in de afgelopen decennia heeft elke fabrikant wel een of meerdere motoren
gebouwd die of bij het op de markt komen al een klassieker waren (r1 en de triumph rocket bijvoorbeeld)
of motorfietsen die in het verleden en nu nog mensen laten watertanden
(kawasaki z900 of eeh eerste serie's xt500 bijvoorbeeld)
laat weten wat jij een museumwaardige fiets vind in voor het gemak een museum met bouwjaren vanaf laten we zeggen 1945.
mijn lijstje ziet er alsvolgd ui:
1957 h-d sportster..moest tegenhanger worden van de engelse fietsen
is langst geproduceerde harley ooit.
1969 honda cb 750 eerste viercilinder in massa produktie word nog steeds gemaakt
mid jaren 70 de kawasaki kh mach IV snelste 750 tweetakt ooit.
yamaha virago was de eerste v twin in customjasje en heeft dus een geheel nieuwe markt ontwikkeld,honda kwam la vrij vlot daarna met de schaduw en suzuki met de indringer; bouwjaar eerste virago is mij onbekent ik denk '82
ach zo kan ik nog wel even doorgaan.
de grootse flop is ook leuk
in mijn geval de honda cbr 600 rossieversie van ik meen 2001 of 2002
werd slecht verkocht terwijl de r46 al bijna uitverkocht is
YAMAHA,S eerste superbike uitde begin jaren 90 , de FZR-R750 of beter bekend als de OW01! zijn er maar een paar duizend van gemaakt om mee te mogen doen in t wk superbike!
Yamaha yzf600r , niet alleen de beste 'thunderbike' in zijn tijd,ik zeg alleen maar J. de V. en Wilco Z.; nog steeds capabel om te 'sporttoeren, grote tijd, en tenslotte de aanjager van 'Donderse Poezen' deel 1 t/m 623 etc.
cbr 600 wordt ook al vanaf 88 gemaakt
en is zo'n beetsje de meest verkochte motor ooit.....12.00000 exemplaren
de gsx750 van '85 was zeker een trendsetter en heeft nog steeds een hele grote schare fans
wat de bol'dore betreft tja eh je ziet ze regelmatig als pekelbak
zijn taai maar dat er nou een hele grote schare fans idioot grote bedragen voor een bol'dore neer gaan leggen.?
het gaat natuurlijk niet om de waarde van een fiets
maar het gekke is wel dat een cb750 k1 of een kawa z900b1vier keer zoveel opbrengen omdat het heel gewilde fietsen zijn
om in het bol'dore tijdperk te blijven een cx levert nix op maar een cx turbo
is een legende geworden
wat natuurlijk wel een graatmeter is voor legendarische fietsen
gek genoeg
net zoals de exclusiviteit,verkrijgbaarheid en de mate waarin een model
geschidenis heeft geschreven
schietn mij gelijk weer een paar te binnen:
cbx 1000 zespijper
gt 750 kettle
xs 650 vanaf 69 tot 91!!!!
h-d fx low rider de eerste fabriekskustom ooit
uiteraard de 916 uit 94
zeker weten goldwing..........(afschuwlijk ding maar een wereldsucces voor honda)
sv 650 moet zich nog maar bewijzen over een jaar of 15 of tie museumworthy is
eh ja kan nog net is tot '48
maar werd al in 36 geproduceerd
maar dan zou je de ul en de wl ook mee moeten tellen
de 45 flathead is tot 73 gebouwd(servicar)
maar laten wij het ons niet moeilijk maken en het houden bij modellen die na de oorlog op de markt zijn gekomen
Kawasaki H1/H2 Mach4 (750cc. 3-driecilinder 2-takt).
Heb er 2 gehad, met Bullit expansie uitlaten, K&N filters, Z900 voorvork en remmen, achtervork op naaldlagers + Koni schokdempers.
Nog steeds geen wegligging, maar wel spannend en sensationeel (en voor die tijd best snel)