Motorrijders kunen niet remmen

Naast het feit dat een motorrijder ergens tegen aan knalt is er ook het feit dat voordat hij ergens tegen aan knalt een fout maakt bij het remmen. In dit in ongeveer NEGENTIG procent van de gevallen. Ook vaak knalt eerst de motor tegen een auto en daarna pas de motorrijder, dit omdat hij zich onderuit heeft geremd.

Behalve het oefenen van een noodstop moet je ook het remmen en uitwijken oefenen.
En vooral het kijken!
Vele motorrijders kijken vlak voor de motor of op het dashboard tijdens het remmen.
Een auto is 4 meter lang en door tijdig de rem los te laten is er ruimte om er langs te sturen.
Als je te lang doorremt heb meerdere nadelen. Welke? Denk daar eens over na. Ik kom er later op terug.
 
Ik ben het met je eens maar ze zijn natuurlijk geen vervanging voor ervaring. Daar leer je het meeste van denk ik. En de kost - ik vind dat ze wel wat goedkopen moeten maken of ALLE verzekerers moeten mee doen aan een premiekorting als je zo'n cursus achter de rug hebt.

Ze zijn WEL vervanging voor ervaring. Door de (deels mentale) training ga je in noodsituaties de juiste handelingen verrichten. Wat heb je aan ervaring als je motor een meter korter is? Nee, doe mij maar een training van te voren.

Heb niet veel noodsituaties meegemaakt. Maar in die 3 of 4 situaties heb ik toch (per ongeluk) goed gehandeld. Achteraf besefte ik iedere keer weer dat ik dat alleen tijdens die VRO-1 of VRO-3 geleerd kon hebben.
 
Het hoeft niet perse een VRO te zijn. Mijn leerlingen zijn bij mij welkom als ze een motor hebben aangeschaft. We doen dan wat oefeningen, bochtentechniek en vooral noodstop en remmen en uitwijken.

Waarom doen niet alle collega motorrij-instructeurs dit?

Is een kleine moeite en bovendien leuk om te doen.
 
ja maar met vro papiertje krijg je korting :P

ik zou sowieso veel met ervaren rijders willen rijden... in nadoen ben ik wel aardig. zelf leren hou ik niet zo van ;)
 
ja maar met vro papiertje krijg je korting :P

ik zou sowieso veel met ervaren rijders willen rijden... in nadoen ben ik wel aardig. zelf leren hou ik niet zo van ;)

Je hoeft de schoolbanken niet in ;) Gewoon lekker in de buitenlucht met je fietsje bezig zijn :)
 
Volgens mij kunnen de mensen die idd alleen maar met mooi weer op zondag eens een tochtje gaan maken niet remmen, denk dan helemaal aan de supertoeristen die opeens een noodstop moeten maken. Ik kan me voorstellen dat je compleet onderuit gaat, de mensen die vaker rijden zullen daar geen last van hebben.
 
ja maar met vro papiertje krijg je korting :P

Natuurlijk zal ik de VRO niet afvallen, ik ben zelf KNMV instructeur.
Maar VRO kost toch gauw een paar honderd euro per keer.

Wat ik mijn leerlingen laat doen als ze geslaagd zijn kost ze niets en levert ze alleen maar op. Ik durf te beweren dat zij in een noodsituatie wel juist handelen en daardoor het rubber op de weg houden.
 
Het hoeft niet perse een VRO te zijn. Mijn leerlingen zijn bij mij welkom als ze een motor hebben aangeschaft. We doen dan wat oefeningen, bochtentechniek en vooral noodstop en remmen en uitwijken.

Waarom doen niet alle collega motorrij-instructeurs dit?

Is een kleine moeite en bovendien leuk om te doen.

Lijkt me een erg goede zaak want na mijn rijexamen kon ik nog voor geen meter rijden. Dat viel me vooral op toen ik met m'n nieuwe motor een dag rijvaardigheidscursus moest doen. Als de overheid die cursussen gaat sponseren, dan ben ik helemaal voor (gratis CRT daarna lijkt me ook wel wat :+ )
 
Op dinsdag 18 maart 2003 12:35 schreef Aniki het volgende:[knip
------
[/knip]

noodstoppen worden volgens mij altijd geoefend omdat het een examen onderdeel is, alleen het stelt eigenlijk niets voor. er mag wel meer aandacht naar uitgaan...

[knip]
------
[/knip]

Er word geen noodstop verwerkt in het examen op dit moment. Is pas vanaf het einde van dit jaar verplicht als onderdeel. Er komen dan een aantal speciale oefeningen bij (denk aan lopen met motor aan de hand) waaronder de noodstop. Ik moet wel zeggen dat mijn rijleraar de noodstop wel oefent.

[edit]
Ik ben even door gaan lezen en mijn verhaal is natuurlijk al weer een paar keer vertelt. Sorry.... ;(
[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Ik was in de veronderstelling dat ik de noodstop al zou moeten kennen voor mijn examen van 7 april, dat blijkt dus niet zo te zijn :)
Moet zeggen de noodstop vond ik ongeveer het enige echt moeilijke onderdeel.
 
Ach....ik ken BNdeStem al wat langer, en ze laten nu net het enige zien waar ze verstand van hebben.
STEMMINGMAKERIJ.
Maar daar zijn ze dan ook wel heel erg sterk in.
Die journalisten en collumnisten van dat vod hebben nou eenmaal nergens geen verstand van, maar ondertussen denken ze wel overal over te kunnen/mogen oordelen.
 
In het motorblad van de ANWB, Promotor staat een heel stuk over de blindheid van automobilisten.
Dat is pas schrikbarend.

Gelukkig was het voor mij niks nieuws wat ik daar leest en houd er al jaren rekening mee dat ze me niet zien.

Daarnaast zijn de meeste automobilsten LETTERLIJK BLIND.
Bij testen van het zicht bij automobilisten bleek in 70% van de gevallen dat ze gelijk door konden naar de oogarts voor een brilletje.

Dat veel motorrijders moeten wennen en dat er best een aantal zich daarin verkijken geloof ik direkt.
Maar dat de automobilisten weer moeten wennen geloof ik nog veel meer.

Dat merk ik zeker als ik in de winter rijd en het is koud nat en vies weer.
geen koekblikrijder verwacht dan nog een motor op de weg.

Dat is dan 3 dubbel opletten voor die snuiters.

En wat remmen betreft, ik weet het van mezelf dat ik niet optimaal de remmen benut en aan 70% van het kunnen zit.
En houd daar dan ook rekening mee.

Koekblikrijders vertrouwen op hun ABS met alle gevolgen vandien.
Want een motor staat nog al;tijd sneller stil dan een auto.

Gisteren tijdens wat bleek mijn laatste ritje (vanmorgen bleek mijn bike gestolen)
dat er weer 1 zo nodig op mijn achterwiel moest rijden, er zat minder dan 1 meter tussen.
Moet je nagaan als ik in de ankers had gemoeten.

Maar even 3 tandjes teruggeschakeld en volgas weg voor ruimte.
Toen werd dat alfaatje toch snel klein in mijn spiegels, maar lekker is anders.

Trouwens uit onderzoek blijkt nog steeds dat 75% van de ongevallen tussen motor en auto, het de schuld is van de automobilist die niet goed oplet.

Dus ze kunnen beter al die koekblijkrijders een extra cursus laten volgen.
Het is natuurlijk van de zotte dat motorrijders weer MOETEN en koekblikrijders er zo gemakkelijk vanaf komen.
ALsof ABS heilig is.

De meeste koekblikrijders weten niet eens hoe ze met ABS moeten remmen en trappen dus niet ver genoeg die rem in.
 
Ik vind de remmen van mijn auto zo tegenvallen als ik van de motor stap. Terwijl ze net zijn nagekeken en ik ook ABS heb.
 
Want een motor staat nog al;tijd sneller stil dan een auto.



Niet echt volgens mij....maar daar is pas nog een topic over geweest....
(fabeltje remweg auto-motor of zowiets)

en wat opvallen betreft op je motor....LAZER....werkt perfect :9
(snap trouwens niet wat erop tegen is, niet verkeerd voor de veiligheid, toch :? )
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 18 maart 2003 14:15 schreef Huubke het volgende:Niet echt volgens mij....maar daar is pas nog een topic over geweest....
(fabeltje remweg auto-motor of zowiets)
:^
dus forget it, een auto staat in ALLE omstandigheden sneller stil dan een motorfiets, hou daar rekening mee!!!!!
 
Maar het blijft wel een feit dat automobilisten in ieder geval "anders" kijken, en mede daarom motorrijders over het hoofd zien. Wat mij zo opvalt is dat velen meteen de "schuld" leggen bij de koekblikken. Kijk eerst eens naar jezelf; ik zie zo vaak motorrijders die op 1 of andere manier het zoeken van de dode hoek van het koekblik tot in de perfectie beheersen. En je kunt lullen tot je een ons weegt; als je met de auto een botsing hebt, heeft het blik schade, met de motor ben jij het blik .....
Zelf probeer ik altijd na te gaan of de bestuurder mij heeft gezien, en probeer ook op zo'n manier mijn positie en beweging te kiezen dat ik opval. Voorbeeld 1: op de snelweg, als je links rijdt, het is druk, en weinig snelheidsverschil tussen de verschillende rijstroken; kun je dan via de zij-spiegel het gezicht van de bestuurder zien op de rechterbaan. Is het antwoord nee, dan zit je fout, en kun je hem in je flank verwachten. Voorbeeld 2: in de stad rij je achter een paar auto's; er staat een koekblik links of rechts te wachten; heeft hij je gezien (heb je je verstopt). Ga er niet van uit dat ze je helm zien, zeker niet als je in een rechte lijn blijft rijden achter de laatste auto.

Lekker :Z verwekkend dit verhaal; ik ben echt geen O-) boontje op de weg ...... maar waar er twee botsen is de motorrijder gewoon het haasje ;(
Zorg nou maar dat je niet hard hoeft te remmen.
 
Ik plak een fel oranje hanekam op mijn helm en ga in mijn blote kont achterstevoren op de gifgroen gespoten motor rijden, met een holle stalen pijp als uitlaat. De enige manier waarop ik redelijk zeker kan zijn dat ze me zien en horen! :)
 
[topictitelreactie]
over dat remmen dat klopt...

ik denk dat 90% van de motorrijders nog nooit maximaal hebben geremd met hun motor...en als ze maximaal remmen is het bijna altijd vol met de achter rem...

zeker in schrik reacties...
anyway...

het komt steeds meer naar boven...volg een vervolgcursus (ftt3 of vro3) www.freebike.nl

aan het eind van die dag ...kan je iig remmen :)
 
Hoe hard je kunt remmen hangt van de banden af. Meeste motoren staan op zachtere banden dan auto's en kunnen dus beter remmen (als de remschijven het aankunnen). Wel denk ik dat een automobilist harder durft te remmen omdat hij/zij denkt veilig te zijn met 4 wielen.

dus forget it, een auto staat in ALLE omstandigheden sneller stil dan een motorfiets, hou daar rekening mee!!!!!
 
Hoe hard je kunt remmen hangt van de banden af.

En van het gewicht en van de wielophanging en van het frame/chassis en van de remmen en van eventuele remhulpen en zo is er vast nog wel wat meer te verzinnen.
Maw, om te zeggen dat het van de banden afhangt is wel erg simplistisch. Zelfs als je alleen naar de banden kijkt gaat het er niet alleen om hoe plakkerig ze zijn, maar ook van de vorm en breedte van het loopvlak, het karkas, het profiel, etc. Dus...

In de praktijk is (bij testen) gebleken dat je met een auto over het algemeen zeker net zo hard kunt remmen als met de motor. Hier zijn ook al wel eens topics over geweest. Als je dan ook nog meerekent dat je met de motor netjes moet aanleggen en zo, hetgeen bij de auto niet nodig is, dan kun je wel nagaan dat je met de auto in 9 van de 10 gevallen sneller stilstaat als met de motor bij maximaal remmen.

Daar komt dan nog bij dat het met de motor gewoon moeilijker is om maximaal te remmen...
 
Toevallig is het artikel in de ProMotor, wat eerder aangehaald werd, ook van de hand van Klaas vd Valk (wordt in het eerste bericht geciteerd) en laat ik nou rijles van Klaas hebben gehad. Heeele goeie instructeur :} Was in 1x geslaagd (nog bedankt Klaas) Naast rijinstructeur geeft hij ook VRO trainingen en tijdens de rijles heeft hij mij diverse oefeningen laten doen die normaal niet in de rijles behandeld worden (zoals hard remmen bij 120km/h, het effect van duwen/trekken tegen/aan je stuur, bochtjes oefenen op de PPP :) )
Maar even to the point, in het artikel in ProMotor stelt hij dat het voor de zichtbaarheid van de motorrijder geen bal uitmaakt of ie in een zuurstokpak rijdt, of in zwart met een zwarte motor.. Wat wel helpt (proefondervindelijk vastgesteld) is 2 koplampen aan de uiteinden van het stuur ipv 1 in het midden. Automobilisten zijn getraind 2 lampen als een mogelijk gevaar te herkennen. Het probleem is dat de automobiliste geen motor verwacht en daardoor ook niet ziet. In het art staat ook nog een anecdote over een proef waarbij men een aantal mensen een bal naar elkaar liet overgooien. Op een gegeven moment loopt er iemand in een gorilla-pak door de groep. Na afloop wordt de deelnemers gevraagd of ze iets vreemds opgemerkt hebben, en praktisch niemand heeft een gorilla voorbij zien lopen.. (dit te illustratie dat iets wat niet aan het verwachtingspatroon voldoet vaan niet opgemerkt wordt als het zich toch voor doet.
 
Gewicht : Werkt net zo hard mee als tegen bij het remmen
Wielophanging : Active suspension werkt, maar niet alle auto's hebben dat
frame/chassis : belangrijk voor bochten werk, niet zo zeer bij remmen dan werken alle krachten in het verlengde van het frame.
Remmen : K had daarom ook tussen () genoemd.
Vorm, breedte, karkas en profiel : Alemaal eigenschappen van een band die vaak (niet altijd dus) samengaan met hoe hard ze zijn. Het heeft weinig zin een knalharde slik te produceren.
Remhulp : Simpele ABS reageert op blokkeren en doet verder 'niets'. Helpt je dus niet als je al 'netjes' remt.

Niet aanleggen bij een auto .... Je moet bij een motor aanleggen omdat de voorvering eerst induikt en daardoor nog niet de volledige remkracht op de voorband beschikbaar is. Een auto heeft hier eigenlijk ook last van. Dit idee hangt af van lengte voorvering, lengte remleiding, stijfheid remleiding (rubber vs. metaal) evt anti-duik mechanismen. Ik denk dat als je plotseling het rempedaal hard intrapt (tot op de bodem) je ook bij een auto problemen krijgt. Alleen met 4 wielen is dat wat minder erg. Ah nu schiet het mij iets te binnen. De pickup van mijn ouders blokkeerde nog wel eens bij remmen. Die waren nl berekend op vollast endus nogal agressief als je 'leeg' reed.

Het allerbelangrijkste is ondergrond met type band. Asfalt, klinkers, grind, zand, gras, olie dat maakt nogal uit.

Om het weer wat ontopic te houden:
Dan komt je zelf ook om de hoek kijken. Remmen: Droog gaan asfalt klinkers nog wel. Grind vind ik vervelend de rest wil ik liever niet op mijn pad zien. Nat gaat alleen asfalt nog fatsoenlijk bij mij, maar vol remmen ... no way.

En van het gewicht en van de wielophanging en van het frame/chassis en van de remmen en van eventuele remhulpen en zo is er vast nog wel wat meer te verzinnen.
Maw, om te zeggen dat het van de banden afhangt is wel erg simplistisch. Zelfs als je alleen naar de banden kijkt gaat het er niet alleen om hoe plakkerig ze zijn, maar ook van de vorm en breedte van het loopvlak, het karkas, het profiel, etc. Dus...

In de praktijk is (bij testen) gebleken dat je met een auto over het algemeen zeker net zo hard kunt remmen als met de motor. Hier zijn ook al wel eens topics over geweest. Als je dan ook nog meerekent dat je met de motor netjes moet aanleggen en zo, hetgeen bij de auto niet nodig is, dan kun je wel nagaan dat je met de auto in 9 van de 10 gevallen sneller stilstaat als met de motor bij maximaal remmen.

Daar komt dan nog bij dat het met de motor gewoon moeilijker is om maximaal te remmen...
 
Mischien moet je dan (indien mogelijk) niet remmen maar uitwijken, er niks wat beter uitwijkt dan een motor. en dat de automobisten de motorrijders niet kunnen zien is vaker te wijten aan de automibisten zelf want ze kijken vaak alleen goed als ze parkeren :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan