Neanderthaler
MF veteraan
Kijk, dat wist ik niet.jaja, die knop zit ook gewoon binnen hoor
En kan die knop ook
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Kijk, dat wist ik niet.jaja, die knop zit ook gewoon binnen hoor
Kijk, dat wist ik niet.
En kan die knop ookmisgebruikt worden om te knallen? Of lukt dat niet zo best met dieselmotoren?
Klopt helemaal, behalve 1 ding! Een standaard sigaar knalt beter dan een open sigaar. De standaard knalsigaar bouwt mee druk op dan de open sigaar vandaar de hardere knal. Vooral fzr1000 en yzf750r knallen erg hard met standaard pijp!
Of couze, maar ik heb vrij weinig kennis mbt elektraschema's. Enige wat ik je kan vertellen is dat er een connectie wordt gemaakt tussen + pool, 4 bobine's en de spark unit... Geen flauw idee wat dat doet.
Misschien is dit wel een uitleg ten gunste van het "niet gebruiken van"..
De contactsleutel sluit vrijwel alles af, behalve ventilator en evt andere dingetjes..
De dodemansknop is een schakelaar tussen aarde en ontsteking.
Doordat de dodemansknop aarde maakt, gaat "de vonk" van de ontsteking je frame in.. Dit zou nadelige consequenties hebben voor evt electronicawerk (ontsteking/spreg/gelijkr).
Maar dan alleen tijdens het uitrollen in de versnelling, als de krukas niet meer ronddraait.
Nieuwe sigaar erop en weer knallen
heb er toendertijd wel gescheurde lasnaden in de demper aan overgehouden...
He wat? Je denkt dat de dodemansknop achter de bobines schakelt? Dat zou inderdaad hoogst ongezond zijn, maar zo stom is geen enkele motor gebouwd. De 'vonk' loopt van bobine naar bougie over de bougiekabel, en daar zitten echt geen aftakkingen in. De dodemansknop schakelt gewoon voor de bobine, en daar komt geen 'vonk' aan te pas. Ook sluit hij niks kort, dan zou je accu wel erg snel leeg zijn. Hij schakelt juist 'af', er wordt een verbinding verbroken, niet een verbinding gemaaktDe contactsleutel sluit vrijwel alles af, behalve ventilator en evt andere dingetjes..
De dodemansknop is een schakelaar tussen aarde en ontsteking.
Doordat de dodemansknop aarde maakt, gaat "de vonk" van de ontsteking je frame in.. Dit zou nadelige consequenties hebben voor evt electronicawerk (ontsteking/spreg/gelijkr).
He wat? Je denkt dat de dodemansknop achter de bobines schakelt? Dat zou inderdaad hoogst ongezond zijn, maar zo stom is geen enkele motor gebouwd. De 'vonk' loopt van bobine naar bougie over de bougiekabel, en daar zitten echt geen aftakkingen in. De dodemansknop schakelt gewoon voor de bobine, en daar komt geen 'vonk' aan te pas. Ook sluit hij niks kort, dan zou je accu wel erg snel leeg zijn. Hij schakelt juist 'af', er wordt een verbinding verbroken, niet een verbinding gemaakt
Ik doe het zelf eigenlijk nooit, met de knop de motor afzetten, gebruik gewoon de sleutel. Maar wat ik erover gehoord heb, gehoord hè zeg niet dat het zo is, is dat je de brandstoftoevoer afsluit. De pomp houd er immers mee op, dus je (brandstof)leidingen kunnen droog komen te staan. Wat dan weer niet goed zou zijn...
Of het zo is ik weet het niet. Ik gebruik gewoon de sleutel...
Wat is 'na de ontsteking' anders dan na de bobines? 'vonk' = hoogspanning, in normaal spraakgebruik, onder zowel leken als techneuten. Of denk je dat er na de onstekingsunit een verbinding gemaakt wordt naar de massa? Dan ben ik heel benieuwd naar het schema van je fiets, maar ik geloof er helemaal niks van.Hoho
ik zeg niet achter de bobines, maar na de ontsteking.
Ik hb geprobeerd het in lekentaal uit te leggen.
Aarde bestaat niet op een motor. Je bedoelt wellicht de massa.Er wordt geen verbinding verbroken, maar er wordt aarde gemaakt.
Dat boeit natuurlijk helemaal niets. Als er maar 1 kabeltje heengaat, kun je ofwel met de massa verbinden, of van de massa afkoppelen. En geloof me, het enige wat een dodemansknop doet is de ontsteking (en eventueel startmotor, benzinepomp en wat andere meuk) van de massa afhalen, zodat de stroomkring onderbroken wordt en die meuk 't niet meer doet. Afhankelijk van je motor werkt dat via een relais of rechtstreeks. En de meeste motoren waar ik ken gaan er gewoon 2 draden naar de dodemansknop (of eigenlijk 3 naar dodemansknop en startknop samen), en zit het relais in de ontstekingsunit.Ga maar eens na waarom er maar 1 stroomkabeltje naar je dodemansknop toegaat