Motorheftafel wegzetten / opslaan, iemand een slim idee?

Verzinken in de vloer lijkt mij het mooiste!

Maarja, 20cm diep, we hebben een betonnen garage vloer met dikke bewapening (vorige huis eigenaar zat in het betonstaal/vlechtwerk). Dat zie ik niet zo zitten.

Ik heb geen idee hoe dik die nu is. Wel heb ik hier eens een topic gezien van iemand die 500 gaten had geboord in zijn vloer, en daarna met de Kango aan de slag ging en dáárna de put weer 'strak' had gemaakt. Dat was een flinke berg werk!
Er zijn altijd twee kanten aan een oplossing. Kan je de vloer niet verhogen en daarin de tafel laten verzinken? Enigszins vergelijkbaar: ik woon in een appartement en wilde de wc moderniseren. De oude staande wc-pot moest worden vervangen door een hangend toilet. Probleem: de afvoer zat in het midden van de vloer, sluit dus niet aan op een stortbak van een hangend toilet en bij een appartement kun je niet zomaar een afvoer gaan verleggen. Daarop is de vloer verhoogd, waar een buis in ligt die is aangesloten op afvoer en stortbak. Probleem opgelost. Dat die vloer is verhoogd merk je niet zoveel van (behalve die 7 centimeter opstapje).

Dus, hoe hoog is die tafel in liggende toestand en kan je daaromheen niet een verhoogde vloer storten? Heb je ook de ruimte om eventueel leidingen in de vloer te verwerken. Een zaterdag werk?

:]
 
Heb ook zo'n ding wat in de weg staat en onnodig lang is door dat achterste deel voor het oprijden. Zou hem ook liefst in de vloer hebben maar zit met dat pedaal voor op te krikken en om te laten zakken. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb een losse hydroliekpomp aan de muur hangen.
Heb zelf een enkelwerkende cilinder gemaakt en deze ertussen gezet.
Want als je de brug in de vloer laat zakken kan hij dus ook minder ver omhoog omdat je 20cm zakt.
Verder heb ik een smoring tussen de pomp en de cilinder zitten omdat hij anders omhoog vliegt.
Laten zakken doe ik met een kogelkraan.
Ook heb ik net na de cilinder een terugslagklep zitten.
Mocht de slang klappen of wat dan ook dat de brug niet in een keer naar beneden dondert
 
Zeker het mooiste is om de hele handel vlak in de vloer te stoppen.
Bij niet-gebruik is het een akelige sta-in-de-weg.

Als ik de (goede?) specs van de HBM lees, dan is min 19.5 en max de hoogte 80cm.
Wanneer je heftafel dan in de vloer maakt, dan kom je max aan een werkhoogte van 60cm.
Bij een klus aan de onderkant van het blok is dat wel iets aan de lage kant. Meestal klus ikzelf met de tafel op max hoogte 80. Werkt toch 't prettigst.

Een nadeel van in de vloer wegstoppen is wel, dat als er een boutje oid naar beneden valt, dat die altijd precies onder een balk van de tafel schiet. Uiteraard! Wij hebben 'm op een hard-plavuizen vloer staan, zodat je het hele spul, als nodig, simpel opzij kan trekken.

Over hierboven met 'naar beneden donderen' kan ik zeggen dat dat nvt is. In ons geval steken we een stang door de gaten om evt neerdalen (het kan ook langzaam gebeuren) te voorkomen. Als je bang bent voor scheur in slang kan je er ook een smoorventieltje tussen plaatsen. Dan heb je nog effe tijd om je handen weg te halen.
 
Laatst bewerkt:
Heb liever een terugslagklep dan elke keer z'n pin ergens tussen te gaan steken.
En als hij langzaam zakt heb je al ergens een lek.
Een smoorventieltje vind ik dan weer beunachtig.
Dan zit nog alles onder de olie van de cilinder die leeg loopt
 
Een minimale lekkage heb je altijd wel. Al is het maar heel weinig langs de zuiger van de LUCHT-cilinder.

De bijgeleverde borgstang met handvat die je onder in de gaten schuift is wat je noemt een fail-safe oplossing. Deze stang borgt mechanisch, kan dus niet mis!
 
Laatst bewerkt:
Nog nooit gehoord dat er een pneumatische cilinder op een hefbrug zit.
Dus jij denkt dat er maar 1 soort is?
De meesten werken inderdaad hydraulisch, de goedkopere met een voetpompje en vanaf de middenklasser met een elektrische pomp en een enkele met een luchtaangedreven hydrauliekpomp maar ook een pneumatische cilinder voor te heffen komt voor.
Ik zie het ook niet als de meest geschikte optie.
 
Een luchtaangedreven hydroliekpomp wist ik ook.
Die hebben wij op het werk.
Maar een pneumatische cilinder had ik idd nog nooit van gehoord.
 
Foutje!

Idd een lucht-aangedreven hydrauliekcilinder.
Ding nooit goed bekeken. Lucht aansluiten, hevel overhalen en de tafel komt omhoog.

Bij neerdalen hoor je ook geen lucht weglopen, maar verloopt alles hydraulisch.
 
Laatst bewerkt:
en een smeerput maken ipv zo n heftafel. Sta je als het ware toch op hoogte te werken ;)
 
Deze ga ik volgen :P Mogelijk dat ik binnenkort een woning ga betrekken met garage, daar moet natuurlijk een motorbrug in komen, alleen heb ik ook geen zin dat dat ding continu in het midden van de garage staat.
Mijn idee was om een werkbank te maken met daaronder ruimte waar ik de motorhefbrug onder kan stallen, als ik 'm niet gebruik.
 
Deze ga ik volgen :P Mogelijk dat ik binnenkort een woning ga betrekken met garage, daar moet natuurlijk een motorbrug in komen, alleen heb ik ook geen zin dat dat ding continu in het midden van de garage staat.
Mijn idee was om een werkbank te maken met daaronder ruimte waar ik de motorhefbrug onder kan stallen, als ik 'm niet gebruik.

Ik ga volgende maand verhuizen en toen ik dit topic zag dacht ik hetzelfde!

Toen zag ik jouw bericht en dacht ik, he! dat is een goed idee!

*O* :t *D
 
Ik ga volgende maand verhuizen en toen ik dit topic zag dacht ik hetzelfde!

Toen zag ik jouw bericht en dacht ik, he! dat is een goed idee!

*O* :t *D
Haha, mooi! Ik wil de werkbank dan ook zo maken dat ik mijn winterbanden er onder kan opslaan! Het is geen hele grote garage (5x2,4 meter) dus wil het een beetje efficiënt indelen (en mocht ik er gaan wonen, over een aantal jaar uitbouwen :P)
 
Deze ga ik volgen :P Mogelijk dat ik binnenkort een woning ga betrekken met garage, daar moet natuurlijk een motorbrug in komen, alleen heb ik ook geen zin dat dat ding continu in het midden van de garage staat.
Mijn idee was om een werkbank te maken met daaronder ruimte waar ik de motorhefbrug onder kan stallen, als ik 'm niet gebruik.
Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar een heftafel met hefhoogte 1.00m.
Mooiste is hele spul vlak in de vloer, verlaagd ca -20cm. Bij niet-gebruik heb je een mooie vlakke vloer. Tijdens werk dan werkhoogte +80cm.

Echter: Waar te koop en òf te koop weet ik niet..............?
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
Deze ga ik volgen :P Mogelijk dat ik binnenkort een woning ga betrekken met garage, daar moet natuurlijk een motorbrug in komen, alleen heb ik ook geen zin dat dat ding continu in het midden van de garage staat.
Mijn idee was om een werkbank te maken met daaronder ruimte waar ik de motorhefbrug onder kan stallen, als ik 'm niet gebruik.

Ik was vorig jaar bij HBM-Machines om deze heftafel te kopen. Ze hadden die daar ook met een motor erop staan, en na een diepe zucht toen toch maar besloten om een maatje groter te kopen. Die lichtere was mij te instabiel, ik wil wel kracht kunnen zetten zonder dat de boel voelt alsof het gaat omdonderen (het zal wel meevallen voordat het dat echt doet, maar het voelde gewoon niet lekker als je even aan die motor trok). Ik kan je wel vertellen dat ik blij ben dat hij op z'n plek ligt, en dat ik hem zeker niet steeds ga verplaatsen...

Deze Autec motorlift is natuurlijk veel mooier, elektrisch, met een hefhoogte van 120 cm. Maar ik denk dat de meeste hobbysleutelaars geen €2500,- willen uitgeven aan een professionele heftafel.
 
Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar een heftafel met hefhoogte 1.00m.
Mooiste is hele spul vlak in de vloer, verlaagd ca -20cm. Bij niet-gebruik heb je een mooie vlakke vloer. Tijdens werk dan werkhoogte +80cm.

Echter: Waar te koop en òf te koop weet ik niet..............?

Ik het toendertijd voor 150 een 2e hands gekocht op marktplaats.
Deze heb ik zelf aangepast.
Of ze zo in de handel zijn betwijfel ik.
 
Ik was vorig jaar bij HBM-Machines om deze heftafel te kopen. Ze hadden die daar ook met een motor erop staan, en na een diepe zucht toen toch maar besloten om een maatje groter te kopen. Die lichtere was mij te instabiel, ik wil wel kracht kunnen zetten zonder dat de boel voelt alsof het gaat omdonderen (het zal wel meevallen voordat het dat echt doet, maar het voelde gewoon niet lekker als je even aan die motor trok). Ik kan je wel vertellen dat ik blij ben dat hij op z'n plek ligt, en dat ik hem zeker niet steeds ga verplaatsen...

Deze Autec motorlift is natuurlijk veel mooier, elektrisch, met een hefhoogte van 120 cm. Maar ik denk dat de meeste hobbysleutelaars geen €2500,- willen uitgeven aan een professionele heftafel.
Een maat van mij heeft de HBM 200, daar past mijn GSX-R op, maar dan wel i.c.m. een paddockstand achter. De paddockstand steekt dan een cm of 10 uit achter.
Het verschil tussen de HBM200 en de HBM500 lijkt hem vooral in de breedte te zitten, en in de wielklem (en de combinatie van hydraulisch/pneumatische cilinder)?

Ingraven is idd wel de mooiste optie ja.
Achja, eerst maar eens zien of ik binnenkort uberhaupt ga verhuizen (makelaar heeft zojuist een bod gedaan :+)
 
Een maat van mij heeft de HBM 200, daar past mijn GSX-R op, maar dan wel i.c.m. een paddockstand achter. De paddockstand steekt dan een cm of 10 uit achter.
Het verschil tussen de HBM200 en de HBM500 lijkt hem vooral in de breedte te zitten, en in de wielklem (en de combinatie van hydraulisch/pneumatische cilinder)?

Ingraven is idd wel de mooiste optie ja.
Achja, eerst maar eens zien of ik binnenkort uberhaupt ga verhuizen (makelaar heeft zojuist een bod gedaan :+)

De constructie van de 200 en de 500 is compleet verschillend. 200 bestaat uit L- en U profielen, de 500 uit kokers. Hele constructie van de 500 is gewoon veel degelijker.
Als ik met mijn 130 kg op de 500 ga hangen, beweegt hij nauwelijks. De 200 en 300 stonden dan te schommelen. De 500 is dan ook anderhalf keer zo zwaar als de 200...

Ik zie nu dat HBM ook een elektrische variant heeft, die net als de eerder genoemde tot 120 cm heft. Voor slechts €1499,-
 
De constructie van de 200 en de 500 is compleet verschillend. 200 bestaat uit L- en U profielen, de 500 uit kokers. Hele constructie van de 500 is gewoon veel degelijker.
Als ik met mijn 130 kg op de 500 ga hangen, beweegt hij nauwelijks. De 200 en 300 stonden dan te schommelen. De 500 is dan ook anderhalf keer zo zwaar als de 200...

Ik zie nu dat HBM ook een elektrische variant heeft, die net als de eerder genoemde tot 120 cm heft. Voor slechts €1499,-
Ah, ik zie het nu. Mss toch het overwegen waard uiteindelijk (2e hands)
 
Hi mede MF'ers, wie van jullie heeft er allemaal een motorheftafel / hefbrug en heeft hiervoor al een slim idee bedacht mbt "opslaan wanneer niet in gebruik"

Het nadeel van het verplaatsen van je heftafel naar de zijkant van je garage als je hem niet gebruikt, is dat je eerst de plek waar je naartóe wilt verplaatsen vrij moet maken. Dus de fietsen, kratten bier en aardappels aan de kant, daarna kun je pas de tafel erheen manoeuvreren. Oh en tijdens het manoeuvreren moet je vast ook een paar keer voor- en achteruit steken, dus ook die weg moet je vrij maken, ofwel de doos met de kunstkerstboom, de legeflessenkrat en de opgevouwen rubberboot moeten ook aan de kant. En als dan de tafel eindelijk op zijn plek staat, moet je alle zooi weer terug op hun plek zetten. En zo ben je al met al een halfuurtje bezig. Dit zou niet mijn keuze zijn.

Misschien moet je toch eens overwegen om de tafel op te takelen. Mits je plafond hoog genoeg is natuurlijk, want je wilt niet met je bol tegen de tafel aanknotsen. Als je twijfelt of de plafondbalken het aankunnen zou je er een extra plafondbalk bij kunnen plaatsen.

De mooiste oplossing is verzinken, dat is een hele operatie, maar zeker mogelijk. Dat zou ik via een aannemer laten lopen die weet waar hij mee bezig is.
 
Als ik jou was zou ik gaan zoeken naar een heftafel met hefhoogte 1.00m.
Mooiste is hele spul vlak in de vloer, verlaagd ca -20cm. Bij niet-gebruik heb je een mooie vlakke vloer. Tijdens werk dan werkhoogte +80cm.

Echter: Waar te koop en òf te koop weet ik niet..............?

Ik moet de hele boel nog aanleggen, incl. fundering, maar ik vind dit geen goede oplossing.

Simpelweg vanwege het feit dat wanneer ik het huis wil verkopen er perse iemand moet komen die hier wat mee kan. Het is dan niet meer "universeel".

Het is een hele mooie oplossing denk ik wanneer je genoeg geld over hebt en het dus weer zou kunnen herstellen.

Het ding onder een werkbank plaatsen of recht tegen de muur vind ik persoonlijk veel praktischer. Als je van plan bent ergens 100 jaar te blijven wonen dan is het wellicht een ander verhaal.

Ik ga nu voor de 3e keer verhuizen in denk 7 jaar tijd dus ik ben niet zo plaats en huis gebonden. Ik bouw en verbouw dan ook altijd wel met "neutraal" in het achterhoofd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan