Koel op de motor?

sictc

MF veteraan
11 nov 2003
3.425
0
Ik ben waarschijnlijk een van de weinige die liever in de winter op de motor zit dan in de zomer. Tegen de kou kan ik me kleden. Nou zijn er diverse tools om in de winter warm te blijven welke ik dan weer nooit nodig heb... zijn er ook voor om in de zomer koel te blijven ?
UTFS leverde even niets op...

Ziet er zo vreemd uit als ik met mooi weer met de auto kom, en met slecht/koud weer op de motor.... Maar om nou in T-shirt en korte broek op de motor te gaan zitten lijkt me nu ook weer niet handig.
 
Misschien moet je dan zon textielen pak kopen waar je vanalles uit kan halen en afritsen.

Ik heb iets van Evolution, waar zelfs de zakken eraf kunnen zodat je helemaal doorwaait. Heb het (vanwege drukte) nog niet geprobeert (heb het net) maar het zal zeker schelen denk ik!
 
Zolang je maar snelheid houd, in een volledig pak in de stad is niet leuk .....
je met kleddernat binnen 10 min...
 
had voor het motorrijlessen een textielen motorjas gekocht, was in mei/juni 2003.

Had het steeds zo heet , joh, niet normaal ...

Totdat na een aantal lessen mijn instructeur vertelde dat de wintervoering er ook uit kon |(
 
was voor mij een van de redenen om een lichte helm te kiezen en geen zwarte (naast extra zichtbaarheid in het donker. Ding is nu al warm zat als de zon erop staat te branden.

mijn zomerhandschoenen zijn van het type dun lapje leer aan beide zijden van mijn hand en een gaasje ertussen. niet optimaal voor veiligheidsfanaten maar wel ideaal tegen zweethanden.

voor de rest.... extra reden om voor te dringen bij verkeerslichten
 
Onder mijn broek draag ik (zomer en winter) een thermische broek, lekker warm in de winter en aangenaam in de warmte.
Onder mijn jas een t shirt met daarover een bloes.
 
Zolang je kan blijven rijden is er niet zo veel aan de hand maar als je maar effe stil komt te staan, bah bah wat een hitte joh.
Met dit weer rij ik eigenlijk nooit met de motor, nee van mij mag er wel een graad of 10 vanafom lekker te kunnen rijden,kan niet zo goed tegen warmte boven de 15 graden heb ik het al heeel warm. In de winter staat de kachel bij mij thuis ook nooit boven de 16 graden. ik rij nu wel heel veel op mijn snorfietsje door de wijk heen om af te koelen. :]
 
Ziet er zo vreemd uit als ik met mooi weer met de auto kom, en met slecht/koud weer op de motor.... Maar om nou in T-shirt en korte broek op de motor te gaan zitten lijkt me nu ook weer niet handig.

De enige reden dat ik buiten de zomer liever rij dan in de zomer is omdat het dan minder druk is op de weg.

Gisteren heb ik 400 km gereden en ja, het was warm, maar nog lang niet zo warm als in Spanje of Zuid-Frankrijk. Ik had mijn leren motorbroek aan, textielen Dane jack (zonder voering uiteraard), tshirt eronder, helm en handschoenen. Het enige wat ik anders heb gedaan dan wat ik normaal doe is anderhalve liter water meenemen. Af en toe eens even relaxed gestopt langs de weg, onder een boom in de schaduw en een paar slokken water. Uiteindelijk had ik ook maar 1 liter gedronken.

Dat water zorgt dat je niet uitdroogt want je zweet natuurlijk wel meer en dat is voor mij voldoende om koel te blijven. Maar ik houd dan ook erg van warm weer en loop op een dag als gisteren nog met mijn jas buiten.

Mike
 
Kijk eens in dit topic: Zomerkledij

Ga ik zometeen effe doen.

Misschien moet je dan zon textielen pak kopen waar je vanalles uit kan halen en afritsen.

Ik heb iets van Evolution, waar zelfs de zakken eraf kunnen zodat je helemaal doorwaait. Heb het (vanwege drukte) nog niet geprobeert (heb het net) maar het zal zeker schelen denk ik!

Ik heb een Evolution :P

Zolang je maar snelheid houd, in een volledig pak in de stad is niet leuk .....
je met kleddernat binnen 10 min...

Ik rij de laatste tijd nogal vaak file en door steden... Heerlijk na een poosje lekker vlammen, dan voor zo'n afrit stoplicht staan en dan denken "ah, zo voelt een pizza zich".
Verder heb ik bijna altijd zo'n badstof achtig T-shirt aan te doen. Warm in de winter, koel in de zomer en neemt direct zweet op.
Maar met 35 in de schaduw op heet asfalt voor een stoplichtje over overweg staan te puffen... nee... liever iets anders.

was voor mij een van de redenen om een lichte helm te kiezen en geen zwarte (naast extra zichtbaarheid in het donker. Ding is nu al warm zat als de zon erop staat te branden.

Toen ik nog bromfiets reed, was het de laatste keer dat ik een lichte helm droeg... Gelukkig ieder zijn smaak maar ik ben denk ik een jaar of 20 te oud voor zulke kleurtjes die 'minder' warm zijn in de zomer ;)

Mijn zomerhandschoenen zijn inmiddels meer dan 15 jaar oud en aan vervanging toe. (en ik heb het idee dat mijn hand niet meer het enige levende organisme is in die handschoen :X Bij de dealer hadden ze vandaag alleen maar handschoenen van 55 pleuro voor choppers...
Nou heb ik die leeftijd onderhand wel gekregen maar zolang ik er niet op rij.. liever niet zo'n handschoen. Misschien pak ik die Desert-X bij Louis wel... lekker goedkoop en zeker niet plakkie-wakkie.
Gisteren nog met de winter handschoenen gereden... Gelukkig had ik de zomerhandschoenen onder mijn zadel.

voor de rest.... extra reden om voor te dringen bij verkeerslichten

DAT is iets wat ik met dit weer nu juist liever niet meer doe... Slechte ervaringen in het verleden met 'hete' dagen en zogenaamd "road-rage"...

Onder mijn broek draag ik (zomer en winter) een thermische broek, lekker warm in de winter en aangenaam in de warmte.
Onder mijn jas een t shirt met daarover een bloes.

Nu wist ik al dat vrouwen het 'altijd' koud hadden maar is dat niet een klein beetje heel erg VERSCHRIKKELIJK heet :? Nee, ik weet dat thermokleding ook koel kan zijn in de zomer. 8-)


ik rij nu wel heel veel op mijn snorfietsje door de wijk heen om af te koelen.

Ik mag helaas niet over de A40 met de snorfiets... Maar gelukkig mag je daar met de motor wel zo langzaam rijden als je zelf wil.... +/- 200 :}

Gisteren heb ik 400 km gereden en ja, het was warm, maar nog lang niet zo warm als in Spanje of Zuid-Frankrijk. Ik had mijn leren motorbroek aan, textielen Dane jack (zonder voering uiteraard), tshirt eronder, helm en handschoenen. Het enige wat ik anders heb gedaan dan wat ik normaal doe is anderhalve liter water meenemen. Af en toe eens even relaxed gestopt langs de weg, onder een boom in de schaduw en een paar slokken water. Uiteindelijk had ik ook maar 1 liter gedronken.

Ik vind het nu daar bij dezelfde temperatuur nu juist minder benauwd/warm. Ik heb nu hier 35 graden bij 60% luchtvochtigheid... daar is 35 graden bij 40% luchtvochtigheid zo'n 10 gevoelsgraden koeler.

Dat water zorgt dat je niet uitdroogt want je zweet natuurlijk wel meer en dat is voor mij voldoende om koel te blijven. Maar ik houd dan ook erg van warm weer en loop op een dag als gisteren nog met mijn jas buiten.

Ja, het zal de eerste keer niet zijn dat ik van de motor stap en OF direct moet kotsen, OF neerpleur na een ritje van 12 uur+... Sindsdien heb ik altijd wat drinken en een energie-reep zoals bijv een mars of stroopwafels bij me (bij de verzameling andere dingen).
 
Laatst bewerkt:
Maar zijn er nog geen airco-units die in je motorpak verstop kan worden ?
Doet me denken aan die 'bochel' bij de modernere motorpakken leder. :+
 
er zijn van die koelboxen met koelmotortjes op 12 volt te koop... misschien een ideetje om die in motorpak te monteren :P

[me]Brompot wil ook lagere temperaturen voor de motor[/me]
 
Heb ook een evo(lution) textiel jack en als ik de 2 voeringen eruit haal is het heel goed te doen, jas wel iets open gelaten. In de stad is het nog steeds warm, maar dat kom eerder doordat de brommer aanzienlijk heter uitstraalt. van de week wel zomerhandschoenen van evo gekocht, hier zit gaas tussen de vingers waar de wind heerlijk doorheen waait, kreeg bijna koude handen op de snelweg. _O_
 
S, ga naar een goede bergsportzaak en koop een KoolTie - halsdoekje gevuld met kraaltjes die opzwellen in koud water en die je als een koud compres om je nek kan dragen. Verder werkt een zijden bivakmuts erg goed - effe onder de koude kraan en dan je helm eroverheen. Draag onder je kleding alleen synthetische dry-flo shirts en boxers (bv. van HellyHansen, Odlo, Decathlon) en sokken van CoolMax, zodat vocht van je huid naar de volgende laag wordt getransporteerd.
 
Veel mensen die zelf niet rijden denken dat 't lekker is om bij een temperatuur van boven de 25 graden motor te rijden.
Het tegendeel is echter waar.
Voor mij hoeft 't niet warmer te worden dan zo'n 20 graden; maar dan wel graag met een zonnetje d'r bij.

:X

Een auto met airco rijdt eerlijk gezegd comfortabeler bij een temp. van rond de 30 graden.
 
Ik ging vandaag bij Hein Gericke kijken voor een paar zomerhandschoenen en heb daar ook meteen een zomerjas gekocht (HG Mesh Tex). Dat ding is volledig winddoorlatend. Wel met goede bescherming op ellebogen, schouders en rug. Heerlijk die jas en erg licht in gewicht. Ik reed vanmiddag met een t-shirt en een dunne trui eronder en het was zowaar een beetje frisjes. Denk dat het toen buiten een graad of 20 was. De handschoenen laten ook wind door en er zitten carbon knokkels in. Echt een aanrader!
 
Veel mensen die zelf niet rijden denken dat 't lekker is om bij een temperatuur van boven de 25 graden motor te rijden.
Het tegendeel is echter waar.
Voor mij hoeft 't niet warmer te worden dan zo'n 20 graden; maar dan wel graag met een zonnetje d'r bij.

:X

:^

Mja in mijn omgeving ook, he waarom ga je nu niet rijden??? Mja lekker en dan 6 liter vocht verliezen op een ritje van 2 uur, mij niet gezien. Ik vind het heerlijk om in de winter en het voorjaar/herfst te rijden. Liefst zonder regen dat wel, maar beetje regen is ook niet erg! Lekker koel, ik heb bij 5 graden boven 0 al mijn wintervoering eruit, en vaak alleen nog maar een tshirt aan onder mijn jas. hoezo vrouwen hebben het snel koud? Ik heb het snel warm....
 
Ik ging vandaag bij Hein Gericke kijken voor een paar zomerhandschoenen en heb daar ook meteen een zomerjas gekocht (HG Mesh Tex). Dat ding is volledig winddoorlatend. Wel met goede bescherming op ellebogen, schouders en rug. Heerlijk die jas en erg licht in gewicht. Ik reed vanmiddag met een t-shirt en een dunne trui eronder en het was zowaar een beetje frisjes. Denk dat het toen buiten een graad of 20 was. De handschoenen laten ook wind door en er zitten carbon knokkels in. Echt een aanrader!

heb gelijk ff op de site van HG gekeken 100 eurootjes niet erg veel voor een jasje met de benodigde bescherming. Kon echter wel alleen de kleur grijs vinden op de site. (vin helemaal grijs nie zo heel mooi)
 
had voor het motorrijlessen een textielen motorjas gekocht, was in mei/juni 2003.

Had het steeds zo heet , joh, niet normaal ...

Totdat na een aantal lessen mijn instructeur vertelde dat de wintervoering er ook uit kon |(

LMAO!!





:+
 
heb gelijk ff op de site van HG gekeken 100 eurootjes niet erg veel voor een jasje met de benodigde bescherming. Kon echter wel alleen de kleur grijs vinden op de site. (vin helemaal grijs nie zo heel mooi)


Hij is er ook in het zwart en in het blauw (zelfde kleur als mijn motor). De jas is normaal 104 euro (op de engelse site 109,99 pond :? ) en de handschoenen 34 euro, maar ik heb er samen € 127,- voor betaald. Dat zilver/grijs sprak mij wel aan en juist omdat het een jas is voor de echt warme dagen, vond ik zwart niet zo'n goed idee. De rugprotector is een foam exemplaar, maar voor € 13,- kun je er een passende Hiprotec beschermer in zetten. Ga ik volgende week nog even halen.
 
Gisteren viel de warmte me nog wel mee, maar eergisteren... Op het moment dat ik bij het stoplicht stond leek het wel dat alles wat weerkaatst of een warmtebron is zijn pijlen op mij richtte. De warmte drukte pijnlijk op me en werd bijna chaggie van de verhitting. Kwam bij mijn tante aan om bij haar te eten en ze lachte stralend in haar dunne zomerjurk; "Nu is het zeker wel lekker op de motor." |( Herfst en een koele lente zijn inderdaad ideaal, maar ik klaag niet echt, want met dit weer motorrijden heeft ook wat, maar ga wel met zo min mogelijk op de motor. Helaas wel altijd mijn textiel broek en textiel jas. Niet vergeten de ritsjes open te zetten.

Gister naar Scheveningen geweest op de motor, zo min mogelijk aan en dan kou lijden toen ik om 2u 's nachts naar huis moest, toch wel koud. Alle ritsjes dicht deed het me lang genoeg volhouden om in Amsterdam in mijn lekker warme bed te duiken. :]
 
Gisteren viel de warmte me nog wel mee, maar eergisteren... Op het moment dat ik bij het stoplicht stond leek het wel dat alles wat weerkaatst of een warmtebron is zijn pijlen op mij richtte. De warmte drukte pijnlijk op me en werd bijna chaggie van de verhitting. Kwam bij mijn tante aan om bij haar te eten en ze lachte stralend in haar dunne zomerjurk; "Nu is het zeker wel lekker op de motor." |( Herfst en een koele lente zijn inderdaad ideaal, maar ik klaag niet echt, want met dit weer motorrijden heeft ook wat, maar ga wel met zo min mogelijk op de motor. Helaas wel altijd mijn textiel broek en textiel jas. Niet vergeten de ritsjes open te zetten.

Gister naar Scheveningen geweest op de motor, zo min mogelijk aan en dan kou lijden toen ik om 2u 's nachts naar huis moest, toch wel koud. Alle ritsjes dicht deed het me lang genoeg volhouden om in Amsterdam in mijn lekker warme bed te duiken. :]

Gisteren vanuit Hengelo ook lekker ritsjes open :X
Moest echt van de weg af om de mouwritsjes dicht te doen :(
Mijn jas vulde zich zo (en met die harde wind) dat ik echt instabiel werd :]
 
Ik zie het probleem niet zo hoor... :)

full
 
Gewoon van dat DUNNE thermo kleding van Reebok kopen (30 euro voor een set)...Heerlijk in de winter, en gewoonweg KOEL in de zomer.

Ja het is een lange broek, en lange mouwen, plakt niet aan je pak, en doordat het vocht op neemt, voel je dat DAT juist koel werkt. Het kleinste beetje wind (door de naden/rits) voelt al enorm verkoelend :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan