Kwastert aan de TRX 850!

Ik ben aan het onderzoeken of ik het ballast blok onder de bak kan vervangen door de accu. Dan moet ik natuurlijk de kabels verlengen, welke kable dikte heb ik daarvoor nodig? Is 10 mm2 genoeg? Wie het weet mag het zeggen ;)
Ik wil niet dikker hebben dan nodig, das onzin en trekt alleen maar koperdieven aan. De TRX heeft een 12Ah accu, en dat laat ik zo, die is zwaar genoeg.
 
Met 10 mm2 kan je makkelijk 100 A. aan.
Ik heb net (zaterdag) 2 stukken van 25 mm2 verdeeld, dus daar kan ik je niet meer aan helpen.
 
volgens mij heb ik 25 tussen de accu en de motor, had in eerste instantie een startkabel van de gamma gebruikt, maar daar startte de guzzi niet mee, maar ik weet natuurlijk niet hoeveel startstroom jouw startmotor nodig heeft........ Guzzi heeft een redelijk zware startmotor, met een lange dunne kabel draait die al niet meer mooi rond en blijft er ook onvoldoende spanning over voor de ontsteking
 
Ik zou ook gaan voor 16 kwadraat. Daar hadden we mooi tweeling kabel van toen ik nog in de buitenboordmotoren zat. Kan kijken of ik daar nog wat van heb.
 
Laskabel, 16mm2. Met kabelschoenen. Moet ik die klemmen, of solderen?
15876633700669075161059372739837.jpg
 
De monteur die mijn accu kablels maakte vertinde de uiteinden voordat hij de ogen er op perste. Ik soldeer van alles op de motor, ik ben niet zo bang voor die theoretische kabelbreuk.
Dat krimpen gaat ook met een doorgezaagde iets te kleine moer.
 
De monteur die mijn accu kablels maakte vertinde de uiteinden voordat hij de ogen er op perste. Ik soldeer van alles op de motor, ik ben niet zo bang voor die theoretische kabelbreuk.
Dat krimpen gaat ook met een doorgezaagde iets te kleine moer.
Leg eens uit? Doorgezaagde moer?
 
Leg eens uit? Doorgezaagde moer?
Je hebt voor de busjes eigenlijk een hydraulische tang nodig om de busjes van zes kanten tegelijk samen te knijpen. Dat hebben wij natuurlijk niet in ons schuurtje. Dan kun je natuurlijk, zoals ook op jouw foto, de bus met een waterpomptang plat knijpen. Maar dat is het dan ook, plat. Maar als de bus ongekrompen 9mm is en je zaagt een M8 moer doormidden kan je met een beetje frobelen tussen de bankschroef de twee helften van de moer met daartussen de bus samenknijpen en daarmee krimpen zonder hem plat te maken.
 
Je hebt voor de busjes eigenlijk een hydraulische tang nodig om de busjes van zes kanten tegelijk samen te knijpen. Dat hebben wij natuurlijk niet in ons schuurtje. Dan kun je natuurlijk, zoals ook op jouw foto, de bus met een waterpomptang plat knijpen. Maar dat is het dan ook, plat. Maar als de bus ongekrompen 9mm is en je zaagt een M8 moer doormidden kan je met een beetje frobelen tussen de bankschroef de twee helften van de moer met daartussen de bus samenknijpen en daarmee krimpen zonder hem plat te maken.
Op die manier. Dat gaat wel lukken. Met de waterpomptang gaat bij deze kabelschoenen niet lukken, het zijn nogal dikwandige dingen. Ik moet nu in de bankschroef al flink kracht zetten.
 
Met bankschroef is niet goed, kans is zeer groot dat het terug los komt.
Je moet voor een goede verbinding krimpen met een tang.
Heb je geen industriële elektriciteitswerker in de buurt? Die hebben meestal wel dit zwaarder gereedschap.
 
Eensch. Ik ben normaal ook niet zo'n fan van solderen maar met 16 kwadraat zal je geen probleem hebben. Bij de buitenboord motoren ook de startkabels altijd gesoldeerd. Kabelschoen op de kabel schuiven, (alleen) het oog in de vlam van een hobbybrander houden, harskern soldeer tegen het uiteinde van de kabelschoen(waar de kabel ingeschoven is) GEEN S39 o.i.d. gebruiken.
Nooit problemen mee gehad. Wel met dunnere gesoldeerde verbindingen die door trilling afbraken.
 
Wat ook heel goed werkt is met een stompe centerpons een flinke put erin meppen. Tang heb ik, zo'n grote Klauke, maar is beetje ver rijden...
 
Ik heb ze ook vaak genoeg gesoldeerd. Ook bij dieselauto's/ busje/ landrover nooit problemen mee gehad. Die diesels staan er wel om bekend dat er vanalles los trilt.
Niet teveel tin gebruiken, precies zoveel dat het in het oog blijft en niet dat de kabel nog eens 2cm hard is geworden van de tin.
Liever solderen dan met een slechte tang of bankschroef en dat het dan eigenlijk niet goed vast zit.
Ik heb ook het idee dat het beter tegen corrosie is als het gesoldeerd is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan