Levensduur ketting: wat doe ik fout?

dvandyck

MF'er
20 okt 2010
44
0
Beste MFers,

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar met mijn Yammie FZS600 Fazer en merk dat mijn ketting stilaan weer aan vervanging toe is - ik kan ze een halve tand van het achtertandwiel trekken hoewel de tanden nog niet echt puntig zijn achteraan (vooraan kan je niet zien).
Ze zal 15000 km niet halen en als ik zo wat rondsurf op motorfora is dat precies erg weinig. Lang de wielzijde zijn er her en der wat schakels die wat roestig lijken (rodere kleur). Langs de buitenzijde zien ze allemaal zwart.

Ik had me nochthans voorgenomen om deze ketting beter te verzorgen dan de vorige.
Momenteel onderhoud ik ze als volgt:
- ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.
- ik smeer ze als ze droog overkomt en sowieso na elke regenrit. Als smeermiddel gebruik is s100 kettingspray (van dit wit kleverig spul). Ik rijd ze meestal wel eerst droog voor ik ze smeer na een regenrit - lijkt me nogal raar om ze nat te smeren.
- ik heb ze slechts 1 keer gereigingd toen ze echt wel vuil was en dat heb ik gedaan door er met een doek over te gaan die ik in lampenolie gedrenkt had. Ik merk dat er voor en tegenstanders zijn van het reinigen. Heeft dit misschien ook te maken met of je olie of van dat kleverig spuitbusspul gebruikt om je ketting te smeren? (Ik zou denken dat met olie het vuil er sneller afzwiert tesamen met de olie)

De motor zelf rijdt tamelijk wat autostrade en dit in alle weersomstandigheden. Enkel bij sneeuw en ijzel rijd ik niet.
Mijn rijstijl: als optrekken nodig is, durf ik tot de rode lijn te gaan maar de grote afstanden zijn aan constante snelheid: 110 a 140 typisch (5 a7.5K t/min), het meeste schakelwerk gebeurt tussen 4 en 6K (hij mag 12.5K).

Af en toe ik test de gezondheid van de motor door te kijken hoe ver hij geraakt en dat is nog altijd boven het maximum dat je in de specs terugvindt ;-) Dit doe ik zowat elke 10 ritten of zo en altijd maar even (enkele km).

Hoe kan ik de levensduur van mijn ketting verlengen (zonder scottoiler - geen zin in zoiets) of is dit normaal gegeven dat mijn motor een echt woon-werk-werkpaard is en dus alle weersomstandigheden ziet?

Ik snap eigenlijk niet goed waarom mijn ketting minder lang meegaat. Ligt dit misschien aan dit type motor?

Bij het bijspannen ben ik wel altijd wat onzeker ivm de uitlijning van het wiel: de merktekens bij de as vind ik moeilijk bruikbaar omdat er geen duidelijke referentie is. Ik check meestal met een schuifmaat maar die techniek vind ik ook maar zo zo.

Alle tips, vooral van mede FZS600-eigenaars, zijn welkom!

groeten

Dries
 
Laatst bewerkt:
Ik meet mijn kettingspanning door even iemand op mijn motor te laten zitten. Dan pak ik een lange lineaal, en meet de uitslag van de ketting zowel omhoog als omlaag vanaf het punt waar hij 'natuurlijk' hangt. Ik meet dit tussen de tandwielen, iets meer naar achteren dan naar voren vanwege bereikbaarheid.

kijk, jij weet hoe het moet
 
echt waar? dus je gaat iets belast instellen op de maat die in de boeken onbelast wordt gegeven?

klinkt heel logisch


Die van mij moet volgens het boekje op de middenbok. Als ik dat doe, staat de ketting tijdens het rijden te strak.
Overigens heb ik geen idee van de Km stand van de ketting, ik heb er nu ongeveer 18.000 Km gereden en toen ik de VF kocht was de ketting één bonk roest.
Direct in de olie gezet (75W80, versnellingsbakolie) en sindsdien regelmatig geölied.
 
Net eens nagevraagd bij mijn onderhoudsman: de aftermarket kettingset is van het merk WPC.

Ik vind er niet veel over op het net, maar het lijkt een Chinese fabrikant te zijn. Kwaliteit kan dus alle kanten uit, maar meestal is de keuze voor Chinees spul geinspireerd door prijs en niet door kwaliteit...

Iemand ervaring met dat merk van kettingsets?


Als ik jou was zal ik wel even bij je motorzaak langsgaan, je betaalt neem ik aan goed geld voor een kettingset en mag je best wel kwaliteit terug verwachten.
 
Nee, maar meneer paul weet wel met volle zekerheid dat hij nog nooit een aftermarket kettingset of componenten daarvan heeft gezien die de originele kwaliteit bij benadering heeft gehaald.

Hoe kan je zien dat die kwaliteit van origineel stukken beter is?

En, even hypothetisch, een ketting van 90% van die kwaliteit, voor 50% van de prijs, is dat op de lange duur niet slimmer?
 
Hoe kan je zien dat die kwaliteit van origineel stukken beter is?

En, even hypothetisch, een ketting van 90% van die kwaliteit, voor 50% van de prijs, is dat op de lange duur niet slimmer?

Even hypothetisch maar iets dichter bij de waarheid: een aftermarket kettingset van maar 35% van de kwaliteit voor 70% van de prijs t.o.v. origineel.
En nee, ik kan van buiten af alleen maar zien dat er een stuk beter afgewerkt product geleverd is, ook zijn de gaten ineens netter in het midden, maar belangrijker is het feit dat ze doorgaans 3X langer meegaan dan imitatie spullen.
Maarja, zoals het op het motorforum algemeen helaas voor mij steeds bekender lijkt, is dit hoofdzakelijk aan dovemansoren gericht en wordt uitsluitend naar de prijs en bling bling factor gekeken.
 
Laatst bewerkt:
Je doet minimaal 2 dingen fout:
1, je luistert naar iemand die vertelt dat je ketting beter strak dan los kan zitten
2, je moet echte spullen gebruiken Yamaha FZS600/S Fazer 98-03 Trofeo & JT Chain And Sprocket Kit + Tool | eBay
Waar baseer jij op dat een originele Yamaha ketting beter zou zijn?
Als ik schat hoe weinig km de originele ketting van mijn motor mee is gegaan, en hoeveel km de huidige DID X-ring ketting doet, ben ik hiermee toch echt beter af!
 
ik span ze aan tot de ketting een dikke twee vingers is (dikke 3cm), iets minder spel dan het onderhoudboekje voorschrijft maar mijn onderhoudsman en officieel Yammie-verdeler zweert bij die iets strakkere spanning. Ik span bij als ik zie dat er dikke cm vrijspel bijgekomen is.


Dries

Op de middenbok of zijstandaard??

Op de middenbok staat tie dan veels te strak...
 
Waar baseer jij op dat een originele Yamaha ketting beter zou zijn?
Als ik schat hoe weinig km de originele ketting van mijn motor mee is gegaan, en hoeveel km de huidige DID X-ring ketting doet, ben ik hiermee toch echt beter af!
Daarom vraag ik ook door want dit is ook mijn ervaring.

Als ik echt een origineel-freak zou zijn, dan zou ik zeggen:

"Dan was die Yamaha ketting niet goed gespannen, of niet goed uitgelijnd, of niet goed onderhouden, of zwaar mishandeld."

Want origineel is toch het beste? Jammer dat Yamaha geen banden maakt, en benzine.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou wel eens willen weten waar de Kawasaki remschijven vandaan komen. Van de GTR1400 worden ze vroeg of laat allemaal krom, origineel kosten ze een godsvermogen, en EBC's, die de helft kosten, blijven goed.
 
Ik gebruik geen kettingzaag olie meer
- met wat zand krijg je een prachtige slijppasta
- je achterwiel is nauwelijks schoon te krijgen
- hoopt enorm op bij je voortandwiel en dat slingert er af en toe in dikke zwarte klodders uit..

Ik ben erg tevreden met gewoon motorolie in mn scott oiler

Tav het kettingstellen is de onwrikbare logica (waar geen wph tegenop kan):
- de afstand tussen je voortandwiel en achterwiel neemt iets toe bij inveren
Je ketting gaat dan dus wat strakker staan
- je wil niet dat het inveren beperkt wordt door je ketting
- je MOET daarom de speling controleren onder belasting
Dus NIET op de middenbok en bijvoorkeur WEL zittend op je motor
Het komt echt niet op een halve cm, maar er moet wel ruimte voor inveren zijn

Chinese merken:
- zal ooit wel goed worden, maar is nu nog steeds puinzooi (en dus heel duur!)
- ga nu maar gewoon voor een A-merk (bv DID)



My 2 cents
 
Laatst bewerkt:
ik doe elke keer als ik getankt heb even at spray op mijn ketting (hhs5000 van wurth). wel na een rit maar meestal tank ik voor ik naar mijn werk ga en dan op het erk na 45 km ff op de middenbok, busje schudden, wiel draaien en wat erop spuiten. om de 250km ongeveer dus met een D.I.D. set. 45000km is makkelijk haalbaar. ik denk dat ik er ruim overheen ga dit keer. en je moet niet bang zijn voor een vieze velg
 
Tav het kettingstellen is de onwrikbare logica (waar geen wph tegenop kan):
- de afstand tussen je voortandwiel en achterwiel neemt iets toe bij inveren
Je ketting gaat dan dus wat strakker staan
- je wil niet dat het inveren beperkt wordt door je ketting
- je MOET daarom de speling controleren onder belasting
Dus NIET op de middenbok en bijvoorkeur WEL zittend op je motor
Het komt echt niet op een halve cm, maar er moet wel ruimte voor inveren zijn

Nee. :N

Waar het om gaat is: wat adviseert de fabrikant. Als hij de kettingspeling ONBELAST aangeeft (dat doen de meeste fabrikanten) moet je 'm ook onbelast meten. Doe je dat zoals het moet, dan is ook de belaste speling in orde.
Probleem is dat veel mensen de ketting niet op het strakste punt opmeten.
 
Laatst bewerkt:
Ik had precies hetzelfde probleem, terwijl ik altijd DID kettingsets gebruik, en ondanks dat ik elke week mijn ketting smeerde, had ik om de 10.000 km een nieuwe kettingset nodig...

Nu niet meer, nu zit mijn ketting er al 2 jaar op, en heb ik hem niet eens hoeven te verstellen. per jaar rij ik ongeveer 25000 km...

Mijn 50 cents:
1. Koop een kettingset die voor een zwaardere motor geschikt is dan jouw motor. Ik heb een cbr 600 f en heb nu een sterkere ketting erop zitten, die aangeboden wordt voor cbr 900 rr motoren

2. sleutel een goedkoop en eenvoudig kettingsmeersysteem in elkaar:
http://www.motor-forum.nl/forum/lis...f-goedwerkend-goedkoop-kettingsmeersyste.html

Daarna nooit meer last gehad van mijn ketting...1x per jaar maak ik mijn ketting helemaal schoon, maar tot nu toe heb ik hem nog nooit hoeven stellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan