Kwastert aan de TRX 850!

de 2 in 1 pijp laat het ook anders klinken volgens mij. bij mijn trx hoor je de dubbele klappen wel mooier 8-)

ik vind het een heel erg vet apparaat worden

:t:t
 
Met natte vinger tegen de uitlaat bocht petsen, vlak bij waar die uit het blok komt.

De natte vinger afdruk gaat direct met gesis foetsie.
Of niet.
Ik
Doe dat gewoon net voor de demper, met de buitenkant van een droge vinger😁. Dan brand je je niet zo snel. En ja, links en rechts zitten aan tafel en eten beide mee!
 
Ik heb de schakeling voor de benzinepomp ook klaar. Mn idee daarachter is dat ik wil dat wanneer het blok afslaat, ook de benzienpomp stopt. Het is een simpele carburateur pomp die afslaat op tegendruk. Maar stel dat in geval van een crash er een slang scheurt, vlotterbak sneuvelt of wat ook, dan wil ik niet dan de benzine pomp doorpompt en nog meer benzine in het rond sproeit.
Maar hoe doe je dat, want een TRX heeft geen oliedruklampje. En wat anders kon ik niet bedenken om de schakeling mee te sturen. We hebben geprobeerd om de pulsedraad aan de bobine te gebruiken, maar dat werkt niet.

Ik heb dus een aftakking gemaakt achter aan de kop van de TRX, daar zit een olieleiding met een banjo. In die aftakking heb ik een oliedrukschakelaar gezet, maar dan wel een die 'normaal open' is. Dat houdt in dat dus bij lopend blok de schakelaar sluit en massa maakt. Dat heb ik gebruikt om een relais te schakelen waar de benzienpomp de voeding vandaan haalt. Normaal gesproken is een oliedrukschakelaar 'normaal dicht', want dan brandt je oliedruklampje juist als het blok niet draait.

Ik kan het geheel nog uitbreiden met een oliedruk lampje, want die zit in het gemonteerde Koso dashbordje. Dan moet ik wel een extra relais in de elektra kast leggen die net de werking van 'normaal open' en normaal dicht' omkeert. Maar das niet zo ingewikkeld.

Dan heb ik verder nog een schakelaartje naast de chokeknop gemonteerd om de hele brandstofschakeling te overbruggen. Ik moet natuurlijk wel starten kunnen. Als er geen benzine in de vlotterbak zit, (verdamping na stilstand) start ie nooit. Als ie niet start is er geen oliedruk dus gaat de benzinepomp ook niet werken.
Dus ik kan nu even 'primen', net zoals bij een grasmaaier :+

Het bewijs! KLIK
 
Mooi dat het werkt. Maar bij (oude) lpg installaties gebruiken ze ook de bobinedraad of zelfs een bougiekabel. Dus ik vind het gek dat je dat niet werkend krijgt.
Hoe zo’n lpg relais heet schiet me even niet te binnen.
 
Mooi dat het werkt. Maar bij (oude) lpg installaties gebruiken ze ook de bobinedraad of zelfs een bougiekabel. Dus ik vind het gek dat je dat niet werkend krijgt.
Hoe zo’n lpg relais heet schiet me even niet te binnen.
Bij mij staat er spanning op die draden als de motor op contact staat. Maakt niet uit of het blok draait.
 
En zon lpg relais heb ik ook geprobeerd. Maar die werkt niet . Nooit. Ondanks dat het een nieuwe relais was :+
 
Nu zit er gewoon een €3.75 relais in. Die gebruik ik op de XJ ook. Er is er ooit één keer een gesneuveld onderweg. Maar das geen probleem, ik leg gewoon een reserve relais in het elektra kastje
 
"Dus ik kan nu even 'primen', net zoals bij een grasmaaier". Gedver, zo'n mooie creatie vergelijken met een grasmaaier. :(:+
Mooie oplossing. Alleen al het feit dat er over zulke details wordt nagedacht (en tot oplossingen gekomen) is bewonderenswaardig.
 
Ik heb dus een aftakking gemaakt achter aan de kop van de TRX, daar zit een olieleiding met een banjo. In die aftakking heb ik een oliedrukschakelaar gezet, maar dan wel een die 'normaal open' is. Dat houdt in dat dus bij lopend blok de schakelaar sluit en massa maakt. Dat heb ik gebruikt om een relais te schakelen waar de benzienpomp de voeding vandaan haalt. Normaal gesproken is een oliedrukschakelaar 'normaal dicht', want dan brandt je oliedruklampje juist als het blok niet draait.

Ik kan het geheel nog uitbreiden met een oliedruk lampje, want die zit in het gemonteerde Koso dashbordje. Dan moet ik wel een extra relais in de elektra kast leggen die net de werking van 'normaal open' en normaal dicht' omkeert. Maar das niet zo ingewikkeld.

Hebben je relais niet een wissel contact? Kun je het zelfde relais welke je ook voor de pomp gebruikt voor de Koso gebruiken.
Scheelt weer een relais.
 
Hebben je relais niet een wissel contact? Kun je het zelfde relais welke je ook voor de pomp gebruikt voor de Koso gebruiken.
Scheelt weer een relais.
Nee, dat kan niet vokgens mij. Het is wel een 5polig wissel relais. Maar voor de pomp schakelt het relais 12v. En voor de oliedruklamp moet ie massa schakelen. Als ik m voor de pomp ook de massa laat schakelen, werkt de prime schakelaar niet meer.
 
nu heb je toch dat je oliedrukschakelaar je relais bekrachtigd? 12v op aansluiting 85 en aansluiting 86 maakt via je oliedrukschakelaar massa.
Op contact 30 staat 12volt en als je relais bekrachtigd is gaat dat via 87 naar je benzinepomp.
Als je dan op 87a je olielampje aan sluit dan werkt het toch?
 
nu heb je toch dat je oliedrukschakelaar je relais bekrachtigd? 12v op aansluiting 85 en aansluiting 86 maakt via je oliedrukschakelaar massa.
Op contact 30 staat 12volt en als je relais bekrachtigd is gaat dat via 87 naar je benzinepomp.
Als je dan op 87a je olielampje aan sluit dan werkt het toch?
:? Volgens mij staat er dan bij onbekrachtigd relais dan 12 volt op de massa?? Toch?
 
Even een tekening gemaakt.
Jouw Koso DL03 heeft een massa nodig (grijze draad volgens de beschijving)
om het olielampje te laten branden.


Drawing1.gif
 
Laatst bewerkt:
Even een tekening gemaakt.
Jouw Koso DL03 heeft een massa nodig (grijze draad volgens de beschijving)
om het olielampje te laten branden.


Bekijk bijlage 1449317
Zo kan het wel inderdaad. Maar dan blijf ik alleen met het vage gevoel zitten dat ik liever de schakeling van het relais in de voeding dan in de massa heb zitten. Ik weet niet of dat voor de veiligheid verschil maakt. Als iemand mn vage gevoel weg kan nemen, graag*D
 
:? Volgens mij staat er dan bij onbekrachtigd relais dan 12 volt op de massa?? Toch?

ja je hebt gelijk, ik heb er overheen gelezen dat koso massa moet hebben. Ik denk het is gewoon een lampje met 2 draadjes.
Maar dan krijgt dat lampje dus intern 12 volt via de kosoteller.
Ik denk, maar dat zou je moeten proberen, dat als je het "massa" draadje van het lampje op de + van de pomp aansluit dat het dan functioneerd.
Als het lampje van 2 kanten + krijgt dan gaat hij namelijk ook uit. Als de oliedruk weg valt dan pakt het oliedruklampje zijn massa via de benzinepomp en gaat hij branden.
Op die manier werkt het start-ontlast-relais van mijn K100 ook. En een dynamolampje van een wat oudere auto werkt ook zo.
 
ja je hebt gelijk, ik heb er overheen gelezen dat koso massa moet hebben. Ik denk het is gewoon een lampje met 2 draadjes.
Maar dan krijgt dat lampje dus intern 12 volt via de kosoteller.
Ik denk, maar dat zou je moeten proberen, dat als je het "massa" draadje van het lampje op de + van de pomp aansluit dat het dan functioneerd.
Als het lampje van 2 kanten + krijgt dan gaat hij namelijk ook uit. Als de oliedruk weg valt dan pakt het oliedruklampje zijn massa via de benzinepomp en gaat hij branden.
Op die manier werkt het start-ontlast-relais van mijn K100 ook. En een dynamolampje van een wat oudere auto werkt ook zo.
das een goede tip!
 
Je kunt ook de cdi van een/99 TDM gebruiken die heeft een spanningsdraad (voor het relais) van de pomp.
 
Draadje aan de plus van de pomp, cdi, wissel contact van het relais, allemaal okay.
Alles is een oplossing, zolang er maar zekeringen in de + zitten kan er weinig fout gaan.
Wat je gevoel betreft, ik heb wel eens gelezen: vaak benje te bange :+
 
blij voor je dat je een ander oplossing hebt gevonden.
snap alleen niet waarom het jou niet gelukt is met de pulse relais. op een LPG systeem werkt het perfect.
maar goed, zo is het ook opgelost.
:t
 
blij voor je dat je een ander oplossing hebt gevonden.
snap alleen niet waarom het jou niet gelukt is met de pulse relais. op een LPG systeem werkt het perfect.
maar goed, zo is het ook opgelost.
:t
Nou werkte het pulserelais helemaal niet, ook niet in test opstelling. Dat relais deugde gewoon niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan