Overlevingskansen te water raken

Klopt! Ik wist nooit waar Enumatil was, toevallig reed ik er een dag later langs en zag toen het plaatsnaambordje. Even een rilling..

Ik weet trouwens niet hoe ze te water is geraakt, of ze bewusteloos was oid.. dus dat maakt voor mij de vraag ook groter van wat je kunt verwachten en kunt doen.

De kans in de berm te komen is daar vrij groot, dus ik denk niet dat ze bewusteloos was.
Ze was wel op slag dood en dat is ook niet raar als je de slootjes bekijkt.
Je kansen zijn groter in een bredere sloot zonder beplanting, en de snelheid waarmee speelt natuurlijk een rol.
Boven de 50 km/h worden je kansen aanzienlijk kleiner om het na te vertellen.
 
Ik heb tijdens het offroaden 2x onder mijn motor gelegen in het water, 1x in een sloot in Nederland en 1x in een koud riviertje in Spanje.
In beide gevallen was ik blij dat ik niet alleen was, want ik kon er niet alleen onder uit komen.
 
Gelukkig was het ondiep en kon je zo de kant op! Ben wel benieuwd naar hoe je bewegingsvrijheid was, al kan ik me voorstellen dat je zo met andere dingen bezig bent waardoor je je daar niet meer bewust van bent.
ondiep heeft er niks mee te maken. als je onder je motor terecht komt is 20 cm genoeg om te verdrinken als je pech hebt.
 
Ok, dus de grootste gevaren zijn dus:
- bewusteloos raken
- onder de motor komen
- niet op de kant kunnen klimmen
 
Gelukkig was het ondiep en kon je zo de kant op! Ben wel benieuwd naar hoe je bewegingsvrijheid was, al kan ik me voorstellen dat je zo met andere dingen bezig bent waardoor je je daar niet meer bewust van bent.

Voelde mij niet echt gehinderd in mijn doorweekte pak. Dan na te gaan dat je onder die omstandigheden versuft een oever op moet klauteren.

Ik zou aan je lijstje nog toevoegen dat je vaat komt te zitten aan de motor, denk aan veters van casual rijschoenen of scheur in je pak waar je achter blijft hangen.

Motor heeft inmiddels al weer 50 km gereden na toch 20 minuten onder te hebben gelegen. 😅
 
Volgens mij heb je die vraag nergens beantwoord of afgedaan als kolder.

Je opmerkingen waren "is niet van toepassing voor motorrijders" en "dan heb je wel wat anders aan je hoofd"

dus beantwoorden of afdoen als kolder in beide gevallen niet.

Blijkbaar wil je de vraag, die gewoon heel eenvoudig is, niet beantwoorden. Maar gezien de reactie van Sphyrnidus denk ik dat ook de mensen die van mening zijn dat normale kleding niet isoleert en temperatuurverlies verlangzaamd wel overtuigd raken.
Elke vorm van kleding isoleert in meer of mindere mate, vooral omdat de stroming langs de huid vermindert. Daarbij heeft wol (moet wel echte zijn) de eigenschap dat het zelfs in natte toestand (uit het water dus) nog isoleert.
 
hoe zit dat eigenlijk als je met zo'n Zero te water raakt
wordt dat dan een uit de kluiten gewassen Taser
 
Wel, Lorenzo heeft 't overleeft....maar
full


hoe wil je die band om je middel krijgen.....? :P
full
 
Laatst bewerkt:
Er zijn zoveel variabelen hoe je in het water kan geraken, hoge snelheid, lage snelheid, eerst een obstakel geraakt, met een fraaie afsprong met salto of alleen gegleden?
Betreft het een ondiepe sloot, diepe sloot, gracht, vaart, kanaal?

Mijn verhaal:

Ben in 1995 in Eemshaven (voor wie circuit Eemshaven kent: na het lange rechte stuk na de spoorrails, richting flauwe rechter knik voor de hairpin) kopje onder in een sloot beland. Niet te diep, maar wel plat op de bodem. Zou ik in deze positie bewusteloos zijn geraakt, was ik zonder externe hulp kansloos verdronken. Ik was echter bij kennis, voelde wel dat er iets goed mis was met bovenarm, zwemmen in een dieper water zou lastig zijn geweest, hoewel, adrenaline doet immobiliteit wat uitstellen. Net toen de Marshalls aan kwamen rennen, kwam ik net met mijn helm boven water. Ik hoorde ze zeggen: “Hij leeft nog!”.

Kwam met globaal 200 km/h op de bocht af toen mijn rechter clip-on bij het aanremmen afbrak en er van verder afremmen weinig terecht kwam, scheef op mijn tank hangend ben ik van de mono afgedoken om zo veel mogelijk asfalt mee te nemen en vaart te minderen. Ik plonste met relatief weinig restsnelheid in de plomp. Motor lag nog net droog, ik niet dus.
Na het afbreken van de clip-on bedacht ik in een split second dat rechtdoor rijden zou betekenen vol op walkant aan de overkant van het slootje te pletter slaan, de bocht nog proberen te nemen was gezien de resterende snelheid en mijn scheve positie, half in de kuip hangend, geen optie.

Net voor de crash:
full


Weer thuis:
full


Mijn overall en helm hebben een paar weken in mijn busje liggen drogen voor ik zelf weer mobiel was, daar zat best een luchtje aan, het pak heb ik na diverse keren spoelen nog als reservepak kunnen gebruiken.

Op zich een reële vraag van TS, maar er zijn, zoals al 5 pagina’s uit de kleffe doeken gedaan is, nogal veel variabelen.
 
Laatst bewerkt:
Als ik kon kiezen tussen een ledemaatafrukkende vangrail aan de ene kant of water aan de andere kant, zou ik toch voor het water kiezen.
Een eventueel hypothermisch effect (verlaging van de core temperatuur) speelt geen enkele rol bij motorrijden. Bij drenkelingen op zee is dat de meest voorkomende doodsoorzaak, niet bij iemand die zich na het te water raken een paar meter van de wal bevindt. Daar weet ik beroepsmatig het een en ander van.
Maar zoals altijd vallen de googlespecialisten over elkaar heen.

Ik heb het in de praktijk toch meegemaakt; weliswaar met een paard, niet met een motor. Maar dat had in dit geval niet zoveel uitgemaakt.
Ben bij een temperatuur rond het vriespunt met paard en al in een brede, diepe sloot beland. Daar kon ik zelf niet uitkomen maar ben door een toevallige voorbijganger eruit gehaald. Tegen de tijd dat de brandweer arriveerde, had ik al duidelijk onderkoelingsverschijnselen. In de ambu bleek ik nog een temp van 31.8 te hebben. Toen ben ik ook bewusteloos geraakt. Ja, het kan dus wel degelijk heel snel gaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het in de praktijk toch meegemaakt; weliswaar met een paard, niet met een motor. Maar dat had in dit geval niet zoveel uitgemaakt.
Ben bij een temperatuur rond het vriespunt met paard en al in een brede, diepe sloot beland. Daar kon ik zelf niet uitkomen maar ben door een toevallige voorbijganger eruit gehaald. Tegen de tijd dat de brandweer arriveerde, had ik al duidelijk onderkoelingsverschijnselen. In de ambu bleek ik nog een temp van 31.8 te hebben. Toen ben ik ook bewusteloos geraakt. Ja, het kan dus wel degelijk heel snel gaan.
Gelukkig geen afgerukte ledematen door de vangrail. O-)
 
Enige tijd terug is deze vraag ook binnen de brandweer gesteld. Hier kwam uit dat je met een volledige brandweeruitrusting prima blijft drijven; ook al zuigt het pak zich vol.
Mijn motorpak voelt niet veel anders aan dan mijn bluspak (bluspak is iets warmer en neemt volgens mij meer water op) dus ik ben bij te water raken niet bang dat mijn pak me onder water trekt.
Sterker nog; ik hoop dat ik me daar dan überhaupt druk om kan maken; buiten westen raken en daardoor verdrinken is volgens mij een veel groter risico.
 
Ik ben na een ongeluk bewusteloos ik het water beland met verbrijzeld bovenbeen.

Volgens de gene die mij uit het water heeft gehaald bleef ik drijven. Hij heeft mij met mijn bovenlijf op de kant gelegen.

Zelf weet ik er niets van dat is dan wel weer prettig.
 
Dan moet je wel de mazzel hebben dat je op je rug drijft, als je op je buik drijft verzuip je alsnog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan