Nieuwe wet in de maak: politie moet uitlaten motoren zonder meting kunnen afkeuren

er is mij door een agent uitgelegd dat hij dan alleen een meting mag opleggen (een soort wok) en aan de hand van wat daar uit komt evt een bekeuring schrijven.
Het "vinden dat je te veel herrie maakt" is een soort voorselectie in dat geval.

Er moet bekeurd worden op een feit, niet een mening.

Aldus deze agent
Tja dat klopt dus niet,hier werden ze gewoon van de weg geplukt,ik heb zelf toen gesproken met een motoragent en die zei
dat als er geen db killer aanwezig was je automatisch een bekeuring kreeg en de motor mee mocht naar het bureau.
 
Ik woon in dezelfde regio als jij, 1 dorp verderop dus ik weet wat je bedoeld. Maar dat zijn gerichte acties en dus uitzonderingen. Als je gewoon een stukje gaat rijden, hoe vaak kom je dan politie tegen?

Behalve veel elektronische (en dus onbemande) controles is er nauwelijks toezicht.
Zo goed als nooit,maar waar ik het over heb was inderdaad een controle na klachten van omwonende,bij alle op en afritten stonden motoragenten te wachten,ik werd ook gecontroleerd,reed toen gewoon rustig met m,n Ducati,heb toen nog een tijdje met de agent staan praten over de controle,overigens mocht ik zonder bekeuring weer verder rijden 🤗
 
Ja ach, we gaan het wel meemaken.

In het stukje staat dus dat ze je kunnen pakken op een uitlaat zonder e-keur of wanneer je zonder db-killer rijd. Die regels zijn er nu ook al, maar wordt bijna nooit op gehandhaafd.
Goed punt. Als er ook iets is dat flink anders zal worden dan is dat het ook gok ik zo. Ik snap ook niet zo goed waarin dat schort. Lijkt mij niet zo complex om te zien wanneer iemand wel/niet zijn DB-killer voert. Indien niet, hoef je ook geen meting te doen. Zelfde natuurlijk voor een E-keur. En in beide gevallen een WOK, want je bent technisch gezien niet straat legaal.
 
Het hele verhaal zal nogal loslopen, lijkt mij. Je trekt de aandacht met een klap herrie, en dan zou je zo'n optische WOK kunnen krijgen. Een fabriek af uitlaat met zo'n genoemde klep zoals BMW heeft, zal echt geen optische WOK status krijgen. Met zo'n geknutselde aftermarkt uitlaat die met herrie de aandacht trekt, zou het wel eens anders kunnen liggen. Van mij mag het. Je wordt er op een bepaald moment toch wel schijtziek van. Ik kan me voorstellen zeker als bewoner bij zo'n dijkweg, het gaat letterlijk de hele dag door. Hier gisteren iemand zijn rijbewijs kwijt. Heb hem zelf al paar keer idioot rijgedrag zien doen, beetje optrek wedstrijdjes houden bij stoplichten. Trok al een aantal dagen met een klap knetterherrie en idiote rijstijl de aandacht in de stad. Nu met 160 Km/uur gepakt waar je iets van 70 mag rijden.
 
En toen had je een Ducati met een Europese type goedkeuring met een toegestane geluidsproductie van 106 dB

Wat dan?
 
Het hele verhaal zal nogal loslopen, lijkt mij. Je trekt de aandacht met een klap herrie, en dan zou je zo'n optische WOK kunnen krijgen. Een fabriek af uitlaat met zo'n genoemde klep zoals BMW heeft, zal echt geen optische WOK status krijgen. Met zo'n geknutselde aftermarkt uitlaat die met herrie de aandacht trekt, zou het wel eens anders kunnen liggen. Van mij mag het. Je wordt er op een bepaald moment toch wel schijtziek van. Ik kan me voorstellen zeker als bewoner bij zo'n dijkweg, het gaat letterlijk de hele dag door. Hier gisteren iemand zijn rijbewijs kwijt. Heb hem zelf al paar keer idioot rijgedrag zien doen, beetje optrek wedstrijdjes houden bij stoplichten. Trok al een aantal dagen met een klap knetterherrie en idiote rijstijl de aandacht in de stad. Nu met 160 Km/uur gepakt waar je iets van 70 mag rijden.
Niet alleen dijkweggetjes. Ik woon gewoon in een woonwijk en moet soms ook mijn gesprekken pauzeren omdat de schuin overbuurman thuis komt.
 
In een flink aantal merken zit een klep, vooral om het geluid lager te krijgen bij lage toerentallen om te voldoen aan de geluidseisen.
In een Honda VFR1200F die ik gehad heb zat er ook eentje.

Laten we niet roomser dan de Paus zijn, die zat er uiteraard in omdat de industrie weet dat geluid voor veel mensen een doorslag geeft in de aankoop van de motor. Advertenties hebben het ook vaak over "mooi" geluid.

Uiteraard kun je niet met terugwerkende kracht goedgekeurde uitlaten afkeuren. Dat zal ook echt niet gebeuren.

Wel wordt er aan gesleuteld (bij de Honda was het ook een kwestie van de servo loskoppelen en klaar was je, meer geluid)
Dat zal met dit voorstel aangepakt worden, tenminste dat is de bedoeling zo te zien.
Aangepaste goedgekeurde uitlaten.
En ze zullen ook wel naar de wetgeving gaan kijken vwb de toekomst en die kleppen wel geen verbieden bij nieuwe modellen, maar dat moet op Europees niveau gedaan worden.

Ik zou me echt geen zorgen maken met een goedgekeurde, niet aangepaste originele uitlaat.
ah , en dat is dat bij de wat nieuwere motoren denk ik ?
 
ah , en dat is dat bij de wat nieuwere motoren denk ik ?
Ja in de oudere motoren zul je het niet vinden. Alhoewel het er al wel een flink aantal jaren is.
Dus wat is nieuw? Ik denk ook vooral bij de hogere cylinder inhoud. Maar me er eigenlijk niet in verdiept dus ik kan er ook naast zitten ;)
 
Ja in de oudere motoren zul je het niet vinden. Alhoewel het er al wel een flink aantal jaren is.
Dus wat is nieuw? Ik denk ook vooral bij de hogere cylinder inhoud. Maar me er eigenlijk niet in verdiept dus ik kan er ook naast zitten ;)
ok , thanks , weer wat geleerd :-) ik heb ook eigenlijk alleen maar oud spul , de nieuwste is uit 89 🤣
 
Ik denk dat er 2 soorten kleppen zijn in de uitlaat.

De af fabriek geplaatste "Ex-Up" klep die gesloten is bij lage toeren en zo meer tegendruk geeft waardoor de motor beter loopt in lage toeren, en die steeds verder open gaat bij hoge toeren om op die manier de uitlaatgassen sneller door te laten en het vermogen meer vrij laten. Ik heb een Yamaha FZR400RR gehad uit 1990 die zo'n klep had. En die wil je er echt niet uithalen. Ik heb wel eens een gebroken bedieningskabel gehad en als de klep dicht blijft rijdt dat echt niet fijn, en alleen maar open trouwens ook niet.

De tweede soort klep is "Herrie aan/Herrie uit" welke achteraf opgebouwd kan worden. Dat ze daar wat aan willen doen vind ik niet erg. Open pijpen slaat echt nergens op.

Maar ik kan me natuurlijk vergissen.
 
Kom maar op, ik ben er klaar voor….de killers zijn reeds 15 jaar gemonteerd….. _O-
11422CA4-2F2F-42CD-9A8E-E4C65A48A4D1.jpeg
 
Ik ben voor verplichte Db-killers voor kinderen onder de 12.
[offtopic]

Dat probleem ligt dan meer aan hoe de ouders daarmee omgaan.
Ook hier zeg ik soms meermaals op een dag tegen mijn dochter dat het volume wel wat naar beneden mag omdat er meer mensen buiten zijn en die niet allemaal hoeven te weten dat zij ook buiten aan het spelen is.

[/offtopic]
 
er is mij door een agent uitgelegd dat hij dan alleen een meting mag opleggen (een soort wok) en aan de hand van wat daar uit komt evt een bekeuring schrijven.
Het "vinden dat je te veel herrie maakt" is een soort voorselectie in dat geval.

Er moet bekeurd worden op een feit, niet een mening.

Aldus deze agent
Dus als ik tegen een agent zeg dat ik van mening ben dat hij een ongelooflijk nazistische bokkenlul is, mag hij mij daar geen bekeuring voor geven? Want dat is een mening en geen vastgesteld feit.....

Een agent mag ook een bekeuring uitschrijven voor onnodig geluid maken. Dat kan zelfs als je met een helemaal standaard motorfiets of auto onnodig met het gas staat te jengelen bij een verkeerslicht bijvoorbeeld, of claxonneren zonder reden of rijden met gedemonteerde db killer.

Met de db killer er in zou de motor minder geluid maken, dus zonder maak je onnodig meer geluid.... daar hoeft geen meting aan te pas te komen. Op dit moment kan er zonder meting geen wok verklaring afgegeven worden.
 
Laten we niet roomser dan de Paus zijn, die zat er uiteraard in omdat de industrie weet dat geluid voor veel mensen een doorslag geeft in de aankoop van de motor. Advertenties hebben het ook vaak over "mooi" geluid.
Precies. dat is ook 1 van de (vele) redenen dat motorrijden zo leuk is. Ik bedoel daarbij nadrukkelijk niet op van die blérpijpen; die veroorzaken vooral veel overlast
Uiteraard kun je niet met terugwerkende kracht goedgekeurde uitlaten afkeuren. Dat zal ook echt niet gebeuren.
Ik zou me echt geen zorgen maken met een goedgekeurde, niet aangepaste originele uitlaat.
Eens; ook na jaren moet de motor auto bromfiets enzovoort, blijven voldoen, aan de eisen zoals die indertijd (typegoedkeuring) van toepassing waren !
(Tenminste, vandaar in kleine lettertjes, dat is altijd zo geweest. Men is echter zo langzamerhand zo knettergek geworden in dit kleine k landje, dat het me ook niet zou verbazen als dit via de wet aangepast zou worden)
 
Precies. dat is ook 1 van de (vele) redenen dat motorrijden zo leuk is. Ik bedoel daarbij nadrukkelijk niet op van die blérpijpen; die veroorzaken vooral veel overlast

Eens; ook na jaren moet de motor auto bromfiets enzovoort, blijven voldoen, aan de eisen zoals die indertijd (typegoedkeuring) van toepassing waren !
(Tenminste, vandaar in kleine lettertjes, dat is altijd zo geweest. Men is echter zo langzamerhand zo knettergek geworden in dit kleine k landje, dat het me ook niet zou verbazen als dit via de wet aangepast zou worden)
Nou nee hoor daar houden ze een marge voor aan,een oude motor gaat nu eenmaal meer geluid maken.
 
TS heeft een punt over de MAG. Ik heb een bloedhekel een zeikerts en het meeste aan motorrijders die zeiken over andere motorrijders (te luid is uit). Vaak zijn het van die mensen die een heel nauw beeld hebben van wat acceptabel is en wel moet kunnen en alles wat daarbuiten valt daar gaan ze met gestrekt been in. Wel zelf motorrijden maar sportief rijden, zonder fluohesje, of even zonder motorbroek binnendoor boodschappen doen is gestoord. Wel motorrijden maar een beetje teveel db en ze wensen je een achterlijk hoge bekeuring of zelfs een boom toe. De MAG geeft de klagers gelijk en dat zullen klagers volledig uitbuiten.

Motorrijden is voor velen een beetje een uitlaatklep (pun intended). Sommige mensen hebben dat nodig, laten we menselijk blijven en elkaar ook de ruimte geven om te leven. Als nergens meer tolerantie voor is wordt het een grote gefrustreerde bende, sterker nog dat is het al. Niets mag meer en over alles wat je doet hebben mensen wel een mening klaarliggen. De mensen die klagen over motorrijders worden weer kwaat als ze hun kat niet meer buiten mogen laten lopen omdat andere mensen daar weer over hebben zitten zeiken. Zo gaan we tegenwoordig met elkaar om... voor iedereen wordt het alleen maar vervelender.
 
Laatst bewerkt:
TS heeft een punt over de MAG. Ik heb een bloedhekel een zeikerts en het meeste aan motorrijders die zeiken over andere motorrijders (te luid is uit). Vaak zijn het van die mensen die een heel nauw beeld hebben van wat acceptabel is en wel moet kunnen en alles wat daarbuiten valt daar gaan ze met gestrekt been in. Wel zelf motorrijden maar sportief rijden, zonder fluohesje, of even zonder motorbroek binnendoor boodschappen doen is gestoord. Wel motorrijden maar een beetje teveel db en ze wensen je een achterlijk hoge bekeuring of zelfs een boom toe. De MAG geeft de klagers gelijk en dat zullen klagers volledig uitbuiten.

Motorrijden is voor velen een beetje een uitlaatklep (pun intended). Sommige mensen hebben dat nodig, laten we menselijk blijven en elkaar ook de ruimte geven om te leven. Als nergens meer tolerantie voor is wordt het een grote gefrustreerde bende, sterker nog dat is het al. Niets mag meer en over alles wat je doet hebben mensen wel een mening klaarliggen. De mensen die klagen over motorrijders worden weer kwaat als ze hun kat niet meer buiten mogen laten lopen omdat andere mensen daar weer hebben over zitten zeiken. Zo gaan we tegenwoordig met elkaar om... voor iedereen wordt het alleen maar vervelender.
Ik ben zelf een sportieve motorijder die een pest hekel heeft aan fluohesjes.... maar waar ik een nog grotere pest hekel aan heb is aan mensen die op een motor rijden (ik noem het geen motorrijders) met een compleet open uitlaatsysteem en dan de hele tijd hetzelfde stuk heen en weer rijden met zo veel mogelijk toeren en tyfusherrie. Vaak nog vergezeld van Sjonnies in hun Golfjes, AMG's, BMW's etc.etc.

Nu leef, eet, werk, slaap en droom ik motorfietsen. Dus je kunt wel nagaan hoe mensen die niets met motoren hebben er tegenover staan. Keihard aanpakken dat asovolk dat alleen aan zichzelf denkt en het voor heel veel "normale" motorrijders verpest.!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan