Ik vind wel dat die ringen erg snel verdwijnen. Ik heb het nog nooit gehad, en ik heb al heel wat kettingen versleten. Is de kettinggeleider op de achterbrug wel goed?Kort geleden, iets voor het onderhoud van 40.000km, mijn ketting "mishandeld", (zie mijn bijgewerkt bericht). Ja, bewust, namelijk in die zin dat het mij niets meer kan schelen. Ik ga mij nu tegen de 50.000km een volgende set ketting/tandwielen aanschaffen, en dan zie ik wel op die 50.000km of ze vervangen moet worden of niet.
Ja die is nog goed. Dat ze nu zo snel kapot gaan is natuurlijk mijn eigen fout he, afspuiten is NIET goed, en dat wist ik. Maar in het kader van "het kan me niet meer schelen", wilde ik de motor effe "proper" voor het onderhoud.Ik vind wel dat die ringen erg snel verdwijnen. Ik heb het nog nooit gehad, en ik heb al heel wat kettingen versleten. Is de kettinggeleider op de achterbrug wel goed?
Nee, dat doe ik nooit. Tot hier toe heb ik het altijd gehad dat de slijtage van beide tandwielen nagenoeg gelijk lopen.DKP: Heb je in tussentijd het voorste tandwiel ook omgedraaid op de helft van de km’s.
Nee, dat doe ik nooit. Tot hier toe heb ik het altijd gehad dat de slijtage van beide tandwielen nagenoeg gelijk lopen.
Ik doe het dan toch ook nietTandwiel omdraaien????????????????????????????????????????
hoe dom kan je dan zijn.
jij niet hoop ik ;-)Ik doe het dan toch ook niet
Nope, als één van de delen, voortandwiel, achtertandwiel, of de ketting, versleten is, wordt de hele handel vervangen.jij niet hoop ik ;-)
Sindsdien ben ik een paar duizend kilometer verder met deze ketting, ik ga nu richting de 30k km. Er zijn meerdere O/X-ringen kapot, maar ik hou de ketting goed in de gaten. Laatst voor de eerste keer de ketting gespannen, hij doet het verder prima: geen overmatige roest en ook geen strakke schakels. Ik hou de ketting over het algemeen lekker vies en vet, hem af en toe wordt hij schoongemaakt. Ik heb al een nieuwe kettongset in huis om hem te vervangen wanneer de ketting te veel gaat slijten.Hier ook sinds kort gemerkt dat de o-ringen op dezelfde manier stukgaan. Ook een DID VX-ketting, 530. Ik heb hem zelf ongeveer 25k km/3 jaar geleden gemonteerd en niet altijd heel netjes gesmeerd omdat ik vaak te lui was de motor op te bokken en dan maar een gedeelte sprayde.
Het vreemde is wel dat ik sinds het monteren de kettingspanning nog nooit heb hoeven aan te passen. Triumph schrijft 35 mm voor gemeten met de motor op de zijstandaard.
Voor een volgende ketting overweeg ik RK ipv DID.
Ik heb mijn ketting er nu bijna 16.000km op zitten.Sindsdien ben ik een paar duizend kilometer verder met deze ketting, ik ga nu richting de 30k km. Er zijn meerdere O/X-ringen kapot, maar ik hou de ketting goed in de gaten. Laatst voor de eerste keer de ketting gespannen, hij doet het verder prima: geen overmatige roest en ook geen strakke schakels. Ik hou de ketting over het algemeen lekker vies en vet, hem af en toe wordt hij schoongemaakt. Ik heb al een nieuwe kettongset in huis om hem te vervangen wanneer de ketting te veel gaat slijten.
JT levert steeds meer voorkettingwielen met rubberen transmissiedempers. Ognibene had die al enkele jaren.Ik neem aan dat het JT tandwielen waren ?
Aftermarket tandwielen hebben niet die rubberen rand op de voortandwiel zitten dan kan je hier wat last van hebben.Dat rubber dempt de ketting.
De meesten zetten de ketting ook veel te strak.
Vuistregel is ,ga op je motor zitten dan moet de ketting nog 2 a 3 omhoog en omlaag bewogen kunnen worden.
Klopt. Ik dacht dat ik bij mijn huidige ketting/tandwielenset kon kiezen tussen een "gewoon" voortandwiel of eentje met rubberen demping erin, zoals het originele bij Suzuki.JT levert steeds meer voorkettingwielen met rubberen transmissiedempers. Ognibene had die al enkele jaren.
Update over mijn ketting.
Die heeft vandaag de 20.000km bereikt. (Motor km stand = 50.000km).
Laatste smeerbeurt was 674km geleden, om dezelfde reden als bij de vorige onderhoudsbeurt, omdat ik de ketting toch ging "kuisen" vóór het onderhoud.
Dat heb ik nu dus ook gedaan, de ketting "mishandeld", door er bij de self car wash met de hogedrukspuit op te zitten, van vrij kortbij dit keer.
Dit omdat ik het weer wat proper wilde hebben, en het me dus nog steeds niets kan schelen als ze sneller slijt, want ik had zelfs verwacht dat ik ze door de vorige mishandeling op 20.000km (vandaag dus) al zou moeten vervangen.
Omdat ik tussendoor merkte dat het slijten toch niet zo snel ging, heb ik nog steeds geen nieuwe set ketting/tanwielen aangeschaft. Maar dat ga ik nu denk ik toch wel doen.
Heb de ketting nog eens lichtjes bijgesteld op 17.761km (en daarvoor op 10.000km.)
Vandaag was het zo een beetje van "het moet net wel, of eigenlijk net niet", dus heb ze toch maar een beetje bijgesteld. Maar slechts 2/8 slag ipv 3/8. Dat bleek net iets te veel, en 1/8 terug gedraaid.
Btw: langs beide kanten de ketting afgespoten onder hoge druk, op amper 7 a 8 cm er vandaan, en toen ik thuiskwam, was ze nog steeds een beetje gesmeerd, kon je voelen aan de rolletjes, die rammelden niet, en als je eraan probeerde te draaien met de vingers voelde je de normale weerstand die het vet ze geeft.
Zoals ik al zei, nu maar een ketting/tandwielen set bestellen, en dan zien of ze op 25.000km vervangen moet worden, al zou het me niet verbazen dat ze de 30.000km haalt.
Smeren doe ik echter wel met regelmaat, daar heb ik, op die twee keer vóór de onderhoudsbeurten, niet op bespaard.
Met een hogedruk (selfcarwash)spuit gaat het veel gemakkelijker, motor aan en in eerste, en spuiten maar terwijl die langs je doordraait. En spuit je ook alle klieders die heel uwen achterkant besmeuren ervan af door er overal wat tussendoor te spuiten, en dat is heel wat! Er zit daar geen elektronica in de weg, dus kan best.Ik zie de functie niet zo van met een hogedruk reiniger op een ketting spuiten , ff met een lapje met een of ander spul er over wordt ie ook schoon en spuit je geen water tussen de rollen ( waar geen o ringen meer zitten ), water smeert niet best
Die o-ringen komen daar terecht omdat de ketting op dat moment zijn hoogste hoeksnelheid bereikt.Nee, dat is niet de oorzaak. Echt niet.
Dit kom ik vrijwel elke dag tegen in de werkplaats.
Klopt.Die o-ringen komen daar terecht omdat de ketting op dat moment zijn hoogste hoeksnelheid bereikt.
Kuis je je ketting met een borstel?Hmm jammer, wat dan wel?
In het begin wel gedaan, maar de laatste 20k km niet meer dus dat is het ook niet.Kuis je je ketting met een borstel?
Hogedrukspuit, verkeerde reinigingsmiddelen, een harde borstel gebruiken of de boel flink scheef zetten zijn de meest voorkomende oorzaken.Hmm jammer, wat dan wel?