Motor uitzetten met de dodemansknop

Is die knop om de motor uit te zetten dan ?

Ik dacht om de uitlaat inwendig te reinigen d.m.v. licht & geluid ;)
(En ik heb een hele schone uitlaat) :+


Groeten, Hertog Jan

Noob modus:

Dus in een tunnel die knop ff omzetten en dat maakt dan een mooi 'geluid' ? Heb t namelijk nog nooit gedaan en nou benk meteen nieuwsgierig... Dus je zet alst ware je motor uit, door de aandrijving slaatie weer aan en dat geeft dan oorlog?

Noob modus uit
 
Zoals gezegd is het niet goed voor je motor.
Je onsteking word gestopt terwijl je lichten blijven branden.
Dit is niet voor het doorrijden in zijn vrij wat hier gezegd is maar voor bijvoorbeeld ongelukken.
Ga je met de motor op je plaat en lig je in het donker half op de weg, en blijft de motor draaien dan kan je met de noodstop de motor stoppen maar je verlichting blijft bij staan.

of zoals hiernaa gezegd is: anderen (noobs etc) kunnen zo de motor stoppen.
ze zien ENGINE ON/OFF dus dat spreekt boekdelen he.

Off-topic: wel handig want er zijn nog genoeg mensen die denken dat je de motor start door de sleutel om te draaien net als in een auto :X

Ook voor als er iets gebeurt zonder dat je op je plaat gaat, is het handig deze knop te gebruiken. Als om wat voor reden dan ook je motor niet meer afslaat, of flink aan het roken is onder het rijden, mag je hem daar ook wel voor gebruiken hoor.
 
Noob modus:

Dus in een tunnel die knop ff omzetten en dat maakt dan een mooi 'geluid' ? Heb t namelijk nog nooit gedaan en nou benk meteen nieuwsgierig... Dus je zet alst ware je motor uit, door de aandrijving slaatie weer aan en dat geeft dan oorlog?

Noob modus uit

Wel de koppeling gebruiken he *O*
 
De dodemansknop veroorzaakt een soort van kortsluiting waardoor je motor uitvalt. Dit een x aantal keer gebruiken kan fataal zijn voor de motor (lees: 500+ keren en je motor kan kaduuk gaan). Echt goed voor het elektrische circuit is het niet *O*
Ik zeg niet dat je onzin verkoopt maar......

Ik heb dik 2 jaar rond gereden met een motor die ik puur en alleen schakelde op de dodemansknop.
Contact slot zat onder de buddy en die werd alleen gebruikt bij het stallen voor wat langere tijd.
Als ik de bike elke dag gebruikte voor woon/werk liet ik het contact gewoon aan staan thuis en op het werk.
's Morgens alleen effe dd-knop omzetten en starten maar.
Nooit problemen mee gehad op wat vaker neutraal lampje vervangen na (maakt heel wat brand uren zo)
 
Noob modus:

Dus in een tunnel die knop ff omzetten en dat maakt dan een mooi 'geluid' ? Heb t namelijk nog nooit gedaan en nou benk meteen nieuwsgierig... Dus je zet alst ware je motor uit, door de aandrijving slaatie weer aan en dat geeft dan oorlog?

Noob modus uit
:z

Rijden, gas gedeeltelijk open houden, knop uit, twee seconden wachten, knop aan > vuurwerk uit de uitlaat.

Geweldig, maar heb er zelf helaas mindere ervaringen mee :X :

Moest om 2.00 's nachts 3km naar huis lopen met motor aan het handje omdat ik de spanningsregelaar had opgeblazen. |(
Was met mijn vorige motor (VX800). Vervangen van de spanningsregelaar kostte €20 dankzij Marktplaats maar wel een dag sleutelen omdat de spanningsregelaar onbereikbaar was: één schroef was niet los te krijgen |(

Super effect, effectief tegen opdringerig verkeer van achter, maar ik doe het niet meer B|
 
Ik zet hem altijd uit met die knop ipv het contact... geen idee waarom eigenlijk maar kan me niet voorstellen dat er veel verschil zit tussen beide; volgens mij onderbreken beide het elektrisch circuit.
Het electrische circuit wordt niet volledig doorbroken als je de noodknop gebruikt. Lichten e.d. blijven branden.

Ik geloof niet dat het trouwens echt kwaad kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg niet dat je onzin verkoopt maar......

Ik heb dik 2 jaar rond gereden met een motor die ik puur en alleen schakelde op de dodemansknop.
Contact slot zat onder de buddy en die werd alleen gebruikt bij het stallen voor wat langere tijd.
Als ik de bike elke dag gebruikte voor woon/werk liet ik het contact gewoon aan staan thuis en op het werk.
's Morgens alleen effe dd-knop omzetten en starten maar.
Nooit problemen mee gehad op wat vaker neutraal lampje vervangen na (maakt heel wat brand uren zo)


Als je je motor start maak je toch ook een kortsluiting?!?!? Gaat ie dan ook kaduk 8-)

Dodemans knop is een onderbreker die onderbreekt je benzine en ontsteking der gaat niks nada nakkes kapot van,Wat een onzin gelul!!!
Zodra je de knop omzet hoor je benzine pomp loeien. Bij injectie geeft de motor geen knal en als ie dat wel doet dan heb je een probleem(Die knal bij aan uit dode mans knop kan volgens mij niet goed voor je kleppen zijn Maar das weer een ander topic BY The waY)
 
Als je de dodemansknop vaak gebruikt kan er natuurlijk wel slijtage optreden, en kun je't risico lopen dat als je het nodig hebt, de knop niet werkt....

Daarom gebruik ik em eigenlijk nooit Alleen af en toe ff testen of die nog werkt.

(bij voorbaat in een donkere lange tunnel... )


Geef je ook geen richting aan zeker, bang dat dat ook ooit gaat slijten??????? _O-
 
Het electrische circuit wordt niet volledig doorbroken als je de noodknop gebruikt. Lichten e.d. blijven branden.

Ik geloof niet dat het trouwens echt kwaad kan.

Dacht ik dus ook, maar spanningsregelaar was toch echt stuk. Nadat de accu leeg was kon ik lopen :X

Uitzetten kan geen kwaad, uitzetten en met draaiende motor weer aanzetten zorgt blijkbaar (bij sommige motoren?) voor piekspanningen waar de spanningsregelaar niet tegen kan.
 
ik gebruik de dodemans knop altijd.

Volgens mij zou je in een panieksituatie dat je motor snel uit moet anders nog naar het contactslot grijpen. En zo train ik mijzelf dus de doodemansknop te gebruiken. En wat betreft schade lijkt mij onzin doe dit al bijna 3 jaar met 1 motorfiets dus zeker al 1000 keer. Nou heb ik mij nooit verdiept in het electrisch circuit van mijn motor maar het lijkt mij dat er voor de motor exact het zelfde gebeurd als waneer het contact uitgedraaid word. Alleen je lichten blijven branden dus deze zet ik altijd handmatig uit voor het uitzetten van de motor. (branden ze ook niet bij het starten)
 
En dit alles met de koppeling uit??

edit: ik dacht dat je koppeling ingedrukt zei :X
nee nooit

ik ben de expert, ff luistere :+ :

dus je rijd hoogtoerig

bij mijn gs is dat dus zo'n 7000-8000tpm(rood begint bij 12.000)

dan duw je dit knop in

toerental ineens nul, je motor remt hard af op de motor

ondertussen vol gas geven, (bij 25kw maakt dat niet uit als de motor ineens vooruit vliegt, bij r6 wel opassen dat je niet teveel gas geeft als je de knop terug induwt)

en 2 seconde later terug aanduwen

je krijgt een harde knal(vooral met open uitlaat)
en een dikke steekvlam

erg vet :9~


wat is er nu concreet gebeurt

je zet de ontsteking af, de cilinders blijven op en neer gaan en terwijl je gas geeft lopen de cilinders vol met benzine

als je dan de knop terug afzet, duw komt er ineens terug een vonk, en de cilinders zitten vol benzine, dus je krijgt dan ineens een harde explosie (let wel: is niet goed voor de kleppen)
 
Laatst bewerkt:
edit: ik dacht dat je koppeling ingedrukt zei :X
nee nooit

ik ben de expert, ff luistere :+ :

dus je rijd hoogtoerig

bij mijn gs is dat dus zo'n 7000-8000tpm(rood begint bij 12.000)

dan duw je dit knop in

toerental ineens nul, je motor remt hard af op de motor

ondertussen vol gas geven, (bij 25kw maakt dat niet uit als de motor ineens vooruit vliegt, bij r6 wel opassen dat je niet teveel gas geeft als je de knop terug induwt)

en 2 seconde later terug aanduwen

je krijgt een harde knal(vooral met open uitlaat)
en een dikke steekvlam

erg vet :9~


wat is er nu concreet gebeurt

je zet de ontsteking af, de cilinders blijven op en neer gaan en terwijl je gas geeft lopen de cilinders vol met benzine

als je dan de knop terug afzet, duw komt er ineens terug een vonk, en de cilinders zitten vol benzine, dus je krijgt dan ineens een harde explosie (let wel: is niet goed voor de kleppen)

Hahaha Geniaal :}

Dankuwel meneer de expert, ga ik morgen ff proberen. Als ik t overleef meld ik t wel ff hier!! Ik zal int begin wel rustig half gas doen en 1 seconde de knop doen. Rustig beginnen he! En ja ik heb een open Bos auspuf dus moet goedkomen!!
 
Noob modus:

Dus in een tunnel die knop ff omzetten en dat maakt dan een mooi 'geluid' ? Heb t namelijk nog nooit gedaan en nou benk meteen nieuwsgierig... Dus je zet alst ware je motor uit, door de aandrijving slaatie weer aan en dat geeft dan oorlog?

Noob modus uit

Mja bij mij doe ik altijd:

Ff wat hoog in de toeren
Knopje uit
-- wachten
knopje aan --> BAM!

Hoe langer je wacht, hoe groter de knal.
Ik doe niks met koppeling :?
 
Hahaha Geniaal :}

Dankuwel meneer de expert, ga ik morgen ff proberen. Als ik t overleef meld ik t wel ff hier!! Ik zal int begin wel rustig half gas doen en 1 seconde de knop doen. Rustig beginnen he! En ja ik heb een open Bos auspuf dus moet goedkomen!!

Ik zou alleen niet volgas gooien doen zoals de expert beweert.
T blijft een opdonder voor je blok, hoe meer benzine hoe harder de knal.

Als je dr teveel benzine in gooit heb je kans dat je je motor gewoon compleet verzuipt, of dat je blok ontploft :z (in theorie dan hè)
Zoals eerder gezegd; echt goed is het niet voor je kleppen etc dus niet te gek vaak doen
 
Kapot gaan ?? Zo zet je elke Enduro uit, sommige hebben zelfs geen contactslot.
 
De dodemansknop veroorzaakt een soort van kortsluiting waardoor je motor uitvalt. Dit een x aantal keer gebruiken kan fataal zijn voor de motor (lees: 500+ keren en je motor kan kaduuk gaan). Echt goed voor het elektrische circuit is het niet *O*
wat kan er dan kapot gaan aan je motor? leg eens uit? Volgens mij schakel je gewoon de ontsteking + evt. brandstofpomp uit, en wordt er geen kortsluiting veroorzaakt.
Ik gebruik de dodemansknop alleen als ik de motor af wil zetten en wil voorkomen dat het alarm er automatisch op gaat. Als ik de weg wil vragen ofzo. Verder altijd met het contactslot.
 
Wat een gelul allemaal zeg... |(
Volgens mij zegt het woord "Dodemansknop" al genoeg of...? :?
Uitzetten gewoon met contact, zoals het hoort. :Y
Rode knop (die waarschijnlijk niet voor niks rood is) alleen gebruiken in geval van nood. :Y
In je auto doe je als je thuis bent toch ook niet de motorkap open om je kabels van de accu af te trekken? Dan draai je toch ook gewoon je sleuteltje om? :?
 
wat is er nu concreet gebeurt

je zet de ontsteking af, de cilinders blijven op en neer gaan en terwijl je gas geeft lopen de cilinders vol met benzine

als je dan de knop terug afzet, duw komt er ineens terug een vonk, en de cilinders zitten vol benzine, dus je krijgt dan ineens een harde explosie (let wel: is niet goed voor de kleppen)

Bij mijn motor zitten de cilinders altijd vol met benzine(damp), anders wil ie niet lopen, zeg maar.

Maar wat er wel concreet gebeurt is dat het onverbrande lucht/benzine mengsel uit de cilinders de uitlaat in gedrukt wordt, want je ontsteking staat immers uit. Als je dan de ontsteking weer aan zet, worden er weer hete uitlaatgassen de uitlaat in geduwd, die zo heet zijn dat ze het lucht/benzine mengsel dat nog in de uitlaat zit doen ontsteken. Boem dus })
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn motor zitten de cylinders altijd vol met benzine(damp), anders wil ie niet lopen, zeg maar.

Maar wat er wel concreet gebeurt is dat het onverbrande lucht/benzine mengsel uit de cylinders de uitlaat in gedrukt wordt, want je ontsteking staat immers uit. Als je dan de ontsteking weer aan zet, worden er weer hete uitlaatgassen de uitlaat in geduwd, die zo heet zijn dat ze het lucht/benzine mengsel dat nog in de uitlaat zit doen ontsteken. Boem dus })

sorry dat ik even de taalnazi uithang.. maar het zijn cilinders.

Vraag me af waar de 'y' vandaan komt bij velen.... :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan