Periodieke bekwaamheidstest voor motorrijders verplichten?

Dit mag er nooit komen. Opdonderen met de betutteling. En als het er al gaat komen dan wel zo dat ook enkel de mensen die nooit rijden op controle moeten komen en/of de mensen die veel schade rijden.

Zonder aantoonbare reden GEEN straf / verplichte training. Wat een onzin, moet ik met mijn nu ruim 100.000 schade vrije km's op de motor ineens een toets afleggen of ik het wel kan. Nooit.
 
_O-

Hmmm, die had ik nog niet gedaan, dus euh, waar precies kun je je daarvoor aanmelden?

Even een achtje op je achter wiel oefenen in het kader van voertuig beheersing. Dit onder toeziende oog van meneer agent........de aanmelding is dan gratis ...... *O*
 
Dit mag er nooit komen. Opdonderen met de betutteling. En als het er al gaat komen dan wel zo dat ook enkel de mensen die nooit rijden op controle moeten komen en/of de mensen die veel schade rijden.

Zonder aantoonbare reden GEEN straf / verplichte training. Wat een onzin, moet ik met mijn nu ruim 100.000 schade vrije km's op de motor ineens een toets afleggen of ik het wel kan. Nooit.

Het gaat niet om schadevrije kilometers, het gaat er om of je achtjes kunt draaien. :+
 
Maar dan zouden motorrijders met de meeste voertuigbeheersing, die personen die achtjes, stoppies en wheelies kunnen maken de perfecte verkeersdeelnemers zijn met de minste schade. O-)

Hou het maar lekker zo als het is, al zullen veel motorrijders wel beter in hun vel zitten na een VRO'tje.
 
Laat dit aub aan het gezonde verstand van mensen over, wil je? Mijn vriendin heeft 14 jaar niet meer gereden, die gaat dit jaar achterop en volgend jaar, alvorens ze zelf een motor koopt, gaat ze opnieuw lessen, misschien niet het hele programma maar toch zeker een tiental lessen zodat ze zich weer zeker voelt, Maar verplichten, never nooit, hebben al veel teveel regels in dit land, dat is ook de reden waarom zoveel mensen er tegen zondigen, op een gegeven moment heb je het wel gehad. En dat niet alleen mbt motorrijden.

Grt, Tok
 
Hebben we artikel 5 toch al voor?

Artikel 5 Wegenverkeerswet is een overtreding. Op overtreding van artikel 5 WVW staat een maximale hechtenis van twee maanden en een geldboete van de tweede categorie (€ 3.900,-). Daarnaast kan als bijkomende straf worden opgelegd een onvoorwaardelijke ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal twee jaar.

Bij recidive binnen twee jaar na een eerdere veroordeling dan wel strafbeschikking is een maximale onvoorwaardelijke rijontzegging mogelijk van vier jaar.

Lijkt me dat er meer dan genoeg middelen zijn om die mensen van de weg te kunnen houden.
 
Geef het goede voorbeeld door te doen, in plaats van met een opgeheven vingertje af te straffen.

Ik zag laatst nog hier Keith Code Twist of the wrist DVD en boek aangeboden en op dit forum vond ik in een reactie deze:
.
img-487b29d74df069b4a856ba021e789ccc1.jpg


Verkrijgbaar als printed book maar ook als ebook, ben er nog niet in begonnen, maar dit zijn waardevolle toevoegingen voor diegenen die daar -wel- interesse in hebben
http://www.roadcraft.co.uk/motorcycle-roadcraft
 
Verplichten niet, 'verbeteren van de rijvaardigheid' promoten wel.
En dat gebeurt soms al, zo kun je bv. in een aantal gemeenten al tegen een gereduceerd tarief een vro-r volgen (en die is heel leerzaam).
 
Verplichten niet, 'verbeteren van de rijvaardigheid' promoten wel.
En dat gebeurt soms al, zo kun je bv. in een aantal gemeenten al tegen een gereduceerd tarief een vro-r volgen (en die is heel leerzaam).
dat lijkt mij ook het beste ja. En dan niet zo'n "promotie" als 5% korting op je verzekeringspremie omdat je een rijvaardigheidscursus van €300 hebt gedaan.

Dit soort dingen werkt natuurlijk past echt goed als het in de portemonnee rendabel wordt om dat soort cursussen te gaan doen.


Ik geloof niet zo in de bijzondere verrichtingen die je met het rij-examen moest afleggen. Tuurlijk, een halve draai en de uitwijkoefening zijn in de praktijk wel handig. Maar ik heb nog nooit in de praktijk een 8je gedraaid. Met mijn sportmotor zal ik ook nooit op het idee komen om dat te gaan doen. Waarom zou ik? Ik steek wel een keer :P
Motorbeheersing in het verkeer is heel wat anders dan motorbeheersing op een terreintje met pylonnetjes. Wat mij betreft richten ze zich bij de bijzondere verrichtingen veel meer (nóg meer!) op rem- en uitwijkproeven, maar ook op verschillende soorten wegdek en condities (remmen op nat wegdek bijv, of een bocht waar ineens zand ligt.. etc). Dingen die je in de praktijk tegenkomt.
 
Laatst bewerkt:
Als ik zie hoe beroerd veel mensen rijden, is periodiek opnieuw examen doen een goed idee.
 
Ik ben er geen voorstander van maar zou het wel goed vinden als ze wat sneller mensen opnieuw examen laten doen die er echt een potje van maken. En dan bedoel ik niet zozeer de overtreders maar meer de "oude vrouwtjes" e.d. die 40 op 80 km wegen rijden e.d., want die zijn net zo gevaarlijk bezig maar komen er volgens mij wel altijd mee weg.
 
Ik ben er geen voorstander van maar zou het wel goed vinden als ze wat sneller mensen opnieuw examen laten doen die er echt een potje van maken. En dan bedoel ik niet zozeer de overtreders maar meer de "oude vrouwtjes" e.d. die 40 op 80 km wegen rijden e.d., want die zijn net zo gevaarlijk bezig maar komen er volgens mij wel altijd mee weg.
Wacht maar tot je zelf een oud vrouwtje bent, dan denk je er wel anders over.
 
Wacht maar tot je zelf een oud vrouwtje bent, dan denk je er wel anders over.
doet niks af aan het feit dat het gewoonweg gevaarlijk is, toch?

heb je natuurlijk wel die periodieke keuring voor mensen boven de 75 (ofzo) maar als ik zie dat mijn opa iedere keer gewoon goedgekeurd wordt terwijl ik doodsangsten uitsta bij hem in de auto, dan kan die keuring ook nooit veel voorstellen :P
 
Bewuster worden van de gevaren en eigen verantwoordelijkheid. Ik heb het geleerd door schade en schande. Was een goede leerschool.

De vraag is hoe je mensen bewuster kan leren maken van de gevaren zodat (zelf)verantwoordelijkheid nemen (zonder zichzelf (of anderen) eerst kapot te rijden). En dat los van de schuldvraag.

Ik denk niet dat een bekwaamheidsverplichting gaat leiden tot meer veiligheid. Loop eens in de zomer een ziekenhuis binnen en praat met wat (ex-)motorrijders. Gaan je ogen volgens mij meer open.

Vindt het wel leuk om zo nu en dan een parkeerterrein te pakken en m'n skills op te poetsen.
 
Zoiets zou ik graag zien voor automobilisten. Op de motor heb je grotere kans om te sterven, dus let je naar mijn mening toch beter op. Ook je motor niet goed kunnen beheersen, kan resulteren in de dood (hoewel de meeste ongelukken worden veroorzaakt door blinde automobilisten).

Ik denk dat het niet verkeerd is om elke 10 jaar, bij verlengen rijbewijs, een folder mee te geven met alle nieuwe regels van de afgelopen 10 jaar en gewoon een rijles verplichten om te laten zien dat je het nog kan of waar het beter kan. Mag worden doorgetrokken naar de motor (de rijles, folder lijkt mij sowieso slim), maar meer zinvol voor de auto.

Zoveel mensen die eigen regels maken, niet op de hoogte zijn van nieuwe regels of gewoon te lui zijn om de knipper aan te raken. Ik heb altijd geleerd om anderen in het verkeer absoluut niet te hinderen, ze moeten niet voor mij in de remmen gaan. In de praktijk merk ik dat mijn instructeur de enige van Nederland was, met die mening. Het lijkt wel ieder voor zich op de weg, dat is jammer. Het is gewoon te druk op de weg en te weinig rijbanen, dus dan krijg je ook eerder dat gedrag. In Amerika zijn ze zo veel relaxter (behalve in de grote drukke steden), is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt:
doet niks af aan het feit dat het gewoonweg gevaarlijk is, toch?

heb je natuurlijk wel die periodieke keuring voor mensen boven de 75 (ofzo) maar als ik zie dat mijn opa iedere keer gewoon goedgekeurd wordt terwijl ik doodsangsten uitsta bij hem in de auto, dan kan die keuring ook nooit veel voorstellen :P
Dat is wel zo, maar de oude mensen zien juist weer andere dingen. Die worden weer keihard ingehaald en gesneden, juist door de mensen die de bejaarden gevaarlijk vinden rijden.
 
In reactie op de OP: Neen, en neen.

Er zijn nu eenmaal mensen met aanleg om deel te nemen aan het verkeer en mensen zonder deze aanleg. Beide kunnen een rijbewijs halen en waar de ene steeds beter wordt, blijft de ander een talentloze sul in het verkeer. Hoe veel opfriscursussen je daar ook tegenaan gooit, dat verandert niet..
 
Laatst bewerkt:
Toch zijn er veel mensen die niet eens weten dat fietsers van rechts voorrang hebben.
Een theoriecursus (zonder examenverplichting) vind ik niet zo gek.
 
Ja, elke 5 jaar een theoretisch examen icm rijvaardigheids test.

Indien je niet voor beide slaagt, dan gedurende 6 maanden de mogelijkheid tot herexamen, als dan nog niet geslaagd, rijbewijs ongeldig verklaren.

Voorkomt veel ergernis in het verkeer veroorzaakt door medeweggebruikers die de regels niet meer kennen en/of toepassen door gebrek aan kennis danwel niet meer kunnen meekomen in het huidige hectische verkeer.

Een rijbewijs voor het leven is niet meer van deze tijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan