Kwastert aan de TRX 850!

Heb ik bij de corda ook. rond de 80 graden met rijden , en in de file loopt hij op naar 90 graden , en slaat de ventilator aan.
Da's normaal. Bij mij blijft de meter tijdens het rijden bijna helemaal links in de hoek staan. Koud, maar dat is ie dus niet.
 
Nee, zoals een paar berichten terug gepost: een typisch TRX kwaaltje, foute locatie van de sensor
 
Heb ik bij de corda ook. rond de 80 graden met rijden , en in de file loopt hij op naar 90 graden , en slaat de ventilator aan.

Ahaa, jij hebt Gijs zijn Corda gekocht. Veel plezier ermee!! Ga je er ook mee op wintersport(3WD)?
 
Kwastert ik heb destijds een goedkoop setje "bullet" led lampjes gekocht met rem en achterlicht.
deze uit elkaar gehaald zodat ik met alleen het lamp gedeelte over hield.
heb ze in oude nato achterlichten gestopt en nooit last van gehad. ragbakspan 038.jpgragbakspan 039.jpg
 
Ik ben vandaag met de TRX naar HPS Motoren in Hoornsterzwaag geweest. Daarvandaan heb ik 'm vier jaar geleden ook geadopteerd. Was leuk om weer ff live daar te zijn

Ondertussen begint het span zich te bewijzen. Ik heb er 4500km mee gereden, onder alle weersomstandigheden. Er zijn eigenlijk geen noemenswasrdige dingen azn het licht gekomen.

Wel heb ik er net een stuurdemper opgebouwd.
 
Shimmy-en doet ie niet bij het wegrijden, maar hij reageerd wel op spoorvorming en andere asfaltnarigheid. En omdat ie heel licht stuurt, is je tegenreactie al snel te groot. Dus ik heb eens met Hyperpro overlegd, en die zagen wel wat in een stuurdemper. De spoorvorming gevoeligheid zal er niet anders van worden en dat hoeft ook niet. Maar de reactie daarop wel. Hij wordt rustiger. En dat hoeft in Nederland niet zozeer, want hiet is het asfalt goed zat. Maar in Duitsland, waar ie bij elke kuil of asfaltreparatiepoging opzij springt, en je 'm weer bij de hand moet nemen, daar is een wat rustiger reactie niet verkeerd. Zeker als je een flink eind wil sturen op een dag.

Ik heb dan ook niet voor zo'n tientjes demper, maar ik heb een nieuwe ongebruikte instelbare demper van marktplaats weten trekken.
 
had er ook aan kunnen wennen, is bij mij ook het geval alleen is medisch gezien lichter sturen voor mij belangrijker. en nu ik er aan gewend ben valt het eigenlijk helemaal niet meer op
 
Als ie heel licht stuurt zou je ook iets meer naloop kunnen geven. Gaat ie weer iets stabieler rechtdoor.
 
Als ie heel licht stuurt zou je ook iets meer naloop kunnen geven. Gaat ie weer iets stabieler rechtdoor.
Dat heb ik gehad. Ik heb eerst met 40 mm gereden, en nu al weer zeker 1500km mer 20 mm naloop. Het maakt niet veel verschil in rechtdoor. Het gaat vooral om het corrigeren
 
Dat heb ik gehad. Ik heb eerst met 40 mm gereden, en nu al weer zeker 1500km mer 20 mm naloop. Het maakt niet veel verschil in rechtdoor. Het gaat vooral om het corrigeren
Toch denk ik ook dat het scheelt met die zijdelingse effecten.
Maar met zowel stuurdemper instelbaar en de naloop instelbaar kun je met beide je favoriete afstemming opzoeken. Zit elkaar niet in de weg. ;)
 
Het zit zo: als je veel (40mm) naloop hebt dan stuurt ie zwaarder *1 dan wanneer je minder (20 mm) naloop hebt. Maar, bij 40 mm zijn de krachten die door spoorvorming opgewekt worden ook groter. Dus slingeren en vervolgens de reactie daarop zijn ook sterker.*2 Het is niet de actie die ik eigenlijk niet wil, het is de reactie op die actie. Bij een raceauto bouwen ze daarom stuurbekrachtiging in. Het stuur kan de wielen wel bewegen, maar de wielen het stuur niet, of veel minder, net hoe dat afgesteld wordt. En dat resultaat ga ik proberen met een stuurdemper. Morgen kom ik erachter, dan kruip ik er weer op, en ga de grens over, duits asfalt afraffelen



*1Let wel: zwaarder is wel betrekkelijk. Met 40 mm stuurt ie nog altijd veel lichter dan een schommelvork met 40mm naloop. En ik rijd met 20 mm, ik kan gaan tot net boven 0.
*2Let wel: dit is geen theorie, ik heb het in de praktijk, ondertussen 4500km, ondervonden

NB: enne, het is natuurlijk allemaal gepruts in de kantlijn, het span stuurt harstikke goed, messcherp, maar het kan natuurlijk altijd beter. Daarom vinden wij van 3States, 3States ook zo goed. Als er één weer eens met een geniaal idee komt, zijn er altijd de twee anderen omdat idee onderuit te schoffelen. Dan duurt het wel wat langer, maar hey, we hebben geen hasst toch, goed zal het worden!
 
En er een bmw blok in hangen zeker _O-
Ja, dat een enorme verbetering zijn 8-)
Maar serieus, je was een early adopter van de scooterband. Je kent alle voordelen. Nu plaats je een autoband van een meter breed op je voorwiel. Logisch dat je last krijgt van spoorvorming. Je kunt het inderdaad onderdrukken met een stuurdemper. Maar de bron ligt bij die brede vlakke band. Het is natuurlijk zonde van je carbon spatbordje maar met een motor achterband stuurt hij veel rustiger.
Of je moet een meesturend zijspanwiel willen maken.
 
Je gaat aan het punt voorbij dat je met een scooterband beduidend minder rubber op de weg hebt. Ik kan met de TRX veel harder remmen dan met de XJ. Daar ging de band al snel piepen, dan krijssen en dan blokkeerde die. Ik heb van de TRX voorkant nog geen kik gehoord. Niet zonder passagier, en ook niet met passagier. Terwijl Erwin laatst zich serieus schrap moest zetten om niet voorover uit de bak te vliegen.

En een band van een meter breed is ook niet waar, het is een 175er.... Het is net een zijspan he, het blijft altijd kiezen tussen twee kwaden😁
 
Laatst bewerkt:
Je gaat aan het punt voorbij dat je met een scooterband beduidend minder rubber op de weg hebt.

Ik heb het hier in de tijd anders gehoord , moest een motorband zijn vooraan , zou veel en veel beter zijn lol hier niet hoor been there done that ...
maar het schichtig reageren zou wel eens kunnen zijn dat de naloop te weinig staat , en licht sturen , zelf bij de beste , blijft hard werken hoor ...
want normaal met een naafbesturing heb je geen spoorvorming of zeer weinig .
 
Terug
Bovenaan Onderaan