ketting smeren zin of onzin?

tonnetje

Die hard MF'er
5 dec 2007
633
84
drenthe
hallo vraag voor iemand die een hekel heeft aan velgen poetsen,hoeveel km,s kan je minder per kettingset maken op jaarbasis als je stopt met de ketting te smeren
dit scheelt een hoop reinigingswerk en smeerwerk op jaarbasis maar vraag me af of er nog nadelen zijn van het niet smeren
de schakels zijn Oring uitgevoerd dus dat blijft zowieso wel gesmeerd
loopt de boel dan te warm?
 
Hier wordt de ketting gesmeerd wanneer de ketting bussen droog beginnen te lopen (dus los van het aantal kilometers en omstandigheden) We gebruiken hier ''S100 ketting spray'' voor. Zo eens in de maand als de hele motor een schoonmaak beurtje krijgt word de ketting even helemaal schoon gemaakt. Dan glimmen de gouden schakeltjes ook weer mooi :) De GSR600 van mijn vrouw heeft 35000 kilometer met de ketting gelopen voor we besloten deze te vervangen.
 
Een keer per 5000km is ook goed..

951F5878-145A-4BE2-A06A-55CD9DD4FCE5.jpeg
 
Als iedereen zegt dat je moet smeren dan moet je natuurlijk smeren.
Daarbij is er een hele industrie rondom het smeren va kettingen gebouwd en de medewerkers daar willen graag ook wat verdienen aan de motor hype.

Maar om ook maar even een tegengeluid te laten horen, waar zijn we eigenlijk mee bezig.

Kan iemand nog eens uitleggen waarom je moderne kettingen moet smeren en hoe dat prachtige smeerspul op die tandwielen en kettingen blijft zitten.

Ter inspiratie ook nog twee filmpjes:
Als je wil smeren hier een test van de verschillende smeermiddelen.

Als je wil smeren hier een filmpje waarom ook al weer of niet meer.
 
Gebruik geen plakkerige kettingzaag olie tenzij je heel zeker weet dat er nooit zand op je ketting komt...
Ik heb dat gedaan in mn Osco en dat werd een soort van schuurpasta waardoor de ketting bij 15k totaal versleten was.
 
Gebruik geen plakkerige kettingzaag olie tenzij je heel zeker weet dat er nooit zand op je ketting komt...
Ik heb dat gedaan in mn Osco en dat werd een soort van schuurpasta waardoor de ketting bij 15k totaal versleten was.
:?
Witte kettingspray uit een spuitbus is toch ook hartstikke plakkerig?
En kettingzagen komen toch ook wel in aanraking met zand?

Of bedoel je echt hoeveelheden zand die je met offroaden tegenkomt?
 
Terug
Bovenaan Onderaan