- En ook ooit gehoord, de grenzen van de motor liggen verder dan je denkt. De motor kan meer dan je zelf kan. Daarom voor mij persoonlijk een leuke bike om mee te beginnen.
JepMaar voor newbie R6 slechte idee
Iets minder slecht idee.of toch maar een Sporttour zoals Thundercat?
JepIets minder slecht idee.
Dat heb ik in eerdere berichten al gedaan, zelfs in dit topicMaar in het kort: staar je niet blind op vermogen. Een motor met een te strak frame & vering heeft grenzen die ver weg liggen, maar waarschuwt ook maar heel kort dat je die grens benaderd.
wat je wil is een motor met voldoende vermogen maar ook weer niet zoveel dat je je constant moet inhouden. Motoren met veel vermogen hebben ook remmen die op dat vermogen afgestemd zijn (en dus veel sterker zijn dan je nodig hebt als je nog aan het leren bent-panieksituatie-knijp!-boem!). Daarbij is een wat wiebeliger frame en simpele vering een leuk middel om het gebied tussen waarschuwen en vallen te vergroten
Er is trouwens niks op tegen om eerst een goedkope, 'gemiddelde' motor te kopen. Dan kom je er al rijdend achter wat je nou precies wil, ondertussen leer je ook echt rijden en na een jaar, of twee (of in mijn geval 16) verkoop je het ding weer voor hetzelfde bedrag en koop je wat je echt wilt hebben. En dat kan heel wat anders zijn dan wat je in de eerste instantie dacht
Ik heb twee collega's die m'n advies opgevolgd hebben, en allebei zijn ze blij dat ze dat gedaan hebben
Verder ik post ook wat bij Ik heb rijles topic daar werd ik aangeraden om meteen een R6 te gaan halen.
De meeste mensen kletsen maar wat. Dan ga ik er vanuit dat je wil leren motorrijden
http/www.student.kun.nl/wouter.timmer/Motoren/pagina_index_motoren.htm
Maar er zijn slechtere keuzes dan een ER-6. Een 600cc viercilinder met 100+ pk bijvoorbeeld.
Dat is een veelgemaakte denkfout bliksem.
Hoezo dan? Ben het duidelijk niet met je eens. Het is wel waar dat ene motortype geschikter is voor de beginner dan een andere, maar kan het niet zo zijn dat iemand een SS lekkerder vindt rijden dan alle andere soorten?
Natuurlijk. Maar dan nog is het niet verstandig om meteen op een R6 of iets dergelijks te beginnen. Wat is er mis mee om eerst een jaartje te leren op iets simpelers en dán de motor te kopen die je eigenlijk wilde hebben?
Concluderend, ik blijf erbij dat het per persoon verschilt. Het is aan jou om zelf uit te zoeken welke motor voor jou het beste geschikt is en als dat dan toevallig NIET een 'beginners' bike is, so be it!
Dat zijn de zogenaamde boomklevers. Of de ss rijders met een asfaltwals als achterband. Daarbij, je wéét helemaal niet welke motor voor jou het beste geschikt is. Dat weet je pas na flink wat kilometers. ik vond vroeger supersports (uit die tijd, dus denk aan iets als de eerste gsx-r 750 e.d.) toch wel 'het'. Daarvoor customs.
Inmiddels heb ik 21 jaar rijervaring en ben ik er (alweer een hele tijd) achter dat ik een min of meer neutrale zithouding het lekkerst vind. Ik rij met veel plezier op m'n gsx400e uit 85 (jep, eerste motor & eerste eigenaar), met net zoveel plezier op m'n 1150GS en ook met veel plezier op m'n GPZ600R. Voor die tijd was dat ook een supersport trouwens.
Neemt verder niet weg dat je steeds met een mening komt, terwijl de feiten laten zien dat 99% van de motorrijders beter toch echt wel op een 'beginnersmotor' kunnen beginnen. Veel van de 'een ss kan best als eerste motor' leren nooit de grenzen kennen of herkennen. Dat is het groepje wat bij het minste of geringste de bocht uit zeilt, zichzelf onderuit remt of stevast rechtop de bocht door gaat. Best leuk dat laaste, voor mij dan. Het heeft wel wat om op een bochtige route een stel 100pk ss'ers voor te blijven op een 42 pk sterke 400 met zwabberframe en fietspompvering.