met de motor op vakantie maar hoe

Tja,
ook ik sluit mij aan bij het advies van de anderen!!
Als je (in de toekomst) met de motor op vankantie wil en daarbij een bijrijder meeneemt, dan zou ik een toermotor kiezen die dit ook allemaal aankan:
Denk aan een CBR 1000, FZR 1000, GPZ 900 of zelfs aan een BMW K-100.

MAAR!!

Na het kopen van je motor zou ik eerst eens een weekend naar de Eifel rijden om te kijken hoe het bevalt. Wil je daarna nog steeds met de motor op vakantie, doe dan eerst een VRO-cursus bij de KNMV!!
Daar krijg je tenminste de gelegenheid om enkele uitzonderlijke situaties (onder geconditioneerde omstandigheden) te oefenen.
Dit maakt je nog steeds geen "Ace" maar geeft je de bare minimums mee!! Vergeet niet dat elke motorrijder wel eens een bijna-dood ervaring heeft gehad. Ik vind het dan ook knap arrogant als je de raad van alle andere rijders op dit forum niet opvolgt en ik vind het bijna crimineel als je dat doet met een bijrijder. |(

Resumé :

1. papiertje halen
2. motor kopen
3. ervaring opdoen (vòòrdat je op vakantie gaat)
4. korte vakantie
5. lange vakantie
Succes!!

p.s. Laat je bijrijder dit topic ook eens lezen....
 
en als ik slaag voor mijn rijbewijs is dat een teken dat ik de spelregels van het motorrijden ken.

Tsja.. met zulke uitspraken kom je een heel eind |( . Maar neem van mij (ik = een betrekkelijke ouwe lul in dit gezelschap) aan dat dit niet helemaal opgaat. Ik zit paar jaar 60 a 70.000km (in blik) op de weg.. en dat al vele jaren. Ik weet waar ik het over heb. Dus lees de vorige replies goed en denk drie keer na!
Ik wens je veel succes mocht je toch gaan, maar je duo nog veel meer.

p.s. Laat je bijrijder dit topic ook eens lezen.... :} :}
 
Laatst bewerkt:
Hallo Motorrijders.
De enige echte tip is gebruik maken van een tanktas ipv een rugtas en deze zal ik in overweging nemen, verder wordt er herhaaldelijk verteld om naar de ardennen te gaan, wat is het verschil tussen een weekend naar de ardennen en parijs of naar de grens van frankrijk en van daaruit bekijken hoe je het makelijkst naar spanje kunt reizen.

verder ben ik me (nogmaals) bewust van de uitdaging, een motorrijles duurt ook al 2 uur en dan rij je ongeveer 150 km dus (snel sommetje)
na ongeveer 6 uur met pauzes en VOLDOENDE rust
zullen we aankomen in onze bestemming.

en hopelijk genieten van het zonnige weer
de volgende dag willen we richting de kust waar we een aantal dagen blijven en daarna door naar spanje, dus het wordt geen Lange zit maar kleine
vakanties achter elkaar.
In de vakantie is het ook de bedoeling om te genieten van de omgevingn en het rijden dus niet recht toe recht aan via de snelweg.

Wat rijervaring betreft deze zal minimaal zijn,
maar dat was ook in het begin met de auto, verder gedraag ik me als heer en meester in het verkeer,
(in een zeeeer sportieve auto)

Wel jammer dat ik meer kritiek dan advies ontvang en het is welliswaar een mening maar ik ben beter geholpen met advies. en dan bedoel ik advies in de trend van de motor en geen negatief reisadvies


maar nogmaals bedankt
GreetZ
Dennis Brouwer
 
...avontuur mensen, vrijheid....

Daarom zijn jullie toch ook gaan rijden o.a. :?
Daarom wil ie, zeer begrijpelijk, zo snel mogelijk
weg en het liefst zo ver mogelijk.

Hoeveel tijd heb je nog tussen het halen van je
rijbewijs en de vakantie (als je je rbw de eerste
keer haalt ?)

Als daarin plaats is voor een aantal dagen 300+km / dag
op de klok te zetten met bijrijder kan je zelf
wel oordelen of het verantwoord is of niet.

O ja, advies heb ik niet voor je, zelf nooit op
vakantie geweest met de motor.
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 10 mei 2002 20:47 schreef dennis Brouwer het volgende:
..........

Kritiek moet je opbouwend zien en niet wat ik al eerder zei, om misgunnen oid.
Denk dat ik hierbij ook namens de anderen mag spreken.

In overweging nemende tanktas...Wat is belangrijk: veiligheid, of niet :?
Wanneer je geld heb voor rijles, motor met assecoires en vakantie...dan heb je ook zeker wel geld om een tanktas te kopen.
Straks je passagier met au-rug in ziekenhuis als je beetje pech heb.

Maar goed...Je schijnt het niet te willen zien.
Jongens, kom op...de trip die Dennis schetst of de wegen in de buurt van Nederland maken
denk ik enigzins verschil.

Mag ik je iig succes wensen met afrijden.

Wat vind de rijschool trouwens van dit plan :?

Edit:
* In auto ben je wat minder kwetsbaar.
* Die rijschool weet wat jouw capaciteiten zijn. Dus ben wel benieuwd wat hun mening is over dit plan."
* T.P.; Iedereen die motorrijd doet dat om vrijheid blijheid. Maar ik blijf van mening dat het wel verantwoord moet zijn/blijven.
Zeker wanneer je net papiertje heb en met passagier gaat rijden + bagage.
Het kan natuurlijk goed gaan en het is een brok ervaring, maar zoek dat liever wat dichter bij huis.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kritiek? We zijn bezorgt om je. Ik vind en heb ondervonden dat er bij motorrijden veel meer komt kijken dan autorijden. Motorrijden vergt veel meer techniek dan autorijden. Dit leer je alleen door het veel te doen en onder allerlei weers en verkeers omstandigheden te rijden. Daarom zou ik de adviezen die hier gegeven zijn zeker serieus nemen. Je examen halen betekent namelijk nog niet dat je goed kunt motorrijden, maar dat je de basiskennis en vaardigheden hebt om zelfstandig een goede rijder te kunnen worden.
 
Beste Dennis,
Zo te horen zit je niet op mijn reactie te wachten maar toch kan ik het niet laten. Je overschat jezelf en het "ritje" naar Spanje. Inderdaad, het is het mooiste wat je kan doen, maar waarom zo snel. Je hebt binnenkort je rijbewijs en hebt geleerd om een noodstop te maken. Maar doe dat nog eens bij 80km/u. En dan nog eens met iemand achterop. En dan nog een keer als je moe bent aan het eind van de dag. En dan nog een keer met bagage. En dan nog één keer in een haarspeldbocht naar rechts met 15% naar beneden en wat los grind op het asfalt.
De belangrijkste tip die je van iedereen op deze site hebt gekregen lijkt me duidelijk. Volgend jaar is Spanje nog net zo mooi. Succes.
 
Budget is tussen de 2300 en 2900 euro voor de motor

na een aantal dagen surfen op 2e hands pagina's
kwamen de volgende merken in aanbod:
Honda : CBR 600(F) / 1000, VF1000, VFR, Shadow
Kawazaki : GPZ, GPX, ZZR, Vulcan
Zuzuki       : GSX, Intruder,
Yamaha       : FZ, FZR, XV Virago, XJ deversion,

(motorgek zonder kennis en motor)

Ik zou die ZUZUKI nemen dat lijkt mij wel zeer exclusief. Zeker voor dat geld :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+
 
verder wordt er herhaaldelijk verteld om naar de ardennen te gaan, wat is het verschil tussen een weekend naar de ardennen en parijs of naar de grens van frankrijk en van daaruit bekijken hoe je het makelijkst naar spanje kunt reizen.
Een paar honderd kilometer en heel veel vermoeidheid.

verder ben ik me (nogmaals) bewust van de uitdaging, een motorrijles duurt ook al 2 uur en dan rij je ongeveer 150 km dus (snel sommetje)
150 km? Dan zou ik toch eens een andere rijschool op gaan zoeken. Gemiddeld 75 km/uur, daar leer je geen motor van rijden. Het echte motorrijden leer je voornamelijk binnen de bebouwde kom, waar veel ander verkeer is en lastige situaties alom.

Wat rijervaring betreft deze zal minimaal zijn,
maar dat was ook in het begin met de auto, verder gedraag ik me als heer en meester in het verkeer,
(in een zeeeer sportieve auto)
Tenzij je Ferrari of Porsche rijdt kan het niet tippen aan een motor (en dan nog...). Verder kun je een motor natuurlijk in de verste verten niet vergelijken met een auto, een auto valt b.v. niet om.

Wel jammer dat ik meer kritiek dan advies ontvang en het is welliswaar een mening maar ik ben beter geholpen met advies. en dan bedoel ik advies in de trend van de motor en geen negatief reisadvies
Het is allemaal goed bedoeld advies, daar kun je het mee doen.
 
Ik zou die ZUZUKI nemen dat lijkt mij wel zeer exclusief. Zeker voor dat geld :+ :+ :+ :+ :+ :+ :+

Die Soes is goden verzoeken. Ben niet bijgelovig maar nu ff wel. Sorry.

Dennis...ik weet niet of het met "trots" te maken heeft en dat je je niet wil laten kennen tov passagier.
Maar jongen...wees verstandig en willig deze adviesen in. Daar valt meer respect mee te verdienen dan nu doorzetten om wat voor reden dan ook.
Als het met trots te maken heeft: Laat die lekker varen.
We gaan gerust niet lullig doen tegen je, zoals..."wat ben jij een mietje."
Diep respect als je je juist kwetsbaar opstelt en dit plan annuleerd.

Probeer te waarderen wat we hier zeggen tegen je!!!

Die passagier moest het hier maar eens lezen.
Denk dat die persoon dan ook maar respect moet hebben voor je besluit.

Tuurlijk jammer van de plannen, maar veiligheid boven al...
Ik denk daarbij dat je meer geniet van het rijden als je het uitstelt omdat je niet meer zo met jezelf en motor bezig ben + wegdek ed.
Veilig motorrijden is niet maar zo iets. Komt een hoop meer bij kijken als zitten en gas geven.

Heb je "blik op de weg" gezien... :?
 
150 km in 2 uur op binnenwegen is een stevig tempo... wij halen dat soms nauwelijks tijdens de kicxtoer... en dan wordt er stevig gebakt... sta je soms vreemd te kijken hoe "langzaam" je uiteindelijk rijdt.

vergeet niet dat het voor je duo afschuwelijk afzien is... moet je minstens een flinke boot kopen om het voor hem/haar leuk te houden...

al nagedacht hoe te reageren als de duo in slaap valt?

ik doe het nooit meer, ze gaat maar zelf motor rijden. ik vind motorrijden te leuk om het door ballast te laten verpesten... })
 
beste motor rijders
tja 2 uur lessen en dan 150 km is inderdaad iets aan de hoge kant, het zal ongeveer 80 a 100 zijn
maar dat terzijde.
Ik ga er niet vanuit dat mijn passagier in slaap zal vallen. gezien de aantal stops (om de 1.5 uur)
dus dat zal geen probleem zijn.

ik zou graag wat willen weten over een
Honda CBR 1000 met 78000 km bouwjaar 1988
is dit een geschikte motor en waar moet ik opletten bij eventuele aanschaf (kost 1500 euro)

GreetZ
Dennis Brouwr


Wat het advies betreft over een tanktas is overwogen en ben al op zoek gegaan bij loise
kosten ze ongeveer 30 euro.
 
beste motor rijders
tja 2 uur lessen en dan 150 km is inderdaad iets aan de hoge kant, het zal ongeveer 80 a 100 zijn
maar dat terzijde.
Ik ga er niet vanuit dat mijn passagier in slaap zal vallen. gezien de aantal stops (om de 1.5 uur)
dus dat zal geen probleem zijn.

ik zou graag wat willen weten over een
Honda CBR 1000 met 78000 km bouwjaar 1988
is dit een geschikte motor en waar moet ik opletten bij eventuele aanschaf (kost 1500 euro)

GreetZ
Dennis Brouwr


Wat het advies betreft over een tanktas is overwogen en ben al op zoek gegaan bij loise
kosten ze ongeveer 30 euro.


We moeten stoppen!!!!!! Hij wil gewoon niet luisteren ;( . Ik hoop hem niet tegewn te komen mocht ie zijn rijbewijs halen |( |( |( |(
 
beste motor rijders
tja 2 uur lessen en dan 150 km is inderdaad iets aan de hoge kant, het zal ongeveer 80 a 100 zijn
maar dat terzijde.
Ik ga er niet vanuit dat mijn passagier in slaap zal vallen. ........
dus dat zal geen probleem zijn.

ik zou graag wat willen weten over een
Honda CBR 1000 met 78000 km bouwjaar 1988
is dit een geschikte motor en waar moet ik opletten bij eventuele aanschaf (kost 1500 euro)

GreetZ
Dennis Brouwr


Wat het advies betreft over een tanktas is overwogen en ben al op zoek gegaan bij loise
kosten ze ongeveer 30 euro.
het zal ongeveer...Ik ga er niet vanuit ....dat zal geen probleem zijn....> Je hebt fijne uitspraken :(
En heb jij al nagedacht over kleding :? Je moet dus wel 2 pakken hebben,he :? 2 helmen..
3 koffers :? etc.. :? En als ik de bedragen zie die jij wilt uitgeven.. Denk er goed om. Je kan vaak maar één keer vallen/aangereden worden > Ik kan het weten, alleen kreeg ik nóg een kans..

Maar wat doe ik nu allemaal :? Jij bent er één van "eerst ondervinden/meemaken, dan pas leren/aannemen".. Dus ik wens je veel succes en veiligheid onderweg.
 
Laatst bewerkt:
Dennis,

In mijn reply's heb ik jou een aantal vragen gestelt als wat zegt de rijschool?
Je verantwoordelijksheidsgevoel?
Iets over respect/trots heb ik ook nog neergezet.
En over genieten van het rijden wanneer je meer ervaring hebt.
En zo zijn er nog veel meer punten aangegeven.

Ik stel die vragen niet voor niks, dus zou je er misschien een antwoord op kunnen geven. Is een vriendelijke vraag trouwens.

Ik begin nu toch echt benieuwd te worden naar je beweegredenen dit door te zetten.
En wat je daadwerkelijk vindt van de goedbedoelde adviezen hier, van ervaren rijders. En wat je ermee doet, als je er al wat mee doet.

Met kop in de wind steken bereik je niet het ultieme gevoel wat bij motorrijden hoort!!!

Tanktas...Stap eens binnen SAFE/Motoport en oriënteer je op de verschillende soorten tanktassen.
 
Tanktas...Stap eens binnen SAFE/Motoport en oriënteer je op de verschillende soorten tanktassen.
Hoezo :? Die koop je toch gewoon dezelfde avond even op internet > die tanktas. En als ie niet past dan zoek je gewoon nog even naar een site waar ze de klitteband verkopen :)

Eerst een tanktas kopen, en daarna de motor.. Is toch heel normaal :?
|( |(
 
Jongens, ik ben ontroerd zoveel zorg om deze knul.
Ik ga nog wat goed bedoelde adviezen geven;

Rij alleen overdag dus niet in 't donker
Hou je als beginneling keurig aan de maximum snelheid ( kan 't bijna niet uit mijn bek krijgen !)
Gebruik de tolwegen veel minder druk en veel overzichtelijker
Verdeel het gewicht goed,niet alles achterop !
Zo weinig mogelijk mee nemen, zal nog een klus worden met een duo passagier
Neem een licht tentje mee en niet de bungalowtent
Sluit een goede begrafenisverzekering af !
 
Beste motorrijders
wat de kleding betreft: is allemaal in orde, dit
heb ik al aangeschaft voordat ik met motorlessen ben begonnen laarzen+handschoenen+Jas+broek+helm
jas en broek zijn voorzien van ce protectie

Verder ben ik van mening dat er genoeg motorrijders zijn die me nog wel zullen groeten die ik op mijn weg tegenkom dus Redgixx hierover maak ik me geen zorgen.

Tja verder wil ik nog melden dat ik graag meer advies qua motoren had gehad, ik bedoel jullie hebben neem ik aan allemaal een motor waarom zijn er dan 2 die mij blij maken met enkele gegevens over een motor want dat was uiteindelijk de bedoeling van mijn oproep. verder zal ik een uigebreid verslag doen over de vakantie met duo
passagier bagage met daarbij de bijbehorende foto's, dus mocht je van mening zijn dat JIJ op een prettige tour motor door het land rijdt laat me dan horen welk type je hebt en waarom deze zo prettig is

GreetZ
Dennis :]
aanstaande motorbestuurder
 
Sorry voor weer een negatieve reactie maar deze mensen weten echt waar ze het over hebben.

Ik heb zelf ook net m'n rijbewijs (paar maandjes) maar nu na een 3000 kilometer kan ik pas echt een BEETJE rijden, en dat alleen en in nederland waar de weg aardig goed en schoon is en de bochten niet extreem verrassend.

Ik denk ook dat je er te makkelijk over denkt, en een auto is heeel wat anders dan een motor, er werd hier ook wat gezegd over voortgezette rijopleidingen enz, die kun je vaak ook met passagier doen, als je toch op die vakantie gaat moet je dat echt eerst doen, al is het alleen voor je passagier!

Ook ben ik wel benieuwd naar de antwoorden op de vragen van Lage CB.
 
Op zaterdag 11 mei 2002 00:44 schreef dennis Brouwer het volgende:
..........

Dennis,
Moe je is ff luisteren naar dit kleine vrouwtje... })

Waarom ontwijk je de inhoud van het motorrijden en ben jij zo gebrand op welke fiets met tech specs enzo.

Graag een antwoord op mijn vragen, als het niet teveel moeite is.

Met eigewijze motorrijder(s) is niemand geholpen.
Ook jijzelf dus niet. Gooi dat stugge is ff een eindje weg en ga in op de daadwerkelijke inhoud waarvoor we ons het leb tikken.

Nee, daar heb je niet om gevraagd, maar nogmaals zien we niet graag een mede-forummer/-rijder zijn ongeluk tegemoet rijden zonder know-how.
 
OK dan eigenwijs, in principe kan je met ELKE motor op vakantie een toermotor is het meest geschikt (de naam zegt het al) , geschikte fietsen ? Honda Gold Wing ,Silver Wing ,CX 500 Suzuki GS 550 750 1000 GSX 1100, Yamaha FZ 750 en weet ik veel,KawasakiGT550 GPX GPZ en weet ik veel, BMW R 50 60 65 75 80 90 100 1100 K 750 1000
Moto Guzzi V7 850 Hydroconvert en weet ik veel HD Tour Electra Glide enz.
 
Hee Dennis je moet begrijpen dat we allemaal lid zijn van de Christelijke Motor Club, we willen voorkomen dat je te snel in de Hemel terechtkomt !!!
Ik ga er een nachtje over slapen :? :z :z

En dan nog: Heb net als Dennis niet eens een rijbewijs :+
Dus waar heb ík het over ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan