AMSTERDAM - De politie moet dit jaar 80 miljoen euro extra aan verkeersboetes uitschrijven. Dat melden 'bronnen rond het kabinet', zo meldt het Algemeen Dagblad. Het aantal opgelegde boetes steeg vorig jaar tot het recordaantal van 10,6 miljoen, drie miljoen meer dan in 2000.
De meeste bonnen werden uitgeschreven voor te hard rijden, het niet dragen van de gordel, rijden onder invloed en door rood rijden. De opbrengst van de boetes was vorig jaar 440 miljoen euro. Gezien de financiële doelstelling kan het aantal extra boetes oplopen tot twee miljoen, uitgaande van een gemiddeld bedrag van 40 euro per bekeuring.
De extra opbrengst van 80 miljoen euro maakt deel uit van de bezuinigingsplannen van minister Gerrit Zalm van Financiën. Verhoging van de boetebedragen is naar verluidt ook een optie om meer geld binnen te krijgen.
Behalve het spekken van de Staatskas is het geld dat door boetes wordt verkregen ook bedoeld om de wegen veiliger te maken. Dat is vorig jaar niet helemaal gelukt, aangezien het aantal verkeersdoden voor het eerst in jaren weer toenam.
bron: nu.nl
Walgelijk vind ik het............
en daar ben ik dus bang voor, "nog ff ons quotum halen voor vandaag jongens".....dus van mij mogen ze, onder een voorwaarde. het moet wel zinnig zijn: dus niet om 2 uur snachts gaan flitsen op een snelweg met vier rijstroken waar je 100 mag
Op dinsdag 27 april 2004 08:41 schreef dr.Bral het volgende:...en dan ook nog onder het meer dan schijnheilige grefo motto "de wegen moeten veiliger
Dit levert niks op behalve veel werk voor Baksteen en friendsach, van mij mogen ze:
wat ik regelmatig zie:
- auto zonder of met een kapotte buitenspiegel (wie heeft dat op zijn geweten?) hoe lang rijdt hij al zo?
- spatbordklevers
- bumperklevers algemeen: de ruimte die ik gemiddeld heb met mijn voorganger varieert tussen 1 en 1.5 seconde. daar passen blijkbaar nog twee auto's tussen
- rood licht rijders
- eng beladen aanhanwagens
- slingerende bellers
- laatst iemand die met 30 km/u de krant zat te lezen
- motorrijder die veel te hard tussen de file door scheurt (o nee, dat was ik)
dus van mij mogen ze, onder een voorwaarde. het moet wel zinnig zijn: dus niet om 2 uur snachts gaan flitsen op een snelweg met vier rijstroken waar je 100 mag
Nou nee, ze geven nu eindelijk toe dat het helemaal niet om veiligheid gaat maar om inkomsten...
Ga er maar van uit dat er nog steeds geen echte aso's worden gepakt als dit plannetje doorgaat. De "speedtax brigade" zal nu (net als in Duitsland) vlak na het bordje bebouwde kom gaan flitsen als jij nog aan het uitremmen bent. Da's nl het makkelijkste vangen.
Als het echt om veiligheid en meer mensen de trein in zijn er betere regels te verzinnen.
nou zijn ze niet niet mee bezig dan, of sommige hebben lak aan die quota, want mij lieten ze (gelukkig) gaan
misschien deed je wel niets verkeerdnou zijn ze niet niet mee bezig dan, of sommige hebben lak aan die quota, want mij lieten ze (gelukkig) gaan
...zoals gisteren op een 80 km weg waar je een kanon af kunt schieten zonder iemand te raken.
Drankrijders, roodlichtrijders, rechtsinhalers etc. mogen ze van mij rustig bekeuren maar dat is te veel werk.
Maar hoe vaak geven de matrixborden niet 70 aan als er compleet niks aan de hand is?Ze moeten hier nog steeds leren dat je best kunt flitsen maar dan wel op de wegen en momenten dat het nodig is.
Bijv. in de spits, als de adviessnelheid omlaag is gebracht om de doorstroming te bevorderen