slijtboutje
MF veteraan
- 15 okt 2001
- 3.201
- 10
Althans dat wordt beweerd in een artikel in B/N de Stem, vanochtend.
Is dat nou waar of krijgen we alsnog de schuld van het gebrek aan rijvaardigheid van automobilisten?
Het artikel:
'Meeste motorrijders kunnen niet remmen'
Door Marc Brink
Dinsdag 18 maart 2003 - DEN HAAG - Afgelopen weekeinde gingen de motorrijders weer massaal op pad. De balans: zeven doden. De precieze oorzaak is niet in alle gevallen bekend. Maar de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) sluit niet uit dat gebrek aan routine een rol speelt.
Veel motorrijders gaan alleen met mooi weer de weg op. Zoals sporters een warming-up houden voordat ze aan een wedstrijd beginnen, zouden motorrijders oefeningen moeten doen om weer vertrouwd te raken met de motor en de rest van het verkeer. "Op een motor ben je snel en smal. Daarvan moet de berijder zich altijd bewust zijn", zegt KNMV-voorzitter Hans Kuyper.
Zichtbaarheid
Jaarlijks overlijden gemiddeld 90 motorrijders in het Nederlandse verkeer en raken er 850 ernstig gewond. Een motorrijder heeft twintig keer meer kans op een ongeval dan een inzittende van een auto. Veel ongelukken worden veroorzaakt door de slechte zichtbaarheid van motorrijders. Ze zouden, vindt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, meer moeten doen om te worden gezien. Ze dragen lang niet altijd opvallende kleding, en tien procent rijdt zonder licht. Ook moeten ze door hun rijgedrag beter opvallen.
"Onvoldoende in de spiegel kijken en niet genoeg afstand houden tot auto's zijn klassieke tekortkomingen", zegt Kuyper. De KNMV verzorgt al jaren zogenoemde verhoogde rijvaardigheidstrainingen. Beroepsmotorrijders van de politie en Koninklijke Marechaussee geven les in rem- en uitwijktechnieken. Enkele verzekeraars belonen cursisten met een premiekorting, die kan oplopen tot vijftien procent.
Kuyper beschouwt de 'bijlessen' als een belangrijke aanvulling van de 'gewone' rijopleiding, die hij met een zesje waardeert. "De meeste motorrijders kunnen niet goed remmen. Instructeurs oefenen geen noodstop, omdat ze bang zijn dat ze er schade aan overhouden. Ook verschilt de rem per motortype. Bij een auto ligt dat niet zo gevoelig. Maar een remfout bij een motor kan fatale gevolgen hebben." Klaas van de Valk, motorrij-instructeur, bevestigt dat. Maar hij wijst ook op zogenoemde aandachtsblindheid van automobilisten.
"Ervaren autorijders hebben voorgeprogrammeerde kijkpatronen. Ze leren zich te concentreren op andere auto's en vrachtauto's, en vergeten de motorrijder." In de verhoogde rijvaardigheidstrainingen leren motorrijders daar rekening mee.
Wim Taal, woordvoerder van de Vereniging Motorrijders Actiegroep (MAG), is een voorstander van deze aanpak, maar plaatst ook kanttekeningen. "De ervaring van een beginnende motorrijder is drie keer niks. Extra training kan helpen. Maar motorrijders kunnen zich er overdreven veilig door gaan voelen en meer risico's nemen."
Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) geeft toe dat de huidige eisen voor het rijbewijs niet optimaal zijn.
Routine
"Na een behaald examen heeft de beginnende motorrijder absoluut onvoldoende routine. Zeker als je weet dat de motor slechts wordt benut voor seizoengebruik. Daarom zijn vanaf april volgend jaar rem- en bijzondere verrichtingen een belangrijk onderdeel van het examen."
Eisen voor motorexamen
Van de twee miljoen Nederlanders die een motorrijbewijs hebben, rijden ruim 450.000 regelmatig op de motor.
Wie jonger is dan 21 jaar moet het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 46 pk. Zo'n motor is 200 kilo zwaar en rijdt ruim 150 kilometer per uur. De motorrijder moet daar minstens drie jaar mee rijden voordat hij mag overstappen op een zwaardere.
Vanaf 21 jaar mag iedere aspirant-motorrijder bij het examen kiezen voor een lichte motor of een zware. Die kan sneller dan 180 kilometer per uur rijden.
Wie slaagt voor het examen op een lichte motor, krijgt ongeacht de leeftijd een beperkte bevoegdheid. Hij of zij mag twee jaar lang alleen rijden met een motor met maximaal 34 pk. Daarna mag de motorrijder zonder examen overstappen op een zwaardere motor.
Is dat nou waar of krijgen we alsnog de schuld van het gebrek aan rijvaardigheid van automobilisten?
Het artikel:
'Meeste motorrijders kunnen niet remmen'
Door Marc Brink
Dinsdag 18 maart 2003 - DEN HAAG - Afgelopen weekeinde gingen de motorrijders weer massaal op pad. De balans: zeven doden. De precieze oorzaak is niet in alle gevallen bekend. Maar de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) sluit niet uit dat gebrek aan routine een rol speelt.
Veel motorrijders gaan alleen met mooi weer de weg op. Zoals sporters een warming-up houden voordat ze aan een wedstrijd beginnen, zouden motorrijders oefeningen moeten doen om weer vertrouwd te raken met de motor en de rest van het verkeer. "Op een motor ben je snel en smal. Daarvan moet de berijder zich altijd bewust zijn", zegt KNMV-voorzitter Hans Kuyper.
Zichtbaarheid
Jaarlijks overlijden gemiddeld 90 motorrijders in het Nederlandse verkeer en raken er 850 ernstig gewond. Een motorrijder heeft twintig keer meer kans op een ongeval dan een inzittende van een auto. Veel ongelukken worden veroorzaakt door de slechte zichtbaarheid van motorrijders. Ze zouden, vindt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, meer moeten doen om te worden gezien. Ze dragen lang niet altijd opvallende kleding, en tien procent rijdt zonder licht. Ook moeten ze door hun rijgedrag beter opvallen.
"Onvoldoende in de spiegel kijken en niet genoeg afstand houden tot auto's zijn klassieke tekortkomingen", zegt Kuyper. De KNMV verzorgt al jaren zogenoemde verhoogde rijvaardigheidstrainingen. Beroepsmotorrijders van de politie en Koninklijke Marechaussee geven les in rem- en uitwijktechnieken. Enkele verzekeraars belonen cursisten met een premiekorting, die kan oplopen tot vijftien procent.
Kuyper beschouwt de 'bijlessen' als een belangrijke aanvulling van de 'gewone' rijopleiding, die hij met een zesje waardeert. "De meeste motorrijders kunnen niet goed remmen. Instructeurs oefenen geen noodstop, omdat ze bang zijn dat ze er schade aan overhouden. Ook verschilt de rem per motortype. Bij een auto ligt dat niet zo gevoelig. Maar een remfout bij een motor kan fatale gevolgen hebben." Klaas van de Valk, motorrij-instructeur, bevestigt dat. Maar hij wijst ook op zogenoemde aandachtsblindheid van automobilisten.
"Ervaren autorijders hebben voorgeprogrammeerde kijkpatronen. Ze leren zich te concentreren op andere auto's en vrachtauto's, en vergeten de motorrijder." In de verhoogde rijvaardigheidstrainingen leren motorrijders daar rekening mee.
Wim Taal, woordvoerder van de Vereniging Motorrijders Actiegroep (MAG), is een voorstander van deze aanpak, maar plaatst ook kanttekeningen. "De ervaring van een beginnende motorrijder is drie keer niks. Extra training kan helpen. Maar motorrijders kunnen zich er overdreven veilig door gaan voelen en meer risico's nemen."
Hans Fontijn van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) geeft toe dat de huidige eisen voor het rijbewijs niet optimaal zijn.
Routine
"Na een behaald examen heeft de beginnende motorrijder absoluut onvoldoende routine. Zeker als je weet dat de motor slechts wordt benut voor seizoengebruik. Daarom zijn vanaf april volgend jaar rem- en bijzondere verrichtingen een belangrijk onderdeel van het examen."
Eisen voor motorexamen
Van de twee miljoen Nederlanders die een motorrijbewijs hebben, rijden ruim 450.000 regelmatig op de motor.
Wie jonger is dan 21 jaar moet het examen afleggen op een lichte motor met een vermogen van minder dan 46 pk. Zo'n motor is 200 kilo zwaar en rijdt ruim 150 kilometer per uur. De motorrijder moet daar minstens drie jaar mee rijden voordat hij mag overstappen op een zwaardere.
Vanaf 21 jaar mag iedere aspirant-motorrijder bij het examen kiezen voor een lichte motor of een zware. Die kan sneller dan 180 kilometer per uur rijden.
Wie slaagt voor het examen op een lichte motor, krijgt ongeacht de leeftijd een beperkte bevoegdheid. Hij of zij mag twee jaar lang alleen rijden met een motor met maximaal 34 pk. Daarna mag de motorrijder zonder examen overstappen op een zwaardere motor.