Motor uitzetten met de dodemansknop

Kijk, dat wist ik niet.
En kan die knop ook misgebruikt worden om te knallen? Of lukt dat niet zo best met dieselmotoren?

_O- .

nee dat kan niet. inspuiting van diesel wordt ook gestopt dan.
vroeger misschien wel, toen er nog lijnpompen op het blok geschroeft zaten :P


dat ik er nog serieus op in ga ook |( :9
 
Misschien is dit wel een uitleg ten gunste van het "niet gebruiken van"..

De contactsleutel sluit vrijwel alles af, behalve ventilator en evt andere dingetjes..
De dodemansknop is een schakelaar tussen aarde en ontsteking.
Doordat de dodemansknop aarde maakt, gaat "de vonk" van de ontsteking je frame in.. Dit zou nadelige consequenties hebben voor evt electronicawerk (ontsteking/spreg/gelijkr).

Maar dan alleen tijdens het uitrollen in de versnelling, als de krukas niet meer ronddraait.
 
Klopt helemaal, behalve 1 ding! Een standaard sigaar knalt beter dan een open sigaar. De standaard knalsigaar bouwt mee druk op dan de open sigaar vandaar de hardere knal. Vooral fzr1000 en yzf750r knallen erg hard met standaard pijp!

:Y })

heb er toendertijd wel gescheurde lasnaden in de demper aan overgehouden...
 
Of couze, maar ik heb vrij weinig kennis mbt elektraschema's. Enige wat ik je kan vertellen is dat er een connectie wordt gemaakt tussen + pool, 4 bobine's en de spark unit... Geen flauw idee wat dat doet.

Bij mijn motor zit de noodstop knop aan het 'starter circuit cut-off relay' geknoopt. Datzelfde relay is ook aan de 'neutral switch', de 'clutch switch', de 'side stand switch' en de 'ignition control unit' geknoopt. Iets zegt me dus dat het absoluut geen kwaad kan de motor via de noodstop knop uit te zetten, omdat gewoon de ontsteking wordt uitgeschakeld. Hetzelfde doet ie namelijk als je probeert weg te rijden met de jiffy nog omlaag.
 
Misschien is dit wel een uitleg ten gunste van het "niet gebruiken van"..

De contactsleutel sluit vrijwel alles af, behalve ventilator en evt andere dingetjes..
De dodemansknop is een schakelaar tussen aarde en ontsteking.
Doordat de dodemansknop aarde maakt, gaat "de vonk" van de ontsteking je frame in.. Dit zou nadelige consequenties hebben voor evt electronicawerk (ontsteking/spreg/gelijkr).

Maar dan alleen tijdens het uitrollen in de versnelling, als de krukas niet meer ronddraait.

het contactslot schakelt meestal (en dat meestal is om mezelf in te dekken, maar eigenlijk dus altijd :P) ook naar aarde toe. De ontsteking dan.

Je kunt wel gelijk hebben dat het hogere toerental daardoor schade zou kunnen toebrengen. Maar dat is niet waar de TS het over heeft.
 
Ik zie het nut niet om bij het stoppen de dodemansknop te gebruiken ipv contactsleutel.
De sleutel moet er later toch uit en dan doe ik het liever in één keer. (beetje lui)

Ik gebruik de dodemansknop alleen als ik ergens moet stoppen en de motor uitschakel (bv, kaart wisselen, brug open of trein). Het voordeel is dat de startonderbreking van mijn Spyball dan niet automatisch inschakelt en je dan weer direct kunt starten.
 
ik had dus idd een tijdje geleden startproblemen, zet m altijd uit met de dodemansknop en daar was dus een beetje troep ed tussen gekomen dus wilde ze niet altijd starten. Nog even nagevraagd aan de monteur (die vroeg dus of ik de dodemansknop gebruikte) of dit een probleem was maar dit is absoluut niet erg voor je fiets. zoals gezegd gewoon een schakelaar klaar (cbr uit 94).

ik vinnet in de bergen wel handig om m ff snel uit te zetten in de versnelling. zijn andere opties voor, standaard uit, koppeling loslaten of rem vast en met de sleutel maar dan moettie weer in zn vrij en daarna weer in de versnelling.
Dus ik stem voor en volgens betrouwbare bronnen is het geen probleem.
 
De contactsleutel sluit vrijwel alles af, behalve ventilator en evt andere dingetjes..
De dodemansknop is een schakelaar tussen aarde en ontsteking.
Doordat de dodemansknop aarde maakt, gaat "de vonk" van de ontsteking je frame in.. Dit zou nadelige consequenties hebben voor evt electronicawerk (ontsteking/spreg/gelijkr).
He wat? Je denkt dat de dodemansknop achter de bobines schakelt? Dat zou inderdaad hoogst ongezond zijn, maar zo stom is geen enkele motor gebouwd. De 'vonk' loopt van bobine naar bougie over de bougiekabel, en daar zitten echt geen aftakkingen in. De dodemansknop schakelt gewoon voor de bobine, en daar komt geen 'vonk' aan te pas. Ook sluit hij niks kort, dan zou je accu wel erg snel leeg zijn. Hij schakelt juist 'af', er wordt een verbinding verbroken, niet een verbinding gemaakt
 
Laatst bewerkt:
He wat? Je denkt dat de dodemansknop achter de bobines schakelt? Dat zou inderdaad hoogst ongezond zijn, maar zo stom is geen enkele motor gebouwd. De 'vonk' loopt van bobine naar bougie over de bougiekabel, en daar zitten echt geen aftakkingen in. De dodemansknop schakelt gewoon voor de bobine, en daar komt geen 'vonk' aan te pas. Ook sluit hij niks kort, dan zou je accu wel erg snel leeg zijn. Hij schakelt juist 'af', er wordt een verbinding verbroken, niet een verbinding gemaakt

Hoho
ik zeg niet achter de bobines, maar na de ontsteking.
Ik hb geprobeerd het in lekentaal uit te leggen.

Er wordt geen verbinding verbroken, maar er wordt aarde gemaakt.
Ga maar eens na waarom er maar 1 stroomkabeltje naar je dodemansknop toegaat ;)
 
Ik doe het zelf eigenlijk nooit, met de knop de motor afzetten, gebruik gewoon de sleutel. Maar wat ik erover gehoord heb, gehoord hè zeg niet dat het zo is, is dat je de brandstoftoevoer afsluit. De pomp houd er immers mee op, dus je (brandstof)leidingen kunnen droog komen te staan. Wat dan weer niet goed zou zijn...
Of het zo is ik weet het niet. Ik gebruik gewoon de sleutel...
 
Ik doe het zelf eigenlijk nooit, met de knop de motor afzetten, gebruik gewoon de sleutel. Maar wat ik erover gehoord heb, gehoord hè zeg niet dat het zo is, is dat je de brandstoftoevoer afsluit. De pomp houd er immers mee op, dus je (brandstof)leidingen kunnen droog komen te staan. Wat dan weer niet goed zou zijn...
Of het zo is ik weet het niet. Ik gebruik gewoon de sleutel...

je hebt tegenwoordig verschillende type brandstof(toevoer)systemen...
van vacuum tot electronisch gestuurd..

(cv)carbs = klap
carbs + pomp = ook klap
injectie = geen klap

die pomp die onderbroken wordt... dr blijft benzine in de vlotters zitten ;)
 
De motor moet je doortrekken, dan de dodemansknop omzetten en dan het blok een x aantal toeren terug laten vallen en dan weer de knop omzetten. O-)
 
Laatst bewerkt:
Hoho
ik zeg niet achter de bobines, maar na de ontsteking.
Ik hb geprobeerd het in lekentaal uit te leggen.
Wat is 'na de ontsteking' anders dan na de bobines? 'vonk' = hoogspanning, in normaal spraakgebruik, onder zowel leken als techneuten. Of denk je dat er na de onstekingsunit een verbinding gemaakt wordt naar de massa? Dan ben ik heel benieuwd naar het schema van je fiets, maar ik geloof er helemaal niks van.

Er wordt geen verbinding verbroken, maar er wordt aarde gemaakt.
Aarde bestaat niet op een motor. Je bedoelt wellicht de massa.

Ga maar eens na waarom er maar 1 stroomkabeltje naar je dodemansknop toegaat ;)
Dat boeit natuurlijk helemaal niets. Als er maar 1 kabeltje heengaat, kun je ofwel met de massa verbinden, of van de massa afkoppelen. En geloof me, het enige wat een dodemansknop doet is de ontsteking (en eventueel startmotor, benzinepomp en wat andere meuk) van de massa afhalen, zodat de stroomkring onderbroken wordt en die meuk 't niet meer doet. Afhankelijk van je motor werkt dat via een relais of rechtstreeks. En de meeste motoren waar ik ken gaan er gewoon 2 draden naar de dodemansknop (of eigenlijk 3 naar dodemansknop en startknop samen), en zit het relais in de ontstekingsunit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan