Motor uitzetten met de dodemansknop

rudiman

MF'er
18 jun 2007
241
0
Alkmaar
Toen ik mijn motor net had zette ik hem altijd uit met de dodemansknop. Mijn meisje deed dat ook een keer op haar rijles en kreeg meteen een uitbrander van de instructeur.
Inmiddels doe ik het nu ook maar met de sleutel om haar het goede voorbeeld te geven :-) Maar verder zie ik geen enkele reden waarom ik niet de dodemans knop zou gebruiken. Het contactslot is sowieso al niet meer de jongste dus dan spaar ik hem een beetje dacht ik.
Ja tis al bijna vrijdag he.. *O*
 
Laatst bewerkt:
denk dat het vrij weinig uitmaakt.... bij de dodemansknop word de ontsteking onderbroken volgens mij, met het contactslot het hele electrische circuit.
 
Inderdaad, bijna vrijdag................
Ik weet niet of er technische bezwaren zijn tegen het uitschakelen met de noodknop (want dat is het eigenlijk), maar die hele enkele keer dat ik dat doe verbaas ik me er bij de eerstvolgende start over dat-ie het niet wil doen............
Overigens wordt bij mijn Triumph het gehele electrische circuit uitgeschakeld, dus ongeveer alsof je een van de accupolen lostrekt.
Ik vergeet dus 'm terug te zetten en heb er een gewoonte van gemaakt met het contactslot te werken. Dat hoef je niet te 'sparen', daar is het toch voor gemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Ik zet hem altijd uit met die knop ipv het contact... geen idee waarom eigenlijk maar kan me niet voorstellen dat er veel verschil zit tussen beide; volgens mij onderbreken beide het elektrisch circuit.
 
trouwens, contactslot sparen is een beetje bullshit, je moet toch de sleutel eruit halen....

alleen handig voor tussentijdse stops waarbij je op je motor blijft zitten... vrij weinig dus
 
Op de les werd het me ook meteen duidelijk gemaakt dat het een noodstop is.
Dus met de sleutel uitschakelen.
Als je de noodstop gebruikt, moet je de sleutel toch ook nog draaien om hem er uit te halen? Dan heb je dubbel werk en bij starten nog eens...

Of er een technisch verschil is? Geen idee. Misschien is het zoals met een computer: netjes shutdown doen en niet de stroomkabel uittrekken?
 
Wel uit en dan meteen weer aan als je aan t rijden bent :X })

Maar gewoon uit = met contact in mijn geval. Je moet toch de sleutel eruit halen :?
 
De dodemansknop veroorzaakt een soort van kortsluiting waardoor je motor uitvalt. Dit een x aantal keer gebruiken kan fataal zijn voor de motor (lees: 500+ keren en je motor kan kaduuk gaan). Echt goed voor het elektrische circuit is het niet *O*
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat ik bullshit zit te verkopen hoor, maar is het niet zo dat bij sommige motoren wel de lichten blijven branden door hem slechts met de dodemansknop uit te zetten? Misschien dat de batterij dan leegloopt?
Tsja, het is eigenlijk nog nooit bij mij opgekomen om hem met de dodemansknop uit te zetten ipv het contactslot.
 
Het kan zijn dat ik bullshit zit te verkopen hoor, maar is het niet zo dat bij sommige motoren wel de lichten blijven branden door hem slechts met de dodemansknop uit te zetten? Misschien dat de batterij dan leegloopt?
Tsja, het is eigenlijk nog nooit bij mij opgekomen om hem met de dodemansknop uit te zetten ipv het contactslot.

:^
Dat is namelijk precies de bedoeling van deze knop :Y

Wel het motorgebeuren uitschakelen maar niet de verlichting, elektrisch gedoe zodat je ook 's nachts nog wel even door kunt rijden in z'n vrij.
 
Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat ik bullshit zit te verkopen hoor, maar is het niet zo dat bij sommige motoren wel de lichten blijven branden door hem slechts met de dodemansknop uit te zetten? Misschien dat de batterij dan leegloopt?
Tsja, het is eigenlijk nog nooit bij mij opgekomen om hem met de dodemansknop uit te zetten ipv het contactslot.

:^ mij altijd geleerd ja, dat de motor uitkan terwijl je zichtbaar blijft.

Zet hem zelf altijd met de sleutel uit....als contact stuk gaat kan er een nieuw slot op....heeft vorige eigenaar ook al gedaan, getuige de verschillende sleutels voor contact en tank/buddy :P
 
Als je de dodemansknop vaak gebruikt kan er natuurlijk wel slijtage optreden, en kun je't risico lopen dat als je het nodig hebt, de knop niet werkt....

Daarom gebruik ik em eigenlijk nooit Alleen af en toe ff testen of die nog werkt.

(bij voorbaat in een donkere lange tunnel... )
 
:^
Dat is namelijk precies de bedoeling van deze knop :Y

Wel het motorgebeuren uitschakelen maar niet de verlichting, elektrisch gedoe zodat je ook 's nachts nog wel even door kunt rijden in z'n vrij.

Dacht dat het de bedoeling was om bij een ongeval uit te kunnen schakelen. Dat mensen denken "grote rode knop... drukken!" als je van je motor gereden bent ofzo.
Als de lampen blijven branden heb je nog steeds kans op brand.
 
Zoals gezegd is het niet goed voor je motor.
Je onsteking word gestopt terwijl je lichten blijven branden.
Dit is niet voor het doorrijden in zijn vrij wat hier gezegd is maar voor bijvoorbeeld ongelukken.
Ga je met de motor op je plaat en lig je in het donker half op de weg, en blijft de motor draaien dan kan je met de noodstop de motor stoppen maar je verlichting blijft bij staan.

of zoals hiernaa gezegd is: anderen (noobs etc) kunnen zo de motor stoppen.
ze zien ENGINE ON/OFF dus dat spreekt boekdelen he.

Off-topic: wel handig want er zijn nog genoeg mensen die denken dat je de motor start door de sleutel om te draaien net als in een auto :X
 
Laatst bewerkt:
de dodemansknop is leuk en handig voor:

buskotjes al rijdend passeren met motor af, vol gas geven, en tijdens het passeren of vlak ervoorbij terug aanzetten

erg leuke knal }) (vooral met leeggehaalde demper)

en als je 's nachts thuiskomt, kun je hem voor van te voren afzetten met nog steeds brandende lichten (mijn uitlaat maakt ietsje teveel lawaai voor 's nachts thuis te komen)
 
Als je de dodemansknop vaak gebruikt kan er natuurlijk wel slijtage optreden, en kun je't risico lopen dat als je het nodig hebt, de knop niet werkt....

Daarom gebruik ik em eigenlijk nooit Alleen af en toe ff testen of die nog werkt.

(bij voorbaat in een donkere lange tunnel... )

:^ _O-

Maar zo gek vaak doe k dat eigenlijk ook niet, die tunnels gebruik ik vaker om van de 9k tot 14k te trekken. O-)
 
Is die knop om de motor uit te zetten dan ?

Ik dacht om de uitlaat inwendig te reinigen d.m.v. licht & geluid ;)
(En ik heb een hele schone uitlaat) :+


Groeten, Hertog Jan
 
Zoals gezegd is het niet goed voor je motor.
Je onsteking word gestopt terwijl je lichten blijven branden.
Dit is niet voor het doorrijden in zijn vrij wat hier gezegd is maar voor bijvoorbeeld ongelukken.
Ga je met de motor op je plaat en lig je in het donker half op de weg, en blijft de motor draaien dan kan je met de noodstop de motor stoppen maar je verlichting blijft bij staan.

of zoals hiernaa gezegd is: anderen (noobs etc) kunnen zo de motor stoppen.
ze zien ENGINE ON/OFF dus dat spreekt boekdelen he.

Off-topic: wel handig want er zijn nog genoeg mensen die denken dat je de motor start door de sleutel om te draaien net als in een auto :X

En wat als je tank lekt en daarna knapt je gloeilampje?
 
Terug
Bovenaan Onderaan