neeheee, motorrijden is NIET GEVAARLIJK, zuchttt

Wat is in 's hemelsnaam "1 op 7 kans"? Doe mij die bron eens. Wil dat zeggen dat 1 op de 7 motorrijders zichzelf vroeg of laat invalide of dood rijdt, onafhankelijk van hoeveelheid gemaakte kilometers? Of dat zeggen dat je per rit 1/7 kans hebt om een steentje tegen je arm te krijgen? Wat?? :?

Statistieken zo ongefundeerd poneren dat ze zinloos worden en dus voor eenieder vrij te interpreteren zijn, plus dan wel een bron noemen maar niet linken naar die bron, is niet heel overtuigend... :')

Als je het echt precies wilt weten, moet je eens Googlen op "micromort". Zeker in samenhang met motorrijden. -O-

Natuurlijk is het erg gevaarlijk. Gelukkig dat bijna iedereen het weet en bijna niemand het durft. Zo blijft het leuk :] !
 
Het is inderdaad een ongelooflijke dooddoener " ik ga niet motorrijden want anders rijdt ik mij harstikke dood", ik zeg dan altijd: " Maar ik leef ook nog" ';)


Leef ik om zo lang mogelijk te leven? Nee! Leef ik om te doen wat ik leuk vind? Ja!
Als je tijd is gekomen, dan is je tijd gekomen :)


Ik erger mij dood aan het feit dat tegenwoordig alles maar veilig moet zijn en dat ieder gevaar of (mogelijk) gevaar uitgesloten moet worden. Onze samenleving is de laatste decennia echt enorm aan het vertrutten.
 
Laatst bewerkt:
De opmerking "Ik ga niet motorrijden want dat rijd ik mezelf hartstikke dood" is voor mij hetzelfde als "Ik ga niet in een flat wonen want dan spring ik over rand".

ps. hoorde ik laatst van een andere motorrijder, kan me d'r volledig in vinden

Want als je eenmaal op een motor zit, trekt die helm al je verstand eruit, hangen er gewichten aan je rechter hand en kun je niets meer normaal doen :Y
 
Laatst bewerkt:
De opmerking "Ik ga niet motorrijden want dat rijd ik mezelf hartstikke dood" is voor mij hetzelfde als "Ik ga niet in een flat wonen want dan spring ik over rand".

Want als je eenmaal op een motor zit, trekt die helm al je verstand eruit, hangen er gewichten aan je rechter hand en kun je niets meer normaal doen :Y

Jij ook zo'n last van? Dat is wel geruststellend, dacht jarenlang dat ik de enige was.
 
Er is een groot verschil tussen mensen die het menen, en mensen die stoer doen. Dat kun je met 95% accuraatheid inschatten, en het helpt om er bij je reactie rekening mee te houden. Bij mensen die het menen ga ik er maar in mee, "dat hoor ik zo vaak, maar dat krijg je maarzo niet voor elkaar hoor", bij mensen die stoer willen doen ga ik uitdagen. Meestal biedt ik ze aan om mijn motor te lenen, en in de 2 of 3 één keer volgas door te trekken naar de redline. Als ze het durven krijgen ze een krat bier. Ben er nog niet armer van geworden, want de ene persoon die het daadwerkelijk probeerde gaf halverwege de 1 op :')

(Was op m'n Bandit 1200)
Hij weer wel...
 
Laatst bewerkt:
Hij weer wel...
Je lijkt wel een wijf zeg, weet al lang niet meer waar, wanneer en hoe ik jou beledigd heb (zal ongetwijfeld hoor) maar je blijft elke kans aangrijpen om een poging te doen denigrerend over te komen _O-

Oh jaaa, iets met een dragrace die gewonnen werd op vaardigheid in plaats van vermogen... En dat wilde je niet horen :')
 
Laatst bewerkt:
85% van de ongelukken gebeurt thuis
95% van de mensheid sterft in bed.

Dus ga motorrijden dat is veel veiliger.

Door te anticiperen en marges in te bouwen om nog te kunnen reageren op fouten van anderen maakt motorrijden best wel redelijk veilig.
 
your-comfort-zone_zps54ha9cah.jpg
 
Van alle verkeersdoden in Nederland is ongeveer 1 op de 12 een motorrijder (cbs gegevens van een paar jaar terug).

Dan kunnen de drama queens er wel internationale gegevens bij pakken, uitgedrukt in micromorts, maar laten we dan niet vergeten dat 90% van de wereldbevolking dagelijks zonder riijbewijs op een 125cc tje zonder remmen en helm door een overbevolkte vuilnisbelt moet laveren. In het westen zijn de gegevens totaal anders natuurlijk.

Al met al lopen we meer risico, maar schermen met "extreme statistieken" is waardeloos.
 
Je hoeft het zelf niet te doen.

Al jaren rij ik motor, in km uitgedrukt 10x de wereld rond. Defensief rijden is mijn motto.
Anticiperen met de omgeving.
Steeds de stommiteit / hufterigheid van een andere weggebruiker op kunnen vangen door goed op te letten.

En op een dag wordt je dan toch tegen de vlakte gesmeten. Geheel onverwacht.
In mijn geval door een rij-instructrice die mij niet gezien had.

Goed opletten omdat deze rij-instructrice de waarheid wilde verdraaien en niet geheel juist het schade formulier had ingevuld.

Bij een auto betekent zoiets een deuk en bij een motor een contact van moto en bestuurder met het asfalt.

De motor heeft in elk geval een goede indruk achtergelaten in de auto.
 
'Ik zou mijzelf doodrijden op een motor' is hetgeen dat mij ook lang heeft tegengehouden. Dus moet je jezelf een andere vraag stellen. Is het motorrijden het mij waard dat ik een dodelijk ongeluk kan krijgen? Als je daar ja op kan antwoorden moet je het doen. Motorrijden is een gevoel van vrijheid voor mij. En vrijheid is voor mij een kostbaar iets.

Als ik mijzelf doodrij op een motor, then so be it! Ik kan mijzelf ook doodrijden in een auto, of sterker nog ik kan ook doodgereden worden door andere die niet opletten (je bent zelf immers de enige die je kan vertrouwen). Er gebeuren immer gigantisch veel 'bijna ongelukken'. Hier kan je veelal niets aan doen. Een ongeluk is vaker 2 verkeersdeelnemers dan 1 en een boom.

Uiteindelijk kan ik zeggen dat ik liever motorrij met een verhoogd risico van een ongeluk, dan het niet doen en altijd spijt hebben van het feit dat ik het had willen doen. Zoals veel sporten en dingen die op adrenaline gebaseerd zijn, is het simpelweg gevaarlijker dan in je huis opgesloten zitten. Spanning is onderdeel van de fun. Als dat stoerdoenerij is dan hoop ik dat ik daar veel aan doe.

Maar in feite doe ik het voor mijzelf. Het is leven of geleefd worden. En angst houd je tegen. Deel van stoer doen is je angst onder ogen zien en er head first inlopen.

Well my two cents!
 
Komt me heel bekend voor dit ! En als je dan zegt; Jongen jij gaat nooit maar dan ook nooit in het begin zo radicaal op een motor. Maar dit gaat er dan niet in want zij "weten" hoe ze in elkaar zitten xD
 
Met een onderbreking van bijna 10 jaar (verliefd, verloofd, getrouwd en kleine kinderen) al 53 jaar motorrijder. Afkloppen maar ik heb pas 3 keer het asfalt gezien en alle 3 de keren door anderen veroorzaakt. Wel altijd met minimale motorisch en lichamelijk schade. Ik kon alle drie de keren weer opstappen en doorrijden.

Je hebt passieve en actieve veiligheid. Passief is de conditie van je motor en de beschermende kleding en helm. Actief is je gedrag op de weg en het inschatten van wat andere weggebruikers van plan zijn. Zo rijd ik niet graag achter bestelwagens en vrachtauto's anders dan op een flinke afstand. Verder altijd bij wat drukker verkeer in het spoor van een wiel van de voorganger waardoor ik langs de rij auto's kan kijken en in een noodgeval langs de auto kan wegkomen.
 
Feit is.

Het verkeer is zo veilig als de slechtste bestuurder.

En meer geluk dan wijsheid of je hem tegenkomt of niet.
Wat voor fantastische motorrijder jij jezelf ook vindt ;)
 
Laatst bewerkt:
85% van de ongelukken gebeurt thuis
95% van de mensheid sterft in bed.

Dus ga motorrijden dat is veel veiliger.

Door te anticiperen en marges in te bouwen om nog te kunnen reageren op fouten van anderen maakt motorrijden best wel redelijk veilig.

:o

Nee, nee, ik heb geen bed. Ik zou mezelf dood slapen B|
 
Beetje off topic maar ik heb de afgelopen weken weer bosjes motorrijders gezien in korte broek, t-shirt, gympen & open schoenen, zonder handschoenen etc. Gevaarlijk? Absoluut!
 
Beetje off topic maar ik heb de afgelopen weken weer bosjes motorrijders gezien in korte broek, t-shirt, gympen & open schoenen, zonder handschoenen etc. Gevaarlijk? Absoluut!

Nou moet ik zeggen dat ik voor korte stukjes ook wel eens een uitzondering maak.
Maar zodra langere afstanden en zeker snelweg, altijd beschermende kleren aan.

Een maat van mij is toch een keer goed op z'n bek gegaan toen ie 50 ging.
Geen beschermende kleren aan, die brandwonden. Ai ai ai
 
Beetje off topic maar ik heb de afgelopen weken weer bosjes motorrijders gezien in korte broek, t-shirt, gympen & open schoenen, zonder handschoenen etc. Gevaarlijk? Absoluut!

Ik zie ze ook zo geregeld rijden en blijkbaar gaat het altijd goed. Dus niet gevaarlijk. :P
 
In 2012 zijn 140813 mensen gestorven in NL, waarvan 6333 door externe oorzaken.
Bron: CBS StatLine - Overledenen; belangrijke doodsoorzaken (korte lijst), leeftijd, geslacht
Van die 6333 zijn er 650 omgekomen in het verkeer waarvan 54 motorrijders.
Bron: Lichte daling verkeersdoden 2012
Waar maken we ons druk om? Natuurlijk: elke dode is er een teveel, maar ik wil niet dat een ander mij hierom gaat betuttelen.

En dat zegt m.i. dus nog niks omdat:
- het aantal doden gerelateerd zou moeten worden aan de gereden km's, of in ieder geval aan het aantal autobestuurders resp motorrijders.
- bij het aantal van 54 verongelukte motorrijders niet aangegeven is wat de oorzaak van hun ongeval was (eenzijdig ongeluk, veroorzaker, slachtoffer, etc.).
 
De opmerking "ik zou me hartstikke dood rijden" is voor mij altijd reden om als antwoord te geven, misschien moet je dan maar eens met motorrijden beginnen... :)

Het is gewoon lulkoek van lui die toch "stoer" willen zijn... |(
 
Ik zou mezelf ook doodrijden.....

Maar ben gisteren gewoon 42 geworden hoor en heb inmiddels al 20jaar m'n rijbewijs. Het is een beetje in de trand van naar het circuit gaan. Als je iemand meevraagt om een dagje te gaan knallen op bv Assen, dan is eigenlijk de standaard reactie; Nee dank je. Ik heb geen zin om te vallen. ??????????

Ik heb de instelling dat ik ga motorrijden en zorg dat ik weer heel thuis kom. Niet om mezelf dood te rijden. Maar ja, ik moet zeggen dat die doelstelling is ontstaan door de jaren heen.
 
Huu ja... krijg vaak zat de opmerking dat circuitrijden gevaarlijk is... |(

Dan zeg ik, het is juist veiliger! Geen stekelblinde koekblikkers, geen fietsers, scootah's, voetgangers... geen tegenliggers, geen lantaarnpalen, geen vangrails direct naast de weg... iedereen rijdt dezelfde richting op, het is er breed, geen vuil/olie (doorgaans), geen flitshonden in het gras en geen max. snelheid en daardoor kan je 100% bezig zijn met het motorrijden zelf. Wat het leerzamer en veiliger maakt... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan