Motorrijders kunen niet remmen

wrijvingskracht tussen twee voorwerpen uitsluitend (echt uitsluitend) afhankelijk is van de wrijvingscoefficient en de kracht waarmee ze op elkaar gedrukt worden. Oppervlakte doet er helemaal niet toe want: hoe meer oppervlak, hoe minder druk per vierkante centimeter. Dus nogmaals: uitsluitend en alleen de rubbersamenstelling en de conditie van de weg heeft invloed op de maximale remvertraging.

Nogmaals: hoe snel je stilstaat hangt uitsluitend af van het gebruikte rubber en de hoogte van het zwaartepunt.
Gooi alle rupsband voertuigen maar weg dan. Of is dat echt alleen om bij zwaar spul de druk te verdelen? Toch maar niet weggooien dan.



Ben toch bang dat je geen gelijk hebt. :P
 
Op woensdag 19 maart 2003 15:25 schreef multikoe het volgende:Dat maakt dus niets uit. Iedereen die natuurkunde heeft begrepen weet dat de wrijvingskracht tussen twee voorwerpen uitsluitend (echt uitsluitend) afhankelijk is van de wrijvingscoefficient en de kracht waarmee ze op elkaar gedrukt worden. Oppervlakte doet er helemaal niet toe want: hoe meer oppervlak, hoe minder druk per vierkante centimeter. Dus nogmaals: uitsluitend en alleen de rubbersamenstelling en de conditie van de weg heeft invloed op de maximale remvertraging.

Mag ik hier een kleine correctie op maken.
De wrijvingscoefficient is wel degelijk afhankelijk van de vlaktedruk.
Deze neemt af bij een hogere vlaktedruk.
Het verschil is klein (max. ongeveer 10%) maar er is wel degelijk verschil.
Dit verklaart ook waarom bredere banden meer grip hebben (bij droog wegdek).

Gr. HJ
 
Nog voor 1 meter achter een voorganger rijden onder het motto ik rem sneller/beter: vertraging auto 8m/s^2, motor 10m/s^2, sneleid 34m/s (=122 km/u) reactie tijd 1s.
De 1e seconde: Motor remt niet en komt 4m dichter bij.
Daarna: Auto rijdt 26m/s (=93km/u) heeft al 1s met 8 geremd. motor nog 34m/s (122km/u) en beiden remmen maximaal.
Auto.: staat na 42.25m stil
Motor: staat na 57.80m stil
Om een botsing te voorkomen had je dus 19.55m achter de auto moeten rijden.

Rupsbanden dienen hoofdzakelijk om de druk te verdelen. Bij tanks ook nog de hogere terreinsnelheid en wendbaarheid met rupsbanden. Nadeel zijn de kosten.
 
Sommigen onder u kunnen, als het om technische/natuurkundige zaken gaat, beter hun "mond houden". Dan maken ze een minder domme indruk :) :)
 
Op donderdag 20 maart 2003 12:24 schreef Gekke Henkie het volgende:
Op woensdag 19 maart 2003 15:25 schreef multikoe het volgende:Mag ik hier een kleine correctie op maken.
De wrijvingscoefficient is wel degelijk afhankelijk van de vlaktedruk.
Deze neemt af bij een hogere vlaktedruk.
Het verschil is klein (max. ongeveer 10%) maar er is wel degelijk verschil.
Dit verklaart ook waarom bredere banden meer grip hebben (bij droog wegdek).

Gr. HJ

Hmmm. Je zou verwachten dat een hoge vlaktedruk het rubber beter in de oneffenheden van het asfalt drukt en dus een hogere wrijvingscoefficient veroorzaakt. Waar zit ik fout?

Ik heb altijd gedacht dat zachtere banden breder werden gemaakt om de levensduur te verlengen (lagere vlaktedruk is minder slijtage).

Chiel
 
Gooi alle rupsband voertuigen maar weg dan. Of is dat echt alleen om bij zwaar spul de druk te verdelen? Toch maar niet weggooien dan.



Ben toch bang dat je geen gelijk hebt. :P

Ha!. Je ziet rupsbanden uitsluitend in een heel specifieke situatie: het voertuig is te zwaar voor de ondergrond (tanks op akkers en trekkers op het strand). En dus zal het wel iets met de vlaktedruk te maken hebben. Ben trouwens wel geinteresseert in de remafstand van een Leopard op volle snelheid..... :)

Ben bang dat ik toch in ieder geval een beetje gelijk heb :9
 
Sommigen onder u kunnen, als het om technische/natuurkundige zaken gaat, beter hun "mond houden". Dan maken ze een minder domme indruk :) :)
14.gif
 
Hmmm. Je zou verwachten dat een hoge vlaktedruk het rubber beter in de oneffenheden van het asfalt drukt en dus een hogere wrijvingscoefficient veroorzaakt. Waar zit ik fout?

Ik heb altijd gedacht dat zachtere banden breder werden gemaakt om de levensduur te verlengen (lagere vlaktedruk is minder slijtage).

Chiel

En bij brede banden heb je weer een groter oppervlak waar de oneffenheden in het rubber drukken...

Moet wel lachen om het beroep van Bikefreak... :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan