onzin regel DB

Naar de cijfers kijkend is 50-60 het grootste verschil. Ik vermoed dat van 120-130 wel eens het ergste is.
Van 50 naar 60 dB zullen we niet ervaren als een groot verschil. 120dB is vreselijk hard en zeker als het middentonen zijn en bij 130dB sla je de handen voor de oren, tenzij je stokdoof bent want dan heb je er geen last van.

Zoals ik eerder zie, het werkt logaritmisch, dus de toename van 120 naar 130 is gigantisch veel groter dan de toename van 50 naar 60.

Iemand had het over dat we een toename van 10dB ervaren als een keer zo hard, maar dat is relatief. Als je gaat rekenen in verterkervermogen heb je voor die tien dB ook tien maal zoveel vermogen nodig. Ik heb professionele speakers gehad met een rendement van meer dan 100dB bij 1 watt en dan haal je met 100 watt 120dB. Zou je naar 130dB willen met zo'n speaker (mits hij daar tegen kan met zoveel vermogen) dan heb je 1000 watt nodig.

Met diezelfde speaker heb je voor 50dB nog niet 1/2 watt nodig. Met 2 watt haal ik al 103 dB met die speaker.
 
Van 50 naar 60 dB zullen we niet ervaren als een groot verschil. 120dB is vreselijk hard en zeker als het middentonen zijn en bij 130dB sla je de handen voor de oren, tenzij je stokdoof bent want dan heb je er geen last van.

Zoals ik eerder zie, het werkt logaritmisch, dus de toename van 120 naar 130 is gigantisch veel groter dan de toename van 50 naar 60.

Iemand had het over dat we een toename van 10dB ervaren als een keer zo hard, maar dat is relatief. Als je gaat rekenen in verterkervermogen heb je voor die tien dB ook tien maal zoveel vermogen nodig. Ik heb professionele speakers gehad met een rendement van meer dan 100dB bij 1 watt en dan haal je met 100 watt 120dB. Zou je naar 130dB willen met zo'n speaker (mits hij daar tegen kan met zoveel vermogen) dan heb je 1000 watt nodig.

Met diezelfde speaker heb je voor 50dB nog niet 1/2 watt nodig. Met 2 watt haal ik al 103 dB met die speaker.
En als je bovenstaande niet snapt krijg je dus dit soort onderwerpen op een motor-forum waar iemand zich benadeeld voelt omdat zijn scooter geen 106db mag maken.
 
Ik vind het allemaal een prachtige discussie, maar oom agent, de RDW en de rechter trekken aan het langste end, wat we er ook allemaal van vinden. Hier kan het beste een slotje op of ik pak nu een nieuwe zak chips en ga me kostelijk zitten vermaken.🤣🤣🤣🤣
niet mee bemoeien met je slotje erop
 
En als je bovenstaande niet snapt krijg je dus dit soort onderwerpen op een motor-forum waar iemand zich benadeeld voelt omdat zijn scooter geen 106db mag maken.
Ja, daar zeg je wat, maar aan de andere kant, een 12 cilinder Jaguar motor van 6 liter hoor je nauwelijks. Tot je de uitlaat verwijdert, dan hoor je hem kilometers ver.
 
Ik heb een heel brave standaarduitlaat, en technisch is 'twee linkerhanden ' nog heel optimistisch uitgedrukt, maar stel nu dat de rdw gegevens wel een stationair db(a) geven, met bepaald toerental, maar niet een rijdend....
Maakt dat nog uit bij controles, of wordt alleen dat eerste getest?
 
Ja, daar zeg je wat, maar aan de andere kant, een 12 cilinder Jaguar motor van 6 liter hoor je nauwelijks. Tot je de uitlaat verwijdert, dan hoor je hem kilometers ver.
Alles is, omstandigheden.
Die eerder genoemde HD, komt af fabriek met z’n eigen buizenstelsel die die bijna twee liter zo dempt dat je hem niet hoort langskomen.
Dat rioolstelsel word dan ook zo snel mogelijk verwijderd en dan komt er voor heel veel geld bijna niks voor terug, dat ze nog weten te verchromen ook!
Horen en zien vergaat je als dat langskomt. Dat geld trouwens niet alleen voor de HD, alle motoren, alle merken.

n.b.
Vanaf hier is het te makkelijk om over te stappen naar afgesloten dijken en passen in ons- en buitenland. Maar dat is al net zo uitgekauwd als de kauwgom onder m’n schoenen.
 
Ik heb een heel brave standaarduitlaat, en technisch is 'twee linkerhanden ' nog heel optimistisch uitgedrukt, maar stel nu dat de rdw gegevens wel een stationair db(a) geven, met bepaald toerental, maar niet een rijdend....
Maakt dat nog uit bij controles, of wordt alleen dat eerste getest?
Wat jij bedoeld is statisch, dat zouden ze terplekke mogen doen als ze dat kunnen. Daar moeten ze dan ook de juiste omstandigheden voor veroorzaken. Een db meter alleen is niet genoeg.
Langsrijdend, dat gaan ze niet kunnen.
Er worden wel marges gehanteerd en het is niet maar één enkele meting bij zo’n statische meting.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mens
Als t ding org. is dan krijgen ze de zenuwen maar met hun meting ,t ding is org . punt !
 
niet mee bemoeien met je slotje erop
Ik ga je nog eens gratis feedback verzorgen:
Op zo'n manier is het voor onze knutselsmurf leuk om te porren. Je reageert leuk (en dan niet op een sfeerverhogende manier). Daarbij bedoelt hij het lollig, niet als aanval. Je gaat er nu alleen wel precies met een gestrekt been in en daarmee maak je het jezelf moeilijk. Laat het liggen, is ook nog eens goed voor de bloeddruk.
 
Zijn vaak ook wat aparte types op zo n föhn, een beetje hautain :+

Tja, iemand moet de wereld redden .... *D

https%3A%2F%2Fwww.want.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F06%2FAvengers-Endgame-Rerelease.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan