Kleven op de motor=> hoe dom kan je zijn

Marc
Dat is echt een misverstand hoor,
een chauffeur zal de vrachtauto geleidelijk afremmen of laten uitrollen.
Maar als een moderne truck een noodstop maakt , verlies je qua remweg ,
of die geladen is of niet, de remweg is echt korter dan iedere motorfiets
of personen auto, !
;(
:^

Ik heb zelf voor mijn beroep een Iveco gereden, dat ding stond op een droog wegdek bijna gelijk stil (en dat was ruim 10 jaar geleden) toegegeven, het was geen oplegger combinatie, maar toch een vrachtwagen. Ik was blij dat ik in de gordels zat bij een noodstop.

Daar wil je echt niet achter hangen hoor als motor rijder, want je bent nergens meer en schuift er gewoon onder. En als je pech hebt, de auto achter je ook. Want al zouden deze in theorie beter kunnen remmen, er zijn genoeg dromers die in semi-in-slaap sukkelen bij 80 km per uur.
 
Wat mij altijd verbaast is dat iedereen er maar van uit gaat dat alles expres gebeurt. Er zitten genoeg mensen te dromen achter het stuur hoor.
Klopt. 99% van de klevende blikkers zijn ook weg na een zwaai met je arm of een blik achterom *D
 
Geen idee, het was iig geen enduro/gs of chopper, gewoon een normaal model.
Om 0805, richting A12, ik reed in een Audi A6.

Nu is mijn bandit ook een nogal normaal model en rij ik daar zeer regelmatig tussen boeddhabeer en de veiling, zo ook afgelopen maandag. Ik heb daar een aantal auto's ingehaald en vervolgens een tijdje achter een vrachtwagen gezeten, dus ik zou het zomaar geweest kunnen zijn. Nu is het daar alleen zo dat de gemiddelde snelheid voor het verkeerslicht niet veel hoger zal liggen dan 10km (anders hoef je er ook niet zo nodig langs daar). Als je helemaal links rijdt kun je wel langs een vrachtwagen heen kijken (geen zijwegen ed) om de sitauatie verderop in te schatten. Je kunt contact zoeken met de vrachtwagenchauffeur in zijn spiegel. Als hij je ziet en ruimte geeft, kun je er prima langs. Zo niet, dan niet er langs.

Ik vind het doorgaans allemaal wel meevallen op dit stuk.
Kleven is sowieso niet slim, maar met de snelheid die hier tussen 7.30 en 8.30u gereden wordt, is de kans dat je omvalt groter dan dat je achterop een auto klapt bij een remactie.

Zou trouwens wel grappig zijn als ik gespot ben, zelfs zonder mf-sticker.
 
Hoe zit het met de remweg verhouding tussen een gemiddelde auto en een superbike dan eigenlijk?
heb wel is filmpjes gezien met remweg van een duc en een Lamborghini.
aangezien we wel op ducs rijden op de weg (of gelijk soortige motoren) en geen lambo's tegenkomen vraag ik me af welk van de twee sneller stil staat.

Een gemiddelde auto of een sportieve motor?
 
Laatst bewerkt:
dat is best ingewikkeld.
op een belgische motor site hebben ze een SS een bmw rt en een avensis naast elkaar gezet op asfalt nat en droog en beton en dat bij diverse snelheden zoals 50 80 en 120, nb de bmw had abs. tevens zaten op de motoren ervaren/coureurs rijders.
in deze test was de auto in 8 van de 9 gevallen beter. 1 keer de bmw. de bmw won het de meeste keren van de ss. nogmaals volgens deze test.
rijdt je achter een lotus elise met straat legale semi slicks dan leg je het altijd af hoe goed en duur je motor ook is.
stukje terug staat een link naar motorfreaks die een sportbanden test hebben gedaan en tegelijk een remmentest. de vertragingen die ze daar haalden waren ongekend, dwz zeer korte remafstand bij 100 naar 0. de kortste afstand was beter dan een dure gt kan halen, echter je hebtaan deze wetenschap niet zoveel, behalve dan dat absurd hard remmen mogelijk is omdat wij op de weg niet in test omstandigheden rijden en niet goed genoeg zijn om snel genoeg maximaal aan te leggen, heel simpel.
nog een leuk wetenswaardigheidje is dat deze afstanden met een bmw k1200 werden gehaald en dat in de statistieken van beste remmers bij de eerste 5; 3 of 4 bmw's staan. dus ook niet te kort achter een bmw rijden dus. :)

waarom dan ingewikkeld; theoretisch zou je met een ideale set up in de goede omstandigheden en vooraf gebriefd het kunnen winnen tov een bv porsche boxster (zeer goede remmer met 32 m van 100 naar 0) maar praktisch gezien is dat er voor ons nooit terwijl die automobilist gewoon op zijn rem hengst. en omdat in je hoofd blijft spelen dat het kan, ben je dus te laat.
 
Hoe zit het met de remweg verhouding tussen een gemiddelde auto en een superbike dan eigenlijk?
heb wel is filmpjes gezien met remweg van een duc en een Lamborghini.
aangezien we wel op ducs rijden op de weg (of gelijk soortige motoren) en geen lambo's tegenkomen vraag ik me af welk van de twee sneller stil staat.

Een gemiddelde auto of een sportieve motor?
Met de motor is de kans groot dat je verliest.



Bron
 
Nu is het daar alleen zo dat de gemiddelde snelheid voor het verkeerslicht niet veel hoger zal liggen dan 10km (anders hoef je er ook niet zo nodig langs daar).
Ik heb op de snelheidsmeter gekeken en die gaf tussen de 25 en 50 km/h aan.
Ik vind het doorgaans allemaal wel meevallen op dit stuk.
Tot er opeens geremd wordt en dan zit je er toch echt onder, of je het nou vindt meevallen of niet.
 
Duidelijk verhaal,vooral met die site erbij.
Een bmw die een supersport eruit remt :o ,neem aan dat dat aan de abs ligt.
 
nee dat zit hem vooral in de voorwiel ophanging, de telelever constructie.
ipv dat bijna de hele veerweg voor gebruikt wordt, kan het voorwiel door deze constructie beter in en uit veren en dus de weg beter volgen en dus hard(er) remmen.
voor de duidelijkheid, je duikt minder in de veren en houdt dus meer veerweg over.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijk verhaal,vooral met die site erbij.
Een bmw die een supersport eruit remt :o ,neem aan dat dat aan de abs ligt.

En dan zijn dit nog testen.
In de praktijk remt je voorganger altijd een fractie eerder.

Laten we zeggen dat je daar snel op reageert en 1/4 seconde later ook in de ankers gaat.( maar dan ben je echt snel! )

Bij 100 km/h en 20 meter afstand betekend dat dat je al 7 1/2 meter dichterbij bent, op dat moment nog sneller rijdt dan je voorganger en nooit gelijk vol kunt remmen met een motor. ( je moet immers eerst wat druk opbouwen om het volle remvermogen te kunnen benutten )
 
Laten we zeggen dat je daar snel op reageert en 1/4 seconde later ook in de ankers gaat.( maar dan ben je echt snel! )
In de praktijk is sneller dan 0,5 seconden onmogelijk. Da's in het geval van een getrainde professional. Bij de normale motorrijder zit je al gauw op een seconde..
 
Wat ook leuk kan zijn: de luchtslang tussen trekker en oplegger breekt of schiet los.

gevolg de trailer gaat in een keer vol op de rem, leuke bijkomstigheid voor iedereen die zo'n geweldige reactiesnelheid zegt te hebben, de remlichten gaan dus ook niet branden !! omdat de rempedaal niet ingedrukt wordt.
Ik wil dan wel eens weten hoe snel je door hebt dat het voertuig voor je vol aan het remmen is en of je dan nog tijd hebt om te stoppen?? |(
 
Van de week reed ik 's ochtends voorbij Hoogmade richting de A4 (oprit Leiderdorp) toen ik aan de andere kant van de weg politie zag staan.
Een vrachtwagen was tijdens het rijden zijn oplegger kwijtgeraakt, deze was op een of andere manier uit het koppelstuk gekomen en had alle slangen en bedrading losgetrokken.
Je zou daar 's ochtends toch achter rijden en ineens de oplegger heel snel dichterbij zien komen... :X
 
Terug
Bovenaan Onderaan