Politievakbond vindt boetes 'absurd hoog'

Vraag ik me toch af Jan hoe ga je daar nu mee om als je het echt niet met jezelf kan verenigen bijvoorbeeld als er een situatie komt dat er mensen demonstreren en je moet deze uiteen slaan in de letterlijke zin dan...
Stel je bent het eens met de demonstranten of je kunt het gewoon niet overeen komen met jezelf om letterlijk de wapenstok te hanteren in zo een geval...
Sla je er dan toch maar op los omdat het nu eenmaal moet???

Ik ben het met Dep eens.
Gelukkig is het in Nederland niet zo dat er op losgeslagen moet worden als mensen alleen iets roepen dat de regering of wie dan ook niet prettig vindt. Als je optreedt doe je dat om de orde/wet te handhaven, om bv. anderen tegen een losgeslagen groep demonstranten te beschermen of een verboden demonstratie te stoppen.

Wat dat betreft bevestigt dat feitelijk ook wat ik al aangaf: het moet de politieman niet uitmaken wát mensen roepen of welke mening ze ook aanhangen, hij mag daar zelf geen partij in zijn. Daarmee garandeer je dat die mensen eerlijk behandeld worden, maar ook dat ze de aanpak krijgen "waar ze recht op hebben".
Stel dat ik een linkse rakker ben en een demonstratie van extreem rechts moet aanpakken. Dan zou ik er misschien eerder of harder op meppen. Aan de andere kant zou ik dan een demonstratie van links "zacht" aanpakken. Dat is naar beide zijden toe niet objectief, ook niet naar andere partijen.
Iets soortgelijks zou gebeuren als een politieman of de politie partij zou worden in het "anti bekeuringen" beleid. Snap je nu wat ik bedoel? Die burger moet al dan niet een bekeuring krijgen omdat de situatie of zijn gedrag daar om vraagt, niet omdat die politieman een beleid wil verdedigen of aanvallen...... Dan weet die burger immers nooit meer waar hij/zij aan toe is en wordt het meer een politiek spelletje.

Dat neemt allemaal niets weg van mijn eigen gevoelens. Achteraf heb ik er misschien een minder onprettig gevoel bij als ik een stel krakers heb moeten aanpakken dan een groep nette burgers. Maar uiteindelijk moet een groep demonstranten niet worden aangepakt op basis van mijn mening, maar op basis van de wet. Die is voor beide groepen exact dezelfde...... en zo moet dat ook zijn.
Precies hetzelfde geldft ook voor mijn mening over een bepaald persoon, die mening mag niets uitmaken voor mijn keuze van aanpak. Als ik het een klootzak vind dan geeft dat verbaal of wat dan ook achteraf misschien wel een prettig gevoel, iets van: die had er recht op. Maar alleen achteráf......
 
Laatst bewerkt:
~
Het gaat niet zo zeer om het feit of je het eens bent met het standpunt, het gaat er om dat je niet kan toestaan dat het standpunt op een dergelijke wijze tot uiting wordt gebracht. Als mensen protesteren omdat de benzineprijs te hoog wordt, snap ik dat best. Sterker nog, het raakt mij ook en dus sta ik er vierkant achter. Als de demonstranten menen hun eisen kracht bij te moeten zetten door andermans eigendommen te vernielen, gaan ze te ver. Ik heb dan geen moeite om op te treden.[/quote]


Af en toe ben je ook boze mensenmanager :Y ;)
 
Het is dat Edwin H. het er laatst in de kleedkamer over had, anders had ik geen flauw idee gehad wat je bedoelt.
 
Ik begrijp je wel en eerlijk gezegd met bekeuringen uitdelen zou ik geen moeite hebben binnen bepaalde grenzen dan weliswaar...

Met betrekking tot een demonstratie zo ik er meer moeite mee hebben om deze uiteen te drijven omdat het een ander niet zint of iets dergelijks, ik vind dat een ieder het recht heeft om zich te uiten in welke vorm ook behalve met geweld uiteraard...

Het kan toch niet zo zijn dat men maar roept ja befel ist befel, die hebben we al te vaak gehoord, ik vind dat je ook of eigenlijk is beter JUIST als dienaar van het land je eigen gezonde verstand moet gebruiken en niet zo maar als hogerhand het zegt een demonstratie uit elkaar moet halen...
 
Het kan toch niet zo zijn dat men maar roept ja befel ist befel, die hebben we al te vaak gehoord, ik vind dat je ook of eigenlijk is beter JUIST als dienaar van het land je eigen gezonde verstand moet gebruiken en niet zo maar als hogerhand het zegt een demonstratie uit elkaar moet halen...
Om te beginnen staat het gewoon als taak benoemd dat de politie tot taak heeft in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde.

HOE je hiermee om gaat ligt in het ene geval strak vast en in het andere geval kan een agent hier wat soepeler mee om gaan.
 
Om te beginnen staat het gewoon als taak benoemd dat de politie tot taak heeft in ondergeschiktheid aan het bevoegde gezag en in overeenstemming met de geldende rechtsregels te zorgen voor de daadwerkelijke handhaving van de rechtsorde.
Dat is natuurlijk ook terecht. Het zou rare taferelen opleveren wanneer de politie eigen regeltjes ging opstellen.


Ik denk dat het de meeste ageerders helemaal niet gaat om het optreden van de politie, maar om onmacht en ontevrede over het overheidsbeleid.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het de meeste ageerders helemaal niet gaat om het optreden van de politie, maar om onmacht en ontevrede over het overheidsbeleid.
Jip en m.i. voor sommige dingen terecht ook. Ik heb ook wel mijn bedenkingen bij sommige dingen. Flitsbeleid bijv.
 
Ik begrijp je wel en eerlijk gezegd met bekeuringen uitdelen zou ik geen moeite hebben binnen bepaalde grenzen dan weliswaar...

Met betrekking tot een demonstratie zo ik er meer moeite mee hebben om deze uiteen te drijven omdat het een ander niet zint of iets dergelijks, ik vind dat een ieder het recht heeft om zich te uiten in welke vorm ook behalve met geweld uiteraard...

Het kan toch niet zo zijn dat men maar roept ja befel ist befel, die hebben we al te vaak gehoord, ik vind dat je ook of eigenlijk is beter JUIST als dienaar van het land je eigen gezonde verstand moet gebruiken en niet zo maar als hogerhand het zegt een demonstratie uit elkaar moet halen...
Volgens mij is dat in NL nooit van toepassing, demonstraties worden nooit zomaar neergeslagen. Sterker nog, wij zijn zo bizar ver gereguleerd dat we een vergunning aanvragen om te demonstreren, en zelfs een vakje toegewezen krijgen waarbinnen we mogen demonstreren! "Ja, ga daar maar boe roepen. Laat weten wanneer je klaar bent OK? Veel plezier!" _O-
De politie komt in aktie als het allemaal uit de hand loopt. En dat is dan weer fijn, lijkt mij.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat in NL nooit van toepassing, demonstraties worden nooit zomaar neergeslagen. Sterker nog, wij zijn zo bizar ver gereguleerd dat we een vergunning aanvragen om te demonstreren, en zelfs een vakje toegewezen krijgen waarbinnen we mogen demonstreren! "Ja, ga daar maar boe roepen. Laat weten wanneer je klaar bent OK? Veel plezier!" _O-
De politie komt in aktie als het allemaal uit de hand loopt. En dat is dan weer fijn, lijkt mij.


:^

Demonstraties lopen over het algemeen vrij vreedzaam.
En als er dan ingegrepen moet worden gaat het toch om de agressie / overlast , en niet voor hetgene waar de demonstratie voor is?
Dus ik denk dat een agent daar zelf ook wel onderscheid in maakt en dat hij zijn principes niet opzij hoeft te zetten.
Je drijft ze immers niet uit elkaar om hun denkwijze of waar ze voor staan, maar om het niet te laten escaleren en/of agressie voor zover het al niet gescaleerd is.
 
Ik begrijp je wel en eerlijk gezegd met bekeuringen uitdelen zou ik geen moeite hebben binnen bepaalde grenzen dan weliswaar...

Met betrekking tot een demonstratie zo ik er meer moeite mee hebben om deze uiteen te drijven omdat het een ander niet zint of iets dergelijks, ik vind dat een ieder het recht heeft om zich te uiten in welke vorm ook behalve met geweld uiteraard...

Het kan toch niet zo zijn dat men maar roept ja befel ist befel, die hebben we al te vaak gehoord, ik vind dat je ook of eigenlijk is beter JUIST als dienaar van het land je eigen gezonde verstand moet gebruiken en niet zo maar als hogerhand het zegt een demonstratie uit elkaar moet halen...


Correct zou zijn "befehl ist befehl" , dus als je die dooddoener erbij haalt, doe het dan goed. En nergens in mijn post staat dat dit het geval is. Of ik het eens ben met het doel waarom de mensen de straat opgaan of niet doet niet terzake. Zolang dat gebeurt zonder de eigendommen of rechten van anderen schade toe te brengen slaat de politie er niet zomaar op los. Mocht er een volksopstand uitbreken, zoals in een aantal Arabische landen nu het geval is, dan praten we over een heel ander geval. In dat geval zul je denk ik toch op andere gronden een keuze moeten maken. Denk niet dat er in NL ooit een diender voor die keuze komt te staan.
 
Jip en m.i. voor sommige dingen terecht ook. Ik heb ook wel mijn bedenkingen bij sommige dingen. Flitsbeleid bijv.
Tja, wat dat betreft denk ik dat agenten net mensen zijn.



Aan de andere kant, als je wilt, dan kun je flitsboetes vermijden. Als de overheid de inkomsten zou binnenhalen via een algemene belasting, dan waren we allemaal het haasje.
 
Aan de andere kant, als je wilt, dan kun je flitsboetes vermijden. Als de overheid de inkomsten zou binnenhalen via een algemene belasting, dan waren we allemaal het haasje.
Natuurlijk, duidelijk. Je bent zelf als bestuurder verantwoordelijk.
Dat houdt niet in dat ik het eens ben met sommige plaatsen en tijden waar ze staan ;)
 
Natuurlijk, duidelijk. Je bent zelf als bestuurder verantwoordelijk.
Dat houdt niet in dat ik het eens ben met sommige plaatsen en tijden waar ze staan ;)
Tja, jij bent dan ook niet verantwoordelijk voor de begroting.

Edit: het geld moet natuurlijk toch binnenkomen, dus wanneer je minder rendement gaat halen uit flitsboetes, dan wordt het ons wel op een andere manier uit de zak geklopt.

Uiteindelijk kies ik dan toch voor de flitsboetes.
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp je wel en eerlijk gezegd met bekeuringen uitdelen zou ik geen moeite hebben binnen bepaalde grenzen dan weliswaar...
Met betrekking tot een demonstratie zo ik er meer moeite mee hebben om deze uiteen te drijven omdat het een ander niet zint of iets dergelijks, ik vind dat een ieder het recht heeft om zich te uiten in welke vorm ook behalve met geweld uiteraard...
Het kan toch niet zo zijn dat men maar roept ja befel ist befel, die hebben we al te vaak gehoord, ik vind dat je ook of eigenlijk is beter JUIST als dienaar van het land je eigen gezonde verstand moet gebruiken en niet zo maar als hogerhand het zegt een demonstratie uit elkaar moet halen...

Tja, ik vind het wat minder geslaagd, om dat "befehl ist befehl" er bij te halen in deze discussie.
Dat werd overigens gebruikt in een totaal andere context/tijd, in situaties waarin mensen de tijd en de ruimte hadden om over een gegeven bevel na te denken en tóch de opdracht slaafs uitvoerden.
In een "do or die" situatie is die tijd en ruimte er veel minder en mag je mensen lang zo hard niet afrekenen over genomen beslissingen.
Maar ik vind elke vergelijking van onze overheid met de toenmalige machthebbers een hele nare...... en de achterliggende suggestie van zielloze robotten die zomaar elke opdracht uitvoeren is minstens zo vervelend.

In dit geval: zelfs in de wet is er een bepaalde ruimte gelaten voor mensen om niet klakkeloos bevelen te hoeven volgen ("onbevoegd gegeven bevel"). Als een politieman op linie staat tegenover vreedzame demonstranten en de opdracht komt om ze in elkaar te stampen, dan kan hij zich later, als hij zich moet verantwoorden, nooit beroepen op dat bevel.
Overigens: als ik zou geloven dat zo'n opdracht er in die situatie zou komen, zou ik nooit voor die overheid/dat systeem willen werken.
 
Overigens: als ik zou geloven dat zo'n opdracht er in die situatie zou komen, zou ik nooit voor die overheid/dat systeem willen werken.

Als ik op sommige websites weleens commentaren lees van sommige zelfverklaarde PVV-aanhangers, dan ben ik weleens bang dat we ooit in de toekomst met zijn allen weer zouden kunnen afglijden naar zo'n systeem.

Edit: ik ben het overigens volkomen met je stelling eens. We mogen blij zijn dat we in West-Europa leven.
 
Laatst bewerkt:
Tja, jij bent dan ook niet verantwoordelijk voor de begroting.
Edit: het geld moet natuurlijk toch binnenkomen, dus wanneer je minder rendement gaat halen uit flitsboetes, dan wordt het ons wel op een andere manier uit de zak geklopt.
Uiteindelijk kies ik dan toch voor de flitsboetes.

Je zit daarmee wel aan de kern van het verhaal.
Hoe je het ook draait of keert: mensen trappen zelf dat gaspedaal in. Dat dit gedrag rotsvast in velen van ons zit verankerd, kan de overheid ook niet helpen.
Nu verwijten mensen de overheid dat die geld verdient aan onze gewoonte om dat gas in te trappen. Maar wie maakt steeds weer de keuze om te hard te rijden?
 
Als ik op sommige websites weleens commentaren lees van sommige zelfverklaarde PVV-aanhangers, dan ben ik weleens bang dat we ooit in de toekomst met zijn allen weer zouden kunnen afglijden naar zo'n systeem.

Niemand kent de toekomst.

Aan de andere kant zal er altijd een groep mensen zijn die een overheid alleen effectief vindt optreden als die er met grof geweld op los slaat om hún idealen uit te voeren. Hoewel ik dat soort denkbeelden stuitend vind, maak ik me daar niet erg ongerust over.
 
Nu verwijten mensen de overheid dat die geld verdient aan onze gewoonte om dat gas in te trappen. Maar wie maakt steeds weer de keuze om te hard te rijden?

Het is zowiezo een dom verwijt. De overheid heeft toch inkomsten nodig, dus als het niet uit het ene potje komt, moet het wel uit een ander potje komen. En bij flitsboetes heb je tenminste zelf nog de keuze of je meebetaalt of niet.

Tuurlijk baal ik wanneer ik geflitst of gelaserd word. Maar ik zou nog veel meer balen wanneer we met zijn allen iedere maand een vaste snelheidsbelasting (of hoe het ook zou heten) opgelegd zouden krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant zal er altijd een groep mensen zijn die een overheid alleen effectief vindt optreden als die er met grof geweld op los slaat om hún idealen uit te voeren. Hoewel ik dat soort denkbeelden stuitend vind, maak ik me daar niet erg ongerust over.

Ik heb wel het idee dat die groep op dit moment groter is dan normaal.

Of zichtbaarder, vanwege de nabijheid en anonimiteit van het Internet, dat kan ook.
 
Laatst bewerkt:
Het is zowiezo een dom verwijt. De overheid heeft toch inkomsten nodig, dus als het niet uit het ene potje komt, moet het wel uit een ander potje komen. En bij flitsboetes heb je tenminste zelf nog de keuze of je meebetaalt of niet.

Tuurlijk baal ik wanneer ik geflitst of gelaserd word. Maar ik zou nog veel meer balen wanneer we met zijn allen iedere maand een vaste snelheidsbelasting (of hoe het ook zou heten) opgelegd zouden krijgen.

Yep. Het niet handhaven van de toegestane maximum snelheid zou inhouden dat iedereen er een potje van maakte. Volgens mij willen de meesten van ons dat ook niet.

Mensen willen ook niet dat die ánder te hard mag rijden, alleen zijzelf......
Ik heb iets soortgelijks. Als er dan toch geld bij de overheid moet binnenkomen, dan heb ik liever dat die ánder de prijs betaalt...... O-)
 
Ik heb wel het idee dat die groep op dit moment groter is dan normaal.
Of zichtbaarder, vanwege de nabijheid en anonimiteit van het Internet, dat kan ook.

Ik vermoed/hoop eerder het laatste.

Overigens had ik ooit het idee dat mensen zich niet meer zo snel zouden laten manipuleren, omdat de goede informatie overal vrij verkrijgbaar is.
Wat ik nu zie is dat het internet sommige mensen juist dommer maakt, er is zo veel informatie dat ze ánderen laten bepalen wat belangrijk voor ze is ......
 
ach, als ik zie hoe vaak ik te hard rij en hoe vaak ik bekeurd word valt het nog wel mee, als ik dan het aantal gereden kilometers deel door het boetebedrag is het op jaarbasis niet eens zo heel veel:P

en ik vind bekeuringen betalen ook niet leuk, zeker de hoge boetse niet, aan de andere kant, er is nog nooit iemand geweest die een pistool op mijn kop heeft gezet en zei, nu ga je ff lekker 80 kilom
eter te snel rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan