Motorrijders kunen niet remmen

slijtboutje

MF veteraan
15 okt 2001
3.201
10
Althans dat wordt beweerd in een artikel in B/N de Stem, vanochtend.
Is dat nou waar of krijgen we alsnog de schuld van het gebrek aan rijvaardigheid van automobilisten?

Het artikel:

'Meeste motorrijders kunnen niet remmen'
Door Marc Brink


Dinsdag 18 maart 2003 - DEN HAAG - Afgelopen weekeinde gingen de motorrijders weer massaal op pad. De balans: zeven doden. De precieze oorzaak is niet in alle gevallen bekend. Maar de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) sluit niet uit dat gebrek aan routine een rol speelt.


Veel motorrijders gaan alleen met mooi weer de weg op. Zoals sporters een warming-up houden voordat ze aan een wedstrijd beginnen, zouden motorrijders oefeningen moeten doen om weer vertrouwd te raken met de motor en de rest van het verkeer. "Op een motor ben je snel en smal. Daarvan moet de berijder zich altijd bewust zijn", zegt KNMV-voorzitter Hans Kuyper.

Zichtbaarheid
Jaarlijks overlijden gemiddeld 90 motorrijders in het Nederlandse verkeer en raken er 850 ernstig gewond. Een motorrijder heeft twintig keer meer kans op een ongeval dan een inzittende van een auto. Veel ongelukken worden veroorzaakt door de slechte zichtbaarheid van motorrijders. Ze zouden, vindt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, meer moeten doen om te worden gezien. Ze dragen lang niet altijd opvallende kleding, en tien procent rijdt zonder licht. Ook moeten ze door hun rijgedrag beter opvallen.
"Onvoldoende in de spiegel kijken en niet genoeg afstand houden tot auto's zijn klassieke tekortkomingen", zegt Kuyper. De KNMV verzorgt al jaren zogenoemde verhoogde rijvaardigheidstrainingen. Beroepsmotorrijders van de politie en Koninklijke Marechaussee geven les in rem- en uitwijktechnieken. Enkele verzekeraars belonen cursisten met een premiekorting, die kan oplopen tot vijftien procent.
Kuyper beschouwt de 'bijlessen' als een belangrijke aanvulling van de 'gewone' rijopleiding, die hij met een zesje waardeert. "De meeste motorrijders kunnen niet goed remmen. Instructeurs oefenen geen noodstop, omdat ze bang zijn dat ze er schade aan overhouden. Ook verschilt de rem per motortype. Bij een auto ligt dat niet zo gevoelig. Maar een remfout bij een motor kan fatale gevolgen hebben." Klaas van de Valk, motorrij-instructeur, bevestigt dat. Maar hij wijst ook op zogenoemde aandachtsblindheid van automobilisten.
"Ervaren autorijders hebben voorgeprogrammeerde kijkpatronen. Ze leren zich te concentreren op andere auto's en vrachtauto's, en vergeten de motorrijder." In de verhoogde rijvaardigheidstrainingen leren motorrijders daar rekening mee.
Wim Taal, woordvoerder van de Vereniging Motorrijders Actiegroep (MAG), is een voorstander van deze aanpak, maar plaatst ook kanttekeningen. "De ervaring van een beginnende motorrijder is drie keer niks. Extra training kan helpen. Maar motorrijders kunnen zich er overdreven veilig door gaan voelen en meer risico's nemen."
Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) geeft toe dat de huidige eisen voor het rijbewijs niet optimaal zijn.
Routine
"Na een behaald examen heeft de beginnende motorrijder absoluut onvoldoende routine. Zeker als je weet dat de motor slechts wordt benut voor seizoengebruik. Daarom zijn vanaf april volgend jaar rem- en bijzondere verrichtingen een belangrijk onderdeel van het examen."

Eisen voor motorexamen


Van de twee miljoen Nederlanders die een motorrijbewijs hebben, rijden ruim 450.000 regelmatig op de motor.
Wie jonger is dan 21 jaar moet het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 46 pk. Zo'n motor is 200 kilo zwaar en rijdt ruim 150 kilometer per uur. De motorrijder moet daar minstens drie jaar mee rijden voordat hij mag overstappen op een zwaardere.
Vanaf 21 jaar mag iedere aspirant-motorrijder bij het examen kiezen voor een lichte motor of een zware. Die kan sneller dan 180 kilometer per uur rijden.
Wie slaagt voor het examen op een lichte motor, krijgt ongeacht de leeftijd een beperkte bevoegdheid. Hij of zij mag twee jaar lang alleen rijden met een motor met maximaal 34 pk. Daarna mag de motorrijder zonder examen overstappen op een zwaardere motor.
 
Tja, ik denk dat ie daar wel gelijk in heeft. Heel veel motorrijders zijn, denk ik, niet in staat om maximaal te remmen bij verschillende omstandigheden. Zeker niet in een noodsituatie. Ik denk dat idd. ook in meerdere mate geldt voor mensen die alleen 's zomers bij mooie omstandigheden rustig gaan toeren.

Wat die zichtbaarheid betreft: ik vind het een beetje omgekeerde wereld. Tuurlijk moet je proberen om maximale zichtbaarheid na te streven en is dit in jouw eigen belang. Maar de automobilist kijkt niet goed en dan is het de schuld van de motorrijder dat ie niet goed zichtbaar is? Dat is krom.

Dat verhaal van die motor met minder dan 46pk komt mij trouwens helemaal niet bekend voor. :?

Diclaimer: ik wil hiermee niet zeggen dat ik wel goed kan remmen. :P
 
Laatst bewerkt:
Wie jonger is dan 21 jaar moet het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 46 pk. Zo'n motor is 200 kilo zwaar en rijdt ruim 150 kilometer per uur.


34 pk ipv 46
200 kg slaat nergens op
150 km slaat nergens op

de schrijver is een automobilist met een hekel aan motorrijders
 
Ik denk dat het deels waar is dat de meeste motorrijders die niet veel rijden niet al te beste rijders zijn. Maar daarbij zien automobilisten motorrijders vaak over het hoofd. De waarheid zal wel weer ergens in het midden liggen...
 
Op dinsdag 18 maart 2003 12:23 schreef slijtboutje het volgende:
Althans dat wordt beweerd in een artikel in B/N de Stem, vanochtend.
Is dat nou waar of krijgen we alsnog de schuld van het gebrek aan rijvaardigheid van automobilisten?

Het artikel:

'Meeste motorrijders kunnen niet remmen'
Door Marc Brink


Dinsdag 18 maart 2003 - DEN HAAG - Afgelopen weekeinde gingen de motorrijders weer massaal op pad. De balans: zeven doden. De precieze oorzaak is niet in alle gevallen bekend. Maar de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) sluit niet uit dat gebrek aan routine een rol speelt.


Veel motorrijders gaan alleen met mooi weer de weg op. Zoals sporters een warming-up houden voordat ze aan een wedstrijd beginnen, zouden motorrijders oefeningen moeten doen om weer vertrouwd te raken met de motor en de rest van het verkeer. "Op een motor ben je snel en smal. Daarvan moet de berijder zich altijd bewust zijn", zegt KNMV-voorzitter Hans Kuyper.

Zichtbaarheid
Jaarlijks overlijden gemiddeld 90 motorrijders in het Nederlandse verkeer en raken er 850 ernstig gewond. Een motorrijder heeft twintig keer meer kans op een ongeval dan een inzittende van een auto. Veel ongelukken worden veroorzaakt door de slechte zichtbaarheid van motorrijders. Ze zouden, vindt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, meer moeten doen om te worden gezien. Ze dragen lang niet altijd opvallende kleding, en tien procent rijdt zonder licht. Ook moeten ze door hun rijgedrag beter opvallen.
"Onvoldoende in de spiegel kijken en niet genoeg afstand houden tot auto's zijn klassieke tekortkomingen", zegt Kuyper. De KNMV verzorgt al jaren zogenoemde verhoogde rijvaardigheidstrainingen. Beroepsmotorrijders van de politie en Koninklijke Marechaussee geven les in rem- en uitwijktechnieken. Enkele verzekeraars belonen cursisten met een premiekorting, die kan oplopen tot vijftien procent.
Kuyper beschouwt de 'bijlessen' als een belangrijke aanvulling van de 'gewone' rijopleiding, die hij met een zesje waardeert. "De meeste motorrijders kunnen niet goed remmen. Instructeurs oefenen geen noodstop, omdat ze bang zijn dat ze er schade aan overhouden. Ook verschilt de rem per motortype. Bij een auto ligt dat niet zo gevoelig. Maar een remfout bij een motor kan fatale gevolgen hebben." Klaas van de Valk, motorrij-instructeur, bevestigt dat. Maar hij wijst ook op zogenoemde aandachtsblindheid van automobilisten.
"Ervaren autorijders hebben voorgeprogrammeerde kijkpatronen. Ze leren zich te concentreren op andere auto's en vrachtauto's, en vergeten de motorrijder." In de verhoogde rijvaardigheidstrainingen leren motorrijders daar rekening mee.
Wim Taal, woordvoerder van de Vereniging Motorrijders Actiegroep (MAG), is een voorstander van deze aanpak, maar plaatst ook kanttekeningen. "De ervaring van een beginnende motorrijder is drie keer niks. Extra training kan helpen. Maar motorrijders kunnen zich er overdreven veilig door gaan voelen en meer risico's nemen."
Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) geeft toe dat de huidige eisen voor het rijbewijs niet optimaal zijn.
Routine
"Na een behaald examen heeft de beginnende motorrijder absoluut onvoldoende routine. Zeker als je weet dat de motor slechts wordt benut voor seizoengebruik. Daarom zijn vanaf april volgend jaar rem- en bijzondere verrichtingen een belangrijk onderdeel van het examen."

Eisen voor motorexamen


Van de twee miljoen Nederlanders die een motorrijbewijs hebben, rijden ruim 450.000 regelmatig op de motor.
Wie jonger is dan 21 jaar moet het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 46 pk. Zo'n motor is 200 kilo zwaar en rijdt ruim 150 kilometer per uur. De motorrijder moet daar minstens drie jaar mee rijden voordat hij mag overstappen op een zwaardere.
Vanaf 21 jaar mag iedere aspirant-motorrijder bij het examen kiezen voor een lichte motor of een zware. Die kan sneller dan 180 kilometer per uur rijden.
Wie slaagt voor het examen op een lichte motor, krijgt ongeacht de leeftijd een beperkte bevoegdheid. Hij of zij mag twee jaar lang alleen rijden met een motor met maximaal 34 pk. Daarna mag de motorrijder zonder examen overstappen op een zwaardere motor.

90, vind ik nog niet eens een super hoog aantal als je leest dat je 20keer meer kans op een ongeluk hebt op de motor dan in de auto (nu rijden er weetikveelhoeveelmeer autos op de weg, dat weet ik ook wel..)

waarom worden die cursussen niet gewoon gratis gegeven :P aantal ongelukken zal verminderen, ambulance, politie, brandweer zal minder hoeven uit te rukken en bespaart dus weer geld.

noodstoppen worden volgens mij altijd geoefend omdat het een examen onderdeel is, alleen het stelt eigenlijk niets voor. er mag wel meer aandacht naar uitgaan...

maar serieus: ik vind die cursussen niet erg toegankelijk, de prijs valt op zich nog wel mee, maar je vindt er weinig over.
ik vind dat zo'n cursus eigenlijk achter je examen moet worden geplakt. of gewoon dat er wat over vertelt wordt en dat je je na je examen daarvoor kan opgeven met wat extra korting ofzo.
ik las voor het eerst pas over die cursussen hier op dit forum, toen ik leste wist ik daar niets van.


en dat laatste: tja...
 
Op dinsdag 18 maart 2003 12:23 schreef slijtboutje het volgende:
---Ook moeten ze door hun rijgedrag beter opvallen.---

Ik denk dat sommige hier juist door hun rijgedrag extra opvallen ;) .

Toch zit er wel een kern van waarheid in het verhaal. Maar natuurlijk ook weer een hoop BS.
 
Op dinsdag 18 maart 2003 12:35 schreef Aniki het volgende:maar serieus: ik vind die cursussen niet erg toegankelijk, de prijs valt op zich nog wel mee, maar je vindt er weinig over. ik las voor het eerst pas over die cursussen hier op dit forum, toen ik leste wist ik daar niets van.
Dat is natuurlijk ook een stukje (des)interesse van de kant van de rijder...
 
90, vind ik nog niet eens een super hoog aantal als je leest dat je 20keer meer kans op een ongeluk hebt op de motor dan in de auto (nu rijden er weetikveelhoeveelmeer autos op de weg, dat weet ik ook wel..)

waarom worden die cursussen niet gewoon gratis gegeven :P aantal ongelukken zal verminderen, ambulance, politie, brandweer zal minder hoeven uit te rukken en bespaart dus weer geld.

noodstoppen worden volgens mij altijd geoefend omdat het een examen onderdeel is, alleen het stelt eigenlijk niets voor. er mag wel meer aandacht naar uitgaan...

maar serieus: ik vind die cursussen niet erg toegankelijk, de prijs valt op zich nog wel mee, maar je vindt er weinig over.
ik vind dat zo'n cursus eigenlijk achter je examen moet worden geplakt. of gewoon dat er wat over vertelt wordt en dat je je na je examen daarvoor kan opgeven met wat extra korting ofzo.
ik las voor het eerst pas over die cursussen hier op dit forum, toen ik leste wist ik daar niets van.


en dat laatste: tja...

Die cursussen worden ook gratis geven. Tenminste veel verzekeraars geven 5 jaar lang tot 10% premiekorting. In mijn geval verdien ik de cursus binnen 5 jaar gemakkelijk terug.
 
Waardeloos artikel; hier wordt meer schuld gelegd bij de motorrijder dan een automobilist. Ik ben het eens dat er motorrijders zijn die onzorgvuldig en overmoedig de weg op gaan. Maar mijn ervaring is dat juist de automobilisten slecht of niet kijken en zo een motor over het hoofd zien.
 
Dat verhaal van die motor met minder dan 46pk komt mij trouwens helemaal niet bekend voor. :?
:^ Net als dat er gezegd wordt dat er minimaal drie jaar met een licht rijbewijs gereden moet worden. Dat is bij mij toch echt maar twee jaar hoor :? Ik weet niet waar die krant z'n informatie vandaan haalt maar dat klopt dus niet erg..... :z
 
Ik denk dat sommige hier juist door hun rijgedrag extra opvallen ;) .

Toch zit er wel een kern van waarheid in het verhaal. Maar natuurlijk ook weer een hoop BS.

Tja, maar er zijn er ook die precies in de dode hoek van een auto blijven hangen, of helemaal rechts achter een auto zodat ze voor tegenliggers niet zichtbaar zijn, of 10 meter achter een vrachtauto of....

Maar ook hiervoor geldt denk ik dat mensen die zich meer met hun hobby bezig houden en meer rijden, zich minder snel schuldig zullen maken hieraan. Als je 10x per jaar gaat rijden en dan gedurende de rit vrolijk om je heen zit te kijken en met jezelf bezig bent, sta je hier niet zo gauw bij stil.
 
Dat verhaal van die motor met minder dan 46pk komt mij trouwens helemaal niet bekend voor. :?

Je mag afrijden met een 35kW motor voor een 25kW rijbewijs...
Hoezo krom? |(

Maar wat een bullshit in die tekst. Omdat de autorijder niet kan kijken moeten we opvallen. Moeten we als een clown op die motor gaan rijden ofzo????
 
Ook ik heb last van plaatsvervangende schaamte als ik de berichten lees.
7 doden in een weekend! Het is mooi weer, groepjes gaan rijden, fokken elkaar op en voor je het weet gaat het fout.

Die VRO's zijn absoluut hun geld waard. (ik heb er dus 2 gedaan). Je oefent dingen die je niet op je examen tegen komt, maar die je wel uit een nare situatie kunnen redden (en voorkomen dat je er in terecht komt).

Stel je moet uitwijken en je komt in de berm terecht; daar ga je onderuit omdat je dat nooit geoefend hebt. Dat doe je dus wel tijdens een VRO. Gewoon DOEN. (overigens vind ik dat ik wél goed kan remmen)... 8-)
 
Die cursussen worden ook gratis geven. Tenminste veel verzekeraars geven 5 jaar lang tot 10% premiekorting. In mijn geval verdien ik de cursus binnen 5 jaar gemakkelijk terug.
Op klassiekersverzekering komt volgens mij geen korting. :P

:( Waarom mag ik niet gratis?...




:P ;)

Op dinsdag 18 maart 2003 12:35 schreef Aniki het volgende:noodstoppen worden volgens mij altijd geoefend omdat het een examen onderdeel is, alleen het stelt eigenlijk niets voor. er mag wel meer aandacht naar uitgaan...
Fout. Remproef is bij lange na geen noodstop te noemen. ;) Lees anders het 50%voor-achter topic maar eens.
 
Beetje onzinnig artikel inderdaad. Kijk eerst hoe de ongelukken zijn gebeurd, kijk daarna naar het type motor en kijk daarna naar de staat van de motor (is waarschijnlijk na een ongeluk erg lastig te achterhalen).

Nadeel van de motor is wel als je veelste hard remt, je jezelf onderuit kunt remmen, met een auto stap je gewoon op het rempedaal en je ziet wel waar je komt. Maar met mijn dubbele schijf voor moet ik toch flink kunnen remmen.

Valt nog mee dat ie het in het artikel niet heeft over choppers met trommelrem bij het achterwiel. Ach, wie remt er ook met de achterrem... ik soms voor de afwisseling, keertje zonder voorrem ;)
 
Op dinsdag 18 maart 2003 12:48 schreef roestendoenze het volgende:Op klassiekersverzekering komt volgens mij geen korting. :P

:( Waarom mag ik niet gratis?...




:P ;)Fout. Remproef is bij lange na geen noodstop te noemen. ;) Lees anders het 50%voor-achter topic maar eens.

Ga er dan maar vanuit dat je een keer minder op je bek gaat. Heb je het ook terugverdiend :+

(in het geval van een brik moet je misschien 2x minder vallen :P )Fout. Remproef is bij lange na geen noodstop te noemen. ;) Lees anders het 50%voor-achter topic maar eens.
[/quote]

Klopt helemaal, remproef bij examen is bij slechts 50 kph. Probeer maar eens te remmen bij snelheden dik boven de 120 kph.
 
Nadeel van de motor is wel als je veelste hard remt, je jezelf onderuit kunt remmen, met een auto stap je gewoon op het rempedaal en je ziet wel waar je komt. Maar met mijn dubbele schijf voor moet ik toch flink kunnen remmen.

Meestal zit het probleem volgens mij niet in het te hard remmen, maar in het te hard aanremmen. Dus in één keer vol knijpen ipv opbouwen. (Maar ja, blijf maar eens zo koelbloedig als je in één keer een obstakel voor je hebt. Daar helpen de VRO's wel bij denk ik.)
 
zo'n VRO heeft mij veel geholpen. Ik dacht dat ik aardig snel stil kon staan maar met de remproef kwam ik erachter dat het nog feller kon. Bijkomend voordeel voor mij was dat het net geregend had em de baan dus nat was en met hard remmen op een nat wegdek was ik altijd al een beetje huiverig.

Zou het niet iets zijn om bij elk geslaagd examen een kortingsbon te geven die je binnen een bepaalde tijd moet gebruiken, zowiezo wordt dan de aandacht gevestigd op de VRO cursussen.
 
Op dinsdag 18 maart 2003 12:51 schreef Joris het volgende:Ga er dan maar vanuit dat je een keer minder op je bek gaat. Heb je het ook terugverdiend :+

(in het geval van een brik moet je misschien 2x minder vallen :P )
Nog minder? :?

Ik wil 't best & ga vast nog wel eens doen, maar vooral voor de fun. :P



M'n brikbeheersing is redelijk, maar kan zeker & vast stukken beter. Mijn motto op brik is 'anticiperen'. Heb trouwens 1ste vorm van ABS, nl. ondermaatse remmen. :P
 
Wat een gelul, ik begin maar onderaan. Sins wanneer gaat mijn 25 kw'er 150. Daar moet ik bij zijn. Sinds wanneer heeft hij zoveel PK. W8 ik kijk ff in de schuur.

Jammer genoeg niks aan veranderd.

Motorrijders remmen slecht. (misschien een enkeling en dan word de hele groep veroordeeld)

Golf rijders, civic rijders, bejaarde rijders en een paar blondines rijded ook slecht dus vanaf nu (Automobilisten kunnen niet remmen)

Ik heb nog wel meer aan en op merkingen maar die post ik later, ik heb nu haast mijn motor rijd niet zo hard dus moet ik eerder weg !!!!!

:(
 
Meestal zit het probleem volgens mij niet in het te hard remmen, maar in het te hard aanremmen. Dus in één keer vol knijpen ipv opbouwen. (Maar ja, blijf maar eens zo koelbloedig als je in één keer een obstakel voor je hebt. Daar helpen de VRO's wel bij denk ik.)

Heb je helemaal gelijk in, met goed opbouwen kan je heel erg krachtig remmen. Maar inderdaad, blijf maar eens rustig... mijn achterrem is heel erg gevoelig. Hoef er maar op te blazen of hij remt al goed... kan je nagaan als ik 'm dus helemaal intrap in 1x.. wel een keer gedaan, toen maakte m'n wiel wel een stap opzij, maar kwam ook omdat ik hoog in toeren terugschakelde. Aldoende leert men (niet gevallen, maar je zit wel even met een gespannen bilnaad op de fiets) ;)

En als je niet tijdig kunt remmen ontwijk je toch ? Ik heb altijd geleerd REMMEN, remmen los, ontwijken, remmen enz. niet sturen en remmen tegelijk. Zo heb ik een keer een rits auto's ontweken op m'n XR.. dat was toen wel even schrikken. Even flink in de ankers, op het laatste moment, rem los, ontwijken, er langs en GAS! :)

Maar die VRO cursussen kunnen idd geen kwaad. Heb nog geen VRO, maar moet ik binnenkort toch echt maar eens doen.
 
Goeie keuze, daar ga je zeker veel van leren!

Ik ben het met je eens maar ze zijn natuurlijk geen vervanging voor ervaring. Daar leer je het meeste van denk ik. En de kost - ik vind dat ze wel wat goedkopen moeten maken of ALLE verzekerers moeten mee doen aan een premiekorting als je zo'n cursus achter de rug hebt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan