA met de hele navigatie-bekabelingsbende en muis er bij.
Check marktplaats
 
Ik heb zelf een Nokia E50 met TT erop.
Ook ik gebruik Promotor Onroute om zelf routes te maken en te laden in m'n smart-phone.

Als ik op de motor zit die ik m'n gps ontvanger in de ene zak en de phone in de ander.
Via de stereo oorphone wordt ik door de route begeleid.

Werkt echt perfect !!

En goedkoper dan een proffesioneel nav-systeem :Y
 
Even een beetje offtopic vraagje:

Ik (mijn vader dus :P ) heb ook een mio PDA met TT 5.2. Nu doe ik heb altijd in mijn motorjas en gebruik alleen de gesproken aanwijzingen en dat gaat perfect. Alleen duw ik met mijn jas onbedoeld op het touchscreen en toetsen van de PDA en wijzigt er iedere keer vanalles. Is er een manier in TT om het touchscreen uit te schakelen?

edit Heb dus al iets gevonden via de post van Kofferrek, bedankt
 
Laatst bewerkt:
ik heb op de motor ook een pda(tot nu toe geen problemen)
Voor het waterdichte gebruik ik een otterbox.
De PDA zit daarin opgesloten
 
Ik gebruik ook mijn PDA om te navigeren op de motor. Heel handig, aangezien ik de motor ook voor woon-werk gebruik. Zo heb ik altijd mijn agenda bij de hand en kom ik waar ik moet zijn.

Mijn setup bestaat uit een Dell Axim X30 met TomTom 5 (binnenkort hopelijk 6) en een bluetooth GPS-ontvanger. De Dell zit in een Otterbox 1900, welke middels Ram-mount bevestigingen op het stuur van mijn Yamaha FZ6S zit. De bluetooth-ontvanger zit in mijn tanktas. Zowel de PDA als de ontvanger voorzie ik middels een 12-volt-aansluiting op mijn dashboard van stroom. Helaas is het momenteel nog niet werkend, omdat de zelfgeknutselde stroomkabel niet werkt. Maar dat ga ik vanavond eens bekijken.

Om routes te rijden met TomTom zijn er verschillende oplossingen. Je kunt Onroute kopen, die schijnt er goed voor te zijn. Maar er is ook een gratis programmaatje wat samenwerkt met Google Earth, genaamd Tyre. Met dat programma kun je in Google Earth een route maken, wat Tyre vervolgens omzet in een formaat voor in je TomTom-software. Probleem met TomTom 5 is dat je bij een grens van kaart moet wisselen. Als het goed is, hoeft dat in de Europa-versie van TomTom 6 niet meer. Dus dan is dit ideaal.

Wat trouwens ook vaak leuke routes geeft, is de "vermijd snelwegen" optie inschakelen. Op die manier kun je van A naar B via een leuke weg gaan. Ik heb dat een aantal keer gedaan en tot nu toe zijn het altijd leuke weggetjes geweest. In ieder geval stukken aangenamer dan snelweg. Opvallend is dat in TomTom 5 ook grotere N-wegen worden vermeden, tenzij het echt niet anders kan.

Als je een PDA met ingebouwde GPS-ontvanger koopt, dan heb je zelfs geen last van een losse ontvanger. Geschikt is bijvoorbeeld de Mio P550. Op Marktplaats staat nu een advertentie van een Mio P550 met TomTom 6 software voorgeïnstalleerd voor belachelijk weinig geld. Misschien is dat iets?

Als je eens wilt zien hoe zo'n Otterbox met PDA eruitziet, dan kunnen we wel een keertje afspreken. Ik kom toch geregeld in de buurt van Roosendaal.

Laat maar horen als je nog iets moet weten!
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus pas een nieuwe gsm abo genomen, met een HTC P3300, een pda/telefoon.
Dat ding heeft dus ingebouwde GPS ontvanger, en ik gebruik hem zowel in de auto als op de moto.
Gewoon oortjes in, telefoon in de binnenzak, en rijden maar. Het is goed rijden op alleen geluid instructies. inderdaad is waterdichtheid en schokbestendigheid minder dan een echte gps, maar daar is ook het prijsverschil naar. (Dat is ook de reden dat ik hem in mijn binnenzak hou, zie link voorgaande post)

Tomtom6 kan de routes van onroute goed aan, geen probleem.

Ik heb er een gps portsplitter op, zodat ik gelijktijdig tomtom en gps-tracking met reperion kan doen.

Gps tracking is echt cool. Zo kan je in google maps of google earth volgen welke route je gereden hebt, handig op onbekend terrein... in realtime te volgen op internet.

En natuurlijk de flitspalen en actuele flitsmeldingen van flitsservice.nl, bijgewerkt via internet. wat wil je nog meer?
 
Laatst bewerkt:
Wow, wat veel reacties, bedankt!

Dus als ik jullie goed begrijp is het best te doen met een PDA. Even samengevat: het beste is een PDA met ingebouwd GPS en TomTom software? Ik kan dus onroute niet gelijk op de PDA zetten? En routes plannen ( behalve A naar B) is dan zeker alleen mogelijk op de PC?
Is trouwens ook nog andere software geschikt, van Garmin of navman of zo, ik eigenlijk niet zo TT minded (komt door de reclames)...
 
Een GPS met ingebouwde ontvanger is inderdaad wel het makkelijkst. Ik zit nu nog elke keer te kijken waar ik mijn ontvanger kwijt moet.

Onroute is software voor op je PC (voor zover ik weet werkt het niet op een Mac, beetje jammer). TomTom heeft geen ingebouwde mogelijkheid om routes te maken. Je kunt dus alleen maar routes maken op je PC, die je vervolgens inleest in je PDA.

Er is wel andere navigatiesoftware dan TomTom voor je PDA voorhanden, maar ik weet niet of die zelfgemaakte routes aan kunnen. Op de website van Onroute hebben ze het wel over Navigon Mobile Navigator 5, dus die software kan in ieder geval routes aan. De door jou genoemde fabrikanten (Garmin en Navman) maken geen software voor PDA's.

Het voordeel van TomTom boven andere PDA-software is dat GPS-tracks (de meeste van) zijn routes ook aanbiedt in TomTom-formaat (naast Garmin-formaat). Je kunt die routes dus met een TomTom rijden. Ik heb dat één keer gedaan (met de Mergellandroute, zeker een aanrader, maar niet op een mooie zondag -O- ) en dat ging perfect. Daarnaast zijn er voor TomTom meer (gratis) oplossingen voor het maken van routes (zoals de reeds genoemde Tyre).

Al met al vind ik een PDA met Otterbox voor het waterdichte en schokbestendige aspect een goede, praktische oplossing. Het is alleen wel jammer dat ik geen MP3'tjes op mijn PDA kan afspelen tijdens het navigeren, dat is dan wel weer een voordeel van een Zumo. Maar voor mij rechtvaardigt dat niet het grote prijsverschil. Daarvoor koop ik wel een MP3-spelertje van 15 euro die ik in mijn intercom prik. :P

EDIT: Ik vind net dit artikel. Daar hebben ze het over een programma dat Garmin-routes om kan zetten in TomTom-routes. Dat zou helemaal ideaal zijn! *O* Aangezien zo ongeveer alle motorroutes die je aangeboden krijgt voor de Garmin zijn gemaakt. Ik ga dit programma eens nader bekijken (als ik tijd heb |( ).
 
Laatst bewerkt:
heb een Mitac Mio liggen,..heb net een beugeltje besteld bij pdaplus.nl en ga daarmee icm promotor onroute lekker touren,....hoop dat het beugeltje een beetje vlot komt.

Mio is trouwens niet waterdicht,..maar ik rij nooit in de regen ,..dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om.,...

Iemand ervaring met monteren op een '99 blade?
 
routes rijden? Geen twijfel, alleen Garmin (Zumo of Streepilot vanaf 2610) is bruikbaar. Al het andere is voor het a naar b werk.


En daar zeg ik dus een keiharde nee tegen.
Ik heb zelf ook een PDA met GPS in een tanktas gebouwd. Heb er navigon op zitten, laatst al eens een route mee gereden, ging uitstekend. Heb er 1 gedownload op tomtom format van GPStracks.nl, omgezet naar Navigon, in de tank tas gedrukt (incl voeding vanaf accu motor), mijn Bluetooth Audio in de helm aan, en gaan. Heerlijk gereden over de weggetjes die ik anders zou hebben overgeslagen.

Conclusie: PDA met GPS werkt prima. TomTom zal ook wel werken, maar ben helemaal fan van Navigon, omdat deze echt verteld waar je heen moet (dus bijv. Rechtsaf de A28 op, nu rijd ik nooit met de motor op de snelweg, maar kan wel) + dat deze ook functie mooie route heeft, en dus standaard al de mooie wegen pakt.

En de set is beter te gebruiken in zowel auto als op motor.
En in tanktas is het ook wel waterdicht tegen een licht buitje, als het echt regent stop ik wel.

Mocht je er vragen over hebben, mag je me evt. wel mailen.
 
routes rijden? Geen twijfel, alleen Garmin (Zumo of Streepilot vanaf 2610) is bruikbaar. Al het andere is voor het a naar b werk.

Sorry niet meer 100% waar. Met TomTom op m'n PDA kan ik prima van A naar B naar C D enz enz rijden. Ook routes van internet. Dit is niet alleen theorie maar praktijk.
Afgelopen Hemelvaart zonder noemens waardig problemen ca 5 dagen samen met m'n tt voorop gereden.

Wel moet je er wat ervaring mee op doen om handigheid te krijgen. of Garmin beter is vast wel op sommige punten maar kan je op garmin de dichtbijzijnde hotels op zoeken en met de garmin gelijk bellen door het telefoon nummer aan te klikken?
 
Een GPS met ingebouwde ontvanger is inderdaad wel het makkelijkst. Ik zit nu nog elke keer te kijken waar ik mijn ontvanger kwijt moet.

Onroute is software voor op je PC (voor zover ik weet werkt het niet op een Mac, beetje jammer). TomTom heeft geen ingebouwde mogelijkheid om routes te maken. Je kunt dus alleen maar routes maken op je PC, die je vervolgens inleest in je PDA.

Er is wel andere navigatiesoftware dan TomTom voor je PDA voorhanden, maar ik weet niet of die zelfgemaakte routes aan kunnen. Op de website van Onroute hebben ze het wel over Navigon Mobile Navigator 5, dus die software kan in ieder geval routes aan. De door jou genoemde fabrikanten (Garmin en Navman) maken geen software voor PDA's.

Het voordeel van TomTom boven andere PDA-software is dat GPS-tracks (de meeste van) zijn routes ook aanbiedt in TomTom-formaat (naast Garmin-formaat). Je kunt die routes dus met een TomTom rijden. Ik heb dat één keer gedaan (met de Mergellandroute, zeker een aanrader, maar niet op een mooie zondag -O- ) en dat ging perfect. Daarnaast zijn er voor TomTom meer (gratis) oplossingen voor het maken van routes (zoals de reeds genoemde Tyre).

Al met al vind ik een PDA met Otterbox voor het waterdichte en schokbestendige aspect een goede, praktische oplossing. Het is alleen wel jammer dat ik geen MP3'tjes op mijn PDA kan afspelen tijdens het navigeren, dat is dan wel weer een voordeel van een Zumo. Maar voor mij rechtvaardigt dat niet het grote prijsverschil. Daarvoor koop ik wel een MP3-spelertje van 15 euro die ik in mijn intercom prik. :P

EDIT: Ik vind net dit artikel. Daar hebben ze het over een programma dat Garmin-routes om kan zetten in TomTom-routes. Dat zou helemaal ideaal zijn! *O* Aangezien zo ongeveer alle motorroutes die je aangeboden krijgt voor de Garmin zijn gemaakt. Ik ga dit programma eens nader bekijken (als ik tijd heb |( ).

TT kan dus wel routes maken in je PDA zonder je PC
GPS ontvanger gooi je ergens los in je tanktas. (ik doe deze altijd in een zijvakje van de Tanktas) (rugtas zal ook wel werken.)

Ok, ik ben TT minded dus daarom ook maar de echte nadelen hier. (die wellicht ook gelden voor ander systemen)
Rijden op de kortste route (ipv de snelste of mijd snelwegen route) heeft als nadeel dat als de boeren landweg de kortse is je daarover gestuurd wordt.
Oplossing even inschatten of het wat is anders doorrijden geeft vanzelf de volgende mogelijkheid of voor de optie mijdsnelwegen kiezen
Als je een van de GPS punten op de route mist bijvoorbeeld omdat deze 5 mter naast de weg ligt. Dan stuurt hij je terug naar dit punt.
Oplossing even met de hand aangeven als bezocht.
 
QTEK 9100 in Otterbox 2600 met Broditclip in de kuip. Bluetooth GPS muis in de kuip + externe magneet antenne. TT6 en On route voor het toerwerk. heb de smartphone via de koptelefoonuitgaan aangesloten op de radio van de BMW (casseteadapter) en hoor dus de gesproken aanwijzingen via de speakers in de kuip. ook draai ik tegelijk mediaplayer via gewijzigde grootformaat knoppen op de touchscreen (dus bedienbaar). Met een 2 gig kaartje heb je nog genoeg ruimte voor flink wat muziek.
 
Laatst bewerkt:
ik heb op de motor ook een pda(tot nu toe geen problemen)
Voor het waterdichte gebruik ik een otterbox.
De PDA zit daarin opgesloten

en kun je dan ook nog wat zien op de display als de zon schijnt?

Ik kon dat niet met mijn Mio168 in de Otterbox.
Nu heb ik een SP2620 (met harde schijf) op een Touratechhouder.
Werkt perfect, is altijd afleesbaar, is waterdicht, schokbestendig (in deze houder) en het beeldscherm is ook nog eens groter.

Ik zou niet meer terug willen hoor.

Zo zit het hele verhaal op de V-Max:


full
 
Zelf gebruik ik mijn Orange SPV M700 PDA/smartphone.
Zit Tomtom 6 standaard op (kaarten van west-europa er zelf bij geregeld)
Flitsnav + checkPOInt op gezet (gratis software).
Via de bleutooth oortje krijg ik zowel de route beschrijving als de flits info binnen.
File info heb ik niet nodig op de motor *O*
 
Zelf gebruik ik mijn Orange SPV M700 PDA/smartphone.
Zit Tomtom 6 standaard op (kaarten van west-europa er zelf bij geregeld)
Flitsnav + checkPOInt op gezet (gratis software).
Via de bleutooth oortje krijg ik zowel de route beschrijving als de flits info binnen.
File info heb ik niet nodig op de motor *O*

Flitsnav en checkpoint vertel.
Wat is het en hoe werkt het. Kan het ook zonder oortje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan