Motor kopen, advies gevraagd

dude-nl

MF'er
16 mei 2010
56
0
Hallo all,

Ik heb jullie hulp wellicht nodig.
Ik sta op het punt een motor te kopen.

Hij is bedoeld voor doordeweeks woon werk verkeer (ca 45 min, 10 km file rijden).
En in het weekend moet hij leuk genoeg zijn zodat ik niet verveeld ga rijden... (kortom lekker sportief rijden en bochten nemen)

Nu ben ik aan het twijfelen tussen 2 aanbiedingen (waarop ik al heb proef gereden)
Suzuki gsx 750F uit 2000
Yamaha Thundercat YZF600R uit 2001

Ik ben 1,85 lang.

Graag zou ik van jullie willen weten wat volgens jullie de beste keuze is.
Prijzen liggen nagenoeg bij elkaar.

Graag jullie advies...
 
Hoi,

Deze motoren ontlopen elkaar niet zoveel qua prestaties.

De soez verbruikt zo`n 20-25% meer brandstof en is in tegenstelling tot de cat luchtgekoeld.
De thundercat heeft soms last van bevroren carburateurs (als het koud is)

Ervaringen met de soez heb ik niet.

Succes met je keuze.
(een tevreden cat-rijder)
 
Allereerst je hebt al proef gereden dus dan zou je moeten kijken welke het lekkerste zit voor jezelf. Vroeger heb ik een 600F gereden... dus over de 750 en de thundercat kan ik weinig zeggen anders dan... als het niet veel uit maakt qua verschil, kijk dan naar verbruik, onderhoudskosten en dat soort dingen.
 
Beide motoren rijden fijn.

Mijn proefritjes zijn eigenlijk te kort geweest om de wendbaarheid in de file te kunnen beoordelen.

Ik heb het idee dat de soez fijner zit en stuurt in de file.
Maar de cat vind ik weer mooier en voelt sportiever aan.

Ik kan maar geen keuze maken...
Daarom hoop ik dat 1 van jullie als ervaringsdeskundigen me hierbij kunnen helpen.

Of verkijk ik me erop dat de soez fijner lijkt te zitten en sturen door een file?
Is dat met een cat ook goed te doen (nogmaals, eigenlijk niet echt kunnen testen).

Zijn er nog andere motoren die voor deze combi (woon/werk en weekend sportief toeren) goed in aanmerking kunnen komen?

budget ca 3000/3500
Onderhoud en verbruik heb ik totaal geen kaas van gegeten. Waar kan ik info daarover vinden per type motor?
Is er ook een www.motorweek.nl ofzo? (de autoweek site is werelds als je een auto zoekt ;)
 
Hoi,

Deze motoren ontlopen elkaar niet zoveel qua prestaties.

De soez verbruikt zo`n 20-25% meer brandstof en is in tegenstelling tot de cat luchtgekoeld.
De thundercat heeft soms last van bevroren carburateurs (als het koud is)

Ervaringen met de soez heb ik niet.

Succes met je keuze.
(een tevreden cat-rijder)
De GSX-F750 is niet alleen luchtgekoeld, heeft het SACS systeem, en is een iets fijnere toermotor dan de Cat door de rijpositie en het grotere blok. De Cat zie ik wat meer zitten als je zo nu en dan ook een circuitdagje mee wil pikken, net even wat meer een gooi en smijt fietsje. :)
 
Beide motoren zullen geen probleem zijn in de file. Ik 'doe het' met een grote lompe BMW R850R en dat gaat ook prima ;)
 
Ik heb het idee dat de soez fijner zit en stuurt in de file.
Maar de cat vind ik weer mooier en voelt sportiever aan.

Of verkijk ik me erop dat de soez fijner lijkt te zitten en sturen door een file?
Is dat met een cat ook goed te doen (nogmaals, eigenlijk niet echt kunnen testen).
De Soes zal iets rechterop zitten met een wat hoger stuur.
Dit is comfortabeler in de file. :Y Letterlijk sturen doet de Yammie beter. :)

Ik denk dat de rijpositie ook een kwestie van wennen is, op een supersport rij ik ook lekker in de file. In de directe vergelijking zit een naked of toermotor met een hoger stuur fijner.
(en een motorscooter nog het beste :+ )

Misschien toch nog wat proefritten maken, de motor moet ook bij je passen.
Beiden geen verkeerde keuze. Je moet ergens beginnen. :P

Mijn favoriet: Woonwerk Knappe Fazer
Maar voor de fun :9~ Mooie TL1000S *O*
 
is de luchtkoeling een voordeel dan? Ik zou het eerder beschouwen als een nadeel...
Maar daarom vraag ik het hier :)
Heb even gegoogeld op het SACS systeem.

Is dit echt een voordeel ten opzichte van waterkoeling?

Een circuitdagje zal altijd leuk zijn.
De cat lijkt me ook echt leuker om te rijden maar net wat minder geschikt in de file...

IK WEET HET NIET MEER :(
 
het zijn toch bijde sportieve motoren?
dan willen ez allebei wel door de file.

de thunder 100pk 66nm en ongeveer 190 kilo
de gsx heeft 93 pk en 82 nm over ongeveer 210 kilo.

persoonlijk vind ik de gsx niet mooi, dus mijn keuze is duidelijk

verder is de thundercat lichter en dus waarschijnlijk ook makkelijker door de file te gooien.
en op de site staan ook waarderingen, die van de gsx is 60, de cat over 90...

en worldbeater, we gaan niet schelden he

motorscooter :N
 
Laatst bewerkt:
De Cat kan ook minder soepel sturen door de banden die eronder liggen.
Het gaat om gebruikte motoren en als onder de Soes een ander merk ligt kan het al een ander gevoel geven, heeft de Cat daarentegen ook nog eens wat vierkantere banden (veel snelweg) dan zal die helemaal stug aanvoelen.
Luchtkoeling zie ik vooral bij filerijden als een groot nadeel, met name in de zomer maar heb geen ervaring met welke van de 2 dan ook.
Qua ervaringsdeskundigheid zal je van beide kanten vooral de goede dingen horen want je eigen motor is altijd de beste O-)
Als je in de winter door wilt rijden zal de bevroren carbs van de Cat uit een eerdere post een nadeel kunnen zijn zolang de temperatuur tussen een 0 en ongeveer +8 kunnen zijn maar daar zijn ook wel oplossingen voor te vinden hier op het forum (ergens in Techniek, vragen en antwoorden).
 
Ik neig nu steeds meer naar de cat door jullie reacties.

Wat lichter in gewicht, mooier qua uiterlijk.
Winter doorrijden weet ik nog niet. In de winter staan er ook file's en de motor zal in een onverwarmd tuinhuisje komen te staan.
Ik ga er beetje blind vanuit dat inderdaad dat bevriezen van de carbs wel opgelost kan worden.

Mijn vrouw neigt iets meer naar de gsx, aangezien die een iets rechtere houding heeft.

een auto kopen is een stuk makkelijker.... :)
 
is de luchtkoeling een voordeel dan? Ik zou het eerder beschouwen als een nadeel...
Maar daarom vraag ik het hier :)
Heb even gegoogeld op het SACS systeem.

Is dit echt een voordeel ten opzichte van waterkoeling?
Blokken zijn bullet proof, in tegenstelling tot de Yamaha serie die altijd wat olie verbruiken. :)

Engines using the SACS system were generally regarded as being very durable.
Suzuki Advanced Cooling System - Wikipedia
IK WEET HET NIET MEER :(
_O-
 
Laatst bewerkt:
evt mogen jullie ook wel andere motoren aanraden...

budget ca 3000-3500

p.s. mijn vrouw zal weleens (niet vaak) achterop mee willen
 
De Soes zal iets rechterop zitten met een wat hoger stuur.
Dit is comfortabeler in de file. :Y Letterlijk sturen doet de Yammie beter. :)

Ik denk dat de rijpositie ook een kwestie van wennen is, op een supersport rij ik ook lekker in de file. In de directe vergelijking zit een naked of toermotor met een hoger stuur fijner.
(en een motorscooter nog het beste :+ )

Misschien toch nog wat proefritten maken, de motor moet ook bij je passen.
Beiden geen verkeerde keuze. Je moet ergens beginnen. :P

Mijn favoriet: Woonwerk Knappe Fazer
Maar voor de fun :9~ Mooie TL1000S *O*

sorry de neus van een fazer vind ik echt niet mooi (net als een soez v650)
 
evt mogen jullie ook wel andere motoren aanraden...

budget ca 3000-3500

p.s. mijn vrouw zal weleens (niet vaak) achterop mee willen
In dat geval zou ik eens kijken voor een Honda VFR van voor 2000.
Comfortabele zit (ook achterop), bulletproof V4 blok en geen nokkenasketting.
Enige probleem bij dat type is de spanningsregelaar maar daar zijn ook wel weer oplossingen voor bedacht.
Vanaf 2002 heeft de VFR V-tec wat wel leuk is maar als je zelf niet handig bent nogal prijzig in onderhoud en volgens mij nog niet binnen jouw budget.
 
cbr 600f is ook een fijne en betaalbare motor met maar 1 groot probleem, de nokkenas ketting.
ik weet een dealer die er een heeft staan waarbij die nog niet zoveel km terug is vervangen dus dan is het geen probleem.
als je er zo een kan vinden ben je de komende 20.000 km in ieder gaval goedkoop met onderhoud.
 
Diverse mensen (motorrijders) om me heen blijven me zeggen dat een sport motor niet geschikt is voor file rijden.

Ik blijf ze tegen spreken. of hebben ze een punt?
 
Ik heb op een R6 file gereden (vaak zat), ging prima, snap niet wat het probleem is.
Het is minder comfortabel, maar goed, dat is niet minder geschikt :)
 
Ach... ook met een racer kan je door de file... welke motor niet zou je zeggen... Je moet er wel vanuit gaan dar je bij een racer meer voorover zit en dus eventueel wat last/spierpijn aan je polsen kan krijgen ivm het vele leunen.

Een sport/toer zit wat rechterop maar heeft over het algemeen wel de looks van een racer. De mooie volle kuipdelen die erom heen zitten. Wel zijn deze type moteren minder snel en over het algemeen wat zwaarder.

Dan heb je ook nog naked bikes. Ook prima motoren voor voor door de file heen, net als vele andere. Naked zitten net als sport/toer fietsen vrij rechtop, al zit je dan meer in de wind bij hogere snelheden. Met woon werk verkeer heb je daar niet veel last van. Tevens zijn het ideale stuurfietsen.

Verders heb je nog semi offroad, choppers en vele andere types.

Er is echt veel te krijgen. Naar mijn mening als je van een motor houd die sportief oogt, relaxt wilt zitten dan moet je voor een sport/toer fiets gaan. Daar heb je dan ook verschillende die je kan bekijken.

Bijvoorbeeld : honda thundercat, maar ook een cbr600f. Of een suzuki GSX600 of 750F. Ook kan je kijken naar bijvoorbeeld een Ducati ST2 st3 of st4. Maar bijvoorbeeld ook naar een Triumph Sprint of een Kawasaki er6f.

Aja teveel om op te noemen.
 
Waar gaat je hart sneller van kloppen?....................
Koop die dan. Is toch de kern van motor rijden?
Slechte motoren worden niet meer gemaakt alleen heeft de één een andere manier van onderhoude nodig dan de ander maar dat is bij vrouwen ook zo. En ben jij er blij mee dan heb je het er graag voor over.
Motorrijders die alleen met hun verstand rijden haken na verloop van tijd weer af en kruipen weer in een auto zonder ooit de essentie van motorrijden te hebben "gevoeld"
 
Terug
Bovenaan Onderaan