Norton Commando 1972

Altijd leuk die merkliefde die blind maakt.
Ik heb geen last van merkliefde hoor, maar een krukas die goed in balans is gedraagt zich net als een tol en ondervindt nauwelijks krachten van betekenis. En de krachten die de zuigers er via de drijfstangen op uitoefenen zijn echt niet zo groot. Een oude Norton draait moeiteloos 6500 rpm en dus is er 6500 maal per minuut een ontbranding, het is immers een twin en een staande twin loopt vrij soepel. Het is bepaald geen Harley. 😇

En die relatief kleine krachten worden middels een enorme overbrenging cq vertraging op het achterwiel overgebracht en dus wordt die kracht vele malen vergroot.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij heb jij een gruwelijke hekel aan het merk Norton.

Ik heb er heel veel aan gesleuteld, ook aan de racers en nooit problemen gehad met de krukas, die overigens geen 10 kg weegt. Ik balanceerde ze wel altijd want dat is zeer belangrijk en niet alleen voor het trillen.

De sludgetrap gaat overigens niet verstoppen, op een gegeven moment gaat het vuil gewoon via de bigendlagers heen naar buiten.

Freek Steigenga was zijspankampioen van NL en die reed met een Norton twin en weinig problemen.
die hekel aan nortons valt wel mee , ik heb twee commando's.
en waarschijnlijk nog wel een derde in onderdelen.
ik ben jaren lid geweest van de norton club , jaren zo;n ding als dagelijks vervoer gehad.
mee op vakantie naar frankrijk (2x) en schotland geweest
maar ik heb ook guzzi's en ducati's uit die tijd, en ik heb geen roze bril.
als je ooit een guzzi krukas in je handen hebt gehad moet je het verschil zijn opgevallen.

die crosszijspannen waren een geval apart , ik heb een 750 korteslagblok en een quaife versnellingsbak bij een zijspancrosser gekocht, ( die reed op europees niveau) ik heb mijn ogen uitgekeken, hij versleet 6 blokken per jaar, had 10 liter emmers vol met kromme versnellingsbakassen en tweede versnelling tandwielen.
veilingkistjes vol met warmgelopen zuigers.
Verstegen heeft zijn bedrijf gebouwd van de winst op de onderdelen die hij aan zijspancrossers verkocht.
( zijn woorden, niet de mijne)

Die verstopte slugdetrap heb ik niet van horen zeggen , maar zelf meegemaakt.
dat leverde een vastgelopen bigend en een kromme drijfstang op.

grappig , dat is een foto van een triton dat is een norton rijwielgedeelte met...... een triumph blok
(waarom eigenlijk 8-)
 
Laatst bewerkt:
grappig , dat is een foto van een triton dat is een norton met...... een triumph blok
(waarom eigenlijk
Omdat het opvoeren van een Triumph makkelijker is. Hij heeft twee nokkenassen en dus kun je het kleppendiagram makkelijk iets veranderen. Deze had het carter van een 1947 speed twin, de aluminium cilinder van een T100, de kop had de kleppen van een 650 Bonneville met een kleine bougie in het hart van de kamer, 3134 racenokken en 36mm DelOrto's. En hij was sneller dan de Triton van de toenmalige NL kampioen in de nationale klasse.

Maar de onervaren coureur vond het nodig om met 180 km/u de duinen in te gaan en dat was einde carriere.
 
Laatst bewerkt:
die hekel aan nortons valt wel mee , ik heb twee commando's.
en waarschijnlijk nog wel een derde in onderdelen.
ik ben jaren lid geweest van de norton club , jaren zo;n ding als dagelijks vervoer gehad.
mee op vakantie naar frankrijk (2x) en schotland geweest
maar ik heb ook guzzi's en ducati's uit die tijd, en ik heb geen roze bril.
als je ooit een guzzi krukas in je handen hebt gehad moet je het verschil zijn opgevallen.

die crosszijspannen waren een geval apart , ik heb een 750 korteslagblok en een quaife versnellingsbak bij een zijspancrosser gekocht, ( die reed op europees niveau) ik heb mijn ogen uitgekeken, hij versleet 6 blokken per jaar, had 10 liter emmers vol met kromme versnellingsbakassen en tweede versnelling tandwielen.
veilingkistjes vol met warmgelopen zuigers.
Verstegen heeft zijn bedrijf gebouwd van de winst op de onderdelen die hij aan zijspancrossers verkocht.
( zijn woorden, niet de mijne)

Die verstopte slugdetrap heb ik niet van horen zeggen , maar zelf meegemaakt.
dat leverde een vastgelopen bigend en een kromme drijfstang op.

grappig , dat is een foto van een triton dat is een norton rijwielgedeelte met...... een triumph blok
(waarom eigenlijk 8-)
Het was ook snel gedaan toen de opgeboorde Yamaha XS er kwam en daarna de 2takten.
 
Die verstopte slugdetrap heb ik niet van horen zeggen , maar zelf meegemaakt.
dat leverde een vastgelopen bigend en een kromme drijfstang op.
In de olietank gaat de olie via een fijnmazige zeef naar het motorblok en onderin het carter zit de retourleiding ook in een fijnmazige zeef. Dus als je bigend verstopt heb je veel pech gehad en moet er een relatief groot stuk prut in beide gaten van het lager terecht zijn gekomen.
 
Het was ook snel gedaan toen de opgeboorde Yamaha XS er kwam en daarna de 2takten.
Ik ben er bij geweest toen de eerste Suzuki T500 werd gepresenteerd op Zandvoort, waar hij samen met de 500cc racers als de Norton Manx een paar rondes ging racen en die Suzuki was bijna onhoorbaar, maar had geen enkele moeite om de racemotoren bij te houden. Ik weet niet meer precies wie er mee reed, het was Rob Bron of Bert Oosterhuis en de Suzuki kreeg een probleem met ik dacht een achterwiellager.

Maar de snelheid van een standaard motor die je zo in de winkel kon kopen was verbluffend. Ik heb er ook een gehad, fijn motortje, licht, wendbaar en snel. Onze vriend Deputy Duc heeft een heel mooie.
 
Ik doelde eigenlijk meer op de zijspancross.
Ik heb de grote broer van de T500 en de overtreffende trap de RG500.
 
voor wie een norton krukas van dichtbij wil zien...
rond de 10 minuten de sludge trap
De man kan misschien prima sleutelen maar als ik zie hoe dom hij werkt met zijn verlengstuk op zijn dopsleutel,en met een ijzeren hamer terwijl hij een fiber of rubber hamer heeft,niet mijn monteur
 
Foto's zijn altijd leuk!

vooral de krukaslagering en de krukas zelf zijn fragiel.
verder de zuigers als je er flink aan trekt , een goede commando loopt probleemloos naar 7000 toeren , dan heb je een forse zuigersnelheid.
de carters kunnen uitlopen ( loszittende krukaslagers) als er in het verleden wat ruig mee omgesprongen is.
Ik ben benieuwd wat er opgeboord is , de 750 cylinders hebben niet meer zoveel ruimte .
je kunt ze wel verbussen , alleen als je er te veel af haalt wordt de flens waarmee ze op het carter zitten wat slap , en scheuren ze van het blok .
( de 850 cylinders zijn anders, die hebben geen flens onderaan de cylinder maar doorlopende bouten. )
Toch zijn ze jarenlang in de zijspancross gebruikt en als er ergens gas wordt gegeven in zware omstandigheden dan is het daar wel.
 
In de olietank gaat de olie via een fijnmazige zeef naar het motorblok en onderin het carter zit de retourleiding ook in een fijnmazige zeef. Dus als je bigend verstopt heb je veel pech gehad en moet er een relatief groot stuk prut in beide gaten van het lager terecht zijn gekomen.
Een zeef is veel te grof om te voorkomen dat een sludgetrap dicht gaat zitten
 
Volgens mij heb jij een gruwelijke hekel aan het merk Norton.

Ik heb er heel veel aan gesleuteld, ook aan de racers en nooit problemen gehad met de krukas, die overigens geen 10 kg weegt. Ik balanceerde ze wel altijd want dat is zeer belangrijk en niet alleen voor het trillen.

De sludgetrap gaat overigens niet verstoppen, op een gegeven moment gaat het vuil gewoon via de bigendlagers heen naar buiten.

Freek Steigenga was zijspankampioen van NL en die reed met een Norton twin en weinig problemen.
Goed voor de big end lagers maar zo' n racert is niet te vergelijken met een straatmotor die gaat na elke race uit elkaar.
 
Ik heb de krukas van mijn Norton ook gedemonteerd en daar zat een vrij vaste vorm van sludge in wat er vrij makkelijk te verwijderen was.
 
Ik heb geen last van merkliefde hoor, maar een krukas die goed in balans is gedraagt zich net als een tol en ondervindt nauwelijks krachten van betekenis. En de krachten die de zuigers er via de drijfstangen op uitoefenen zijn echt niet zo groot. Een oude Norton draait moeiteloos 6500 rpm en dus is er 6500 maal per minuut een ontbranding, het is immers een twin en een staande twin loopt vrij soepel. Het is bepaald geen Harley. 😇

En die relatief kleine krachten worden middels een enorme overbrenging cq vertraging op het achterwiel overgebracht en dus wordt die kracht vele malen vergroot.
Zonder middenlager buigt de boel lekker door.....
 
Een zeef is veel te grof om te voorkomen dat een sludgetrap dicht gaat zitten
Dat snap ik, maar de sludge zal de gaatjes van de olietoevoer naar de bigendlagers niet blokkeren, een groter stuk vuil wel, maar dat komt niet door die zeefjes.
 
Zonder middenlager buigt de boel lekker door.....
Welnee man, er buigt niets door, daar is het veel te stijf voor en als de balans goed voor elkaar is gebeurt er niks.

En de Matchless twin had een middenlager, was geen succes.
 
Ik ben er bij geweest toen de eerste Suzuki T500 werd gepresenteerd op Zandvoort, waar hij samen met de 500cc racers als de Norton Manx een paar rondes ging racen en die Suzuki was bijna onhoorbaar, maar had geen enkele moeite om de racemotoren bij te houden. Ik weet niet meer precies wie er mee reed, het was Rob Bron of Bert Oosterhuis en de Suzuki kreeg een probleem met ik dacht een achterwiellager.

Maar de snelheid van een standaard motor die je zo in de winkel kon kopen was verbluffend. Ik heb er ook een gehad, fijn motortje, licht, wendbaar en snel. Onze vriend Deputy Duc heeft een heel mooie.
Toch zijn ze zo snel niet,een standaard T500 mag blij zijn als die 170 haalt,ik heb zelf een opgevoerde gehad die was wel snel,
die liep tegen de 200,vrat alleen zuigers alsof het koekjes waren:9,1 keer mis schakelen en de zuigermantels waren gescheurd :+
 
Laatst bewerkt:
Vandaar dat Norton superblend lagers ging gebruiken omdat er niets door boog......
De XS was wel een succes MET middenlager Norton had het nakijken.
Elke keer als ik er mee rijd denk ik: wat zwiept die krukas weer. Maar zonder gekheid, als het goed in balans is zal het zich gedragen als een tol en die blijft ook mooi tollen.
 

Bijlagen

  • SDC11071.JPG
    SDC11071.JPG
    355 KB · Weergaven: 32
Terug
Bovenaan Onderaan