Naked op de snelweg

Tot voor kort heb ik nooit een fiets met kuip / ruit gehad, bij mijn laatste aankoop gelijk het kleine ruitje eraf geflikkert, je rijdt motor of niet, en daar horen ontberingen en een dikke nek bij.
Het went vanzelf, ook boven de 150.
 
ik op mn ER-5 zit gewoon normaal op de motor, mss een tikje voorover
maar niet teveel anders krijg ik echt veel windruis in mn helm.
Maar ik rijd maar weinig snelweg
 
Bij normaal weer/wind zit ik altijd gewoon rechtop. Bij flinke wind tegen of hogere snelheden iets voorover.

Tot dusver vond ik een klein kuipruitje bij m'n nakeds altijd wel prettig, om net even de druk van je borst af te halen. Dan hoef je alleen nog maar een dikke nek te trainen :)

Dat gezegd hebbende, ik ben wel een enorm mietje natuurlijk (door wat ik nu ga zeggen). Want ik zit er serieus over na te denken om een wat hoger (universeel) kuipruitje te kopen voor toekomstige langere ritten (zoals naar Zwitserland ofzo). Dat zie ik momenteel niet zo zitten op m'n Dukie, maar met een iets hoger kuipruitje wel :+ :]
 
Laatst bewerkt:
Heb voor de zomer ook 2 maanden lang elke week 2 x 200 snelweg km's gemaakt op de Bandit. Ik voelde het, aan het begin van elke rit wel even in mijn nek. Alleen na een aantal kilometer voelde ik dat ook niet meer. Meestal reed ik wel 130-140.
 
Laatst heb ik op een "all road" gereden, met ruitje (NC700x). Ik vond het boven de 90 km/u niet te doen. Allemachtig, wat een kabaal en wat een geruk aan je lijf zeg! Is dat het betere motorgevoel of gaat het meer om de looks van de motorfiets? Hoe dan ook: respect voor alle naked rijders! Zeker nu het weer zo buiig is.
 
Laatst bewerkt:
Op een Z750 zonder enige windbescherming zit ik ook gewoon rechtop. Er is ook niet echt een andere keuze. Plat liggen op de fiets geeft me alleen maar een stijve nek omdat ik ook nog wat wil zien.
Gewoon relax rechtop, even aan wennen en idd niet te hard willen. Ik vind 130 zat voor cruisesnelheid. 150 kan prima, maar dan zit ik niet relax en dat hou ik misschien krap een half uur vol.
Als ik meer woon-werk ga rijden, ga ik wel een ruitje kopen. Al is het maar om de energie te sparen dat mijn lijf in de wind zit. Dat je helm wind vangt ontkom je bijna niet aan, tenzij je een flinke ruit hebt waar je achter kunt kruipen.
 
Ik rijd nu zo'n 6 jaar nakeds, allemaal ww. Tot 180 is het langdurig goed te doen. :)

Tip: Schaf oordoppen aan :+
 
Nog een er5 rijder die dagelijks 40 km met een snelheid van 100 km/u rijd. Dat vind ik fijn.. 120+ doe ik zelden. Vanwege slechte helm en te ruim zittende kleding ben ik al blij dat ik veilig op de bestemming aankom :-)
 
Laatst bewerkt:
2050km in 21:35uur. (nadat ik de 6dagen ervoor al 4200km gereden had.) tempo op de laatste 1400km was 140-150km/u met tankstops van 5-10 minuten. dus volbaggeren en doorgaan. heb heel Duitsland overigens op mijn dou stepjes gestaan zodat ik tegen de wind inlag als een skischansspringer. en dat was meer vanwege een zere kont dan van iets anders.

en de last van mijn knieën waar ik op de heenweg last van had ligt aan mijn strakke thermo ondergoed. drukt mijn knieschijf in een hele beroerde positie.

en oordopjes voor de demping is zeker aan te raden. en als er ook nog muziek uitkomt is dat ook wel plezierig op lange afstanden.
 
Laatst bewerkt:
Dikke nek kweken. ;)

Ik heb heel even een naked gehad, maar nooit meer. Ik (dus persoonlijk) koop een motor juist om op een rustig stuk snelweg even lekker door te trekken naar/richting/boven de 200km/h, juist omdat een motor zo snel accelereert.

Met een naked is het vanaf de 180km/h gewoon niet meer leuk. Maar goed ieder heeft z'n andere wensen. Succes.
 
full
 
Heeft het enig nut om voorover te buigen om minder wind te vangen?

Nee heeft geen nut, het beste is om zover mogelijk achterover te hangen dus met je voeten aan het stuur en je rug op de buddyseat voor een optimale stroomlijn.
 
Nee heeft geen nut, het beste is om zover mogelijk achterover te hangen dus met je voeten aan het stuur en je rug op de buddyseat voor een optimale stroomlijn.

:+ captain hoe hard rijdt jij op de snelweg met vol wind tegen op de gs? Als ik die stoere jongens moet geloven zou dat dus nog steeds plezierig moeten zijn met 140? _O-
 
Op de Speed met klein flyscreen is 150-160 continue doable. Boven de 170 is nekspieren kweken.
120-130km/h .... all day long!
 
Ik rijd nu zo'n 6 jaar nakeds, allemaal ww. Tot 180 is het langdurig goed te doen. :)

Tip: Schaf oordoppen aan :+

Ik heb juist minder last van windgeruis nu dan vroeger met de GSX650F. Turbulentie/lucht word door een kuipruitje (tje.... dus niet een R1200RT ofzo ruit) precies tegen/langs je helm gedirigeerd.
 
:+ captain hoe hard rijdt jij op de snelweg met vol wind tegen op de gs? Als ik die stoere jongens moet geloven zou dat dus nog steeds plezierig moeten zijn met 140? _O-

gewoon, 230 :+

enig_idee_hoe_hard_u_reed.jpg


Nou ja iets minder dan, 25kw redt de 230 net niet. Ik doe een uur constant 120 heen en dan hetzelfde nog een keer terug, geen centje pijn.
 
ER-5, kleine flyscreen... 120-130km/u meestal.. maar tot 170km/u en zelfs iets hoger is het allemaal wel vol te houden hoor. Het is alleen dat zo'n 500cc twin bij bijv. 160km/u al aardig aan het loeien is, vergeleken met bijv. een 1000cc twin. Maargoed, ik houd ook een beetje de snelheid in de gaten, omdat die verkeersboetes zo achterlijk hoog zijn en ik liever daar brandstof van betaal, dan zinloze boetes.

Maar anders ruil je je motor in en koop je iets met minimaal een topkuip. Dat scheelt behoorlijk veel. Of je koopt een hoge ruit. Toen ik een hoge ruit (ouwe-lullen-ruit) op mijn ER-5 had zitten (deze zat er bij aanschaf op), kon ik 160km/u rijden zonder pijn en moeite. Moet je wel voor lul willen rijden.
 
Gewoon iets naar achter gaan zitten en ontspannen tegen de wind in naar voren leunen. Rijdt prima. Windscherm op een naked is als je cabrio afdekken met een stukkie bouwplastic. spuuglelijk en het helpt nauwelijks.
 
Ik vind het heerlijk om vol in de wind te zitten

Dan beleef je het gevoel van motorrijden nog beter !

Mee eens! Het hoeft niet zo hard te gaan op een naked om het leuk te maken. En het is beter ook voor je roze pasje.

Heb er een gehad met volle kuip. Viel biuna in slaap op dat ding.

Goed passende kleding is wel belangrijk. En helm. En de rest is gewoon wennen.

Edit: een beetje voorover leunen tegen de wind in met je armen ontspannen en je benen beetje tegen tank klemmen schild ook al een hoop.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon lekker rijden joh, dat went allemaal wel. Natte pakken zijn wat dat betreft een stuk vervelender dan een beetje wind.
 
Gewoon lekker rijden joh, dat went allemaal wel. Natte pakken zijn wat dat betreft een stuk vervelender dan een beetje wind.

Zoals Theo zei als je elke dag iets in je anus stop went dat ook vanzelf. Is nog geen reden om dat ook te gaan doen :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan