Levensduur ketting: wat doe ik fout?

dvandyck

MF'er
20 okt 2010
44
0
Beste MFers,

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar met mijn Yammie FZS600 Fazer en merk dat mijn ketting stilaan weer aan vervanging toe is - ik kan ze een halve tand van het achtertandwiel trekken hoewel de tanden nog niet echt puntig zijn achteraan (vooraan kan je niet zien).
Ze zal 15000 km niet halen en als ik zo wat rondsurf op motorfora is dat precies erg weinig. Lang de wielzijde zijn er her en der wat schakels die wat roestig lijken (rodere kleur). Langs de buitenzijde zien ze allemaal zwart.

Ik had me nochthans voorgenomen om deze ketting beter te verzorgen dan de vorige.
Momenteel onderhoud ik ze als volgt:
- ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.
- ik smeer ze als ze droog overkomt en sowieso na elke regenrit. Als smeermiddel gebruik is s100 kettingspray (van dit wit kleverig spul). Ik rijd ze meestal wel eerst droog voor ik ze smeer na een regenrit - lijkt me nogal raar om ze nat te smeren.
- ik heb ze slechts 1 keer gereigingd toen ze echt wel vuil was en dat heb ik gedaan door er met een doek over te gaan die ik in lampenolie gedrenkt had. Ik merk dat er voor en tegenstanders zijn van het reinigen. Heeft dit misschien ook te maken met of je olie of van dat kleverig spuitbusspul gebruikt om je ketting te smeren? (Ik zou denken dat met olie het vuil er sneller afzwiert tesamen met de olie)

De motor zelf rijdt tamelijk wat autostrade en dit in alle weersomstandigheden. Enkel bij sneeuw en ijzel rijd ik niet.
Mijn rijstijl: als optrekken nodig is, durf ik tot de rode lijn te gaan maar de grote afstanden zijn aan constante snelheid: 110 a 140 typisch (5 a7.5K t/min), het meeste schakelwerk gebeurt tussen 4 en 6K (hij mag 12.5K).

Af en toe ik test de gezondheid van de motor door te kijken hoe ver hij geraakt en dat is nog altijd boven het maximum dat je in de specs terugvindt ;-) Dit doe ik zowat elke 10 ritten of zo en altijd maar even (enkele km).

Hoe kan ik de levensduur van mijn ketting verlengen (zonder scottoiler - geen zin in zoiets) of is dit normaal gegeven dat mijn motor een echt woon-werk-werkpaard is en dus alle weersomstandigheden ziet?

Ik snap eigenlijk niet goed waarom mijn ketting minder lang meegaat. Ligt dit misschien aan dit type motor?

Bij het bijspannen ben ik wel altijd wat onzeker ivm de uitlijning van het wiel: de merktekens bij de as vind ik moeilijk bruikbaar omdat er geen duidelijke referentie is. Ik check meestal met een schuifmaat maar die techniek vind ik ook maar zo zo.

Alle tips, vooral van mede FZS600-eigenaars, zijn welkom!

groeten

Dries
 
Laatst bewerkt:
Beste MFers,

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar met mijn Yammie FZS600 Fazer en merk dat mijn ketting stilaan weer aan vervanging toe is - ik kan ze een halve tand van het achtertandwiel trekken hoewel de tanden nog niet echt puntig zijn achteraan (vooraan kan je niet zien).
Ze zal 15000 km niet halen en als ik zo wat rondsurf op motorfora is dat precies erg weinig. Lang de wielzijde zijn er her en der wat schakels die wat roestig lijken (rodere kleur). Langs de buitenzijde zien ze allemaal zwart.

Ik had me nochthans voorgenomen om deze ketting beter te verzorgen dan de vorige.
Momenteel onderhoud ik ze als volgt:
- ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.
- ik smeer ze als ze droog overkomt en sowieso na elke regenrit. Als smeermiddel gebruik is s100 kettingspray (van dit wit kleverig spul). Ik rijd ze meestal wel eerst droog voor ik ze smeer na een regenrit - lijkt me nogal raar om ze nat te smeren.
- ik heb ze slechts 1 keer gereigingd toen ze echt wel vuil was en dat heb ik gedaan door er met een doek over te gaan die ik in lampenolie gedrenkt had. Ik merk dat er voor en tegenstanders zijn van het reinigen. Heeft dit misschien ook te maken met of je olie of van dat kleverig spuitbusspul gebruikt om je ketting te smeren? (Ik zou denken dat met olie het vuil er sneller afzwiert tesamen met de olie)

De motor zelf rijdt tamelijk wat autostrade en dit in alle weersomstandigheden. Enkel bij sneeuw en ijzel rijd ik niet.
Mijn rijstijl: als optrekken nodig is, durf ik tot de rode lijn te gaan maar de grote afstanden zijn aan constante snelheid: 110 a 140 typisch (5 a7.5K t/min), het meeste schakelwerk gebeurt tussen 4 en 6K (hij mag 12.5K).

Af en toe ik test de gezondheid van de motor door te kijken hoe ver hij geraakt en dat is nog altijd boven het maximum dat je in de specs terugvindt ;-) Dit doe ik zowat elke 10 ritten of zo en altijd maar even (enkele km).

Hoe kan ik de levensduur van mijn ketting verlengen (zonder scottoiler - geen zin in zoiets) of is dit normaal gegeven dat mijn motor een echt woon-werk-werkpaard is en dus alle weersomstandigheden ziet?

Ik snap eigenlijk niet goed waarom mijn ketting minder lang meegaat. Ligt dit misschien aan dit type motor?

Bij het bijspannen ben ik wel altijd wat onzeker ivm de uitlijning van het wiel: de merktekens bij de as vind ik moeilijk bruikbaar omdat er geen duidelijke referentie is. Ik check meestal met een schuifmaat maar die techniek vind ik ook maar zo zo.

Alle tips, vooral van mede FZS600-eigenaars, zijn welkom!

groeten

Dries
Een ketting die vroegtijdig versleten is, heeft defecte O-of X-ringen.
Dat is meer een zaak van kwaliteit van de ketting dan van smering of spanning.
 
ik zou toch heel voorzichtig overwegen om een kettingsmeersysteem te monteren.
Ikzelf rij nu op de 3e motor met zo'n systeem, en kan niet anders zeggen dan dat het een groot succes is, en zichzelf al lang en breed heeft terugverdient.
Ik heb er een pro oiler opzitten, die ook afhankelijk van de gereden snelheid de ketting smeert.
Dus meer bij hogere snelheid, en minder als het wat langzamer gaat.
Verder ben ik ook van mening dat je de ketting inderdaad aan de strakke kant hebt staan.
En zoals
 
Waar wordt een ketting/kettingwiel set het meest belast ?
Op de rolletjes.

Waar moet je dus zorgen dat altijd vet zit?
Op de rolletjes (als ze glimmen ben je te laat..ze moeten altijd zwart zijn).

waar spuit je dus?
op de rolletjes aan de binnenzijde van de ketting en wanneer ie warm is.

waarom?
het vloeit dan beter tusseen de rolletjes en binnenste schalmen met buitenzijde pennen.

Heeft het zin om te smeren op de o-ringen?
Vrijwel niet/klein beetje.

Waarom niet?
Omdat de functie van de o-ring is om het vet wat tussen de binnenste schalm en buitenste schalm met pennen zit op zn plek te houden. Wat er niet uit kan..kan er ook niet in.

waarom een klein beetje?
om er voor te zorgen dat je o-ringen van de buitenkant minder snel door weer worden aangetast.


heb je een kapotte o/x/z/w ring. Dan loopt het vet eruit en gaat ie vast staan. Veel smeren kan je redden voor een x tijd. Maar bij na de 1e echte goeie bui staat ie de volgende dag vast.

vet op de buitenste schalme boeit niet voor de functie. Alleen de looks.
 
Weer wat bijgeleerd! De rolletjes moeten dus zwart zien. Bij mij zijn ze eerder dof grijs - glimmen doen ze zeker niet.

Net nog eens gekeken naar mijn ketting en de uitlijning van mijn achterwiel. Ik ga niet zeggen dat het op de mm-juist is maar de alignering ziet er toch netjes uit. Hoe nauw komt dat eigenlijk de uitlijning van het achterwiel. Moet dat echt op de mm juist zijn?

Ik heb inmiddels ook de factuur gevonden van de kettingset: ze ligt er zelfs nog geen 10K km op :-/
 
Je moet sowieso de spanning meten als de ketting op zin strakst staat. VTW, scharnierpunt van de achterbrug en de achteras staan dan in 1 lijn. Tenzij hij deze positie onder het rijden nooit bereikt.
 
Laatst bewerkt:
Ik smeerde mijn ketting echt hooguit elke 600-1000km, staat nooit droog, en na x duizend km pas 1 x bijgesteld. (fireblade destijds). Volgens mij heeft het type spul wat je erop smeert ook best belangrijk.

zou toch eens op een ander merk overstappen?
 
Ik wil niet lastig doen maar een ketting smeer je enkel tegen roest en een beetje slijtage van de slagen op de kettingwielen. De ketting is vanbinnen gesmeerd en het vet wordt er in gehouden dmv o ringen. Vergeet dus gewoon dat je heel veel moet smeren en reinigen, allemaal trukken van de foor van verkopers. reinigen is nefast voor de o ringen, als ook afstomen met hoge drukreinigers.
 
Ik wil niet lastig doen maar een ketting smeer je enkel tegen roest en een beetje slijtage van de slagen op de kettingwielen. De ketting is vanbinnen gesmeerd en het vet wordt er in gehouden dmv o ringen. Vergeet dus gewoon dat je heel veel moet smeren en reinigen, allemaal trukken van de foor van verkopers. reinigen is nefast voor de o ringen, als ook afstomen met hoge drukreinigers.

Dat dan wel weer, de rest betwijfel ik.
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring met mijn Suzuki GS500: Eerste eigenaar: rustig rijdende man, waarschijnlijk heeft hij nooit sneller dan 110 km/uur gereden. Ik heb hem gekocht met 12.000 op de teller en de ketting moest overduidelijk gespannen worden. Vervolgens na iedere tankbeurt met kettingspray behandeld, maar bij 18.000 km was de eerste ketting versleten.
Tweede ketting gemonteerd. Tegelijkertijd een OSCO oiler gemonteerd. Op een gegeven moment leek de ketting ineens slap te hangen: slangetje van OSCO doorgesleten, betere manier van olie druppelen gemaakt. De teller staat nu op 66.000 km en ik denk dat ik met wat moeite de 70.000 ook nog kan halen met deze ketting. Ik rij wel redelijk door, maar ik doe geen wheelies of dat soort onzin.

Ik geef na iedere tankbeurt (250 ~ 300 km) de OSCO een slinger (er zit een plunjerpompje aan: uittrekken en rijdend loslaten) en na iedere rit van meer dan 20 km met regen of opspattend water. Schoonmaken doe ik nooit, loslatende stukjes vet herinneren automobilisten aan die beroemde 2 secondes. Het achterwiel is gelukkig zwart, maar er zit af en toe een dikke blubberlaag van oud vet op. En ik haal het deksel bij het voortandwiel af en toe los om letterlijk met een lepeltje de resten vet weg te scheppen.

En het mooiste van het verhaal: een OSCO is goedkoper dan een set tandwielen en een ketting. Vervang-olie kost 12,99 per halve liter en ik verbruik zo'n fles in pakembeet 40.000 km.
 
FAZER 600 Rijder hier, met DID ketting, die tot nu toe 25.000 km mee gaat.

Ik gebruik dus een DID ketting, leg hem er zelf op, span ook zelf volgens de werkplaatshandleiding, 30mm ongeveer. Ik rij fel met de motor, en maak de ketting nooit schoon.

Smeren na iedere paar honderd km, bij droog weer elke 300-400km zeker, bij nat weer iedere rit. Direct na regen smeren kan prima blijkt, bij mij loopt het water er dan direct af. "Droogrijden" zou ik zeker niet doen, want als ik zie hoe weinig vet er over blijft na een flinke regenbui dan kan je maar beter direct smeren.

Ik rij in de winter door, enkel niet met sneeuw of ijs. Spannen hoef ik pas aan het einde van de levensduur van de ketting echt aan te beginnen.

Vervang je wel de tandwielen mee? Want dat doe ik zelf wel altijd.
 
Xorion,

DID Ketting dus. Is dat beter/duurder dan een originele? Smeer je met olie, vet of spray?

Misschien iets doms maar hoe meet je de kettingspanning eigenlijk? Ik sta altijd te klooien met een schuifmaat...

Dries
 
kettingspanning meten doe ik gewoon een beetje op gevoel met de hand onderaan de ketting omhoog drukken en inschatten....beter iets aan de losse kant, dan strak

DID kettingset heb ik er de laatste keer op gelegd bij mij ...volgens mij met JT tandwielen als ik me niet vergis...die zijn vrij goed als ik zo links en rechts lees.... koop in ieder geval geen regina kettingset


en dat is nou bijna 10k km geleden en de kettting is nog als nieuw....ik smeer met een potje vet (motorex lithiumvet) en een half afgeknipte, omgebogen dikke kwast.. is ook aanzienlijk goedkoper dan sprayen
 
Laatst bewerkt:
Xorion,

DID Ketting dus. Is dat beter/duurder dan een originele? Smeer je met olie, vet of spray?

Misschien iets doms maar hoe meet je de kettingspanning eigenlijk? Ik sta altijd te klooien met een schuifmaat...

Dries

In het wphb staat hoer je het moet doen.

Vaak gaat het als volgt:
Motor op de bandjes, ga er op zitten (ingeveerd dus), en kijk hoe ver je de ketting op en neer kunt bewegen (in het midden, niet vlak naast een tandwiel).

Die totale uitslag, van bovenste punt naar onderste mag/moet een x cm zijn, bijv ong 3. Hoef je echt niet per se na te meten tot op de mm, de meeste mensen kunnen wel 2 of 3 of 4 centimeter op het oog inschatten :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De fabrikant geeft aan wat de max en min speling moet zijn. Zorg dat je daar altijd binnen blijft!
Te strak kan betekenen dat bij inveren de ketting te strak staat. Dodelijk voor levensduur van ketting, tandwielen en lagering. Te los is ook niet goed want dan kan ketting gaan slaan. Dit betekent aan eind van de slag een ruk en is ook funest voor de ketting. Extreme krachten!

Daarnaast is de uitlijning van de ketting heel belangrijk. Het overdwars buigen zorgt voor extra wringkracht. (het induwen aan de binnenkant van de overdwars gebogen ketting betekent toegevoegde trekkracht aan de buitenkant) Ook zal de aandrijfkracht nu (misschien wel) volledig op de kettingplaatjes van de buitenbocht komen te staan.

Voor techneuten onder ons: Slijtage heeft een 3e-machts-functie.
MAW 2x zoveel belasting betekent 2x2x2=8x kortere levensduur.
Dus alle extra belastingen max vermijden!!

Voor smeren van de ketting is vooral belangrijk dat de olie op de draaiende delen komt.
Sprayen vooral doen na de rit met opgewarmde ketting. De olie moet "in" de ketting kunnen kruipen. Belangrijk is vooral de draaiende delen te smeren. Er moet een oliefilm zijn tussen de bewegende metalen delen binnen de ketting zelf.

De buitenzijde van de kettingrollen moet wel een oliefilm hebben zonder daarbij vuil aan te trekken. Wanneer de ketting tijdens ronddraaien op een tandwiel loopt zal deze aanvankelijk op de tand inrollen. Daarom moet het rolletje wel gesmeerd zijn en niet vies. Zand en vuil betekent dat de tanden van de kettingwielen prima worden afgeschuurd en daarom de levensduur duidelijk zullen bekorten. Maak ketting schoon met een borsteltje als deze vuil is.

Wanneer de ketting door extreme krachten iets is verlengd zal dit de levenduur van de tandwielen ook extreem benadelen. Ipv dat de kettingkracht over de helft van de tanden van het tandwiel worden opgenomen, zijn er maar 2-3 tanden die de volledige kracht moeten overbrengen. De iets te lange ketting zal bij de volgende tanden niet netjes kunnen inlopen en daarom de tand weg gaan vreten. Einde tandwiel dus!

Strekking van het verhaal:
Een goed behandelde ketting kan de levensduur aanmerkelijk verlengen!!!
:W
 
Paul,
Denk jij dat Meneer Yamaha die kettingen zelf maakt?


Meneer Paul weet dat ook, maar die komen weg van RK en soms DID, maar weet jij dan wel dat de DID van een aparte productielijn afkomen met de kwaliteitseisen van Yamaha????.
RK is de enige kettingfabrikant die de zelfde kettingen levert dan orgineel, zijn bere goed maar erg duur.
AFAM laat ze ook bij een bekende fabrikant maken met hun eigen kwaliteits eisen.
 
Ik meet mijn kettingspanning door even iemand op mijn motor te laten zitten. Dan pak ik een lange lineaal, en meet de uitslag van de ketting zowel omhoog als omlaag vanaf het punt waar hij 'natuurlijk' hangt. Ik meet dit tussen de tandwielen, iets meer naar achteren dan naar voren vanwege bereikbaarheid.
 
Net eens nagevraagd bij mijn onderhoudsman: de aftermarket kettingset is van het merk WPC.

Ik vind er niet veel over op het net, maar het lijkt een Chinese fabrikant te zijn. Kwaliteit kan dus alle kanten uit, maar meestal is de keuze voor Chinees spul geinspireerd door prijs en niet door kwaliteit...

Iemand ervaring met dat merk van kettingsets?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan