Motor uitzetten met de dodemansknop

De dodemansknop veroorzaakt een soort van kortsluiting waardoor je motor uitvalt. Dit een x aantal keer gebruiken kan fataal zijn voor de motor (lees: 500+ keren en je motor kan kaduuk gaan). Echt goed voor het elektrische circuit is het niet *O*

onzin, dodemansknop schakelt qua ontsteking hetzelfde als je contactslot.


Zoals gezegd is het niet goed voor je motor.

waarom niet goed voor je motor? ook onzin dus...

Wat een gelul allemaal zeg... |(
Volgens mij zegt het woord "Dodemansknop" al genoeg of...? :?
Uitzetten gewoon met contact, zoals het hoort. :Y
Rode knop (die waarschijnlijk niet voor niks rood is) alleen gebruiken in geval van nood. :Y
In je auto doe je als je thuis bent toch ook niet de motorkap open om je kabels van de accu af te trekken? Dan draai je toch ook gewoon je sleuteltje om? :?

vergelijking met auto gaat niet helemaal op.
vergelijk hem dan met een rally-auto, die hebben namelijk wél een noodschakelaar in de cabine/cockpit.



Ikzelf zet mn zijspan altijd met noodstop uit omdat ik hem in versnelling laat staan en dan moeilijk met mijn rechter hand aan de linker kant mn contact uit kan draaien. :)
 
edit: ik dacht dat je koppeling ingedrukt zei :X
nee nooit

ik ben de expert, ff luistere :+ :

dus je rijd hoogtoerig

bij mijn gs is dat dus zo'n 7000-8000tpm(rood begint bij 12.000)

dan duw je dit knop in

toerental ineens nul, je motor remt hard af op de motor

ondertussen vol gas geven, (bij 25kw maakt dat niet uit als de motor ineens vooruit vliegt, bij r6 wel opassen dat je niet teveel gas geeft als je de knop terug induwt)

en 2 seconde later terug aanduwen

je krijgt een harde knal(vooral met open uitlaat)
en een dikke steekvlam

erg vet :9~

Jij hebt een rare motor, dodemanskop omzetten en je achterwiel staat stil! best wel link!
 
Dodemansknop? :?



Ik noem het de knalknop! ;)



vooral 's zomers leuk, al die koekblikkers hebben dan hun raampje open staan, zorgt voor hilarische effecten in je spiegels :+
 
Laatst bewerkt:

wat ik wou zeggen, als ik zo'n schakelaar in mijn auto zou zetten zou ik hem misschien wel gebruiken. (weet je zeker dat er geen lekstroom is :))
maar dat gaat bij een dodemansknop dan weer niet op, omdat dan de lampen aan blijven staan -O-
 
Heb net even naar elektraschema van een vfr gekeken, maar de dodemansknop doet bij mij andere dingen dan alleen even de stroom onderbreken... Hij schakelt zich dan op een andere manier uit, dus ik gebruik m maar niet...
 
Heb net even naar elektraschema van een vfr gekeken, maar de dodemansknop doet bij mij andere dingen dan alleen even de stroom onderbreken... Hij schakelt zich dan op een andere manier uit, dus ik gebruik m maar niet...

kun je mij de verschillen dan vertellen?
ben ik wel benieuwd naar :)
 
Bij mijn brommer was de dodemansknop stuk, gebruik hem heel weinig, maar als ik het deed, dan bleef hij uitstaan..
Die paar keer dat ik hem gebruik is als ik (veel te hard) een bocht om kwam zetten, polizei klaarstond om me wat vragen te stellen en ik dus rustig naar ze toe wilde komen rollen.. alcohol controle, dus niks aan de hand.

Wil dat klereding daarna niet meer starten !! Dan sta je best voor paal kan ik je vertellen _O-

Ook nog een keer: Middenin in de fucking Zoldo vallei in de Dolomieten, uren staan kloten, is het gewoon die stomme dodemansknop die blijft hangen...

In elk geval, bij mijn brommert (blade) onderbreekt hij gewoon de stroom naar de ontsteking, dus kan helemaal geen kwaad om hem te gebruiken..
 
Kortsluiting maken is idd bulshit. Het is gewoon een schakelaar en niets anders.
Verder vult de cilinder zichzelf niet met alle benzine die er in komt. Een gedeelte kom in de uitlaat.
Dit kan wel schadelijk zijn aangezien de motor nog draait. Een motor gewoon parkeren en uitzeten met een dodemansknop is niet schadelijk voor je motor, misschien alleen voor je accu.
 
onzin, dodemansknop schakelt qua ontsteking hetzelfde als je contactslot.
Gewoon er mee uitzetten zal weinig kwaad kunnen, is zoals gezegd bij enduro's gewoon normaal.
Maar het bij 80 ofzo uitzetten en na 2 sec weer aanzetten daar is die dus niet voor gemaakt
Electrisch weet ik niet wat die dan doet, maar kan het verhaal hier van de spanningsregelaar goed geloven. Hij moet in 1 x weer vol onsteken voor +/- 7000 rpm's terwijl je bij stationair 1300 rpm gaat draaien.
En die klap zal wat druk met zich meebrengen, oftewel een klap in de cilinders en als die in de uitlaat onsteekt een dreun voor je uitlaat.

Dus geheel onzin zal het niet zijn lijkt me ;)
 
Laatst bewerkt:
Was weer wat aan de late kant:+


@ rutger: onderbouw eens

en als je klappen uit de uitlaat wilt, blijf dan in godsnaam van die koppeling af...

wat ook kan is met redelijke toeren bij een stoplicht aan komen zetten, dodemansknop... uit laten rollen in de versnelling en dan knop weer om :+

anyway.. dodemansknop laat de ontsteking aarde maken met t frame, dus geen vonk :)
(waaruit je zou kunnen concluderen dat het wellicht niet zo heel handig is om elke rit 420239x te knallen :+ )
 
Laatst bewerkt:
edit: ik dacht dat je koppeling ingedrukt zei :X
nee nooit

ik ben de expert, ff luistere :+ :

dus je rijd hoogtoerig

bij mijn gs is dat dus zo'n 7000-8000tpm(rood begint bij 12.000)

dan duw je dit knop in

toerental ineens nul, je motor remt hard af op de motor

ondertussen vol gas geven, (bij 25kw maakt dat niet uit als de motor ineens vooruit vliegt, bij r6 wel opassen dat je niet teveel gas geeft als je de knop terug induwt)

en 2 seconde later terug aanduwen

je krijgt een harde knal(vooral met open uitlaat)
en een dikke steekvlam

erg vet :9~


wat is er nu concreet gebeurt

je zet de ontsteking af, de cilinders blijven op en neer gaan en terwijl je gas geeft lopen de cilinders vol met benzine

als je dan de knop terug afzet, duw komt er ineens terug een vonk, en de cilinders zitten vol benzine, dus je krijgt dan ineens een harde explosie (let wel: is niet goed voor de kleppen)
Klopt helemaal, behalve 1 ding! Een standaard sigaar knalt beter dan een open sigaar. De standaard knalsigaar bouwt mee druk op dan de open sigaar vandaar de hardere knal. Vooral fzr1000 en yzf750r knallen erg hard met standaard pijp!
 
Gewoon er mee uitzetten zal weinig kwaad kunnen, is zoals gezegd bij enduro's gewoon normaal.
Maar het bij 80 ofzo uitzetten en na 2 sec weer aanzetten daar is die dus niet voor gemaakt
Electrisch weet ik niet wat die dan doet, maar kan het verhaal hier van de spanningsregelaar goed geloven. Hij moet in 1 x weer vol onsteken voor +/- 7000 rpm's terwijl je bij stationair 1300 rpm gaat draaien.
En die klap zal wat druk met zich meebrengen, oftewel een klap in de cilinders en als die in de uitlaat onsteekt een dreun voor je uitlaat.

Dus geheel onzin zal het niet zijn lijkt me ;)

onder het rijden is het natuurlijk niet goed, maar daar doel ik ook helemaal niet op.
Ik reageer naar aanleiding van de startpost.

Je kunt de motor net zo goed laten knallen door onder het rijden je sleutel om te draaien, dat is dan ook net zo slecht
 
kun je mij de verschillen dan vertellen?
ben ik wel benieuwd naar :)

Of couze, maar ik heb vrij weinig kennis mbt elektraschema's. Enige wat ik je kan vertellen is dat er een connectie wordt gemaakt tussen + pool, 4 bobine's en de spark unit... Geen flauw idee wat dat doet.
 
Of couze, maar ik heb vrij weinig kennis mbt elektraschema's. Enige wat ik je kan vertellen is dat er een connectie wordt gemaakt tussen + pool, 4 bobine's en de spark unit... Geen flauw idee wat dat doet.

hmm, ik zal schema van mijn motor ook eens napluizen dan
 
Nou vanochtend ging ik hoor.

Op de provianciale weg, 4de versnelling 7000 t. Knoppie om, 1 dot gas en knoppie weer aan. BOP! Was wel aardig. Toen eens hetzelfde gedaan met gas dicht, toen gebeurde er niks. Het maakt indd niet uit hoe laat je die knop uit houdt, alles hangt af van je gashendel.

Wel leuk als je in je spiegel kijkt en je ziet die vlam. Ja ik heb weer wat nieuws geleerd!
 
Eevn tegen die lolbroeken die adviseren de doedemansknop tijdens het rijden even uit te zetten....

Wat er dan gebeurt is dat benzine onverbrand je uitlaat in gepompt word. Overigens wel van de koppeling afblijven natuurlijk want anders valt je motor stil en word er helemaal niets gepompt. Anyway als je je onsteking vervolgens weer inschakeld, dan ontploft de benzine letterlijk in je uitlaat. Met een vreselijke knal, en dat is wel leuk ja. Ik ben er mee opgehouden na een ervaringsverhaal van iemand wiens bochtenpakket scheurde. Dan is het ineens niet zo leuk meer.

Oveigens werkt deze lolligheid alleen bij wat oudere motoren hoor. Bij de meeste moderne motoren word de toevoer van branmdstof afgsloten als de stroom eraf is.
 
Ik gebruik de dodemansknop alleen om de motor uit te schakelen na een ongeval.
Op bussen en vrachtwagens zit ook een rode knop, denk je nu echt dat bvb een buschauffeur even naar achter loopt, half uit het raam hangt en dan een mep op die knop geeft om de motor van de bus uit te schakelen?

(en neen, de buschauffeurs hebben het wéér niet gedaan...)
 
Ik gebruik de dodemansknop alleen om de motor uit te schakelen na een ongeval.
Op bussen en vrachtwagens zit ook een rode knop, denk je nu echt dat bvb een buschauffeur even naar achter loopt, half uit het raam hangt en dan een mep op die knop geeft om de motor van de bus uit te schakelen?

(en neen, de buschauffeurs hebben het wéér niet gedaan...)

jaja, die knop zit ook gewoon binnen hoor :P
 
De dodemansknop veroorzaakt een soort van kortsluiting waardoor je motor uitvalt. Dit een x aantal keer gebruiken kan fataal zijn voor de motor (lees: 500+ keren en je motor kan kaduuk gaan). Echt goed voor het elektrische circuit is het niet *O*

:?
Ik zet hem altijd stil via de knop.
Ik schat ondertussen al 5000 keer, en alles is nog in prima conditie.
Wie een technisch onderbouwde en overtuigend gestaafde uitleg kan geven waarom dat stilleggen via de knop nefast kan zijn voor je motor krijgt van mij een bak bier.
Al de rest is BS.
 
:?
Ik zet hem altijd stil via de knop.
Ik schat ondertussen al 5000 keer, en alles is nog in prima conditie.
Wie een technisch onderbouwde en overtuigend gestaafde uitleg kan geven waarom dat stilleggen via de knop nefast kan zijn voor je motor krijgt van mij een bak bier.
Al de rest is BS.

Wat ik wel 's gehoord heb is dat als je je dodemansknop veel gebruikt, je de kans loopt dat de contactjes gaan oxideren. Gevolg kan zijn dat je motor storingen gaat vertonen. -zeggen ze-

Waarom dan niet bij je contact... ehh "die is er voor gemaakt" en "die zit niet in weer en wind" ?

Kom maar op met die kist 8-)
 
:N
"...zeggen ze ... " ????????
Niet technisch onderbouwd , en ook al niet wetenschapplijk gefundeerd, Helaas !
Een BELGISCHE bak bier is meeer waard dan gokwerk/horenzeggenwerk en manbijthonden :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan